Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagelijks gebruik? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dagelijks gebruik?

Mijn fiets gebruik ik iedere dag denk ik wel als ik naar buiten ga. Ondanks dat ik het een wereldfiets vind is hij nog niet de wereld over geweest en tot op heden voornamelijk voor woon werk verkeer. gebruikt. Hij is ook nog wel nieuw te noemen met 3500 km erop. De droom is wel om echt een vakantie te gaan maken op het ros. Primair heb ik hem daar echter niet voor gekocht en daarom ook het dagelijkse gebruik met tegelijkertijd een dosis voorzichtigheid die daarbij past.

Ofwel: nog geen wereldfietser op dit moment, ik zit wel met een soortgelijke vraag inderdaad. Waarom zou je je 'vakantiefiets' niet gewoon dagelijks gebruiken? Wat zijn dan de overwegingen?
flexodder schreef:
wo 20 feb, 2019 22:17
Ofwel: nog geen wereldfietser op dit moment, ik zit wel met een soortgelijke vraag inderdaad. Waarom zou je je 'vakantiefiets' niet gewoon dagelijks gebruiken? Wat zijn dan de overwegingen?
Kosten. Veel wereldfietsers hebben en een tweede fiets bij voor dagelijks, vaak een tweedehandsje dat maar een fractie kost van wat de echte fiets kost.
Grootste vijanden van de sjieke fiets: dieven, vandalen en pekel.
Zelf heb ik op mijn vakantiefiets geen licht, geen vast slot en geen spatborden, dat is in het dagelijkse ook niet zo handig, maar het fietst wel lekkerder.
Leon schreef:
wo 20 feb, 2019 22:52
flexodder schreef:
wo 20 feb, 2019 22:17
Ofwel: nog geen wereldfietser op dit moment, ik zit wel met een soortgelijke vraag inderdaad. Waarom zou je je 'vakantiefiets' niet gewoon dagelijks gebruiken? Wat zijn dan de overwegingen?
Kosten. Veel wereldfietsers hebben en een tweede fiets bij voor dagelijks, vaak een tweedehandsje dat maar een fractie kost van wat de echte fiets kost.
Grootste vijanden van de sjieke fiets: dieven, vandalen en pekel.
Zelf heb ik op mijn vakantiefiets geen licht, geen vast slot en geen spatborden, dat is in het dagelijkse ook niet zo handig, maar het fietst wel lekkerder.
Ok fair. Ik zelf vind het juist zonde om een mooie fiets stil te laten staan. Had geen idee dat fietsen zonder spatbord lekkerder fietst. Ga ik eens over nadenken
Ik heb een meer dan tien jaar oude Snel Safari. Echt mijn Wereld fiets. Nog nooit zo'n fijne fiets gehad en dat is inclusief mountainbike en racefiets.. Het liefst rijd ik er altijd op maar iedere keer als ik bijvoorbeeld de supermarkt uit kom vrees ik het moment dat hij er niet meer staat. De draaiende delen onderhoud ik optimaal. Het frame is wat besmeurd en dat hou ik lekker zo. Iemand mocht eens op het idee komen... Met rose verf bekladden gaat me nog net wat te ver. Maarre.. ik ga d'r dus ook mee op vakantie. (In Nederland en omstreken maar aangezien deze landen ook op deze planeet liggen... ben ik dus ook een echte Wereldfietser!). Ik neem dan het standaard bijbehorende Axa kettingslot mee.

Voor station en andere obscure oorden gebruik ik mijn >25 jaar oude Batavus.
AndreM schreef:
di 26 feb, 2019 19:34
Voor station en andere obscure oorden gebruik ik mijn >25 jaar oude Batavus.
Ja dat doe ik ook niet. Als ik ga stappen neem ik mijn stapfiets mee. Maar boodschappen doen, bezoekjes afleggen etc. doe ik gewoon lekker met mijn goede fiets hoor. Dan voel ik die afschrijving tenminste ook echt onder mijn kont vandaan glijden (om het maar te vergelijken met een negatieve investering in een auto).
Ieder zijn ding en ik begrijp alle invalshoeken.
Mijn Santos gebruik in voor fietsvakanties en voor woon-werk-verkeer, in de afgesloten parkeergarage onder het kantoor zet ik hem dan ook nog eens op slot met het ringslot en een kettingslot. Misschien een beetje panisch maar ik wil niet dat die fiets gestolen wordt :wink:

Voor alle andere ritten heb ik een stadsfiets uit december 2016 die ik altijd ergens aan vastzet met een kettingslot.
EricBeckers schreef:
wo 27 feb, 2019 21:08
Mijn Santos gebruik in voor fietsvakanties en voor woon-werk-verkeer, in de afgesloten parkeergarage onder het kantoor zet ik hem dan ook nog eens op slot met het ringslot en een kettingslot. Misschien een beetje panisch maar ik wil niet dat die fiets gestolen wordt :wink:

Voor alle andere ritten heb ik een stadsfiets uit december 2016 die ik altijd ergens aan vastzet met een kettingslot.
Geloof me: Het is echt een héél goed idee om ook op plekken waar je collegialiteit verwacht extra zuinig te zijn op je spullen. Ik heb hele vervelende dingen zien gebeuren en de werkgever beroept zich dan vaak op een disclaimer. Enne wie kent niet de drieletterige afkorting LVT? Nou mooie fietsen of accu's van mooie fietsen zijn heel erg LVT!