Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbikes - Forum Wereldfietser

Gravelbikes

In mijn zoektocht naar een gravelbike kwam ik een wel heel aparte tegen.

Nu ben altijd al wel fan geweest van dit merk, maar stuur is toch wel even "wennen" denk dat er geen tussenweg is.
WhatsApp Image 2019-08-01 at 08.50.33.jpeg
WhatsApp Image 2019-08-01 at 08.49.58.jpeg
Inderdaad, geen mogelijkheid om stuurafstand nog horizontaal te varieren, lijkt het.
De flexibiliteit zit in de zadelpen!
Idd das wel een dingetje, wellicht dat je die wel in verschillende lengtes kan bestellen. Maar das lastig bepalen met webshop,
Wel cool :D
Los van het 'innovatieve' stuur... De fiets op het plaatje heeft zo te zien 50/34 voorbladen, en dat lijkt me helemaal niet praktisch. Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) dan zou ik serieus een 1x drivetrain (met 11 of 12 kransjes achter) overwegen. Dat schakelt makkelijker en je hebt door de afwisseling in het fietsen toch minder behoefte aan kleine stapjes op cruisesnelheid (dan bijv. bij racen en toeren op asfalt).
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:40
Los van het 'innovatieve' stuur... De fiets op het plaatje heeft zo te zien 50/34 voorbladen, en dat lijkt me helemaal niet praktisch. Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) dan zou ik serieus een 1x drivetrain (met 11 of 12 kransjes achter) overwegen. Dat schakelt makkelijker en je hebt door de afwisseling in het fietsen toch minder behoefte aan kleine stapjes op cruisesnelheid (dan bijv. bij racen en toeren op asfalt).
Je hebt verschillende uitvoeringen ook de 1*11
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 09:44
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:40
Los van het 'innovatieve' stuur... De fiets op het plaatje heeft zo te zien 50/34 voorbladen, en dat lijkt me helemaal niet praktisch. Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) dan zou ik serieus een 1x drivetrain (met 11 of 12 kransjes achter) overwegen. Dat schakelt makkelijker en je hebt door de afwisseling in het fietsen toch minder behoefte aan kleine stapjes op cruisesnelheid (dan bijv. bij racen en toeren op asfalt).
Je hebt verschillende uitvoeringen ook de 1*11
Aha, heel goed van Canyon.

Ik en mijn fietsmaat hebben beide een mtb van Canyon. Ze leveren goed spul voor een prima prijs. Ik heb mijn mtb ('laatste in die maat in Europa') twee jaar geleden in augustus met 15% korting gekocht. :D Dat zul je nu vast ook bij andere merken zien: nu de 2019 voorraad opraakt en de 2020 collectie eraan komt, zullen er her en der aanbiedingen komen. Veel plezier met zoeken!
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:40
Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) ...
Daar kan ik me niets bij voorstellen. Je hebt toch altijd een aanloop naar het onverhard en onderweg geasfalteerde tussenstukken?
Dat ligt natuurlijk aan mijn manier van fietsen. Ik wil ergens fietsen en wat het wegdek dan is dat zie ik dan wel. Ik ga niet ergens fietsen omdát het onverhard is.

Wat ik raar aan dat stuur vind is dat de lage greep breed is en de hoge smal. Qua gebruik zou ik andersom willen.
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:48
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 09:44
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:40
Los van het 'innovatieve' stuur... De fiets op het plaatje heeft zo te zien 50/34 voorbladen, en dat lijkt me helemaal niet praktisch. Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) dan zou ik serieus een 1x drivetrain (met 11 of 12 kransjes achter) overwegen. Dat schakelt makkelijker en je hebt door de afwisseling in het fietsen toch minder behoefte aan kleine stapjes op cruisesnelheid (dan bijv. bij racen en toeren op asfalt).
Je hebt verschillende uitvoeringen ook de 1*11
Aha, heel goed van Canyon.

Ik en mijn fietsmaat hebben beide een mtb van Canyon. Ze leveren goed spul voor een prima prijs. Ik heb mijn mtb ('laatste in die maat in Europa') twee jaar geleden in augustus met 15% korting gekocht. :D Dat zul je nu vast ook bij andere merken zien: nu de 2019 voorraad opraakt en de 2020 collectie eraan komt, zullen er her en der aanbiedingen komen. Veel plezier met zoeken!
Klopt ik hou de outlet goed in de gaten ;-) Weet alleen nog niet of ik die 1*11 uitvoering wel zou kiezen. Op vakantie is dit voor mij de ideale fiets. Maar fiets ook regelmatig een flinke berg op en met 42 voor weet ik niet of ik dat na 20 km klimmen nog wel fijn ga vinden.
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 09:52
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 09:40
Mocht je alleen gaan gravelbiken, dus veel onverhard en liefst met de nodige klimmetjes (en 'm niet gaan gebruiken voor touring en vooral asfalt) ...
Daar kan ik me niets bij voorstellen. Je hebt toch altijd een aanloop naar het onverhard en onderweg geasfalteerde tussenstukken?
Dat ligt natuurlijk aan mijn manier van fietsen. Ik wil ergens fietsen en wat het wegdek dan is dat zie ik dan wel. Ik ga niet ergens fietsen omdát het onverhard is.
Nogal wiedes.

Wat ik bedoel is het volgende:

- Op mijn mtb fiets ik het liefst onverhard en geaccidenteerd. Heel gevarieerd dus. Je bent dan constant aan het schakelen. Het maakt dan niet zoveel uit of de stapjes tussen de verzetten wat groter zijn, en omdat je zoveel schakelt is een 1x drivetrain erg prettig.
- Andere uiterste is racen en toeren over weinig gevarieerd wegdek. Je zit dan vaak (tientallen) kilometers lang op min of meer dezelfde cruisesnelheid. Kleine stapjes in het verzet zijn dan prettig. Als je dan ook nog flinke beklimmingen (en afdalingen) in je etappes hebt, dan moet je bereik voldoende groot zijn. Bij een derailleursysteem zijn dan een compact of zelfs een triple fijn.
- Bij een gravelbike (disclaimer: ik heb er geen dus ik weet eigenlijk niet waarover ik het heb) zit je er, al naar gelang het precieze gebruik, ergens tussenin. Uiteraard heb je stukken constant wegdek om ergens te komen (nogal wiedes). Maar je hebt zo'n fiets niet voor niets, en ik mag er toch van uit gaan dat je ook de moeilijker paden uitkiest (slecht wegdek, klimmetjes).

Wat ik dus wilde aangeven is dat je heel goed naar je verwachte gebruik moet kijken, vervolgens het bereik en de gewenste stapjes moet bepalen (http://ritzelrechner.de/), en dan een fiets uitkiezen / opbouwen. En dus niet klakkeloos een fiets met voorbladen voor 'sprinters' op glad asfalt moet kiezen ook al staat deze als modderovergoten gravelbike in de brochure. (Dat doet Alstro ook niet hoor.)

Ik verbaas me na mijn eigen zoektocht vooral over het aanbod: hele volksstammen blijven denk ik met weinig gebruikte verzetten zitten omdat die voorbladen er nu eenmaal opzaten. Aanpassen van die voorbladen is niet per definitie een eenvoudige klus, en dus ga je het dan in de cassette zoeken, met als gevolg grotere stappen en nog steeds nauwelijks gebruikte grote verzetten. Maar misschien zie ik als enige spoken.

Zie ook https://janheine.wordpress.com/2015/10/ ... an-matter/.

Zo, en nu weer ontopic naar het wonderlijke stuur van de Canyon.
Marten Gerritsen heeft een aardig stukje geschreven over het verschil in schakelen van tripel en 1x op zijn website. Onder Leesvoer>aandrijfving>2x11 http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Fietsertje71 schreef:
do 01 aug, 2019 11:35
Marten Gerritsen heeft een aardig stukje geschreven over het verschil in schakelen van tripel en 1x op zijn website. Onder Leesvoer>aandrijfving>2x11 http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Je bedoelt dit stuk?: http://www.m-gineering.nl/verzet.htm

Martens website is, laten we het zo zeggen, beschermd tegen links gemaakt door leken. :wink:
Dankje wel Leon, voor het volgen van mijn routing. :D Ja, iets met frames enzo.. ;)
Maar nu kan de lezer niet meer gelijk rondneuzen wat voor interessants er nog meer te lezen is, he.
Een fietsmaatje van mij, die werkt voor het blad Fiets heeft dit ding getest en was niet onder de indruk. :roll: :wink:
gios schreef:
do 01 aug, 2019 14:28
Een fietsmaatje van mij, die werkt voor het blad Fiets heeft dit ding getest en was niet onder de indruk. :roll: :wink:
Edwin ?

Wat was zijn bezwaar ?
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 11:49
Fietsertje71 schreef:
do 01 aug, 2019 11:35
Marten Gerritsen heeft een aardig stukje geschreven over het verschil in schakelen van tripel en 1x op zijn website. Onder Leesvoer>aandrijfving>2x11 http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Je bedoelt dit stuk?: http://www.m-gineering.nl/verzet.htm

Martens website is, laten we het zo zeggen, beschermd tegen links gemaakt door leken. :wink:
Ik leer er niet veel van (vrij veel open deuren) en vind dat hij overdrijft met zijn framing t.a.v. de levensduur van 1x aandrijflijn en de risico's daarvan voor fietsvakanties. (Oeps, da's vloeken in de kerk :shock:)
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 21:35
gios schreef:
do 01 aug, 2019 14:28
Een fietsmaatje van mij, die werkt voor het blad Fiets heeft dit ding getest en was niet onder de indruk. :roll: :wink:
Edwin ?

Wat was zijn bezwaar ?
Rob.
De carbon grail heb ik idd goed getest. Ik word er niet echt warm van. Ding is lui in de bochten en dat stuur voegt echt helemaal niks toen he zou heel comfortabel moeten zijn maar eigenlijk is die grail dat helemaal niet zo. Alternatieven? Er zijn er veel. Mn favoriet is zeker Mason Bokeh. Open Up is denk ik verreweg de beste gravelfiets. Maar die is nogal duur hehe. Veel gravelfietsen kunnen alsnog maar redelijk smalle banden aan (denk aan Rose, Isaac, Orbea ev andere). Kona maakt goede gravelfietsen die allemaal 650b compatibel zijn en lekker sturen
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 21:53
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 11:49
Fietsertje71 schreef:
do 01 aug, 2019 11:35
Marten Gerritsen heeft een aardig stukje geschreven over het verschil in schakelen van tripel en 1x op zijn website. Onder Leesvoer>aandrijfving>2x11 http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Je bedoelt dit stuk?: http://www.m-gineering.nl/verzet.htm

Martens website is, laten we het zo zeggen, beschermd tegen links gemaakt door leken. :wink:
Ik leer er niet veel van (vrij veel open deuren) en vind dat hij overdrijft met zijn framing t.a.v. de levensduur van 1x aandrijflijn en de risico's daarvan voor fietsvakanties. (Oeps, da's vloeken in de kerk :shock:)
Nee hoor, hij heeft gewoon gelijk, de fabrikanten hebben echter ontdekt dat je veel meer spullen kan slijten met 1x en 2x aandrijflijnen...buitenom dat zijn de stappen gewoon groter als bij een triple. Ik rij zelf met 2x tegenwoordig en ik verslijt echt buitenbladen bij de vleet, itt toen ik nog een triple had met 44/32/22.
Shadow schreef:
za 03 aug, 2019 14:02
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 21:53
...en vind dat hij overdrijft met zijn framing t.a.v. de levensduur van 1x aandrijflijn en de risico's daarvan voor fietsvakanties. (Oeps, da's vloeken in de kerk :shock:)
...
Ik rij zelf met 2x tegenwoordig en ik en ik verslijt echt buitenbladen bij de vleet, itt toen ik nog een triple had met 44/32/22.
Ik verslijt zelf niet snel bladen, niet op de 2x en niet op de 1x.

Mijn opmerking betreft 1x drivetrain. Je fietst zo'n blad echt niet in een fietsvakantie kapot (zoals Marten subtiel suggereert, en waarnaar ik verwijs). En als je daar bang voor bent, neem je gewoon een reserveblad mee. Of zie ik iets over het hoofd?
Maar waarom zou je? Je stappen worden groter als die van een Rohloff naaf, was een derailleur nou juist niet zo fijn vanwege die kleine stapjes? Ik zie overal van 1x fietsen opduiken en de enige plek waar die handig zijn is op een volbloed mtb, hoewel ik veel mtb filmpjes zie en als de heren even een afdaling hebben hoor je klikkerdeklikkerdeklikkerdeklik, gaat het na 50m weer bergop dan hoor je weer hetzelfde - maar dan de andere kant op schakelend. Met een triple of double van voren leg je gewoon de ketting 1 of 2 bladen naar binnen en je bent klaar.