Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dank u Jos! - Forum Wereldfietser

Dank u Jos!

CarlW, weet jij meer ?
Ik zag zo gauw niet dat de Weldoener Jos heet (of noemt zoals in het Vlaams wel gezegd wordt).

BSM
Neenee, "Jos" is generiek, meer een uitdrukking dan een naam, zoals in "gejost zijn".
Als je aan infrastructuur begint te morrelen is een miljoen euro zo op ...
Maar alle lof voor deze wilde weldoener.

Het signaleert voor mij dat er een merkwaardige ommezwaai in het denken aan het gebeuren is in België. Of toch in Vlaanderen en stilaan ook in Brussel.

Een ander signaal las ik vandaag in de krant De Morgen, in een opiniestuk van de socioloog Mark Elchardus. Het ging over de "gele hesjes", de protesten tegen de hoge dieselprijzen.

Toen ik het gelezen had, bleef ik met een vreemd gevoel achter. Als je vijftien jaar geleden bewust alles met de fiets en het openbaar vervoer deed, werd je beschouwd als een soort zonderling, een eco-freak.
Nu heb je het gemaakt in het leven wanneer je alles comfortabel met de fiets en het openbaar vervoer kunt doen. Wanneer je niet meer in de auto moet zitten voor de boodschappen, niet in de file moet staan voor het woon-werkverkeer etc.

Er is een nieuwe klasse armen aan het opstaan: zij die verspreid overal wonen en voor alles de diesel moeten starten. En een nieuwe klasse rijken: voor hen is de auto een niet-dwingende keuze; ze hebben de luxe dat ze zich op de fiets, bakfiets, e-fiets of e-bakfiets door het leven kunnen bewegen.

Elchardus zegt het allemaal niet zo letterlijk, maar het is wel het gevoel dat ik overhield aan zijn stuk.
Die voorstelling van zaken van Elchardus vind ik nogal perfide, we leven nog altijd eerder in de dictatuur van de SUV dan in die van de bakfiets. De inrichting van onze steden (en verkavelingen) op maat van de auto is geen natuurgegeven maar het gevolg van politieke beslissingen, of noem het keuzes in de jaren '60 en '70: die kunnen ook omgedraaid. Het openbaar vervoer zit overal op de schop en omwille van de uitstoot is de levensverwachting in de binnensteden 2 jaar lager dan er buiten (over de planeet zal ik maar zwijgen). Dus om nu te spreken van een luxeprobleem... Overigens is hier in Brussel een nieuw 'subproletariaat' van jonge fietsertjes aan de oppervlakte gekomen (de Deliveroos en consoorten) die de straten vaak — onderbetaald en rechtenloos — tja, onveilig maken.

Soit, hoe meer ik aan de zaak denk, hoe meer ik me afvraag wie die kerel eigenlijk is. Een fils à papa met een fixieverleden die een bom euros heeft geërfd? Of misschien een whizz kid die veelbelovende software heeft ontwikkeld en vervolgens zijn aandelen heeft gecasht bij Microsoft? De CEO van een multinational? Of toch gewoon een administratief bediende die de Euromillions heeft gewonnen...
derdekeer schreef:
zo 02 dec, 2018 20:54
Er is een nieuwe klasse armen aan het opstaan: zij die verspreid overal wonen en voor alles de diesel moeten starten.
Zolang heelveelrijders op de volgende manier worden geëerd twijfel ik er wel aan: (HBVL.be afgelopen week)
Afbeelding
CarlW schreef:
ma 03 dec, 2018 12:13
...
Soit, hoe meer ik aan de zaak denk, hoe meer ik me afvraag wie die kerel eigenlijk is. Een fils à papa met een fixieverleden die een bom euros heeft geërfd? Of misschien een whizz kid die veelbelovende software heeft ontwikkeld en vervolgens zijn aandelen heeft gecasht bij Microsoft? De CEO van een multinational? Of toch gewoon een administratief bediende die de Euromillions heeft gewonnen...
 
Misschien wel iemand die ziet aankomen dat de neefjes en nichtjes die anders zijn vermogen gaan erven dat vermogen in de kortste keren omzetten in Porsche Panamera's en Maserati's (zelfs als het vermogen zou worden omgezet in Tesla's moet je je de vraag stellen of dat wel zo'n goed idee was, ook een Tesla stoot fijn-stof uit).

BSM

PS   Ik rijd soms ook in een "foute" auto (vlgs mij zijn er geen "goede"), maar als ik zo om me heen kijk dan verbaas ik me iedere dag weer dat "men" iedere dag in de auto stapt om daarna aan te schuiven in de file op weg naar een bestemming waar je - zeker als je daar dagelijks met alleen een koffertje met een mandarijn en wat brood heen reist - veel makkelijker per OV heen reisde. Anyway ... ik heb dus geen Tesla, maar rijd al meer dan 50 jaar elektrisch (per trein), vaak met een fiets en soms met een roethoester.
PS2 Ik vrees ook de keuzen die mijn neefjes en nichtjes straks gaan maken als ze de erfenis bijgeschreven krijgen.
Bridgestone SM schreef:
ma 03 dec, 2018 12:35
[...]PS2 Ik vrees ook de keuzen die mijn neefjes en nichtjes straks gaan maken als ze de erfenis bijgeschreven krijgen.[/size]
Je kunt je fortuin ook nalaten aan een goed doel. (En nee dan bedoel ik niet mezelf. Ik zou 't toch maar onder de armen verdelen. Beide armen om precies te zijn).
AndreM schreef:
ma 03 dec, 2018 18:33
..... Ik zou 't toch maar onder de armen verdelen. Beide armen om precies te zijn.
 
Dat wordt dan dure deodorant :roll: :shock: :roll:

BSM
Het systeem werkt, zoveel is duidelijk. Kleine stapjes.

https://www.bruzz.be/tag/fonds-bikes-brussels
En beu wordt hij het niet...
Schermafbeelding 2022-03-24 om 10.25.38.png