Additionally, paste this code immediately after the opening tag: betalen voor de fietsen op de camping? - Forum Wereldfietser

betalen voor de fietsen op de camping?

Maken jullie het wel eens mee dat je op de camping moet betalen voor de fietsen?
Ik voor de eerste keer op camping EL 301 vlak voor Miajadas in Spanje.
Zijn meer mensen dit tegen gekomen?
IMG_2577.JPG
Ik heb het wel vaker meegemaakt. Ik heb het altijd begrepen alsof iemand zonder enig idee op ambtelijke wijze ooit een tarieflijst heeft gemaakt - een fiets is een voertuig dus betalen - en niemand die ooit heeft aangepast. In de loop van de jaren is dit soort starheden in Spanje wel verminderd. Tien ik voor het eerst met mijn ouders in Spanje kwam in de jaren 80 was Franco nog maar net weg en dat was aan de volksaard wel te merken. In de jaren 90 hadden veel Spaanse campings al een computer bij de ingang, wat ik in Frankrijk zelden zag. De vereiste data werden daar zorgvuldig in ingevoerd!
20 jaar later bleek men heel wat relaxter geworden.
Het barste tarief ooit zag ik in Madrid. 1996. Het tarief voor onze twee fietsen was hoger dan dat voor een camper van 8 meter lang, waar bovendien 4 fietsen en twee surfplanken aanhingen.
's morgens bij het afrekenen vergat men de fietsen aan te vinken in het systeem en ik heb daar niks van gezegd... 8)
Ja, op de camping van Nájera in de Rioja. Sindsdien nooit meer met de fiets gekampeerd in Spanje :evil:.
Dit heb ik ook mee gemaakt op een vekabo-camping in overijsel(€2,50) :evil:
Laatst in Frankrijk nog een camping gezien waar een bedrag achter 'vélo' stond. Al zie je daar ook steeds vaker gereduceerde tarieven voor fietsers en backpackers met kleine tentjes.

Ook heb ik wel eens meegemaakt (zal wel in Engeland zijn geweest) dat het enige moeite kostte om de receptionist ervan te overtuigen dat ik echt geen nummerplaat had. Een framenummer of postcode kan dan soms uitkomst bieden.

En in Zuid-Afrika heb ik eens lang met een receptionist moeten praten die van zijn baas beslist geen 'bikes' mocht toelaten. "Bikers are crooks", was hem verteld. Ik probeerde de receptionist ervan te overtuigen dat zijn baas waarschijnlijk beducht was voor motorbendes en dat zijn richtlijn vast niet gold voor iemand met een 'push bike'. Uiteindelijk mocht ik er mijn tent opzetten als ik voor 7 uur 's ochtends zou zijn vertokken, want dan zou hij afgelost worden door een collega.

In Polen kostte het ons 20 jaar terug een keer absurd veel tijd om in te checken. Een citaat uit dit verslag: Moe en hongerig komen we bij de receptie van de camping in Dźwirzyno, waar een jongen en een meisje van een jaar of achttien achter de computer zitten. Optimistisch vraag ik of ze Engels of Duits spreken.
"Nie, polsku", is het antwoord.
Met vereende krachten starten ze de computer en even later horen we het bekende deuntje van Bill Gates. Bij namiot (tent) gaat het nog goed, maar bij samochód (voertuig) pikt het systeem het niet langer: keer op keer worden onze data er uitgegooid. Met een haast bijbelse volharding modderen de tieners door. Gelaten wacht ik af, terwijl Corrie popelt om in te grijpen.
"Waar wachten we nou nog op? Het eten had al klaar kunnen zijn! Zo moeilijk kan die Poolse software toch niet zijn?" moppert ze. Ze buigt zich over de balie en kijkt mee op het computerscherm.
"Ah, ik zie het al. Rowery, dwa rowery!" (twee fietsen), roept Corrie naar de receptionisten. En jawel, drie tellen later rolt er een bon uit de printer.

Ik weet niet meer of we hier ook voor onze rowery moesten betalen.
Nooit gehad. Afgelopen week twee keer, in Oostenrijk, €1,- en €1,50 per fiets.
Vreemd gedoe. Niet erg als totaalprijs meevalt. Maar dat was bij die van €1,50 niet zo. Er mochten ook verder fietsen van de camping baas🤐
Het kamperen met de fiets heb ik na mijn studententijd opgegeven, maar in die tijd heeft wel één keer een campingeigenaar in de buurt van Besançon mij een paar euro voor de fiets gerekend... die haar man later op de avond weer terug kwam brengen, want dat was toch niet echt de bedoeling.

Het noemen van Oostenrijk riep nog een andere herinnering uit dezelfde tijd op: een camping waar je per nacht extra betaalde als je maar kort (minder dan 3 nachten of zoiets) verbleef. Ik heb daar toen maar gewoon mijn tent opgezet en me maar niet bij de receptie gemeld.
Casartelli schreef:
ma 22 jul, 2019 10:23
een camping waar je per nacht extra betaalde als je maar kort (minder dan 3 nachten of zoiets) verbleef.
Uitermate logisch natuurlijk, maar dit voorbeeld bewijst vooral weer eens het belang van communicatie:
Als ze het hadden gebracht als 'korting wanneer je langer dan 3 nachten blijft' had niemand ermee gezeten.
Casartelli schreef:
ma 22 jul, 2019 10:23
Het kamperen met de fiets heb ik na mijn studententijd opgegeven,[...]. Ik heb daar toen maar gewoon mijn tent opgezet en me maar niet bij de receptie gemeld.
Een bekende truc voor fietsers met een klein budget. Als arme student (met een budget van 5 à 10 gulden per dag) kampeerde ik meestal wild, maar wanneer ik behoefte aan een douche had, reed ik laat op de avond naar een camping in de hoop dat de receptie dan al dicht was. De volgende ochtend was ik dan meestal weer vertrokken voordat de receptie open ging. Vooral bij grotere campings zonder bewaking werkte dit goed en voelde ik weinig scrupules :oops: .
Shrek schreef:
ma 22 jul, 2019 11:15
Uitermate logisch natuurlijk, maar dit voorbeeld bewijst vooral weer eens het belang van communicatie:
Als ze het hadden gebracht als 'korting wanneer je langer dan 3 nachten blijft' had niemand ermee gezeten.
Communicatie is een groot goed, maar dan nog... bij een hotel of b&b vind ik een dergelijke constructie onsympathiek, maar nog wel enigszins te billijken (nieuwe laken-/handdoekenset, schoonmaak, etc.), maar bij een camping ontgaat echt elke vorm van redelijkheid me.
Shrek schreef:
ma 22 jul, 2019 11:15
Casartelli schreef:
ma 22 jul, 2019 10:23
een camping waar je per nacht extra betaalde als je maar kort (minder dan 3 nachten of zoiets) verbleef.
Uitermate logisch natuurlijk, maar dit voorbeeld bewijst vooral weer eens het belang van communicatie:
Als ze het hadden gebracht als 'korting wanneer je langer dan 3 nachten blijft' had niemand ermee gezeten.
Inderdaad.
Bij veel ondernemingen word je als nieuwe en bescheiden klant juist welkom geheten met extra kortingen en cadeautjes in de hoop dat het geleverde produkt je bevalt. Het extra laten betalen van één nacht vind ik daarom een beetje een soort kruideniersmentaliteit. Het gemakkelijkste is gewoon een duidelijk tarief. Voor iedereen duidelijk, geen discussie, weinig administratieve rompslomp.
Ik heb het een paar keer meegemaakt. Een keer op de camping van Soria. Er stond op het tarievenbord: motor €3. Volgens de receptionist stond een fiets gelijk aan een motor. Ik ben toen het gesprek aan gegaan. Ik hoefde uiteindelijk niets te betalen. Later kwam de eigenaar van de camping naar mij toe en bood mij een biertje aan.
Bij het updaten van een fietsgids kwam ik een boerencamping tegen met een tarief voor fietsen (zie afbeelding linksonder).
Gek genoeg kost het neerzetten van een 'vélo' hier € 0.90, terwijl het parkeren van een 'moto/mobylette/scooter' 5 cent goedkoper is.
Zou men hier zijn uitgegaan van fietsen zonder standaard, die een fractie meer ruimte in kunnen nemen dan brommers die rechtop staan? :roll:

Afbeelding
Afgelopen najaar in Engeland mocht ik twee nachten helemaal gratis op een camping staan. Brexitcompensatie vond de eigenaar.
Ja, in Spanje regelmatig.

1x was de fiets zelfs duurder dan de auto. Dat heb ik toen principieel geweigerd te betalen. Mocht er uiteindelijk gewoon voor de auto prijs staan. Raar beleid soms her en der.. wel altijd een avontuur waar je terecht komt ;-)
Ja, afgelopen zomer meegemaakt op een camping in Duitsland bij de Vennbahn in de buurt. Vond het erg apart. Totaalbedrag per persoon kwam uiteindelijk wel op een acceptabele 10 of 11 euro uit, dus heb het maar laten varen. Maar ben er geen voorstander van dat dit standaard gaat worden. Ze zouden het juist moeten stimuleren dat gasten te voet of te fiets aankomen ipv auto of camper.
Zelfs in Nederland fietsland: deze zomer op de camping in Veere waar ik voor 1 nacht stond. Was erg verbaasd. Voelde me niet heel welkom als vakantiefietser. Camping was uitgestorven, geen enkele noodzaak ook. En ook geen fietsenstalling of i.d.
Deze camping werd overigens genoemd in een fietsroutegids (Van Walcheren tot Waddenzee). Ik zou er voorstander van zijn als campings met een dergelijk anti-fietsersbeleid geboycot zouden worden door reisgidsen die speciaal voor fietsers geschreven worden.