Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De naam WereldFIETSER, is dat nog wel van deze tijd? - Forum Wereldfietser

De naam WereldFIETSER, is dat nog wel van deze tijd?

Onderwerp: "Australiërs willen 'cyclist' vervangen door menselijker term".
Iets te kort door de bocht nam ik direct aan dat dit met met M,V, en O te maken zou hebben. Maar nee, ik zat fout.

Toch even de knuppel in het hoenderhok gooien: Wereldfietser? En al die wereldfietssters dan?
Of zoals ze meestal onjuist genoemd worden, '(wereld)fietsters'.
En die derde groep, de onzijdige? M.V, en X.


ps in 'Kletspraat', omdat het mij verder niet echt interesseert..... :|
Ik vind de term FIETSER niet het probleem, laten we nu gewoon zeggen dat dat een onzijdige term is, waar zowel mannen als vrouwen (en alle anderen) zich in mogen herkennen.
Ik heb meer moeite (nou ja...) met de term WERELD, in deze tijd van milieu- en klimaatproblematiek. Veel WERELDfietsers maken gebruik van vliegtuig voor het vervoer, en dat is inmiddels discutabel...

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat je erover kunt discussiëren, maar ik niemand een keuze wil opleggen. We maken onze eigen keuzes, met onze eigen argumenten.
Ik, als vrouw :D , heb totaal geen moeite met de term wereldfietsers.

En wat mij betreft blijft de term dan ook bestaan - je kunt de wereld ook over zonder in het vliegtuig te stappen. Als je dat ene probleem vindt. Zo lang er voor de ver weg bestemmingen geen goede andere mogelijkheden zijn heb ik geen problemen met het vliegtuig te nemen. Echter wel toegevoegd dat ik het voor mezelf alleen acceptabel vind als ik dan ook lang, erg lang wegga.
leuk topic, vind ik dit!
voor mij is volkomen vanzelfsprekend dat je met een fietser een man, een vrouw, een hoe-noem-ik-dat-wat-niet-onder-'man'-of-'vrouw'-valt, een kind of aanverwant bedoelt.
het is in de Nederlandse taal zo afgesproken dat je met fietser als zeg maar 'type-aanduiding' zo wel een fietser (m) als fietsster (v) of hoe-noem-ik-dat-etcetera bedoelt. zo geleerd op de middelbare school, denk ik (dat herinner ik me niet meer precies :D )
trouwens, als je in een vacature 'werknemer (m/v)' zet, waarom komt dan de m voor de v ? :oops: :wink:

en niet-Nederlandse woorden gaan invoeren (gebruiken en importeren) zoals 'biker' vind ik storend: je kunt het gewoon in het NL zeggen. net als dat een presentatie met wat interactie met de klant tegenwoordig workshop o sinds kort 'pitch' schijnt te moeten heten. ik klink voor sommigen nu mogelijk hopeloos ouderwets :lol: , tja....

voor op een verjaardag: waarom heet een auto nog steeds een auto ? :wink:
hoogframe schreef:
za 21 dec, 2019 09:12
leuk topic, vind ik dit!

8<

voor op een verjaardag: waarom heet een auto nog steeds een auto ? :wink:
Nog even en het is eindelijk zoals het heet: zelfrijdend bewegend. (Auto-mobiel)
Voor mij is een wereldfietser iemand die over de wereld (meerdere continenten) FIETST en niet vliegt om daar dan een stukje te fietsen. Dan is iemand een toerist die ver weg op fietsvakantie is. Doorvliegen naar een ander continent vind ik prima.

Ik ben helemaal geen wereldfietser, maar een europafietser die op fietsvakantie gaat. Ik neem zo kort mogelijk de auto, boot of trein om verderop in Europa flink te kunnen fietsen. Zo ben ik sneller in de Alpen of Frankrijk. De Eifel, Vennbahn of LF1 blijven dan ook leuk voor de kortere fietsvakanties. Ik heb nog niet de ambitie om een wereldfietser te worden.

Voor mij is het meer een gevoelskwestie waar geen kilometer of CO2 berekening bij past.
Gelukkig staat dit onder ‘kletspraat’, ;-).

Bij de discussie over vliegen vraag ik me steeds af met welk transportmiddel de onderdelen van je fiets tot bij de fietsmonteur zijn geraakt. En vaak merk ik dat mensen die met het vingertje wijzen over vliegen zelf regelmatig aankopen doen via Aziatische websites om een paar euro’s uit te sparen...

Met andere woorden is zoals vaak een gezonde afweging over het volledige plaatje op zijn plaats.
Polling schreef:
vr 20 dec, 2019 22:49
Ik vind de term FIETSER niet het probleem.....
Ik heb meer moeite (nou ja...) met de term WERELD
Dit topic was bedoeld als vette knipoog naar de (UvA-achtige) discussies inzake gender-'issues'.
FIETSER versus FIETSSTER. Taalkundigie institutionele achterstelling (om in UvA-termen te blijven).

Een switch richting WERELD, en de daarmee samenhangende problematiek, rechtvaardigt eigenijk een nieuw topic.
Een (nieuwe) knuppel in een nieuw hoenderhok...
mikefiets schreef:
vr 20 dec, 2019 21:43
ps in 'Kletspraat', omdat het mij verder niet echt interesseert..... :|
mikefiets schreef:
za 21 dec, 2019 13:23
Dit topic was bedoeld als vette knipoog naar de (UvA-achtige) discussies inzake gender-'issues'.
Het kan zijn dat ik het anders interpreteer dan het bedoeld was, maar dit komt op mij over alsof je alleen een lullige opmerking over genderneutraliteit hebt willen maken. Ik was eigenlijk wel blij dat mensen het proberen om te buigen naar nog iets van een inhoudelijke discussie.
Een switch richting WERELD, en de daarmee samenhangende problematiek, rechtvaardigt eigenijk een nieuw topic.
Een (nieuwe) knuppel in een nieuw hoenderhok...
Mensen die die uitdrukking bezigen, lijken vaak alleen de intentie te hebben een kip pijnlijk te raken. Misschien is het beter niet nog een nieuw topic te beginnen dat je ook weer niet interesseert.

Carl
Misschien is het beter niet nog een nieuw topic te beginnen dat je ook weer niet interesseert.
+1
Carl schreef:
za 21 dec, 2019 13:45
Het kan zijn dat ik het anders interpreteer dan het bedoeld was, maar dit komt op mij over alsof je alleen een lullige opmerking over genderneutraliteit hebt willen maken.

.....Misschien is het beter niet nog een nieuw topic te beginnen dat je ook weer niet interesseert.
Nee, mijn bedoeling was niet zozeer het ridiculiseren van 'genderneutraliteit'.
Maar wel het ridiculiseren van de in mijn ogen (extreem) vergezochte momenten en wijzen waarop dit onderwerp soms aangesneden wordt.

Zoals je zelf opmerkt:
topic in "Kletspraat". En "als vette knipoog".
En bovendien de aanleiding: een misinterpretatie van mijn kant, bij een ander topic ("Iets te kort door de bocht" + "Maar nee, ik zat fout"). Zie topicstart.
Een misinterpretatie die uiteraard voor mijn eigen rekening komt. Maar (dus naast mijn niet goed lezen en te voorbarig conclusie trekkend) waarvan de oorsprong wel degelijk ook ligt bij de tegenwoordig in zwang zijnde vergezochte discussiepunten.

Om de kans op misverstanden te verkleinen, had ik voor de zekerheid vermeld dat het wat mij persoonlijk betreft GEEN issue is, de huidige naam. Maar dat neemt niet weg dat anderen daar wel wel degelijk anders over kunnen denken.
Zo heb ik ooit eens een week met een UvA-filosoof doorgebracht, voor wie dit soort (m.i.) vergezochte zaken, werkelijk dagelijkse kost bleek te zijn.

En wat betreft "een nieuw topic te beginnen":
bedoeld voor diegenen die 'Wereld' (milieu- en klimaatproblematiek, vliegtuig als vervoer) aansneden en hier serieus op zouden willen doorgaan, mijn suggestie om hier een apart topic voor te starten. Niet zozeer vanwege off-topic, we zitten nog steeds in de rubriek Kletspraat!, maar omdat zo'n (milieu)onderwerp mogelijk een eigen topic verdient.

(tekstuele fouten hersteld)
"genderneutraliteit" is in feite een contradictio in terminis.

En in Rotterdam heet een "auto" gewoon een "wagen".

Om op de topic-vraag te antwoorden: Wereldfietser is een sekse-neutrale term, en derhalve tijdloos en niet onderhevig aan modieuze flauwekul.
groverr schreef:
za 21 dec, 2019 11:47
Voor mij is een wereldfietser iemand die over de wereld (meerdere continenten) FIETST en niet vliegt om daar dan een stukje te fietsen. Dan is iemand een toerist die ver weg op fietsvakantie is. Doorvliegen naar een ander continent vind ik prima.

Ik ben helemaal geen wereldfietser, maar een europafietser die op fietsvakantie gaat. Ik neem zo kort mogelijk de auto, boot of trein om verderop in Europa flink te kunnen fietsen. Zo ben ik sneller in de Alpen of Frankrijk. De Eifel, Vennbahn of LF1 blijven dan ook leuk voor de kortere fietsvakanties. Ik heb nog niet de ambitie om een wereldfietser te worden.
Dit.

De hele genderdiscussie zal me jeuken, maar wat betreft "wereldfietser": dat zijn er maar heel weinig imho… mensen die vanaf hun woonplaats de halve of hele wereld overfietsen. Dan zijn de meeste eerder europafietsers of fietsreizigers / fietstoeristen (reizen om elders te gaan fietsen).

Maar who cares… het is slechts een naam / titel.
(Kan weg)