Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oud worden op een tandem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oud worden op een tandem

Grandonneur schreef:
di 06 sep, 2022 15:40
wauw. Zes s&s koppelingen :D
Dat je op San Diego airport staat en 1 zo'n buisje nog op de trap thuis ligt...
Jurr schreef:
di 06 sep, 2022 16:02
Gaaf zeg! Wat een combinatie zo.

Enig idee wat het geheel weegt met bepakking en trailer?
Jazeker want het hele spul moest ook in het vliegtuig. De tandem weegt ca. 30kg, de trailer hooguit 5kg. Daarnaast nog de bepakking en dan kom ik op ca 70kg totaal. Met ons beide erop is de combinatie dan richting de 250kg. Tegen vrachtwagenchauffeurs in de VS hebben we dan ook wel gezegd: 'This is our Big Rig'.
Mij lijkt een tandem ook een mooie manier om samen op reis te gaan, vooral een mooie oplossing als tempo/vermogen erg verschilt. Ik vond een nadeel van een standaard tandem dat je traptempo (versnelling) en momenten van wel/niet trappen volledig gelijk moet zijn, als het fietstempo al verschilt, verschilt dit vaak ook. Een rug-aan-rug tandem is een mooi concept die o.a. dit oplost met een eigen aandrijving per wiel, helaas zijn er erg weinig van.

Het probleem van "tandem staat te verstoffen in de schuur" voorzie ik bij mezelf ook. Weer een groot apparaat aanschaffen wat veel geld kost, en die weinig gebruikt gaat worden. Je moet voldoende dedicated zijn met z'n tweeën hiervoor.

Edit beter lopende zinnen
Wij hebben ook een tandem in de garage staan die er te weinig uitkomt. Het nadeel voor mijn vrouw is dat ze altijd tegen mijn brede rug aan kijkt en de controle niet graag uit handen geeft. Ik heb weleens zitten denken aan een Hase Pino:
img_popup.jpg
Dan zit mijn vrouw in ieder geval voorop en heeft goed uitzicht. De ongelijke trapfrequentie los je hier nog niet mee op.
Als ik al die ervaringen met tandems lees krijg ik de indruk dat aan het stuur van zo'n fiets enkel een mannetje kan zitten en op het andere zadel enkel een vrouwtje.
Is dat eigen aan een tandem?
Of bestaan er ook tandems waar het omgekeerd is: vrouwtje aan het stuur en mannetje op de andere zit en in de rug kijkend van de vrouw? Misschien iets om te overwegen? ;-)
Ik heb het hele draadje eens doorlezen en kan (Edit: tot dit bericht) geen woord ontdekken van de strekking dat het man of vrouw zijn zelf als uitgangspunt gebruikt wordt voor de keuze wie voorop zit. Wel komen misschien bepaalde regelmatig (maar niet altijd) voorkomende eigenschappen van mannen en vrouwen naar voren. Die verschillen mogen we toch wel benoemen en vieren?

Fysiek is het wel logisch dat de zwaarste stuurt omdat het voor een zwaargewicht gemakkelijker is om een lichtgewicht te sturen dan andersom. Toch heb ik ook wel een tandemkoppel meegemaakt waar de kleine lichte dame stuurde en de forse grote kerel stookte. Niet geheel toevallig was dat omdat hij blind was.
nicolevelo schreef:
vr 09 sep, 2022 14:39
Of bestaan er ook tandems waar het omgekeerd is: vrouwtje aan het stuur en mannetje op de andere zit en in de rug kijkend van de vrouw? Misschien iets om te overwegen? ;-)
Lijkt me zeer onverantwoord.
aan het stuur van zo'n fiets enkel een mannetje kan zitten en op het andere zadel enkel een vrouwtje.
Dit is niet geslachtbepaald, maar eerder gewichtbepaald. Als ik (90 kg) achterop zit en mijn vrouw (50 kg) voorop aan het stuur, dan kan ze sturen wat ze wil, maar dan bepaal ik waar we heen gaan.
@Nicolevelo, een uitstekende vraag waar wij geruime tijd mee bezig zijn geweest.
Aanvankelijk leek deze discussie niet relevant omdat mijn partner 160cm is, en het vrijwel onmogelijk is om fietsen voor deze lichaamsmaat te vinden.

Maar we hebben het geprobeerd. Ik achterop, zij voorop.
Ik vond het heel erg moeilijk om de controle los te laten.
Mijn partner heeft, in mijn beleving, veel te veel tijd nodig om een verkeerssituatie te doorgronden, en ruimte op te eisen.

NB, met mijn gewicht kan ik de tandem elke kant opsturen die ik wil.
Maar het begint met de controle willen loslaten.
Dat kan mijn partner veel beter dan ik.
Bert van Sprang schreef:
vr 09 sep, 2022 15:38
aan het stuur van zo'n fiets enkel een mannetje kan zitten en op het andere zadel enkel een vrouwtje.
Dit is niet geslachtbepaald, maar eerder gewichtbepaald. Als ik (90 kg) achterop zit en mijn vrouw (50 kg) voorop aan het stuur, dan kan ze sturen wat ze wil, maar dan bepaal ik waar we heen gaan.
Een tandem is eigenlijk gewoon een verlengde fiets met nogal veel bagage.
Als jij stuurt is het dus een stuurman van 90 kilo met 50 kilo bagage, wat à la Frank van Rijn nog voor te stellen is.
Als zij fietst is het dus een stuurman van 50 kilo met 90 kilo bagage. Dat is wel veel. Als je de verhouding hetzelfde houdt is het vergelijkbaar met een stuurman van 90 kilo met 162 kilo bagage.
Het verschil met Frank van Rijn is dat bij een tandem de bagage kan tegenstribbelen.
Wat ik nu weet van tandems, het komt er niet meer van, een zit/ligtandem met schijfremmen dat lijkt mij de ideale combinatie. Helaas geen ervaring en het hoeft ook niet meer. Maar samen ongehinderd recht vooruit kunnen kijken moet toch een hele verbetering zijn.
nicolevelo schreef:
vr 09 sep, 2022 14:39
Als ik al die ervaringen met tandems lees krijg ik de indruk dat aan het stuur van zo'n fiets enkel een mannetje kan zitten en op het andere zadel enkel een vrouwtje.
Is dat eigen aan een tandem?
Of bestaan er ook tandems waar het omgekeerd is: vrouwtje aan het stuur en mannetje op de andere zit en in de rug kijkend van de vrouw? Misschien iets om te overwegen? ;-)
Nee hoor hoeft niet. De dame die voorop zit wilde mijn wens wel invullen samen met een groep wielrenners de Col d Ornon op en af. Zij sturen en ik filmen.
Jammer dat je met berg op fietsen veel te veel beweging in de beelden krijgt.
Martin E. van Doornik schreef:
di 06 sep, 2022 11:58
Dit is de Vrouwgeestmolen ten noorden van Alphen a/d Rijn. :wink: https://molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=948
Ik ben vandaag toch even gaan kijken of je gelijk hebt. :)

En ja hoor:

Afbeelding

Daar aan de overkant stonden we vorige keer met de tandem:

Afbeelding