Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom worden foto's gedraaid getoond, en wat doe ik ertegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom worden foto's gedraaid getoond, en wat doe ik ertegen

Maar je weet dus niet wanneer die komt? Maanden, jaren?
Ooit Leon, ooit :D
Voorkomen dat een foto verkeerd gedraaid getoond wordt:

- Exif data van foto verwijderen, daar zit vaak een orientation tag in. Daar raakt software van in de war.
- Daarna foto juist roteren.

Hoe dit precies moet hangt af van de software die je gebruikt.
Martin E. van Doornik schreef:
di 12 mei, 2020 11:31
De digitale camera reageert automatisch op de felle lucht boven het gebouw, waardoor het station donker uitkwam.
Daarom controleer ik vaak of de belichtingsmeter het wel bij het juiste eind had. Met het onvoldoende belichten van de sensor kan je snel aan kwaliteit inleveren. Vooral de schaduwpartijen hebben daaronder te lijden en dat merk je als de foto achteraf wil corrigeren (wat bij JPG beperkter mogelijk is dan bij RAW).
Heel veel mensen houden voor video en fotos hun telefoon verticaal. Ik houd altijd mijn telefoon voor foto en video horizontaal en de beelden worden juist geplaatst.
WimB schreef:
wo 20 mei, 2020 19:22
Heel veel mensen houden voor video en fotos hun telefoon verticaal. Ik houd altijd mijn telefoon voor foto en video horizontaal en de beelden worden juist geplaatst.
Behalve bij mensen, kerktorens of molens.... :wink:
Onderstaande foto is met mijn smartphone genomen, 18 maart j.l.

Eigenlijk vind ik dergelijke mobiel-foto's van wat minder kwaliteit dan uit een digitale spiegelreflex camera. Smartphone-foto's is slechts leuk om te appen waar je zich bevindt of schade aan de auto voor de verzekering of tegenpartij, zoals mij dat op 11 mei overkwam. Mijn nagelnieuwe auto, die op eigen oprit stond, onder de krassen door een voorbijrijdende asfaltfreesmachine.... Hagelnieuw, zei mijn vrouw nog....
IMG_20200318_143553.jpg
WimB schreef:
wo 20 mei, 2020 19:22
Heel veel mensen houden voor video en fotos hun telefoon verticaal. Ik houd altijd mijn telefoon voor foto en video horizontaal en de beelden worden juist geplaatst.
Ik maakte laatst een foto met een horizontaal gehouden smartphone en die foto stond in de Windows Photo Viewer op zijn kant. Volgens mij labelt de smartphone het EXIT attribute "Orientation" naar eigen inzicht. De smartphone raakt in de war als je hem bijna plat houdt (foto van de grond). Toen ik ging kijken stond dit attribute bij bovengenoemde foto op: Rotate 90 CW. Geen wonder dus dat hij in de Windows Photo Viewer op zijn kant stond. Toen ik de attribute aangepast had (exiftool.exe -Orientation#=1 IMG_1028.JPG) was het euvel verholpen.

De forumsoftware verwijderd zo te zien alle EXIF-info, misschien dat de software vooraf wel even gekeken heeft naar de waarde van bovenstaand attribute en dat meeneemt in de presentatie van de foto.

Onderstaande waarden staan in de Exiftool-documentatie:

1 = Horizontal (normal)
2 = Mirror horizontal
3 = Rotate 180
4 = Mirror vertical
5 = Mirror horizontal and rotate 270 CW
6 = Rotate 90 CW
7 = Mirror horizontal and rotate 90 CW
8 = Rotate 270 CW
Daarom eerst foto's van de telefoon uploaden naar de computer, opslaan op de externe harddisk, dan bewerken op Photoshop en vervolgens foto('s) in het forum plaatsen. Bijna geen foto gaat zonder Photoshop naar de opslag. Maar als je langer op de fiets weg bent, bij voorkeur horizontaal fotograferen. Wel lastig bij ene kerktoren o.i.d.
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 feb, 2023 00:26
Daarom eerst foto's van de telefoon uploaden naar de computer, opslaan op de externe harddisk, dan bewerken op Photoshop en vervolgens foto('s) in het forum plaatsen. Bijna geen foto gaat zonder Photoshop naar de opslag. Maar als je langer op de fiets weg bent, bij voorkeur horizontaal fotograferen. Wel lastig bij ene kerktoren o.i.d.
Is het vloeken in de kerk als ik zou schrijven dat ik foto's die ik met de telefoon neem gewoon automatisch in de cloud laat gaan? Als ik bijvoorbeeld een foto vanuit die cloud op dit forum wil plaatsen, kan dat heel 'lean' met een paar klikken. Daar komt geen pc, laptop of Photoshop aan te pas. Het is natuurlijk iets anders met foto's die ik met een dedicated camera met goede lens maak, want dan gebruik ik Lightroom. Photoshop lijkt me voor de meeste hobbyfotografen best wel overkill.

Maar terug naar de vraag:
Mijn telefoonsoftware zet de foto's automatisch in de correcte stand. Geen probleem dus.
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 feb, 2023 00:26
bewerken op Photoshop
Dat is wel erg zwaar geschut voor het draaien van een foto :-). De Exiftool is wat goedkoper ...
Sorry Willem T,
Ik ben op drukkerijen opgeleid om met Adobe Photoshop te werken, ben er zo aan gewend dat ik er niet zonder kan. Cloud of Exiftool zeggen me niets. Op die manier kan ik de kwaliteit van foto's verbeteren, zelfs ook uit digitale camera's. Zeer belangrijk is dat bij foto's van gebouwen de staande lijnen ook echt verticaal horen te zijn. Architectuur-fotografie. Ik kan alles snel en makkelijk doen.
Onderstaande dia uit 1972 heb ik gescand en verbeterd.
JH Oostende dubbelfoto.jpg
Mijn fiets staat net boven de voorbumper van de witte VW-Kever.