Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Milieuvriendelijker wat is of komt er op de markt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Milieuvriendelijker wat is of komt er op de markt

Bert van Sprang schreef:
ma 04 feb, 2019 14:03
Op dit moment wordt alles teruggebracht tot het energiegebruik of nog erger de CO2-uitstoot. Dat is nog relatief makkelijk te kwantificeren. Echter mij interesseert veel meer de totale impact van spullen die ik gebruik, oftewel de totale "voetafdruk", ik heb niet de indruk dat we daar al objectieve meetinstrumenten voor hebben.
Die instrumenten zijn er wel. Maar daar moeten getallen in worden ingevoerd. Het kwantificeren van deze ethische dilemma's is voer voor discussie en zal dat ook altijd blijven. Voorbeelden: afwegen of je het vervelender vindt om meer energie te gebruiken dan om arbeiders slecht te betalen. Of dat je het beter vindt om met gif te sproeien dan dat je meer land nodig hebt voor de productie. Of dat je meer energie (ploegen e.d.) stopt in de bewerking van het land tegenover de oppervlakte ervan. Of dat je het beter vindt om meer energie te gebruiken om te compenseren voor extra mijnbouw: windturbinegeneratoren met zeldzame aardmetalen erin zijn lichter en efficiënter dan alternatieven ervoor. Om een zwaarder alternatief te gebruiken zul je dus een zwaardere toren moeten bouwen. etc.
Op dit moment ligt de aandacht bij CO2, omdat er een soort van inschatting is dat het de mensheid wel erg veel zou kosten als en flink deel van de wereld onbewoonbaar wordt vanwege hitte en droogte en vele honderden kuststeden, waaronder de grootste steden te wereld, onder de zeespiegel zouden verdwijnen.
Voet afdruk, hebben we het nu niet meer over wielafdruk? ;)
De Velove lijkt veel op het model van DHL die met wisselcontainers rijden. Zie de FB pagina van Cyclelogistics.
Cyclelogistics

Fietskamperen is ook "vracht vervoeren" van 14-16 juni is weer het bakfietsfestival, nu in Groningen, de liefhebber kan daar wellicht een ideetje opdoen.
Vrachtfietsfestival
Fietsertje71 schreef:
ma 04 feb, 2019 16:38
Voet afdruk, hebben we het nu niet meer over wielafdruk? ;)
De Velove lijkt veel op het model van DHL die met wisselcontainers rijden. Zie de FB pagina van Cyclelogistics.
Cyclelogistics

Fietskamperen is ook "vracht vervoeren" van 14-16 juni is weer het bakfietsfestival, nu in Groningen, de liefhebber kan daar wellicht een ideetje opdoen.
Vrachtfietsfestival
Voor stadsvrachtvervoer is de Velove en zoals DHL ze gebruikt best een mooi systeem, het ontlast de stad van veel verkeer en ik mag hopen dat de pakjes sneller aankomen.

Persoonlijk ben ik trouwens erg blij met het mypup-systeem waarmee pakjes op je werk aankomen in een kluisje in plaats van thuis worden afgeleverd op een tijdstip dat je er toch niet bent...

Voor vakantiefietsen zie ik bakfietsen vooral handig als je veel meeneemt, bijvoorbeeld kinderen. De elektrische variant heeft ook wel een niche, je zag er een paar op de Suntrip naar China afgelopen zomer erg goed gaan. Zonnepanelen voor en achterop en accu's, en spullen in de bak.
En buiten de vakantie voor als een gewone fiets niet genoeg kan meenemen.
https://www.youtube.com/watch?v=AGDEv53YAmA Amsterdam
https://www.youtube.com/watch?v=jujYVSpidms Van Amsterdam naar Zwolle en meer vlogs.


vlogger, avonturier, Pascal Marquis,
zijn bevindingen in het Nederlands fietsparadijs, voor hem zeer futuristisch, blijkt :)
Als je al moeite hebt om een supermarkt te vinden dan ben je niet een hele goede avonturier...
Ik vind het zo leuk om te zien, hoe hij zich verbaast over de fietspaden in NL. Dat je overal in NL. met een speciaal voor jou als fietser, rijstrook, fietspad, kunt komen. Dan denk ik, wij vinden het inmiddels gewoon, maar er zijn nog steeds landen waar je op de openbare weg gewoon niet kunt fietsen, omdat het ronduit gevaarlijk is en er simpelweg geen plek is voor fietsers. Dat werkt het milieu ook niet in de hand, voor de mensen aldaar die best zouden willen fietsen, maar daar van afzien vanwege veiligheidsredenen of simpel omdat je op sommige wegen niet mag fietsen en je onmogelijk fietsend op beetje redelijk prettige en veilige manier op plaats van bestemming kunt komen.

In die zin is NL, behoorlijk milieuvriendelijk bezig vwb het aanwezige fietspadennet en ook de blijvende verbeteringen op dat gebied. Zo vind ik de fietssnelwegen van urban naar centrum, die je in steeds meer steden ziet en die zich steeds meer uitbreiden, een groot pluspunt.