Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Over het off-trail rijden, de gevolgen - Forum Wereldfietser

Over het off-trail rijden, de gevolgen

De afgelopen periode hebben de handhavers (BOA's) van Staatsbosbeheer een aantal meldingen ontvangen over overlast mountainbikers in vrijwel het gehele Rottemeren gebied. De overlast bestaat uit het rijden op voetpaden, werkstroken, vlonderpaden dus buiten de verplichte fietspaden en ook buiten het parcours.
Hierbij de uitdrukkelijke oproep alleen maar te rijden op de paden waar je mag rijden, en een goede "ambassadeur" van het mountainbiken te zijn.
De handhavers zullen de komende periode een aantal acties (controles) voorbereiden, de bekeuring is niet mals! Voor de goede orde: dit geldt niet alleen maar voor het Hoge Bergse Bos (waar het parcours is gelegen) maar ook voor de aangrenzende gebieden (Lage Bergse Bos, Bleiswijkse Zoom, Zevenhuizerplas/Nesselande etc)


Ik weet niet meer in welk topic er laatst gesproken werd over rijden met atb op overduidelijk wandelpaden.Waar ik al bang voor was, lijkt nu dan een feit te worden. Er komen meer controles en dus ook evt. bekeuringen, als je ergens rijdt met je atb waar het overduidelijk niet de bedoeling is.
Helaas, helaas,

Als fervent fietser ( Reis-, MTB en Racefiets) en fervent wandelaar zie ik hetzelfde probleem ook al geruime tijd in ons mooie duingebied bij Bergen/ Schoorl in Noord Holland ontstaan.
Houd je bij je buitenactiviteiten alsjeblieft aan de afspraken voor de wandel-/fietspaden die voor dat gebruikersdoel zijn bestemd en ga niet eigenwijs op singletracks wandelen of fietsen op de wandelpaden.
Soortgelijk hoogst irritant gedoe heb ik afgelopen jaar ook meegemaakt toen ik de Camino Frances in Spanje met de rugzak liep.
Het begint daar mode te worden dat hele drommen dagjesmensen met, al dan niet elektrische, MTB fietsen over de wandeltracks door de bergen sjeesen en daarbij de wandelaars de stuipen op het lijf jagen.
Dat kan/moet toch niet de bedoeling zijn....
Laten we rekening houden met elkaar en niet alleen aan eigen belang denken.

Groet, Gerard
Erg jammer dat de verzuiling terug komt, maar nu binnen de recreatie, en dat er bekeurd op gaat worden. Ik erger me als fietsers soms aan andere recreatie en sportfietsers, maar net zo goed aan afgeleide wandelaars op fietspaden. Maar ook af en toe aan gemeente of staatsbosbeheer die er beter een fietspad van kunnen maken. Bij mij in de buurt is een enorm landschap wat alleen toegankelijk is voor voetgangers en fietsers moeten flink omfietsen. Daar kan je een leuke win-win situatie maken.

Kortom, het is het gedrag van fietsers, voetgangers en beheerders.
groverr schreef:
zo 03 feb, 2019 11:44
Erg jammer dat de verzuiling terug komt, maar nu binnen de recreatie, en dat er bekeurd op gaat worden.
...
Kortom, het is het gedrag van fietsers, voetgangers en beheerders.
Zolang de volumes niet erg groot zijn en iedereen rekening met elkaar houdt is mengen van wandelaars en fietsers mogelijk. Maar als het aantal fietsers toeneemt dan wordt het sowieso een pak minder aangenaam voor voetgangers, zelf als die fietsers zich gedragen. (En omgekeerd, bij een groot aantal voetgangers is het nooit aangenaam fietsen).
En zeker op singletracks heeft men heel weinig fietsers nodig om de combinatie vervelend te maken.

Dat beheerders aparte ruimte creëren voor zowel voetgangers als fietsers kan een goede oplossing zijn. Maar als de recreatiedruk op een gebied al erg groot is, dan is dat niet altijd wenselijk.
Gisteren bij Dorst/Rijen gewandeld, was vanwege het mooie weer erg druk. Vooral wandelaars maar ook MTB'ers. Je mag daar om de paden wandelen en fietsen, maar zolang lui met elkaar rekening houden gaat het op de brede paden prima. Meeste MTB'ers waren onderweg naar de "echte routes" dus hielden zich nog wel een beetje in ;)

Smalle paden (meer in trek bij de MTB'ers) kunnen wel problemen opleveren, ook omdat er weinig uitwijkmogelijkheden zijn. En lui die in groepen rijden kunnen nogal "overweldigend" overkomen als ze op een bospad op je af denderen ;)

En de Eifel zijn meer problemen met MTB'ers, vooral vanwege de grote snelheden waarmee ze op bospaden afdalen. Als wandelaar heb je soms amper tijd (en soms zelfs te weinig) om te reageren (of ze schreeuwen luidkeels dat ze er aan komen, wat ook niet echt wordt gewaardeerd). En in de Eifel zijn geen aparte routes, de "routes" (routenetwerk) lopen over de reguliere bospaden.
Het probleem is dan ook niet het gemeenschappelijke gebruik, maar het geen rekening houden met elkaar.