Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oud worden op een tandem - Forum Wereldfietser

Oud worden op een tandem

Graham (86) en Betty (91) fietsen lekker door op hun tandem.
Ik heb hier nog een mooie Vittorio voor jullie staan, Kees. :wink:
Misschien kun je dit stel helpen met die Vittorio
https://www.gelderlander.nl/arnhem/arnh ... ~aea1d097/
Ik heb ook nog een mooie Vittorio Strada tandem staan uit 1995. Hij hoeft niet weg, maar de kms worden er niet meer op gemaakt. Als je interesse hebt stuur je maar een pb.
Zelf hoop ik nog wel 30 jaar op mijn smurfblauwe m-gineering rond te rijden, en ik weet niet of Graham en Betty nog aan een vijfde tandem willen beginnen :D
Twintig jaar geleden kochten wij onze tandem.
Helemaal niet oud.
Wel geinspireerd door een buurman die zijn gehandicapte echtgenote dagelijks mee naar buiten nam op hun stadstandem.
Nadat de vrouw was overleden, heeft hij nog met een buddy gereden op zijn tandem.
Na een jaar was de lol er voor hem af, en is hij zelf overleden.

We konden ons destijds laten adviseren bij vele winkels.
Nu is dat minder dan een handje vol.
Heel af en toe komen we nog wel eens een tandem tegen.
En dat is altijd aanleiding voor een hartelijk hallo.

Uit verschillende berichten op dit forum leid ik af dat meerdere forumdeelnemers een tandem in de schuur hebben dtaan.
Maar er weinig kilometers mee maken.
Jammer. Het rijden met een tandem heeft voor mij een extra dimensie aan het met zijn tweeen rijden.
tndmbkr schreef:
ma 05 sep, 2022 19:25

Uit verschillende berichten op dit forum leid ik af dat meerdere forumdeelnemers een tandem in de schuur hebben dtaan.
Maar er weinig kilometers mee maken.
Jammer. Het rijden met een tandem heeft voor mij een extra dimensie aan het met zijn tweeen rijden.
'k Blijf het leuk vinden op een tandem. Misschien ook maar eens een keer een paar tassen op hangen, tot nu toe komt 'ie vooral buiten op mooie zomeravonden en dagtochten. En 'm via het forum ook wel eens een duo een plezier mee gedaan voor een paar dagen :)
Sinds 2014 zijn wij tandemrijders. Nooit spijt van gehad.

In het begin wel even wennen aan elkaar maar vervolgens maak je een reis nog veel meer samen. Het is echt erg gezellig en we hebben zo al veel van de wereld gezien samen.
Mijn vrouw en ik zien hele andere dingen, terwijl we op die tandem toch echt op hetzelfde moment langs dezelfde plaats komen. Zij ziet bloemen en insecten waar ik nog nooit van heb gehoord en ik zie wat voor fietsen andere fietsers hebben.

De kilometers worden bij ons zeker wel gemaakt, zelfs vanmiddag nog. Of we dat gaan redden tot boven de 90 is maar afwachten, maar we gaan het wel proberen!
Rijden op een bicycle built for two is inderdaad een aparte ervaring, en voegt absoluut iets toe. Het is een stuk intiemer dan ieder op zijn eigen fiets.

Mijn eigen 'Daisy' is echter ook wel gehecht aan haar eigen fietsen en de vrijheid en controle die ze daarop heeft. Gevoegd bij het feit dat een tandem ook wel een beetje een onding is om op de auto mee te nemen maakt dat het bij ons tot nu toe blijft bij af een toe een ritje.

Afbeelding
Overigens kun je ook al op jonge leeftijd veel plezier beleven op een tandem:

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 06 sep, 2022 09:42
Afbeelding
Dit is de Vrouwgeestmolen ten noorden van Alphen a/d Rijn. :wink: https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=948
Ik heb zelf weinig ervaring met tandemrijden, maar heb me onlangs wel aangemeld als vrijwilliger voor dit initiatief:
https://www.fietsplezierdelen.be/
Het wil blinden en slechtzienden proberen koppelen aan iemand die met hen tochtjes/tochten op de tandem wil maken.

ik veronderstel dat in Nederland ook zo'n project bestaat?

Voor degenen die een ongebruikte tandem in de schuur hebben staan is dat misschien een mogelijkheid om hem daarvoor uit te lenen?
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn Katrien op de tandem te krijgen. Daar is ze teveel controlfreak voor :lol: Jammer want ons niveauverschil is erg groot.
gios schreef:
di 06 sep, 2022 13:57
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn Katrien op de tandem te krijgen. Daar is ze teveel controlfreak voor :lol: Jammer want ons niveauverschil is erg groot.
Misschien helpt het als je zelf achterop gaat zitten? Of ben je daar teveel controlfreak voor? ;)
Jurr schreef:
di 06 sep, 2022 14:07
gios schreef:
di 06 sep, 2022 13:57
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn Katrien op de tandem te krijgen. Daar is ze teveel controlfreak voor :lol: Jammer want ons niveauverschil is erg groot.
Misschien helpt het als je zelf achterop gaat zitten? Of ben je daar teveel controlfreak voor? ;)
Haha, nee die optie hebben we zeker besproken, maar dat vindt ze eng. :roll:
Misschien is het een idee om er eens een te huren?
Ook op een tandem kun je mooie reizen maken:
IMG_20190405_144455.jpg
San Diego, CA. Voor ons het eindpunt van onze coast to coast tocht. Stond bij mij al heel lang op de bucketlist en ik kreeg mijn Willemein zo gek dat ze meeging! :D
wauw. Zes s&s koppelingen :D
Gaaf zeg! Wat een combinatie zo.

Enig idee wat het geheel weegt met bepakking en trailer?
Jurr schreef:
di 06 sep, 2022 14:07
Misschien helpt het als je zelf achterop gaat zitten?
In 2013 is dit onderwerp ook al besproken.
Jammer dat er in de tussentijd geen psycholoog langs is geweest om daar zijn licht over te doen schijnen.
Er zijn bedrijfstrainingen waarbij de tandem een centrale rol speelt.
Vertrouwen in je collega is dan het sleutelwoord.

Zelf stel ik het vertrouwen van mijn partner regelmatig op de proef.
Niet door ons met 60 van een berg af te storten. Dat mag ik niet. Duidelijke afspraak.
Maar op een drukke voorrangsweg met gefaseerd oversteken, wil ik mij zelf nog wel eens midden op de vluchtheuvel parkeren en de rest van de fiets op de rijbaan.

viewtopic.php?f=46&t=19592