Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deelbare riem - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Deelbare riem

Dan of het allemaal wel past op mijn fiets.

Achtertandwiel natuurlijk wel want ze bieden een Rohloff splined tandwiel. Meer informatie over een splined tandwiel, zie bv hier: https://robsbikeshop.nl/product/rohloff ... andwiel-2/.

De riem krijg je op maat; je geeft de afstand op van hart achteras tot hart cranckstel. Met mijn excentrische trapas heb ik ongeveer 20mm speling en ik heb het minimum + 5 mm opgegeven.

Dan het voortandwiel. Termen als '130BCD' waren mij onbekend moet ik bekennen, maar zo leer je weer wat. Het type tandwiel blijkt afhankelijk van het cranckstel. De meest voorkomende variaties daarin zijn 4 en 5 arms, en 104, 110 of 130BCD. Zie voor meer info over BCD (Bolt Circle Diameter) en over hoe je zelf kunt meten welke je hebt:
[NL] https://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d ... itleg.html en
[EN] https://www.wolftoothcomponents.com/pag ... ameter-bcd.
110BCD.gif
Ik kwam er zo achter dat ik een 5 arms cranckstel voor een 110BCD tandwiel heb. Die variant biedt Veer niet aan (binnenkort ook hierin veel meer keus kreeg ik te horen) maar er is wel een adapter voor 110BCD naar 130BCD, en dan kon ik een 130BCD voortandwiel nemen.
https://www.veercycle.com/collections/a ... 4855098446

110mm to 130mm BCD Adapter.jpg
Na wat denkwerk leek het me handiger om voor een paar tientjes een nieuw 130BCD cranckstel te kopen. Inclusief een 42 tands tandwiel zodat ik altijd weer heel eenvoudig terug kan naar de ketting als het moet.
Leuk te lezen dat iemand het ook daadwerkelijk gaat proberen :)

Stel dat de riem zou breken onderweg, is er dan zonder die tang wel een mogelijkheid om een nieuw exemplaar te monteren?
Dat lijkt me wel, maar daar kom ik op terug.
Eerst het nieuwe crankstel maar eens monteren.
Dit hoeft dus niet als je al een compatible cranckstel hebt, of een adapter gaat gebruiken!

Voor een aantal mensen op dit forum zal een cranckstel vervangen gesneden koek zijn. Voor mij was het nieuw; nog nooit aan de orde gekomen. Voor de mensen voor wie dit ook nieuw is, deel ik het hier.

Dit is de patiënt: 130BCD, 5 arms, vierkante as, single speed. En 175mm lang plus een 42 tandwiel zoals mijn huidige setup.
eBay.jpg
eBay.jpg (20.96 KiB) 5206 keer bekeken
Met YouTube op de laptop ernaast is het eigenlijk alleen een kwestie van deze meneer nadoen nadoen:
https://www.youtube.com/watch?v=OuF5tCnaGwU

1) Inbusbout van mijn huidige 110BCD cranckarm losdraaien
De bijlage DSC01031.JPG is niet meer beschikbaar
2) Met een cranktrekker (á €7,-) duw je als het ware de cranckarm uit de cranck. Aan de ene zijde ging dit redelijk vlotjes, aan de andere zijde kwamen er wat krachttermen aan te pas.
De bijlage DSC01032.JPG is niet meer beschikbaar
En los. Hetzelfde met de cranckarm aan de andere kant.
De bijlage DSC01033.JPG is niet meer beschikbaar
3) Nieuwe 130BCD cranckarm erop en bout weer goed aandraaien. Ook zo aan andere zijde.
De bijlage DSC01035.JPG is niet meer beschikbaar
Ketting er weer op en klaar om te fietsen.
Ik zag er een beetje tegen op, maar het is een klus van nog geen 10 minuten (als het losdraaien niet teveel tegenzit).

Aan de aandrijflijn is niets veranderd; nog steeds een 42 tands tandwiel. Eigenlijk zijn alleen de bevestigingsgaten voor het tandwiel gewijzigd, ter voorbereiding op het voortandwiel van Veer; de volgende stap.
De Split Belt Pro Belt Drive is binnen. Verzonden vanuit Haarlem. De meebestelde titanium kettingbladbouten zitten er niet bij maar die worden nagestuurd.

Spannend!
DSC01043.JPG
DSC01043.JPG (24.79 KiB) 5104 keer bekeken
Riem, achter- en voortandwiel.
Dit is na het uitpakken, het zag er oorspronkelijk heel netjes verpakt uit.
De bijlage DSC01040.JPG is niet meer beschikbaar
Tang, popnagels en spacers in 2 diktes.
De bijlage DSC01042.JPG is niet meer beschikbaar
Mooie handleiding.
DSC01042.JPG
DSC01042.JPG (31.96 KiB) 5104 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Mooie uitpakfoto's (en kat ;)). Ik ben benieuwd ook al heb ik het zelf niet nodig :)
Eindelijk eens een unboxing-verhaal mét doos!
Ik vind het tafelkleedje de topper op de foto's. :wink:
Leon schreef:
do 09 jan, 2020 12:07
Eindelijk eens een unboxing-verhaal mét doos!
Ik vind het tafelkleedje de topper op de foto's. :wink:
En die kat náást de doos is weer eens wat anders.
Meestal probeert de kat ook de doos zelf, zelfs al weet iedereen dat het niet past.
Daar gaan we dan. Je kunt maar max 5 foto's per bericht plaatsen dus het moet over meerdere berichten.

1) Achtertandwiel

Ring eraf wippen, Veer tandwiel erop, ring er weer op en klaar.
DSC01046.JPG
DSC01046.JPG (29.66 KiB) 4243 keer bekeken
DSC01047.JPG
DSC01047.JPG (30.85 KiB) 4243 keer bekeken
1 minuut verder.
2) Voortandwiel

Voortandwiel demonteren. Deze kettingbladbouten zal ik hergebruiken tot ik de titanium bouten ontvang (misschien een beetje overbodige uitgave geweest, spacers in 2 maten zitten ook al standaard bij de riem).
DSC01048.JPG
DSC01048.JPG (28.46 KiB) 4243 keer bekeken
Klaar voor ontvangst.
DSC01049.JPG
DSC01049.JPG (26.31 KiB) 4243 keer bekeken
Veer voortandwiel monteren.
DSC01050.JPG
DSC01050.JPG (32.69 KiB) 4243 keer bekeken
3) Uitlijnen

De tandwielen moeten natuurlijk wel zo recht mogelijk op elkaar uitgelijnd zijn, en dat is het best te controleren als de riem er nog niet op zit. Dit doe je bv door iets wat absoluut recht is tegen het voortandwiel te drukken, en kijken hoe dat uitkomt bij het achtertandwiel.

Foto van Veer:
uitlijnen.jpg
uitlijnen.jpg (27 KiB) 4241 keer bekeken
Ik doe het met een waterpas en ik heb toch aardig wat verschil. Het voortandwiel zou wel een millimeter of 5 á 6 naar buiten moeten. Dat is niet niks.
Volgens de handleiding kun je beide tandwielen omdraaien (ze zijn "dished"). Het voortandwiel gaat dan 1mm naar buiten of juist naar binnen, bij het achtertandwiel scheelt het nog meer. Jammer genoeg blijk ik beide tandwielen al op de maximale stand te hebben staan.
Bij de cranckarm heb je ook de optie om het voortandwiel aan de binnen- of buitenkant te monteren, dat scheelt zo 1cm of meer, maar dat had ik vanzelfsprekend aan de buitenkant gedaan.

Nu schijnt het ook dat Rohloff het verst 'uitsteekt' van alle naafversnellingen. En vooral de adapter van Rohloff voor het splined tandwiel helpt niet. Die maakte de kettinglijn al 3mm breder, wat ik tot nu toe opving door mijn excentrische trapas iets naar buiten te schuiven.

Eerst maar eens de meegeleverde (dikste) spacers tussen de cranckarm en het voortandwiel geplaatst, waardoor deze een mm of 1,5 naar buiten gaat.
DSC01052.JPG
DSC01052.JPG (22.76 KiB) 4241 keer bekeken
Dat gaat de goede kant op, maar is niet genoeg. Voor nu maar even de exentrische as een paar milimeter naar buiten geschoven. Op die stand zat hij dus eigenlijk toch al vanwege de Rohloff splined adapter. Later nog maar eens kijken naar andere/meer spacers. Op mijn mountainbike is ook een ring/spacer gezet tussen de cranck en cranckarm, misschien ook nog een optie. En dan is er ook nog de smallere Rohloff Splined Adapter (8540S) die 2mm winst op zou leveren. Navraag bij Veer leert dat je die kunt gebruiken ondanks dat er bij staat "NOT for Gates Belt".

Het uitlijnen is dus wel een dingetje. Ik hoop dat ik mijn excentrische trapas weer gewoon redelijk netjes in het midden krijg. Maar zo niet, dan is de as een paar mm 'uit het lood' ook niet zo'n probleem vind ik. Het lijkt me wel een probleem als je een andere vorm van kettingspanner dan excentrische trapas hebt, maar daar zijn misschien ook oplossingen voor.
4) Riem

Dan de riem. Eerst de excentrische trapas zover mogelijk naar achteren voor maximale marge.

De riem moet gepopnageld/geklinknageld worden. Daartoe schuif je de klinknageltjes in de gaten van de riem en met de tang klink je ze vast. Er wordt geadviseerd eerst te oefenen met een paar extra meegeleverde nageltjes, dus dat doe ik. Je plaatst de tang over de klinknagel, even hard drukken, en je hoort een duidelijke klik waardoor je precies weet wanneer je het goed hebt gedaan.

De nageltjes
De bijlage DSC01054.JPG is niet meer beschikbaar
Geklonken
De bijlage DSC01055.JPG is niet meer beschikbaar
Dan voor het echie. Riem in elkaar schuiven, met de punt richting voorwiel. Ik gebruik hier weer even foto's van Veer.
DSC01054.JPG
DSC01054.JPG (19.38 KiB) 4238 keer bekeken
En dan klinknageltje erin schuiven, aandrukken en vastklinken. Beetje lopende bandwerk maar in 10 minuten gebeurd.
DSC01055.JPG
DSC01055.JPG (19.24 KiB) 4238 keer bekeken
riem2.jpg
riem2.jpg (7.53 KiB) 4238 keer bekeken
Aandrukken
DSC01057.JPG
Vastknijpen met tang
DSC01058.JPG
Het resultaat
DSC01059.JPG
Dan het geheel aanspannen door de excentrische trapas naar voren te zetten. Volgens de handleiding hoeft het niet loeistrak, maar er moet wat 'vibrato in de riem zitten'. Soort gespannen snaar.

Hierna ben je eigenlijk klaar. Van start tot finish in 45 minuten. Een tweede keer zou denk ik in een half uur gaan.
Een voorspoedige, en eigenlijk vrij simpele operatie dus.

DSC01079.JPG
5) De praktijk

Eerst maar eens fietsen. Dat gaat prima. Geen piepjes of kraakjes. Ik heb hiervoor nog nooit met een riem gefietst maar ik heb het sterke gevoel dat mijn fiets iets lichter loopt. Dat zal wel verbeelding zijn.
Het gaat er mij ook vooral om het (gebrek aan) onderhoud en de 'smeerloosheid', aangezien ik mijn fiets nogal eens in 2 delen vervoer (dmv de S&S koppelingen) in auto, trein/TGV/Thalys en soms vliegtuig, om te komen waar ik wil.
Als laatste test een steile brug op en met volle kracht op de trappers staan. Geen probleem. De riem geeft geen krimp. Ik heb eigenlijk meteen al het volste vertrouwen in de riem. Hij kan op zich natuurlijk ook nergens heen.

6) Conclusie (voorlopig)

De komende dagen moet ik nog wel even goed naar de uitlijning kijken. Maar voor de rest ben ik zeer tevreden. Snel geleverd, snel gemonteerd, en op vragen aan Veer kreeg ik meestal binnen een dag antwoord via de mail.

Eigenlijk ben ik verbaasd over hoe professioneel dit product overkomt qua kwaliteit, verpakking, service etc, terwijl het een nieuw en innovatief product is waar ook maar een relatief klein bedrijf achter zit. Wel met aardig wat potentie denk ik. Ik wens ze al het beste toe. Leve de innovatie!

Mochten er dingen optreden dan zal ik die zeker hier melden. Ik moet er ook nog een keer een echt stuk mee gaan fietsen.
Mocht je een vraag hebben dan kun je die ook hier of per PB stellen. Of aan Veer zelf.
Ik ben geen onderdelenfreak of techniekfreak.
Vos schreef:... maar daar zijn misschien ook oplossingen voor.
Is een trapas van de benodigde lengte niet de oplossing?

Leuke reportage. Ben benieuwd.
Mooie uitleg zo. Ik hoop wel dat het achtertandwiel "echt passend" is voor de splined carrier. Gates had daar nogal moeite mee.
Jurr schreef:Stel dat de riem zou breken onderweg, is er dan zonder die tang wel een mogelijkheid om een nieuw exemplaar te monteren?
Nee. Nou hoor ik ook zelden over brekende riemen maar als ik volgende week een fietstocht zou gaan maken, zou ik ook geen nieuwe riem en tang meenemen, maar alleen mijn 'oude' ketting-achtertandwiel. Een singlespeed voortandwiel en ketting vind je overal wel. En bij twijfel zou ik die ook meenemen. Neemt even weinig plaats in als riem en tang en zal elkaar qua gewicht ook niet veel ontlopen (en is veel goedkoper).

Want dat is het bijkomend voordeel van dit systeem - en anders was ik er ook niet aan begonnen - dat wanneer alles in de soep mocht lopen, je altijd heel eenvoudig weer terug kan naar de kettingaandrijving. Dat vind ik een zeer prettig idee. Met een Gates kan je ook met je voortandwiel op een kei klappen en dan heb je weinig aan de reserveriem die je bij je hebt.

Leon schreef:Is een trapas van de benodigde lengte niet de oplossing?
Zou kunnen, maar dat gaat wel ver. Dit is volgens mij bedoeld als ombouwset waarbij je niet teveel hoeft te wijzigen aan je fiets.
En dit verhaal gaat natuurlijk ook over mijn specifieke fiets. Op een andere fiets is de uitlijning misschien wel direct perfect.

Fedor schreef:Mooie uitleg zo. Ik hoop wel dat het achtertandwiel "echt passend" is voor de splined carrier. Gates had daar nogal moeite mee.
Het achtertandwiel van Veer past absoluut perfect.


Aanvullingen

Video installatie
https://www.veercycle.com/pages/installation

Gewicht
Tandwielen (voor en achter): 210 gram
Riem: 90 gram
Totaal: 300 gram
Tang: 150 gram
Dus zou je een extra riem en tang meenemen dat weegt dat 240 gram.

Ter vergelijking (bij mij):
Ketting: 300 gram
Voor- en achtertandwiel: 110 gram
Totaal: 410 gram

Verzendkosten
Als je besteld op de website van Veer wordt er ongeveer $43 verzendkosten gerekend. Die krijg je voor een groot deel teruggestort als je in Nederland woont.
Ik kreeg zelfs alle verzendkosten teruggestort omdat ze de titanium kettingbladbouten in eerste instantie waren vergeten mee te sturen.
Vos schreef:
zo 12 jan, 2020 12:02
Nou hoor ik ook zelden over brekende riemen maar als ik volgende week een fietstocht zou gaan maken, zou ik ook geen nieuwe riem en tang meenemen, maar alleen mijn 'oude' ketting-achtertandwiel. Een singlespeed voortandwiel en ketting vind je overal wel. En bij twijfel zou ik die ook meenemen.
Zeker met de losse Rohloff achtertandwielen die op dezelfde carrier kunnen als het belt-drive tandwiel zou ik dat ook doen ja.
Vos schreef:
zo 12 jan, 2020 12:02
Leon schreef:Is een trapas van de benodigde lengte niet de oplossing?
Zou kunnen, maar dat gaat wel ver. Dit is volgens mij bedoeld als ombouwset waarbij je niet teveel hoeft te wijzigen aan je fiets.
En dit verhaal gaat natuurlijk ook over mijn specifieke fiets. Op een andere fiets is de uitlijning misschien wel direct perfect.
Dat zou ik wel doen. Een cartridges trapas met vierkante aansluiting zijn de kosten niet -tenzij je een Phil Wood wil hebben....-, maar een BB-UN55 doet het gewoon prima, en dan klopt het ook allemaal netjes.

Misschien had je ook nog een ander crankset aan kunnen schaffen met de goede steek maar waarbij je de trapas breedte niet hoefde te wijzigen, maar deze zit er nu eenmaal op.

De huidige oplossing met het opzij halen van het excentrische bottom bracket lijkt me een prima oplossing voor tijdelijk, en bijvoorbeeld voor als je op reis niet de gewenste breedte trapas kunt vinden als de huidige zou falen.

Verder een duidelijk verhaal, leuk ook om de foto's erbij te zien. Ben benieuwd hoe het verder bevalt. (-:

Misschien ook even bij Thorn plaatsen op het forum als je daar lid bent?

http://thorncyclesforum.co.uk/index.php?topic=13283.0
Jurr schreef:
zo 12 jan, 2020 14:02
Dat zou ik wel doen. Een cartridges trapas met vierkante aansluiting zijn de kosten niet -tenzij je een Phil Wood wil hebben....-, maar een BB-UN55 doet het gewoon prima, en dan klopt het ook allemaal netjes.
Sorry maar de UN55 is een soort loterij en je mag hopen dat de bus op dezelfde dikte is afgedraaid als dat de cup is uitgedraaid, anders heb je vanaf het begin speling. Zit hem erin in welke fabriek de onderdelen gemaakt zijn. Ik heb hem eruit gegooid en vervangen voor een 2e hands Phil Wood waar ik zelf nieuwe lagers in gezet heb en op de fiets die erna gebouwd heb is er een White Industries in gekomen. Geen Shimano bb’s meer voor mij, hoe goedkoop ook.
Goedemorgen,

Top dat je dit gaat proberen, ik ben heel benieuwd of het je bevalt en hoe de riem zich gaat houden.

Gr. Hendrik