Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bossen gaan dood in Duitsland - Forum Wereldfietser

Bossen gaan dood in Duitsland

Ik gooi dit bericht hier erop. Weet even niet waar anders.Wil het toch kwijt.
Tijdens onze recente tocht in Zuid Duitsland en Oostenrijk zag ik op de Duitse tv een bericht over de problemen met de bossen. Verder niet meer gekeken maar het bleef in mijn hoofd hangen.
Op de terugreis in de trein kwamen we een Duitse " Förster" tegen die juist op een conferentie was geweest in München.
Hij vertelde mij dat er zeer veel bos aan het doodgaan is doordat er een keverplaag is. Veel boeren krijgen het zelf niet meer bestreden en hebben de moed opgegeven. Probleemgebieden schijnen vooral het Sauerland en de grensgebieden met Oosten te zijn.
Hierover is veel info te vinden, bij de NOS bijvoorbeeld. Voor dergelijke niet-fietsgerelateerde onderwerpen bestaat op dit forum overigens de rubriek met de oneerbiedige naam "Kletspraat". Daar verder dus denk ik.
peter de rijk schreef:
di 30 jul, 2019 11:51
Hierover is veel info te vinden, bij de NOS bijvoorbeeld. Voor dergelijke niet-fietsgerelateerde onderwerpen bestaat op dit forum overigens de rubriek met de oneerbiedige naam "Kletspraat". Daar verder dus denk ik.
Dank je! Kende het artikel dus niet.
Moest direct denken aan de letterzetter. Zal wel familie zijn en houd ook al in Nederland huis.
Vorig najaar waren de gevolgen van de hete droge zomer al goed te zien. Met name fijnsparren op droge gronden zagen er slecht uit. Nu een groot deel van Europa weer een droge zomer heeft, zullen nog veel meer bomen het loodje leggen, en niet alleen in Duitsland. Schorskevers en bosbranden krijgen meer kansen om toe te slaan. Zeker in productiebossen waar kwetsbare boomsoorten overheersen.

Tegelijkertijd zijn bossen nu extra hard nodig om de klimaatcrisis niet nog meer uit de hand te laten lopen (zie hier).

peter de rijk schreef: Voor dergelijke niet-fietsgerelateerde onderwerpen bestaat op dit forum overigens de rubriek met de oneerbiedige naam "Kletspraat".
Hoezo niet fietsgerelateerd? De essentie van fietsend onderweg zijn (dus 'wereldfietsen') is wat mij betreft niet zozeer de fysieke prestatie, de kwaliteit van het wegdek of het het aantal landen dat je op je wereldfietser-cv kunt zetten, maar juist het ervaren van het landschap en de cultuur en het verruimen van je mentale horizon. Dat mag op dit forum best wat meer integraal aandacht krijgen - dus ook onder 'bestemmingen en reisverhalen' - zonder steeds krampachtig als ‘off topic’ te worden bestempeld en/of naar ‘kletspraat’ verwezen te worden.
keesswart schreef: het verruimen van je mentale horizon. Dat mag op dit forum best wat meer integraal aandacht krijgen - dus ook onder 'bestemmingen en reisverhalen' - zonder steeds krampachtig als ‘off topic’ te worden bestempeld en/of naar ‘kletspraat’ verwezen te worden.
+1
Bel schreef:
di 30 jul, 2019 13:06
keesswart schreef: het verruimen van je mentale horizon. Dat mag op dit forum best wat meer integraal aandacht krijgen - dus ook onder 'bestemmingen en reisverhalen' - zonder steeds krampachtig als ‘off topic’ te worden bestempeld en/of naar ‘kletspraat’ verwezen te worden.
+1
Mee eens. Ik vind dit ook geen kletspraat. Het heeft betrekking op het beleven van (fiets)reizen.

(Het wordt wat mij betreft wél kletspraat als het leidt tot oeverloze discussies over cijfers.)
#Bomenerbij zou ik zeggen.
Vandaag een rondje gefietst van Arnhem richting Utrechtse heuvelrug de 7% stijging over de 'Grebbeberg' naar Amerongen, deels door de bossen en dat is best lekker fietsen als er veel zon is. Terugweg langs de Rijn over de dijk in de zon en dat was af en toe afzien vanwege de warmte. Vooral als je een rustmoment neemt.

Ethiopië plant op 1 dag 200 miljoen bomen. Waarom kunnen wij dat niet voor elkaar krijgen in Europa?
Vage toezeggingen van Shell om voor elke liter brandstof 0,01 cent beschikbaar te stellen aan bomen in ver-weg-gie-stan Indonesië gaat het hem ook niet doen.

In Nederland zie ik helaas ook al herfstkleuren in het bos verschijnen. Bomen die hun bladeren aan het verliezen zijn.
joukon schreef:
di 30 jul, 2019 17:22
Vage toezeggingen van Shell om voor elke liter brandstof 0,01 cent beschikbaar te stellen aan bomen in ver-weg-gie-stan Indonesië gaat het hem ook niet doen.
Net als 7 euro vliegtax per ticket. 70 euro zou ook niks uitmaken. 700 zou een begin zijn, maar niet meer dan dat.
keesswart schreef:
di 30 jul, 2019 13:03
Hoezo niet fietsgerelateerd? De essentie van fietsend onderweg zijn (dus 'wereldfietsen') is wat mij betreft niet zozeer de fysieke prestatie, de kwaliteit van het wegdek of het het aantal landen dat je op je wereldfietser-cv kunt zetten, maar juist het ervaren van het landschap en de cultuur en het verruimen van je mentale horizon.
Hear hear!
Monoculturen zijn economisch belangrijk, maar verzieken het ecosysteem. Zo kennen we o.a. de Iepenziekte, Kastanjebloedingsziekte, Kastanjekanker, Essentak sterfte, Eikenprocessierups en de Dennenprocessierups. Ook krijgen diverse boomsoorten het moeilijker door klimaatverandering.
Maar we zijn goed in het bestrijden van. In Nederland 140.000 kg glyfosaat in de bodem, grondwater en oppervlakte water. Circa 140.000.000 kg sojaschroot via voornamelijk ons exportvee en -zuivel als gier via de bodem in het grondwater. CO2 is de maatstaf. Stikstof- en methaanemissie worden nu pas belangrijk.

Ons model is gebaseerd op economische groei en belangrijke onderwerpen vallen buiten het Programma Aanpak Stikstof.
willem.m schreef:
di 30 jul, 2019 14:10
Bel schreef:
di 30 jul, 2019 13:06
keesswart schreef: het verruimen van je mentale horizon. Dat mag op dit forum best wat meer integraal aandacht krijgen - dus ook onder 'bestemmingen en reisverhalen' - zonder steeds krampachtig als ‘off topic’ te worden bestempeld en/of naar ‘kletspraat’ verwezen te worden.
+1
Mee eens. Ik vind dit ook geen kletspraat. Het heeft betrekking op het beleven van (fiets)reizen.

(Het wordt wat mij betreft wél kletspraat als het leidt tot oeverloze discussies over cijfers.)
Hartgrondig mee eens! Hoe vaak heb ik door Duitse bossen gefietst: de Harz, Schwarzwald, Sauerland, Mecklenburg en zo meer. Het gaat om de landschappelijke belevenissen vanuit je fiets!
Martin E. van Doornik schreef:
do 01 aug, 2019 11:55
Hartgrondig mee eens! Hoe vaak heb ik door Duitse bossen gefietst: de Harz, Schwarzwald, Sauerland, Mecklenburg en zo meer. Het gaat om de landschappelijke belevenissen vanuit je fiets!
Deze lente heb ik een weekend in de Harz gefietst, de hoeveelheid dode bomen lieten me wel schrikken soms echt honderden meters aan dode bomen aan de weg. De foto's op deze website geven goed aan wat ik zag: http://live.stormypictures.de/dying-for ... mountains/.
Leon schreef: Net als 7 euro vliegtax per ticket. 70 euro zou ook niks uitmaken. 700 zou een begin zijn, maar niet meer dan dat.
Of belasting op kerosine, maar dat schijnt lastig te zijn, want daarvoor is een internationale afspraak nodig.
joukon schreef:
di 30 jul, 2019 17:22
#Bomenerbij zou ik zeggen.
...
Ethiopië plant op 1 dag 200 miljoen bomen. Waarom kunnen wij dat niet voor elkaar krijgen in Europa?
Vage toezeggingen van Shell om voor elke liter brandstof 0,01 cent beschikbaar te stellen aan bomen in ver-weg-gie-stan Indonesië gaat het hem ook niet doen.
Let dan op dat je bomen met 'beleid' aanplant. Zie ook dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/09/bo ... s-a3956266.

ErikB81 schreef:
do 01 aug, 2019 12:47
Leon schreef: Net als 7 euro vliegtax per ticket. 70 euro zou ook niks uitmaken. 700 zou een begin zijn, maar niet meer dan dat.
Of belasting op kerosine, maar dat schijnt lastig te zijn, want daarvoor is een internationale afspraak nodig.
Belasten van kerosine en/of tickets: zijn dat niet gewoon (beperkte) correcties van een vanuit milieuoogpunt niet goed functionerende markt?

Zelf zie ik meer in een beperking van de aanbodzijde: vliegen schaarser maken door de groei van luchthavens te stoppen. Dat leidt tot een marktconformer prijs. Hopelijk verhoogt dat de drempel om te gaan vliegen. (En maakt vliegen slechter toegankelijk voor mensen met een lager inkomen, maar dat geldt voor veel luxe producten en diensten.) Beperken van vliegaanbod werkt alleen in samenspraak met andere luchthavens (denk aan alternatieven voor Schiphol in Eindhoven, Brussel, Charleroi, Düsseldorf en straks ook Lelystad). Zolang het land wordt geregeerd door politici die de luchthavensector ('enorme economische motor!', 'indirect honderdduizenden banen!') en het electoraat v.w.b. hun korte termijnwensen willen pleasen, zal het kabinet hier niet veel werk van gaan maken (in Europees verband).
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 13:13
Hopelijk verhoogt dat de drempel om te gaan vliegen. (En maakt vliegen slechter toegankelijk voor mensen met een lager inkomen, maar dat geldt voor veel luxe producten en diensten.)
Zo evident is dat laatste nog niet eens. Op dit moment is er een hoop impliciete subsidie voor de luchtvaart door het ontbreken van diverse belastingen en staatssteun als een luchtvaartmaatschappij of luchthaven het even moeilijk heeft. Als, op welke manier dan ook, vliegtickets een reëlere prijs krijgen, maar de belastingbetaler die impliciete subsidies niet meer hoeft op te hoesten, is jan met de pet die eens in de paar jaar een vliegreis maakt echt niet slechter af.
ErikB81 schreef:
do 01 aug, 2019 12:47
Of belasting op kerosine, maar dat schijnt lastig te zijn, want daarvoor is een internationale afspraak nodig.
Het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Convention on International Civil Aviation, ICAO-verdrag), van 7 december 1944, Ook wel Verdrag van Chicago genoemd.
Een nieuw VN verdrag wordt lastig, omdat het oude dan zal vervallen met instemming van de leden.

Daarom vliegtax op het ticket.
PietV schreef:
do 01 aug, 2019 15:51
Het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Convention on International Civil Aviation, ICAO-verdrag), van 7 december 1944, Ook wel Verdrag van Chicago genoemd.
Een nieuw VN verdrag wordt lastig, omdat het oude dan zal vervallen met instemming van de leden.
Da's dan toch prima te doen als de leden instemmen?

Sociaal zou zijn als ieder mens een niet verhandelbaar en bescheiden vliegquotum kreeg, maar dat schat ik in als zeker niet haalbaar.

Maar zoals gezegd, 700 euro per ticket is een begin, maar lost geen probleem op. We moeten namelijk helemaal stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen. Dat gebeurt ook, maar ik ben bang dat het op de harde manier gebeurt. Gelukkig heb ik geen kinderen waar ik me zorgen om hoef te maken.
Als ik naar deze foto kijk, is dat niet om van te genieten? Ergens ten zuiden van Mirow richting Fleeth, Mecklenburg-Vorpommern vlakbij de grens met Brandenburg.

Bossen bij Fleeth-klein.jpg
Bel schreef:
di 30 jul, 2019 12:53
Moest direct denken aan de letterzetter. Zal wel familie zijn en houd ook al in Nederland huis.
Ik ook nadat ik vanmorgen de krant had gelezen.
Het is ook de bedoeling dat de bomen doodgaan. Ik heb het eerder gemeld in kletspraat over chemtrails, maar mensen willen niet weten. Ook de olijfbomen hebben het zwaar te verduren in Italië. Allemaal kletspraat, zolang het onzichtbaar is, maar helaas, het is niet langer onzichtbaar. Michael Jackson zong er ook al over, earthsong, allemaal dode bomen zag je om hem heen en hij zei ook. It is not 'they', ZIJ gaan ons niet helpen, de machthebbers, nee, ze helpen ons aan de ondergang, want zij hebben hun veilige plekjes op aarde, terwijl de massa ten onder gaat. 'It is us' en mensen veranderen pas als het (probleem) zichtbaar wordt.