Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiona Kolbinger al dagen op kop in Trans Continental Race 2019 - Forum Wereldfietser

Fiona Kolbinger al dagen op kop in Trans Continental Race 2019

Ik ben diep onder de indruk dat Fiona Kolbinger al dagen dik op kop ligt in de Trans Continental Race 2019. Ze doet voor het eerst mee aan een ultra endurance race.

De finish begint zo langzamerhand in zicht te komen en als er geen ongelukken gebeuren zou ze weleens kunnen winnen.

Er wordt gezegd dat bij zulke prestaties de fysieke verschillen niet meer bepalend zijn, maar de mentale.

Denken jullie dat dit vaker gaat voorkomen, en zo ja waarom?

- Ik wil niet dat de discussie gaat over de gevaren of eindigt met flauwe man/vrouw (of vanaf nu vrouw/man) grappen. Ik hoop allereerst op een goede afloop van de race. -
Vaker gaat voorkomen? Dit is al vaker voorgekomen. Kijk maar bijvoorbeeld naar het record voor de meeste kilometers in een jaar.
En het is niet zomaar dat bijvoorbeeld bij Audax UK er 2 jaarprijzen zijn. Die voor degene met de meeste punten (1 punt per 100km, minimaal 200km voordat een rit telt) en een prijs voor de 1e van de andere sexe.
Daar is het al meerdere keren voorgekomen dat een vrouw het meeste reed.
groverr schreef:
zo 04 aug, 2019 21:59

Denken jullie dat dit vaker gaat voorkomen, en zo ja waarom?
Kijk naar Lael Wilcox in de Trans Am van 2016, toen de 2de tijd ooit.
Gaat zeker vaker voorkomen en ik denk dat we inderdaad wel kunnen stoppen met man-vrouw categoriën in dit soort races.
Geen idee waarom het gelijker wordt. Is het mentaal, of weinig kracht-verschillen over grote afstanden.
Wat ik wel weet is dat het een mooie ontwikkeling is.

Oh en Fiona is zeker indrukwekkend.
Het typerende van deze race is dat iedereen een eigen route volgt; de beste routeplanner wint. Ik volg haar (en anderen) ook al een tijdje, en het valt me op dat zij een slimme route kiest.
De nummer twee ligt ongeveer 100km achter en heeft desondanks minder geslapen.
Moest men echter precies dezelfde "track" fietsen, dan vermoed ik dat Fiona niet op kop lag, waarmee ik overigens niets af wil doen aan haar zeer aansprekende prestaties van dit moment. Heel leuk.
Georg schreef:
ma 05 aug, 2019 10:16
Het typerende van deze race is dat iedereen een eigen route volgt; de beste routeplanner wint. Ik volg haar (en anderen) ook al een tijdje, en het valt me op dat zij een slimme route kiest.
De nummer twee ligt ongeveer 100km achter en heeft desondanks minder geslapen.
Moest men echter precies dezelfde "track" fietsen, dan vermoed ik dat Fiona niet op kop lag, waarmee ik overigens niets af wil doen aan haar zeer aansprekende prestaties van dit moment. Heel leuk.
Klopt, wielrennen is niet alleen een kwestie van hard fietsen maar ook van slim fietsen.
Tsja, bij extreme duursport zijn vrouwen en mannen gewoon gelijkwaardig qua prestaties. Het enige is dat er minder vrouwen stom genoeg zijn om dit soort uitdagingen aan te gaan :wink:

Gertrude Edelre, bijvoorbeeld, was de eerste vrouw die het Kanaal over zwom in 1926 (!) en dat deed ze destijds sneller dan de mannen die haar voorgingen.
"TCR winners aren’t supposed to play the piano mid-race. They’re not supposed to have the time, let alone the mental reserves. And yet here was Fiona, hands dancing over the ivory keys, winning TCRNo.7. "

Fiona die na 8 dagen en dik 3000 km fietsen aankomt bij de 4e controle en daar "the lion sleeps tonight" speelt (jammer, geen geluid). Met handschoenen aan. En fietsschoenen. ik heb na 1000km in drie dagen nauwelijks meer de kracht en beweeglijkheid in mijn vingers om de gesp van mijn helm open te doen, laat staan piano te spelen. Zwaar, zwaar indrukwekkend wat Fiona hier doet.

Ze moet nog 150km en ligt 140km voor op nummer twee. Tijd genoeg voor een dutje, om dan bij het ontbijt verse croissants te hebben. Maar ik betwijfel of ze daar voor gaat :D
En ze is binnen: afgelopen nacht heeft ze zelf haar voorsprong op de nummer 2 nog uitgebreid.
Ik heb de TCR dit jaar met interesse gevolgd. Geweldige prestatie van Fiona Kolbinger. Niet alleen omdat ze een vrouw is en alle mannelijke concurrenten afgehouden heeft, maar ook nog het feit dat dit haar eerste ultra endurance race was... Ontzettend knap en inspirerend voor velen (ook mannen!)

Er zijn natuurlijk fysiologische en biologische verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn gemiddeld genomen sterker, andere lichaamssamenstelling/bouw, etc., waardoor mannen doorgaans beter presteren in de sport. Ik vermoed dat de mate van professionalisering vooral van invloed is op de prestatieverschillen tussen mannen en vrouwen.

Bij extreme duursporten ligt dat vaak wel een beetje anders.
1. zie punt hierboven. De TCR uitfietsen is natuurlijk en geweldige prestatie, maar deelnemers zijn geen professionele renners. Wel fietsfanaten die dit hobbymatig doen.
2. Succesvol zijn in extreme duursport of de TCR in dit geval, gaat verder dan alleen fysieke en of zelfs mentale kracht. Voorbereiding, materiaal, ervaring, geluk, plezier, route, slaap, etc. zijn allemaal bepalend voor het succes.
Nou, ik neem m'n helmpje af. Knap hoor!
Wat mij hier opvalt, is dat de winnares zeker niet de hoogste gemiddelde snelheid reed, wat eens te meer aantoont dat in het lange afstandsfietsen andere zaken de doorslag geven. Er waren duidelijk sterkere/snellere fietsers die later dan de nummer 1 binnen gaan komen. Regelmaat, routeplanning en precies de juiste hoeveelheid slaap is het recept voor haar winst.
Ik zie, naar ik aanneem beresterke, kerels die in deze race zichzelf dwars door heuvelgebieden beuken terwijl er vlakkere en snellere alternatieven zijn. Tja. Die Fiona combineert waarschijnlijk slimheid met de juiste stabiele mentaliteit, naast goede "benen".
Dit soort fietsritten zijn dan ook weer moeilijk te vergelijken met andere duursporten.