Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dagelijks gebruik? - Forum Wereldfietser

Dagelijks gebruik?

Hoi
Ik ben nieuw op het forum en heb vorige week mijn eerste wereldfiets gekocht.
Nu ben ik benieuwd. Hoe vaak gebruiken jullie je fiets?
Dagelijks, bijvoorbeeld voor woon-werk, boodschapje doen of andere korte ritjes
of enkel voor serieuze toertochten, vakanties etc.

groet Terra
Ik ga mijn eerste reis over 4 maanden maken, heb mijn fiets vorig jaar mei/juni zelf gebouwd en fiets er sindsdien dagelijks op.(Woon/werk, kind naar school brengen, boodschappen doen, etc)
Juist doordat het zo'n fijne fiets is die ook wel wat gewicht aan kan ga ik er ook de weekboodschappen mee doen.
Ik gebruik mijn "wereld"-fiets iedere dag.
Eigenlijk alleen voor plezier tochten en -tochtjes.

Heel soms voor WW-verkeer (54km enkele reis).
Hoi Terra, welkom op het forum.
Ik gebruik mijn vakantiefiets voor alle afstanden langer dan 10 km. Dat zegt helaas niet zoveel over de frequentie besef ik.
Veel fietsplezier en misschien tot ziens op een wereldfietstocht?
Groet, Rik.
Ik gebruik 'm (of is het "haar") vrijwel iedere dag, weer of geen weer. Al is het maar om naar het dorp te fietsen voor de dagelijkse boodschappen (10km).

Veel plezier met je nieuwe fiets!

Gee
Woon-werk, 's avonds naar vrienden etc, recreatief in het weekend en fietsvakanties. Alleen naar de kroeg of het station gebruik ik een oude rammelfiets.
Ik gebruik haar voor alles... Té fijn om niet op te rijden...
Ik ga er mee wielrennen, boodschappen doen, touren, op fietsvakantie, onroad en off-road, klimmen, woon en werk ritjes en naar de stad om te winkelen of stappen.

Ik heb daarom een drager, spatborden, dynamo & verlicting en een riem voor in de pekel en de modder.

Ik heb lang gezocht naar een fiets die dit allemaal kan en ook nog genoeg draagvermogen heeft. De wielrenners gaan 2 km/u harder, maar ik geniet er van om een stuk bos mee te pakken.

Ooh ja, ik heb daarom ook een aparte diefstalverzekering en een heel dik hangslot.

UPDATE: En Pitlock door de naven, zadelpenklem en onder het zadel.
Ik heb maar 1 fiets en hij mag overal mee naar toe.
groverr schreef:
di 19 feb, 2019 11:05
UPDATE: En Pitlock door de naven
Ook achter?
Briek (het is een hij) is ook mijn alledagen fiets. Ik laat hem liever niet bij het station staan oid, maar ben er ook niet super voorzichtig mee. Dat het een 'instapmodel'van 1000 euro is speelt wel mee. Mijn volgende fiets zal duurder zijn, en die zal ik voorzichtiger mee zijn denk ik.
Ik zet hem altijd dubbel op slot en aan de ketting.
Dag Terra,

In de loop der jaren heb ik de nodige vakantiefietsen verzameld en kapot gemaakt.Ik ben niet de meest voorzichtige :? . Een Villiger Cabonga en een Koga Wordtraveller liggen al op het fietsenkerkhof. Nu heb ik nog een Giant Expedition (uit 1995) voor fietstochten in de buurt van Nederland en een 26" Santos Travelmaster voor ver weg. De Santos gebruik ik alleen voor vakantie. De afgelopen maanden heb ik een 26" Avaghon frame opgebouwd met een riem als aandrijving. Nu nog even wachten tot mijn werkfiets kapot gaat (ondanks alle klachten over Gazelle en mijn niet zo fietsvriendelijke gedrag wil het kreng maar niet kapot :wink: ) en dan wordt dat mijn werkfiets.
Het opbouwen helpt me om te snappen hoe alles werkt en dan kan ik wellicht onderweg makkelijker mijn fiets repareren als dat nodig is.
Geniet alvast van je fietsreizen. Ik begon in de jaren tachtig met een oud barrel van Batavus en ik heb daar enorm veel plezier mee gehad.

Erik
Terra schreef:
di 19 feb, 2019 09:35
Nu ben ik benieuwd. Hoe vaak gebruiken jullie je fiets?
Bedoel je de fiets die ook op vakanties mee gaat?
Vroeger heel vaak, tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar voor fietsvakanties en af en toe een lange rit of naar mijn werk (70 km retour). Ik heb namelijk ook een mountainbike (onverhard veel fijner), een racefiets (in de heuvels fijner) en een ww-fiets (in de stad fijner). En een grote garage 8) De vakantiefiets staat in de winter op de Tacx-trainer.
Wouter Duijndam schreef:
di 19 feb, 2019 14:01
groverr schreef:
di 19 feb, 2019 11:05
UPDATE: En Pitlock door de naven
Ook achter?
Ja, door de Rohloff en snubber. Het is met uitvalpadden en een excentrische trapas.
Nu tel ik niet echt mee hier. Maar ik heb nog altijd de fiets van mijn eerste fietsvakantie. Deze heeft voor mij erg veel waarde, maat echt dagelijks gebruik ik ‘m niet. Tijdens mijn vorige werk wel, toen moest ik iedere dag naar het station en zette ‘m daar achter de toegang met de ov-chipkaart.
Ook naar de stad wil ik ‘m nog af-en-toe gebruiken. Er zit verlichting met een naafdynamo op, dus dat is geen probleem.

M’n nieuwe liefde, een fatbike, gebruik ik echt alleen voor tochten over lekker ruige paden. En voor crossen door de bossen. Maar daar let ik extra goed op. Dat is echt mijn kindje. Die zal ik niet dagdagelijks gebruiken en naar de stad mee fietsen. Maar zelfs met de oude liefde ben ik naar de stad toe best voorzichtig. Zeker gezien een andere eens gestolen is. :cry:
ik ben me aan het verdiepen in een fietsverzekering in combinatie met een goed maar niet te zwaar slot (grammenjager).
Iemand goede ervaringen om te delen?

Groet Johan
Terra schreef:
wo 20 feb, 2019 13:22
ik ben me aan het verdiepen in een fietsverzekering in combinatie met een goed maar niet te zwaar slot (grammenjager).
Iemand goede ervaringen om te delen?

Groet Johan
Tip 1: Doorzoek het forum. Dit is een regelmatig terugkerend onderwerp.

Tip 2:
Maak desgewenst een nieuw topic aan met informatieve titel. Dan krijg je gerichte respons.
Ik heb inmiddels genoeg oude fietsen, die ik gebruik voor dagelijks verkeer, ook een oude toerfiets, de nieuwe toerfiets is waarschijnlijk mijn laatste en gebruik ik alleen voor vakanties, lang en kort.