Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

168 berichten
Jurr schreef:
vr 14 aug, 2020 10:02
geelfietsje schreef:
vr 14 aug, 2020 04:35

Off topic: Misschien een nieuw draadje starten?
Of eentje van deze opnieuw leven in blazen?

viewtopic.php?f=8&t=32791
En aangevuld (en dus naar boven geschopt) :)
Tijdens mijn afgelolpen reis van ~2600km waarvan 1000 door de bergen heeft de fiets het weer prima gedaan. Er kwamen op steile hellingen wel wat enge kraakgeluiden uit de achteras, maar dat was verder niets.
Mijn elektronica deed het wat minder, telefoon had continu ik-loop-in-als-een-gek-leeg buien, de USB snoertjes weigerden na een paar dagen nog contact te maken, de oplader hield er ook al vrij snel mee op, de powerbank weigerde vaak op te laden, ook met goede snoeren en oplader. Irritant maar niet onoverkomelijk. Gelukkig bleef mijn Garmin Edge 830 het wel feilloos doen, een geruststelling.
IMG_20200726_153705890.jpg
Wel 1 lekke band gehad, notabene precies op de duits-deense grens, gelukkig snel gefixt.
IMG_20200802_112120985_HDR.jpg
Later is mijn voorband beschadigd geraakt door een steen, canvas draden zichtbaar aan de zijkant. Gelukkig hielp flexibele Loctite lijm om 'm te beschermen tegen verder verval en ermee thuis te komen, anders had ik het reservebandje erop moeten zetten.
Oh ja, bijna vergeten door alle positieve ervaringen, ik had een li-ion lader voor mijn fietsverlichting mee. Na anderhalf week fietsen wilde ik die gebruiken op een camping, en op moment dat ik 'm in het stopcontact steek komt er een flits en een enorme knal uit het ding, en was het overal donker. Gelukkig was de zekeringautomaat van de camping snel hersteld, maar mijn lader was letterlijk uit elkaar gesprongen en helemaal zwartgeblakerd, een echte duchtige Chinaplof™ dus.
adapter.jpg
(niet eigen foto, maar lijkt er erg op)
Wat nu? het is geen lader die je snel opnieuw vindt en verlichting in Noorwegen is wel zo fijn. Gebeld naar een leverancier die ervaringen heeft met die accupacks, en die zei dat een standaard 12V adapter met stroombegrenzing ook werkt om 'm iig een heel eind op te laden, want Battery Management zit in de accupack zelf. Dus naar de Biltema (de grote doe-het-zelf-en-nog-meer keten van Scandinavie) en zo'n adapter gehaald, en waarempel, ik kreeg de accu er mee opgeladen.

Op zoek naar een USB-oplaadbaar alternatief hiervoor heeft nu wel wat meer prio gekregen voor de volgende reis. Alle andere spul is al USB nu.
Ouch... toch goed opgelost onderweg. Blijft een leuke zaak die Biltema :)
Niet als je maar 1 inbussleutel nodig hebt en ze verkopen alleen complete sets, Je laat degene die je nodig blijkt te hebben natuurlijk thuis liggen, want dat is de zwaarste.
Die Biltema ken ik erg goed, daar komt m'n fietshelm vandaan. Maar ook voor onderhoud van ons tweede huis in Zweden. Bijvoorbeeld ongeveer 22 euro voor tien liter verf!
Op een dag ontmoette ik in het filiaal in Karlstad bij toeval vrienden uit Groningen!
bast1aan schreef:
zo 23 aug, 2020 22:11
Oh ja, bijna vergeten door alle positieve ervaringen, ik had een li-ion lader voor mijn fietsverlichting mee. Na anderhalf week fietsen wilde ik die gebruiken op een camping, en op moment dat ik 'm in het stopcontact steek komt er een flits en een enorme knal uit het ding, en was het overal donker. Gelukkig was de zekeringautomaat van de camping snel hersteld, maar mijn lader was letterlijk uit elkaar gesprongen en helemaal zwartgeblakerd, een echte duchtige Chinaplof™ dus.
adapter.jpg
Wat nu? het is geen lader die je snel opnieuw vindt en verlichting in Noorwegen is wel zo fijn. Gebeld naar een leverancier die ervaringen heeft met die accupacks, en die zei dat een standaard 12V adapter met stroombegrenzing ook werkt om 'm iig een heel eind op te laden, want Battery Management zit in de accupack zelf. Dus naar de Biltema (de grote doe-het-zelf-en-nog-meer keten van Scandinavie) en zo'n adapter gehaald, en waarempel, ik kreeg de accu er mee opgeladen.

Op zoek naar een USB-oplaadbaar alternatief hiervoor heeft nu wel wat meer prio gekregen voor de volgende reis. Alle andere spul is al USB nu.
Biltema is mijn tweede thuis dat betreft, wanneer er een budget fietsje gebouwd wordt is het vaste prik bij hun.
-
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 aug, 2020 19:24
-

Hij schrijft : "niet eigen foto, maar lijkt er erg op)"
Lefse schreef:
ma 24 aug, 2020 19:25
Martin E. van Doornik schreef:
ma 24 aug, 2020 19:24
-

Hij schrijft : "niet eigen foto, maar lijkt er erg op)"
Ik dacht vanwege die Engelse stekker linksonder die in Noorwegen onbekend is. Doordat het geen eigen foto bleek te zijn, had ik mijn reactie maar weggelaten. Excuus! Ik heb hier ook een liggen voor reizen in Engeland, reeds gekocht in 1972!
Da's pech, camera weg... :cry:
:idea: Tip: altijd handig om je contactgegevens op een etiketje of op de geheugenkaart op te slaan!

Vandaag brak het rechter pedaal van de bakfiets af berg op wat resulteerde in een flinke jaap in mn enkel en dat we bijna naar beneden rolde :lol:

De kleine man vond het maar wat leuk dat moeders met een half pedaal moest rijden
De tovenaar schreef:
di 25 aug, 2020 13:32
Da's pech, camera weg... :cry:
:idea: Tip: altijd handig om je contactgegevens op een etiketje of op de geheugenkaart op te slaan!
Komt ervan als je over een extreem slechte weg rijdt.... Probeerde ik ook op een oude Romeinse weg in Italië, boordevol met grote kinderhoofdjes.
Na een meter of twee afstappen, ga ik m'n fiets niet kapot maken. :oops:
De wagenmakers beleefden vast gouden tijden daar in de Romeinse tijd. :wink:
De tovenaar schreef:
di 25 aug, 2020 13:32
Tip: altijd handig om je contactgegevens op een etiketje of op de geheugenkaart op te slaan!
Ouch!

Net als op je powerbank die je in een feedbag hebt gestopt maar nog even niet dicht gesnoerd hebt omdat er twee vakantiefietsers voorbij kwamen die ik eeeeven bij wilde halen....

Verder best handig die feedbags overigens. ;)
Nog geen brokken, maar graag jullie idee. Deze riem en tandwielen hebben er 2500 km op zitten.
En ja, ik rij regelmatig bos en zandpaadjes.

Is dit normale slijtage?
95E89235-6659-4DC4-A06E-EE6C19C2911A.jpeg
B60B8C6E-BD60-4A55-9882-B0BBD15727D9.jpeg
19A3E0C1-A87E-46A6-AA13-257CF85BBADE.jpeg
6A14B3AC-8694-4C39-9FE4-B61BAE361E59.jpeg
53566ACE-747E-469D-96DD-2B1C4F04942D.jpeg
Ik zie hier geen sporen van smeervetten, moet dat wel gebeuren bij die materialen?

Op mijn molen heb ik wel eens gebroken tanden (kammen in de molenaarstaal) moeten vervangen. En die worden gesmeerd met bijenwas. Bij de molenmaker kost één kam wel 100 euro per stuk, daarom maak ik ze allemaal zelf. En dat op de millimeter nauwkeurig.
DSCF3682.JPG
DSCF5403.JPG
Normaal moet de Gates riem niet gesmeerd worden. Vet zou zorgen dat het zand nog meer blijft plakken en dan slijt het nog sneller.
Lefse schreef:
di 25 aug, 2020 14:47
Vandaag brak het rechter pedaal van de bakfiets af berg op wat resulteerde in een flinke jaap in mn enkel en dat we bijna naar beneden rolde :lol:

De kleine man vond het maar wat leuk dat moeders met een half pedaal moest rijden
Auw! Vorige zomer gehad met een XT platform pedaal, die schoof van de as af ipv in één keer af te breken...
Ik kwam een keer iemand tegen met een fiets waarvan de zadelklembout was gebroken. Die moest nog 30km terug naar de start. Dat betekende dus lopen, staand fietsen of ... puntje puntje puntje ... fietsen. Vanwege deze toch wel akelige gedachte neem ik sindsdien op fietsvakantie standaard een reserve zadelklembout mee.
Maar dan breekt er vast iets anders af, wat je niet bij hebt en ook heel lastig is.