Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

167 berichten
Ik rij een Tout Terrain, deze was vanaf nieuw gemonteerd.

Bagage heb ik niet gewogen, maar vanwege zwangerschap van mijn vriendin heb ik wat kilootjes extra van haar over genomen :wink: Zeg maar 2x Front, 2x Back en een Rackpack maatje L
Die pootjes kun je ook los kopen, ik heb eerder het idee dat ze te kort waren om voor voldoende steun te zorgen.
Mar dat is mosterd na de maaltijd.
Twee keer een gebroken ketting op 1 dag , ik wist niet wat me overkwam. En dat op Vrijdagmiddag 7 km. van Donauworth.
Heel stil weggetje ,er stopt een pick-up en de man vraagt of hij kan helpen ................
De fietsenmaker snapte niet dat ik een Shimano-ketting op een 135 kilo fiets reed. Een half uur later het weekend in met een KMC, klinkt heel wat beter.
En ,nee , geen banden met een Koreaanse firma.
Groeten Pier.
piviets schreef:
zo 09 aug, 2020 21:06
De fietsenmaker snapte niet dat ik een Shimano-ketting op een 135 kilo fiets reed.
:shock: Hoe kom je aan 135 kilo fiets?

Wat mooi, overigens, dat er net een behulpzaam persoon mét pick-up langskomt als je pech hebt!

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 09 aug, 2020 21:27
:shock: Hoe kom je aan 135 kilo fiets?
'k Hoop dat 'ie zichzelf ook op de paklijst heeft mee geteld, anders is het wel een flinke work-out ;)
Wat is er vandaag bij je gesneuveld?

Dit dus:
A6942550-A3D8-4B88-AF0C-EE0DAB01F7C3.jpeg
6AB4C830-5249-4ACC-8C60-E60EE145AA86.jpeg
_Peter_ schreef:
zo 09 aug, 2020 17:32
Die pootjes kun je ook los kopen, ik heb eerder het idee dat ze te kort waren om voor voldoende steun te zorgen.
Mar dat is mosterd na de maaltijd.
Thanks voor de tip! De fiets stond al vrij rechtop voordat ze bogen. Niet anders dan met de nieuwe.

Voor de andere na mij, t gaat lekker met dr aandrijving lees ik. :?
Flix schreef:
zo 09 aug, 2020 21:58
Wat is er vandaag bij je gesneuveld?

Dit dus:
Tanden zien er nog best goed uit. Heel vreemd dat deze gebroken is. Of trap jij met meer dan 1000 Watt?

Ik zou de riem zeker laten onderzoeken.
Volgende keer een paar reserve riemen mee.
Dan gaat er iets anders kapot. Ik zou gewoon een reservefiets meenemen.
Bert van Sprang schreef:
ma 10 aug, 2020 10:31
Dan gaat er iets anders kapot. Ik zou gewoon een reservefiets meenemen.
Een reserveriem weegt 94 gram. Vacuümverpakt door de slager of kaasboer is het een pakje dat simpel in de fietstas past. Bij mij gaat hij standaard mee als ik naar het buitenland ga.
7FABDCFF-5E1B-4278-96EA-381A0062A9FF.jpeg
Ik ben het met Bert eens, en neem daarom nauwelijks reserve-onderdelen mee. Zo’n riem hoort idd nog niet kapot te gaan, dus ik vind het niet noodzakelijk om zo’n ding in reserve mee te sjouwen, ook al weegt ie niks. Anders wordt het natuurlijk als blijkt dat die dingen niet de beloofde levensduur halen, of iig niet bij mij. Dan gaat er uiteraard voortaan een reserve mee.

1000 Watt? Geen idee hoeveel dat is. Maar ik schreef elders hierover:
het gebeurde trouwens op het moment dat ik vanuit stilstand een steil stuk moest nemen, en niet mocht omvallen vanwege verkeer, dus de kracht moet idd enorm zijn geweest ( want ook de hele combinatie fiets, berijder en bagage is niet heel licht te noemen).
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 12:23
Zo’n riem hoort idd nog niet kapot te gaan, dus ik vind het niet noodzakelijk om zo’n ding in reserve mee te sjouwen, ook al weegt ie niks. Anders wordt het natuurlijk als blijkt dat die dingen niet de beloofde levensduur halen, of iig niet bij mij. Dan gaat er uiteraard voortaan een reserve mee.
Zo'n riem gaat gegarandeerd een keer stuk. Het is namelijk een slijtage onderdeel, net als een ketting. Bij een ketting neem je een paar schakels en een pons mee, bij een riem zou ik 'm buiten de Benelux en Duitsland zelf toch echt meenemen.
Mijn ketting is aan slijtage onderhevig en daarom vervang ik hem ieder jaar. Niet omdat ik bang ben dat hij breekt, maar om te voorkomen dat het niet lekker fietst. Het zou fijn zijn als een riem het altijd zeg 20.000 km uithoudt, zodat ik hem na zeg 17.500 km kan vervangen. Materialen met een onvoorspelbare levensduur (Exped matjes - Brooks bouten - Gates riemen?) zijn op een fietsvakantie erg vervelend. Het zou natuurlijk kunnen dat in combinatie met een elektrische ondersteuning de maximale belasting van de riem benadert cq bereikt wordt en dan is het logisch dat het kapot gaat.
Mijn reserveonderdelen zijn gebaseerd op m’n reisdoel en de mogelijke impact van een defect op m’n vakantie. Vandaar de reservebelt, omdat een belt niet tot de standaardvoorraad van een lokale fietsenmaker behoort. Dit in tegenstelling tot spaken of een velg.
ericplan schreef:
ma 10 aug, 2020 12:05
Een reserveriem weegt 94 gram.
Dat maakt een reservebelt aanzienlijk minder zwaar dan een ketting.
Iedere fietser met een ketting, kan zijn vervangende ketting in elke willekeurige winkel kopen.
Maar heeft toch een kettingponsje van meer dan 94 gram bij zich.
Mijn kettingponsje weegt echt geen 95 gram.
Flix schreef: Ik ben het met Bert eens, en neem daarom nauwelijks reserve-onderdelen mee. Zo’n riem hoort idd nog niet kapot te gaan, dus ik vind het niet noodzakelijk om zo’n ding in reserve mee te sjouwen, ook al weegt ie niks. Anders wordt het natuurlijk als blijkt dat die dingen niet de beloofde levensduur halen, of iig niet bij mij. Dan gaat er uiteraard voortaan een reserve mee.

1000 Watt? Geen idee hoeveel dat is. Maar ik schreef elders hierover:
het gebeurde trouwens op het moment dat ik vanuit stilstand een steil stuk moest nemen, en niet mocht omvallen vanwege verkeer, dus de kracht moet idd enorm zijn geweest ( want ook de hele combinatie fiets, berijder en bagage is niet heel licht te noemen).
In een verwant topic wordt door topic starter Flix een interessante site aangehaald ( https://www.cyclingabout.com/carbon-bel ... ed-to-know) als verklaring waarom hij geen reserveriem meeneemt.
Ik lees daar:
"Replacement Parts Are Not Often Found In Shops…
… that said, with the high service life, you won’t need to obtain replacement parts often. It’s prudent to carry a spare belt (87 grams) to get you out of trouble on a bike trip (they fold up nice and small). I’ve never carried a spare chainring or cog as they’re very unlikely to be damaged even on a multiyear bike tour.'
Bert van Sprang schreef:
ma 10 aug, 2020 18:21
Mijn kettingponsje weegt echt geen 95 gram.
Die van mij 44 gram, en het kan vast lichter.

Capture+_2020-08-10-18-45-44.png
DSC_0255.JPG
16 gram en het kan vast nog lichter.