Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Toon hier je cockpit! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Toon hier je cockpit!

137 berichten
Cool ding :D GPS zit aan de stuurtas gemonteerd?

Wat is de hoogte van die stuurtas? Omdat er nog een rol onder past...
Wil je delen hoe je de GPS aan de stuurtas hebt gemonteerd? Dat zie ik ook wel zitten eigenlijk.
Aaaah, Smitty Labs R&D! :D Fantastisch om te zien weer!
IMG_1060.JPG
Hard shell buitenkant om later de GPS beugel op te zetten, gezaagd uit een verfbak
IMG_1077.JPG
Proefversie: GPS houderbuisje met m.b.v. bout en remblok ringetjes schuin onder een hoek geplaats worden (tegen schermreflexie)
IMG_1093.JPG
De tupperware stuurtas met harde kaartklep, H=10cm, D=12.5cm en B=18cm, hier nog met oude gaasbodem, zonder waterdichte binnentas
IMG_1315.JPG
Ben 191 cm dus meer ruimte dan gemiddeld boven mijn voorwiel, heb de roltas wel wat lager gehangen
IMG_1338.JPG
Past dus net een RX100, telefoon, zonnebril, geld en pasjes en lampje in, meer hoeft voor mij niet
Ik zie dat je nog een extra beugel/stang op je stuur hebt? Puur voor de handlebar bag? Je kabels lopen er mooi achterlangs.

Verschuift verder niet naar beneden (klemt dus goed vast)?
De scharnier van de kaartklep lijkt me fragiel. Hoe heb je dat opgelost?

De vaste bevestiging lijkt me ook niet zo shockproof en dus onprettig voor een camera (iig die van mij) als je veel onverhard gaat. Om die reden heb ik de Ortlieb stuurtas in de ban gedaan en een TimTas (hangend aan klittebandjes) gekocht.

Zie er verder wel heel goed doordacht en uitgevoerd uit hoor. Hou ons op de hoogte van de ervaringen!
@Smitty: Als ik de kleur van je fiets (en achterdrager) zo bekijk... reed jij toevallig afgelopen zondag over de brug bij Hank en daarna richting Werkendam?

Kwam iemand tegen met een fiets met dergelijke groene kleur. Tassen achter en roltas voor. Had ook bolts op de voorvork voor bikepacking meuk (trok dus sterk mijn interesse ;)) maar kon het frame-merk niet lezen.
Die machine is bijna niet te missen, zo’n brute bak!🙌
Ja, stuurtassen blijven een soort wasmachinetrommels, als ze niet vol zitten en je rijdt over hobbels. Als wordt goed door elkaar geschud. Vandaar dat ik een kleinere tas gemaakt heb, die helemaal vol zit.

Scharnier van de kaarklep werkt met een bungee cord/elastiek dat door de klep loopt en hem zo op zijn plek houd. Houtje-touwtje maar kan weinig aan kapot en anders zo te repareren.

De foto's zijn van een Surly Wednesday, een fatbike waar ik ook 27.5 x 3+ in kan zetten als even niet fat hoeft te zijn. En nee, ik was het niet in Werkendam :-)

Hieronder wat plaatjes van mijn roltas bevestiging onder het stuur/stuurtas. Ik heb hier stuurverhogers uit de BMX wereld voor gebruikt, via Aliexpress. Alleen i.p.v. verhogen verlagen ze dus. En dan met een oud stuur als draagbuis. Licht is het allemaal nog niet. Die stuurverhogers zijn oersterk, beetje overkill voor een roltas van 3 kilo. En dat stuurstuk wil ik t.z.t. vervangen door een carbon buis. Maar goed, het werkt allemaal wel.
product-image-1167259020.jpg
BMXstuurverhogers, die zijbuisjes heb ik (her)gebruikt voor de montage van mijn GPS
IMG_1311.JPG
Stuurtas hangt zo een stuk lager, waardoor er nog plaats in voor een stuurtas; soort hybrid bike/rack packing oplossing :-)
Fraai zo, en een brute fiets :D

Oplossing zou bij mij niet werken want weinig ruimte tussen stuurtas en spatbord/band. Koplamp past er nog net tussen.
Fedor schreef:
wo 22 jul, 2020 19:52
Fraai zo, en een brute fiets :D

Oplossing zou bij mij niet werken want weinig ruimte tussen stuurtas en spatbord/band. Koplamp past er nog net tussen.
Je kan een koplamp ook op de voorvork plaatsen (zie foto). Maar fietsreizen zonder spatborden? Ik ben niet aan het modderen tijdens een militaire oefening....
Stuurtassen kunnen jullie aan de binnenkant bekleden met zacht materiaal zoals fotografen en filmers dat doen.
DSCF3282.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
wo 22 jul, 2020 20:20

Je kan een koplamp ook op de voorvork plaatsen (zie foto).
Of op het stuur. Son heeft een montage beugeltje, Busch&Müller ook.. en er is vast nog wel meer te koop.

Martin E. van Doornik schreef:
wo 22 jul, 2020 20:20

Maar fietsreizen zonder spatborden? Ik ben niet aan het modderen tijdens een militaire oefening....
Het is best aanmodderen als je steeds de aangekoekte modder tussen je spatbord en band weg moet halen omdat het wiel niet meer wil draaien....

Het ligt er maar net aan wat voor reis je waar doet op wat voor fiets of die spatborden vooral in de weg zitten of je er erg blij mee kunt zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 22 jul, 2020 20:20
Fedor schreef:
wo 22 jul, 2020 19:52
Fraai zo, en een brute fiets :D

Oplossing zou bij mij niet werken want weinig ruimte tussen stuurtas en spatbord/band. Koplamp past er nog net tussen.
Je kan een koplamp ook op de voorvork plaatsen (zie foto). Maar fietsreizen zonder spatborden? Ik ben niet aan het modderen tijdens een militaire oefening....
Stuurtassen kunnen jullie aan de binnenkant bekleden met zacht materiaal zoals fotografen en filmers dat doen.

DSCF3282.JPG
Leuke oplossing, maar het licht schijnt nu waar anderen het niet willen hebben en zelf zie je door deze oplossing ook minder. Je kunt toch vrij eenvoudig een beugel monteren op de bout van de rem?
Smitty schreef:
wo 22 jul, 2020 14:43
Stuurtas hangt zo een stuk lager, waardoor er nog plaats in voor een stuurtas; soort hybrid bike/rack packing oplossing :-)
Met een verlengde stuurtashouder van bv Ortlieb, had je ook al een eind kunnen komen.
Ik heb iig een Revelate Design Harness zo kunnen monteren; hij hangt mooi achter de stuurtas.
Flix schreef:
wo 22 jul, 2020 23:04
Smitty schreef:
wo 22 jul, 2020 14:43
Stuurtas hangt zo een stuk lager, waardoor er nog plaats in voor een stuurtas; soort hybrid bike/rack packing oplossing :-)
Met een verlengde stuurtashouder van bv Ortlieb, had je ook al een eind kunnen komen.
Ik heb iig een Revelate Design Harness zo kunnen monteren; hij hangt mooi achter de stuurtas.
Mooi dat die verlenger voor je werkt, ik heb de ruimte en liever alles zo dicht mogelijk tegen mijn stuur aan
Oproepje voor lui met een dropbar: Graag je cockpit posten :D

Voor de andere ook uiteraard ;)

Vraag is omdat ik een misschien een dropbar (Soma Gator of VNT deelbaar stuur) wil monteren maar ik ben (waarschijnlijk terecht) bang dat ik mijn zooi niet kwijt kan.

Voor de zooi die ik wil monteren: zie de foto in de startpost van dit topic :)
En het zou nog erger worden als ik de stuurtas zou vervangen voor een harnas of rol ;)
Fedor schreef:
ma 03 aug, 2020 20:29

Vraag is omdat ik een misschien een dropbar (Soma Gator of VNT deelbaar stuur) wil monteren maar ik ben (waarschijnlijk terecht) bang dat ik mijn zooi niet kwijt kan.
GPS naar bovenop de stuurpen, teller naar bovenop de bovenbuis... plek zat? ;)
Jurr schreef:
ma 03 aug, 2020 21:06
GPS naar bovenop de stuurpen, teller naar bovenop de bovenbuis... plek zat? ;)
Had al aan beide opties gedacht. Bovenop bovenbuis is niet echt in het zicht.

En bij de stuurpen moet ik sowieso de stuurpen vervangen (nu een verstelbare dus niet voldoende ruimte), plus de feedbags anders monteren (of onder de GPS-houder een constructie maken zodat de banden onder de GPS-houder door kunnen (of die speciale cap monteren die al eens langs is gekomen).
In de bijlage mijn cockpit. Tentje direct aan stuur maar normaal in een revelate stuurrol. Wahoo voor navigatie, Apidura top tube en halve framebag voor telefoon, zonnebril, snacks etc.
Werkt prima zo!

Bijlagen