Additionally, paste this code immediately after the opening tag: randonneurs/brevetten - Forum Wereldfietser

randonneurs/brevetten

Na een jaar wat andere dingen gedaan te hebben zoals een week fietsen in de Franse Alpen, ronde van Vlaanderen, Paris-Roubaix en de Hanze route van Lübeck naar Berlijn.
Nu weer eens de brevetten rijden en wil ik er elke maand één doen.
De eerste was afgelopen zaterdag, vanuit Bergen op Zoom door Zeeland.
Het weer was super goed, strak blauwe lucht, wel fris en harde wind. Vooral het laatste deel harde wind tegen.
Maar enorm genoten om daar weer eens te fietsen en wat te kletsen met de randonneurs. Na zo'n 8 uur fietsen was ik weer in bergen op Zoom en kon terug kijken op een mooie dag!!

Henk

http://www.henkoppad.nl

Bijlagen

Even een vraagje: wat betekent brevetten rijden? Een brevet is toch een soort diploma, iets anders kan ik in het online woordenboek niet vinden. https://www.woorden.org/woord/brevet
Martin E. van Doornik schreef:
ma 19 nov, 2018 13:05
Even een vraagje: wat betekent brevetten rijden?
Net als met je zwembrevet fiets je een bepaalde afstand (in principe minimaal aan 13km/u gemiddeld) en dan krijg je een "diploma". Het idee is dat je uitgedaagd wordt door de afstand en niet zozeer door pure snelheid zodat pure competitie minder speelt en de focus meer ligt op de tegenslagen en weersomstandigheden met succes trotseren.

meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Randonneuring
Omdat ik door een gezin met joinge kinderen tegenwoordig minder tijd heb om er opuit te trekken, fiets ik nu regelmatig een randonneursbrevet. Zo heb ik in september een 600 km-brevet gefietst naar midden-Duitsland (Fritzlar) en weer terug. Als fietskampeerder doe je daar een week over, als randonneur vertrek je zaterdagochtend en ben je zondagmiddag klaar. Twee weken geleden een 200 km-brevet langs alle mooie plekjes van Overijssel, 200 km in 8 uur.
Tja, ik rijd vooral brevetten van onvermogen :oops:

BSM
alois schreef:
ma 19 nov, 2018 15:14
Zo heb ik in september een 600 km-brevet gefietst naar midden-Duitsland (Fritzlar) en weer terug. Als fietskampeerder doe je daar een week over, als randonneur vertrek je zaterdagochtend en ben je zondagmiddag klaar. Twee weken geleden een 200 km-brevet langs alle mooie plekjes van Overijssel, 200 km in 8 uur.
Maar het karakter van het vakantie/fietskampeerder/toerfietsen is wel heel anders. Audaxfietsen is toch wel een ronduit extreme vorm van fietssport-beoefening, laten we niet doen alsof het normaal is om dergelijke afstanden vrijwel non-stop af te leggen; menigeen zal op het voorhoofd wijzen als ze ervan horen.
Beiden manieren van fietsen hebben hun charme, maar fietskamperen is toch wel veel vrijer, individueler en rustiger, met veel meer tijd en aandacht voor de omgeving. Je kunt eenvoudigweg niet een weekafstand in een paar dagen proppen en dan dezelfde ervaring hebben, het is toch meer een vorm van zelfkastijding.
(NB: ik rijd óók brevetten...)

Tijd/ervaringen laten zich niet comprimeren.
Ik rij ook af en toe een brevetje en doe wat in het randonneurswereldje ;)
In Bergen op Zoom kon ik er niet bij zijn, ik moest werken. Zwolle kon ik dan weer wel rijden. En uiteraard met het zicht op de heilige graal voor de randonneurs, Parijs-Brest-Parijs.
Ivo Miesen schreef:
ma 19 nov, 2018 19:53
Ik rij ook af en toe een brevetje en doe wat in het randonneurswereldje ;)
In Bergen op Zoom kon ik er niet bij zijn, ik moest werken. Zwolle kon ik dan weer wel rijden. En uiteraard met het zicht op de heilige graal voor de randonneurs, Parijs-Brest-Parijs.
Ik dacht dat dat LEL was (London Edinburg London) was :wink: die is namelijk nog eens 200km langer.
_Peter_ schreef:
ma 19 nov, 2018 21:33
Ivo Miesen schreef:
ma 19 nov, 2018 19:53
Ik rij ook af en toe een brevetje en doe wat in het randonneurswereldje ;)
In Bergen op Zoom kon ik er niet bij zijn, ik moest werken. Zwolle kon ik dan weer wel rijden. En uiteraard met het zicht op de heilige graal voor de randonneurs, Parijs-Brest-Parijs.
Ik dacht dat dat LEL was (London Edinburg London) was :wink: die is namelijk nog eens 200km langer.
 
Het wordt tijd dat de Pays Basques - Pays Bas in de lijst van randonneurs-prestaties wordt opgenomen.
Ik heb 'm al gefietst, jaren terug .... echter niet in het gebruikelijke Paris-Brest-Paris tempo.

O ja, er is nog een Brest ... een Paris-Brest naar dat andere Brest is ook een leuke opgaaf.

BSM
_Peter_ schreef:
ma 19 nov, 2018 21:33
Ivo Miesen schreef:
ma 19 nov, 2018 19:53
Ik rij ook af en toe een brevetje en doe wat in het randonneurswereldje ;)
In Bergen op Zoom kon ik er niet bij zijn, ik moest werken. Zwolle kon ik dan weer wel rijden. En uiteraard met het zicht op de heilige graal voor de randonneurs, Parijs-Brest-Parijs.
Ik dacht dat dat LEL was (London Edinburg London) was :wink: die is namelijk nog eens 200km langer.
LEL is een jonkie vergeleken met PBP. PBP heeft de mythe als voormalige koers en bestaand sinds 1891.
Is LEL daardoor misschien niet leuker dan PBP? Minder deelnemers, minder "hype"?

Tenminste, ik ga proberen PBP te 'doen', maar het is zeer de vraag of dat gaat lukken met al die massa's die dat ook willen, en ik zie op tegen de massaliteit van het gebeuren.
Georg schreef:
ma 19 nov, 2018 22:25
Is LEL daardoor misschien niet leuker dan PBP? Minder deelnemers, minder "hype"?

Tenminste, ik ga proberen PBP te 'doen', maar het is zeer de vraag of dat gaat lukken met al die massa's die dat ook willen, en ik zie op tegen de massaliteit van het gebeuren.
LEL is inmiddels ook al aardig druk geworden. Toen ik 'm in '97 voor de eerste keer reed waren er net iets meer dan 100 deelnemers. Afgelopen jaar meer dan 1500. PBP is vooral leuk vanwege de bevolking, die leeft enorm mee, dat heb je bij geen andere rit.
Qua landschap vond ik mijn mooiste brevet Merselo-Verona, gevolgd door de Silkroute 1200.
Ik heb vroeger van mijn huis naar Bremen op één dag gefietst (205 km) en wat later naar Schermbeck, bij Winterswijk over de grens (226 km) ook op één dag. Verstaan die ook onder brevets? Zonder bagage.
Mét bagage was de grootste afstand op één dag 178 km van Coloma in Michigan via Indiana naar Chicago, Illinois, USA. Dus drie Amerikaanse staten op één dag en dan ook een Time-zone gepasseerd, waardoor ik een etmaal had van 25 uur. Zoiets vergeet je nooit meer.
Ik denk niet dat die tellen Martin. Dan zou je elke 200+rit als brevet kunnen laten bestempelen. Dan hebb ik er ook al drie op zak ;)
Bridgestone SM schreef:
ma 19 nov, 2018 18:33
Tja, ik rijd vooral brevetten van onvermogen :oops:
:lol:
(hier ook stapels...)

En je hebt toch ook nog Land's End to John o' Groats, met zo'n 1400 km?
Gelukkig heb ik veel minder kilometers nodig om te genieten want dat trek ik niet.
De randonneursbrevetten zijn georganiseerd, zomaar iedere rit kun je niet laten meetellen als brevet.
De kern vormt de Audax Club Parisien, de organisatie achter Parijs-Brest-Parijs. In veel landen heeft de ACP een landelijke contactpersoon. Die homologeert de brevetten die in zijn land verreden zijn.
In Nederland is alles helder geregeld. Er is 1 club die als doel heeft om brevetten te organiseren, Randonneurs Nederland. Randonneurs NL is lid van de NTFU dus binnen Nederland valt alles onder de paraplu van de NTFU.
De organisatoren bepalen samen de kalender. Alle brevetten op deze kalender worden aangemeld bij de ACP voor de internationale erkenning en bij de NTFU voor de verzekering.
Ieder land heeft een andere manier om het te regelen maar de basis blijft hetzelfde, alleen een rit die bij de ACP aangemeld is is een officiëel randonneursbrevet.

De Nederlandse kalender kun je vinden op www.randonneurs.nl.

De reden voor deze structuur is dat je voor veel van de langere tochten (zoals PBP) moet bewijzen dat je het kunt, in de vorm van 1 of meer brevetten die je hebt gereden. Daarbij maakt het niks uit in welk land je je brevetten hebt gereden.
Travelmaster schreef:
di 20 nov, 2018 07:10
Ik denk niet dat die tellen Martin. Dan zou je elke 200+rit als brevet kunnen laten bestempelen. Dan hebb ik er ook al drie op zak ;)
Dus officiële stempelkaarten zoals bij de Elfstedentochten (per fiets) en pelgrimstochten naar Santiago de Compostela? Dus val ik als individuele fietser buiten de boot.... maar mijn napret is er niet minder om. 8)
Wat precies wel en niet telt weet ik ook niet - maar dat kan iemand hier vast wel beantwoorden :wink:

Oh, twee posts boven de mijne is dat al gedaan...
Georg schreef:
ma 19 nov, 2018 18:44
Maar het karakter van het vakantie/fietskampeerder/toerfietsen is wel heel anders. Audaxfietsen is toch wel een ronduit extreme vorm van fietssport-beoefening ...
Tijd/ervaringen laten zich niet comprimeren.
Anders is het, maar als je zegt dat ervaringen zich niet laten comprimeren dan klinkt het net alsof je alleen maar inlevert als je brevetten gaat rijden ipv vakantiefietsen. Zelf vind ik het fietsen in de nacht heel bijzonder, alsook het gevoel dat je op eigen kracht zo'n lange afstand aflegt in korte tijd.
De combinatie is ook fijn, als je een paar brevetten hebt gereden fiets je op vakantie ook makkelijker af en toe 200k op een dag als je een streek niet zo boeiend vind of eens geen zin hebt om op allerlei terrasjes te gaan hangen.

groet Robert-Jan, die bezig is met een nieuwe fiets en hoopt volgend jaar ook weer een paar brevetten mee te pakken.
'Nu ik mijn Fietsbrevet heb behaald, voel ik me veel vrijer'

https://www.provelo.org/nl/page/fietsbrevet

:wink: