Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (sluik)reclame aandeel windmolen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

(sluik)reclame aandeel windmolen

145 berichten
Shadow schreef:
do 01 nov, 2018 07:17
Sentiment voor de groningers, ze hebben die mensen jarenlang genegeerd en de bodem leeg gehaald, nu moet er schade verhaald worden en gaan we versneld van het gas af, hoe stom kun je zijn? Ons elektriciteitsnet kan 20% extra niet aan, laat staan een verdubbeling.
Welke oplossing stel jij dan voor?
De oplossing is minder mensen sowieso, maar dat blijft meestal een integriteits-issue, waar ik het niet mee eens ben. Het gaat om je verantwoordelijkheid nemen ten behoeve van het geheel. Windmolens de materialen schijnen een grote gifbelt te veroorzaken in het land waar die metalen ed. vandaan komen, China? nu vooral.
Meer gebruik maken van menselijke warmte en energie en daarmee allerlei machines en apparaten aan de praat krijgen of gewoon onder een dekentje kruipen als je thuis bent voor het slapen gaan en de kachel hoeft maar zelden aan. Al fietsend of roeiend kun je energie opwekken of een treintje laten lopen. Voetballers kunnen hun eigen gras maaien met een handmaaier, als training. Fietskoeriers kunnen de post verzorgen, als het netwerk maar groot genoeg zou zijn en iedereen op dezelfde lijn zit. Maar krijg de mensen maar eens zover, dat is het grootste probleem. Iedereen wil wat in deze wereld en voor velen is het blijvend zorgen voor een zo gezond mogelijk leef-milieu nog steeds laatste keus.
willem.m schreef:
do 01 nov, 2018 07:48
Shadow schreef:
do 01 nov, 2018 07:17
Sentiment voor de groningers, ze hebben die mensen jarenlang genegeerd en de bodem leeg gehaald, nu moet er schade verhaald worden en gaan we versneld van het gas af, hoe stom kun je zijn? Ons elektriciteitsnet kan 20% extra niet aan, laat staan een verdubbeling.
Welke oplossing stel jij dan voor?
Groningers die betroffen zijn ruim schadeloos stellen en investeren in de provincie als geheel. Hebben ze wel verdiend na "leeggezogen" te zijn met alle schade van dien.

Is hoe dan ook goedkoper (en voor de Groningers nuttiger) dan deze paniekovergang van gas naar electriciteit. Die overgang kan zeker (deels), maar dan veel gestager en gecontroleerder.
Ik ben het helemaal met Fedor eens. Het is wel zo dat het gasloos je huis verwarmen nu ineens een boost krijgt, waardoor de ontwikkeling van `nieuwe` systemen (luchtwarmtepompen) in een stroomversnelling komt. Deze systemen verbruiken echter allemaal meer stroom als conventionele systemen. De richting die Fudo voorstaat gaat het niet worden, de mens is nu eenmaal van nature gemakzuchtig.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Al fietsend of roeiend kun je energie opwekken of een treintje laten lopen.
Dat is zo extreem ver bezijden de fysische mogelijkheden dat ik het bestempel als schadelijk nepnieuws. Het bagatelliseert namelijk waar het over gaat en maakt een verder zinnig gesprek onmogelijk.
Fedor schreef:
do 01 nov, 2018 07:12
Ook opvallend dat de Duitsers juist bezig zijn om over te gaan op gas (huizen hebben nu nog vaak olietanks). Dus waarom Nederland daar nu ineens zo snel van af wil stappen...
In België hebben ze een prachtige website om het gebruik van aardgas te stimuleren: https://www.aardgas.be/
Ook in Nederland rijden al auto's rond het de reclameslogan "Ik rijd op groen gas", waarmee men aardgas bedoelt en niet het enige groene gas dat ik ken - chloor - maar met die vergissing ben ik wel blij. :D

Het project om van het gas af te gaan in Nederland heeft met Groningen te maken, niet met CO2.
Het massaal overschakelen gaat overigens nog vies tegenvallen gezien de aantallen mensen die klagen dat het allemaal niets mag kosten of die 20.000 euro per huis veel vinden.
Ik denk dat 20.000 euro per huis wel eens een koopje zou kunnen blijken. Voor rijtjeshuizen die mooi op één lijn liggen zonder hoekjes of dakkapellen en zo in een gezamenlijk project kan dat misschien maar dat is niet bepaald gemiddeld.
Bert van Sprang schreef:
do 01 nov, 2018 09:17
...luchtwarmtepompen ...Deze systemen verbruiken echter allemaal meer stroom als conventionele systemen.
Een CV-keter gebruikt geen (nul) electriciteit voor de verwarming, dus dat is een beetje een vreemde constatering.
Probleem met lucht-warmtepompen an sich is gewoon dat ze toch nog heel veel stroom verbruiken. Dat kun je alleen oplossen door heel goede isolatie toe te voegen - de meeste huizen moeten dan "ingepakt worden" plus nog een reeks andere extra maatregelen waaronder op zijn minst extra goed isolerend (drie)dubbel glas en lucht-lucht warmteterugwinning. Ik kan me zoals Shadow meldt goed voorstellen dat het electriciteitsnet dat niet aankan want het zou bemeten moeten zijn voor de koude windstille winterdagen waneer alle warmtepompen van Nederland aan zouden staan.

Welke oplossing stel ik dan voor? Om te beginnen de mythes uit de wereld te helpen dat het allemaal kostenneutraal kan, dat de economie kan blijven groeien en dat energie straks gratis wordt. Ook zou ik voorstander zijn van een sociaal systeem waarbij het niet zo is dat de rijkste in het reddingsvlot op de oceaan meer rechten blijkt te hebben dan de anderen, zich het schaarse drinkwater toeëigent en de anderen vertelt zuinig te zijn, want dat is waar het nu op lijkt. Ik ken mensen die tien keer per jaar iets enorm energieverslindends doen en ik krijg een folder in de bus van een zuinige en vreselijk oncomfortabele douchekop. Dan heb ik er moeite mee.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
De oplossing is minder mensen sowieso, maar dat blijft meestal een integriteits-issue, waar ik het niet mee eens ben.
Er zullen oplossingen moeten gezocht worden rekening houdend met de onvermijdelijke bevolkingsgroei. Zich fixeren op 'minder mensen' leidt af van wat er op dit ogenblik moet en kan gebeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Windmolens de materialen schijnen een grote gifbelt te veroorzaken in het land waar die metalen ed. vandaan komen, China? nu vooral.
Dat is een probleem van bijna alle technologie, zeker als er gebruik gemaakt wordt van (zeldzame) aardmetalen.

Sowieso gaat er ook een probleem ontstaan met de beperkte voorraden van diverse grondstoffen.

Maar het is tegenwoordig wel mogelijk om windturbines te bouwen zonder neodymium te gebruiken. En het is vooral de ontginning van neodymium die bij windturbines een zeer negatieve milieu-impact heeft.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Meer gebruik maken van menselijke warmte en energie en daarmee allerlei machines en apparaten aan de praat krijgen of gewoon onder een dekentje kruipen als je thuis bent voor het slapen gaan en de kachel hoeft maar zelden aan. Al fietsend of roeiend kun je energie opwekken of een treintje laten lopen. Voetballers kunnen hun eigen gras maaien met een handmaaier, als training. Fietskoeriers kunnen de post verzorgen, als het netwerk maar groot genoeg zou zijn en iedereen op dezelfde lijn zit. Maar krijg de mensen maar eens zover, dat is het grootste probleem. Iedereen wil wat in deze wereld en voor velen is het blijvend zorgen voor een zo gezond mogelijk leef-milieu nog steeds laatste keus.
Dat gedragsverandering noodzakelijk is staat volgens mij vast.

Maar de voorbeelden die je geeft zijn meestal kleine druppeltjes op een gloeiend hete plaat. Veel kleinigheden kunnen samen natuurlijk relevant zijn, maar de milieu-impact van een mensenleven wordt in veel gevallen bepaald door het verplaatsingsgedrag (in het bijzonder vliegreizen), het eetgedrag (in het bijzonder veel (rood) vlees, veel tropische producten) en het gebruik van elektronica en andere consumptie-artikelen zoals kleding.
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 09:42
Ik ken mensen die tien keer per jaar iets enorm energieverslindends doen en ik krijg een folder in de bus van een zuinige en vreselijk oncomfortabele douchekop. Dan heb ik er moeite mee.
Ik zou het perfect verdedigbaar vinden dat mensen een broeikasgasbudget (of vervuilingsbudget) zouden krijgen. Het lijkt me moreel erg logisch dat individuen geen recht hebben om meer te vervuilen dan een eerlijk aandeel dat dit wereldbolletje ook aankan. Dat dat mogelijk zou betekenen dat ook ik het met wat minder moet doen vind ik daarbij prima.

Maar ik vrees dat dat niet realistisch is. Te veel mensen vinden hun eigen welvaart (ook ten kosten van anderen) veel te belangrijk. En dan deel ik de ergernis van Leon. Vaak is er buitensporig veel aandacht voor gedragsverandering dat weinig impact heeft (gebruik spaardouchekop, warmetruiendag, ...) en durft men het echte probleemgedrag niet aan te kaarten, laat staan beperken.
Shadow schreef:
wo 31 okt, 2018 19:11
Schoner dan dat kun je bijna niet verwarmen en heel je infrastructuur is plots waardeloos.
Aardgas is inderdaad een stuk schoner dan andere fossiele brandstoffen. Op korte termijn zou het wellicht beter zijn om direct te stoppen met de winning van zwaar vervuilende bruinkool, waarvoor ook complete dorpen van de aardbodem weggevaagd worden. De bewoners van die dorpen (net over de grens in Duitsland) weten overigens wel wat beter waar ze aan toe zijn dan de bewoners van huizen die beschadigd en onverkoopbaar zijn door aardgaswinning. Als we door zouden willen willen gaan met aardgas, zal dat uit Noorwegen en Rusland moeten komen, want de gasbel in Groningen is al grotendeels opgesoupeerd. Rond 1985 leerde ik al dat het Groningse gas voldoende was voor ongeveer 50 jaar industriëel en huishoudelijk gebruik in Nederland.

De infrastructuur van het gasnet hoeft niet waardeloos te worden. Het bestaande gasleidingnet kan ook gebruikt worden voor transport van waterstof (zie hier en hier).
Waterstof kan o.a. geproduceerd worden met behulp van windturbines of zonnepanelen tijdens uren dat er weinig vraag naar stroom is. Zo kan waterstof gebruikt worden als energie-opslag (in plaats van accu's). Waterstof kan ook gebruikt worden als energiebron voor fabrieken, schepen, vliegtuigen en auto's. (Zeker voor vliegtuigen biedt een waterstoftank grote voordelen t.o.v. een loodzware accu met een urenlange laadtijd. Een waterstoftank neemt wel veel meer ruimte in dan een kerosinetank, dus veel plek voor het meenemen van fietsen zal er in toekomstige vliegtuigen wel niet meer zijn).

Fedor schreef:
do 01 nov, 2018 07:12
Ook opvallend dat de Duitsers juist bezig zijn om over te gaan op gas (huizen hebben nu nog vaak olietanks). Dus waarom Nederland daar nu ineens zo snel van af wil stappen...
Geopolitiek. Voormalige bondskanselier Gerhard Schröder is dikke maatjes met Vladimir Poetin en werkt al jaren voor het Russische gasbedrijf Gazprom, dat via een nieuwe pijpleiding door de Oostzee (Nord Stream) rechtstreeks Russisch gas aan Duitsland gaat leveren. Voor Poetin wordt het dan makkelijker om de bestaande gasleiding, die door Oekraïne loopt, dicht te knijpen.

fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Windmolens de materialen schijnen een grote gifbelt te veroorzaken in het land waar die metalen ed. vandaan komen, China?
Dat is weer zo'n verhaal dat verspreid wordt door o.a. de Groene Rekenkamer (zie Twijfel zaaien tegen klimaatgekkies). In China gebeurt van alles dat het daglicht slecht verdragen kan, net als in Nederland (zoals het blootstellen van werknemers van Defensie aan cadmium). Daar moet natuurlijk wat aan gedaan worden (zie hier), maar als je het vergelijkt met olievelden en uraniummijnen is het bouwen van windmolens zo slecht nog niet.
Travelmaster schreef:
wo 31 okt, 2018 16:31
Teleurstellend einde van wat begon als een leuke post.
Ja dat is wel zo. In de praktijk blijkt er alleen maar een tiental waarschijnlijk niet gereformeerde koeien te wonen want dat figureert in een filmpje dat ze de eerste paal van m'n molentje aan het slaan waren.
Mijn respect voor De Boer is - naast misplaatste stedelijke arrogantie - ook goeddeels gebaseerd op de brieven die mijn oma naar haar in Rotterdam achtergebleven echtgenoot schreef toen ze met mijn moeder in de hongerwinter vanuit Rotterdam naar Drenthe fietste en die ik enige jaren geleden in de nalatenschap van mijn moeder heb aangetroffen. En als we het over fietstochten in die periode en ouwe koeien hebben in relatie tot de zeeuwse of brabantse boer dan gevoel ik persoonlijk weinig aanleiding om een heel glorieus verhaal aan de boerenstand te gaan wijden hier.
keesswart schreef:
do 01 nov, 2018 11:23
Dat is weer zo'n verhaal dat verspreid wordt door o.a. de Groene Rekenkamer
Er is maar één ding dat ik hiervan kan controleren, namelijk de afmeting van het meer. Met google earth zie je het meer precies zo liggen als op de foto in het artikel en met het meettooltje kun je precies zien hoe lang en breed het is. De Groene Rekenkamer overdrijft het oppervlak van dit meer met een factor tien.
Het zal zeker een vreselijke situatie zijn daar maar als een reporter bij de meest simpele feiten al de mist in gaat geeft dat te denken over de rest.

Om uitgebuite arbeiders te zien is een tijdje terug een wandeling van 2 km voor mij al voldoende geweest: https://www.1limburg.nl/rimec-weigert-u ... te-betalen
... om aan te geven hoe moeilijk het zal zijn om arbeidersrechten in veel andere landen voor elkaar te krijgen.
Revanho schreef:
do 01 nov, 2018 10:24
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
De oplossing is minder mensen sowieso, maar dat blijft meestal een integriteits-issue, waar ik het niet mee eens ben.
Er zullen oplossingen moeten gezocht worden rekening houdend met de onvermijdelijke bevolkingsgroei. Zich fixeren op 'minder mensen' leidt af van wat er op dit ogenblik moet en kan gebeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Windmolens de materialen schijnen een grote gifbelt te veroorzaken in het land waar die metalen ed. vandaan komen, China? nu vooral.
Dat is een probleem van bijna alle technologie, zeker als er gebruik gemaakt wordt van (zeldzame) aardmetalen.

Sowieso gaat er ook een probleem ontstaan met de beperkte voorraden van diverse grondstoffen.

Maar het is tegenwoordig wel mogelijk om windturbines te bouwen zonder neodymium te gebruiken. En het is vooral de ontginning van neodymium die bij windturbines een zeer negatieve milieu-impact heeft.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 08:34
Meer gebruik maken van menselijke warmte en energie en daarmee allerlei machines en apparaten aan de praat krijgen of gewoon onder een dekentje kruipen als je thuis bent voor het slapen gaan en de kachel hoeft maar zelden aan. Al fietsend of roeiend kun je energie opwekken of een treintje laten lopen. Voetballers kunnen hun eigen gras maaien met een handmaaier, als training. Fietskoeriers kunnen de post verzorgen, als het netwerk maar groot genoeg zou zijn en iedereen op dezelfde lijn zit. Maar krijg de mensen maar eens zover, dat is het grootste probleem. Iedereen wil wat in deze wereld en voor velen is het blijvend zorgen voor een zo gezond mogelijk leef-milieu nog steeds laatste keus.
Dat gedragsverandering noodzakelijk is staat volgens mij vast.

Maar de voorbeelden die je geeft zijn meestal kleine druppeltjes op een gloeiend hete plaat. Veel kleinigheden kunnen samen natuurlijk relevant zijn, maar de milieu-impact van een mensenleven wordt in veel gevallen bepaald door het verplaatsingsgedrag (in het bijzonder vliegreizen), het eetgedrag (in het bijzonder veel (rood) vlees, veel tropische producten) en het gebruik van elektronica en andere consumptie-artikelen zoals kleding.

Het was wel een eye-opener van wat die man vertelde en ook hoopgevend :) , dat in wezen zoals hij het schetst de bevolkingsgroei al is opgelost, omdat bijna iedereen in de wereld en er nu een gezin van 2/ 2.5 kinderen gemiddeld op nahoudt en dat het aantal kinderen op dit moment stabiel blijft en uiteindelijk na nog een piek tot wellicht 11 miljard het daarna afneemt tot minder en de wereldbevolking niet meer toe zou hoeven nemen.

Het hoge grondstoffenverbruik door de rijken is wel nog een heel groot probleem en de middenklasse wordt nog rijker en zal zorgen voor zelfs nog een grotere groei van uitstoot.

Het is iig hoopgevend dat mensen toch steeds bewuster worden en je daarmee wellicht tot snelle(re) oplossingen kunt komen, zoals hij ook schetst wat mensen in landen met tot noch toe gezinnen met veel kinderen ( 5-8 ) in 50 jaar tijd hebben weten terug te dringen tot max. 2,5 kinderen per gezin en mensen daar ook echt acherstaan omdat ze zien dat het beter is geworden en kinderen minder snel overlijden door betere levensvoorzieningen.


Ook vond ik het mooi om nog eens te zien dat een fiets vaak de EERSTE grote verbetering is om uit de armoede te komen :) Misschien zouden windmolens in arme landen ook kunnen bijdragen daartoe.
Piet Pelle schreef:
do 01 nov, 2018 11:46
Travelmaster schreef:
wo 31 okt, 2018 16:31
Teleurstellend einde van wat begon als een leuke post.
Ja dat is wel zo. In de praktijk blijkt er alleen maar een tiental waarschijnlijk niet gereformeerde koeien te wonen want dat figureert in een filmpje dat ze de eerste paal van m'n molentje aan het slaan waren.
Mijn respect voor De Boer is - naast misplaatste stedelijke arrogantie - ook goeddeels gebaseerd op de brieven die mijn oma naar haar in Rotterdam achtergebleven echtgenoot schreef toen ze met mijn moeder in de hongerwinter vanuit Rotterdam naar Drenthe fietste en die ik enige jaren geleden in de nalatenschap van mijn moeder heb aangetroffen. En als we het over fietstochten in die periode en ouwe koeien hebben in relatie tot de zeeuwse of brabantse boer dan gevoel ik persoonlijk weinig aanleiding om een heel glorieus verhaal aan de boerenstand te gaan wijden hier.
Maar ze wegzetten op de manier waarop je dat deed is ook niet meer geheel van deze tijd, zoals je zelf al aangeeft :wink:
Piet Pelle schreef:
do 01 nov, 2018 11:46
Travelmaster schreef:
wo 31 okt, 2018 16:31
Teleurstellend einde van wat begon als een leuke post.
Ja dat is wel zo. In de praktijk blijkt er alleen maar een tiental waarschijnlijk niet gereformeerde koeien te wonen want dat figureert in een filmpje dat ze de eerste paal van m'n molentje aan het slaan waren.
Mijn respect voor De Boer is - naast misplaatste stedelijke arrogantie - ook goeddeels gebaseerd op de brieven die mijn oma naar haar in Rotterdam achtergebleven echtgenoot schreef toen ze met mijn moeder in de hongerwinter vanuit Rotterdam naar Drenthe fietste en die ik enige jaren geleden in de nalatenschap van mijn moeder heb aangetroffen.
Hoog tijd dus voor een update van het beeld dat (al dan niet arrogante) stedelingen van (al dan niet gereformeerde) boeren hebben. Het zou leuk zijn als er een paar eigentijdse wind- en wietboeren (boeren met windturbines op hun land en/of wietplantages in hun schuur) mee zouden doen aan 'Boer zoekt vrouw' :wink: .
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 09:42
Ik ken mensen die tien keer per jaar iets enorm energieverslindends doen en ik krijg een folder in de bus van een zuinige en vreselijk oncomfortabele douchekop. Dan heb ik er moeite mee.
Klinkt als de BN'ers die verkondigen dat mensen (blijkbaar de anderen) milieubewust moeten zijn terwijl ze zelf voor hun programma's en privé veelvuldig de hele wereld overvliegen.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 11:59
Het was wel een eye-opener van wat die man vertelde en ook hoopgevend :) , dat in wezen zoals hij het schetst de bevolkingsgroei al is opgelost, omdat bijna iedereen in de wereld en er nu een gezin van 2/ 2.5 kinderen gemiddeld op nahoudt en dat het aantal kinderen op dit moment stabiel blijft en uiteindelijk na nog een piek tot wellicht 11 miljard het daarna afneemt tot minder en de wereldbevolking niet meer toe zou hoeven nemen.
Het zou een goede zaak zijn als o.a. deze video standaard materiaal zou zijn voor middelbare scholieren. Veel te veel mensen hebben een wereldbeeld (o.a. over bevolkingsgroei) dat totaal niets te maken heeft met de realiteit.
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 11:59
Het hoge grondstoffenverbruik door de rijken is wel nog een heel groot probleem en de middenklasse wordt nog rijker en zal zorgen voor zelfs nog een grotere groei van uitstoot.
Daarom deel ik het optimisme van Hans Rosling niet. Ja, de evolutie van bevolkingsgroei gaat de goede richting uit. Net zoals vele andere menselijke zaken positief evolueren (onderwijs, gezondheidszorg, armoede, ...). Maar als hij eenzelfde verhaal zou vertellen als het gaat om biodiversiteit, vervuiling, uitstoot broeikasgassen, bosoppervlakte, ... dan is de evolutie nog steeds bijzonder negatief.

Er is genoeg om 11 miljard mensen een goed, welvarend en duurzaam leven te geven. Er is echter niet genoeg om het egoïsme van 11 miljard mensen te bevredigen.
En met de toenemende welvaart neemt de consumptie met bijhorende ecologische voetafdruk behoorlijk toe.

Er is spijtig genoeg geen rationele reden om aan te nemen dat 'de mensheid' tijdig tot inzicht en gedragsverandering zal komen om catastrofale gevolgen te voorkomen.

Overigens behoort de grote meerderheid van de mensen die actief zijn op dit forum tot 'de rijken'. (Al is er natuurlijk een kleine elite die nog veel rijker is.)
fud0 schreef:
do 01 nov, 2018 11:59
Ook vond ik het mooi om nog eens te zien dat een fiets vaak de EERSTE grote verbetering is om uit de armoede te komen
Spijtig genoeg wordt de auto in veel landen nog als de logische volgende stap beschouwd wat rampzalige gevolgen heeft voor de leefbaarheid in talloze steden.
Voor de molens die op hun land worden geplaatst krijgen die slimme boeren een vastbedrag per molen. Wie heeft een idee van dat bedrag.

Bot weg zeggen we gaan van het gas af en kijk eens hoe we in beweging komen. :wink:
Fedor schreef:
do 01 nov, 2018 13:42
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 09:42
Ik ken mensen die tien keer per jaar iets enorm energieverslindends doen en ik krijg een folder in de bus van een zuinige en vreselijk oncomfortabele douchekop. Dan heb ik er moeite mee.
Klinkt als de BN'ers die verkondigen dat mensen (blijkbaar de anderen) milieubewust moeten zijn terwijl ze zelf voor hun programma's en privé veelvuldig de hele wereld overvliegen.
Dat komt veel voor. Maar hoe groot de ecologische voetafdruk van zo'n mensen vaak ook is, door de macht van de massa is het de globale voetafdruk van 'de middenklasse die heel bepalend is voor de totale impact van de mensheid.

Dat neemt niet weg dat ik mij ook erger aan de hypocrisie van sommige mensen.
Revanho schreef:
do 01 nov, 2018 13:54
Dat komt veel voor. Maar hoe groot de ecologische voetafdruk van zo'n mensen vaak ook is, door de macht van de massa is het de globale voetafdruk van 'de middenklasse die heel bepalend is voor de totale impact van de mensheid.
Ook de middenklasse is enorm veranderd de fagelopen 20 jaar. Kennissen van ons, die heel groen bezig waren - zonder auto, zelfs met de fiets naar het stadhuis getrouwd en nog steeds tevens bepaald geen groot inkomen - hebben zich er nu bij neer moeten leggen dat hun eigen tienerkinderen meerdere malen per jaar (!) het vliegtuig in gaan vanwege school. Dan naar Rome, dan naar Barcelona et cetera. Niet meegaan is sociaal bepaald geen optie.
Helaas is kinderen krijgen nog steeds een van de minst groene dingen die je kunt doen... :roll:

Ja, ik ben er ook schuldig aan. Sue me.
Inderdaad zijn er maar weinig mensen die een beetje kritisch naar hun eigen leefstijl kijken (zoals deze vrouw). Ook in mijn eigen kennissenkring met veel hoogopgeleide en welvarende mensen wordt meestal met onbegrip gereageerd wanneer ik iets zeg of doe wat niet in hun manier van leven past. Zoals iets zeggen over het nemen van een vliegtuig naar een vakantiebestemming, waar de meeste mensen geen seconde over na hoeven te denken.
Als tiener maakte al ruzie met mijn moeder over de vraag of ik later wel of geen auto zou hebben. "In de toekomst is het bezitten van een auto net zo normaal als het hebben van een telefoon. Ook jij hebt voor je veertigste een auto", was haar onwrikbare standpunt. Wat het eerste betreft, daarin zou ze gelijk krijgen. Maar ik heb nooit rijles genomen en nooit een rijbewijs gehaald. Op mijn veertigste had ik wel een auto met chauffeur (d.w.z. een vriendin die een auto bezat). Een jaar of vijf geleden heeft Corrie haar auto verkocht en een deelauto-abonnement genomen omdat dat een stuk voordeliger was (zij reed slechts 5000 km per jaar en moest naast wegenbelasting ook flink wat parkeergeld betalen, wat in de Leidse binnenstad steeds duurder werd).

Dat ik ook niet van plan was om kinderen te krijgen, heb ik mijn moeder maar nooit verteld. Ze zou er weinig van hebben begrepen...

Ik denk dat voor de meeste mensen, en zeker ook wereldfietsers, het volgende 'ikje' (NRC-Handelsblad 27-8-2018) van toepassing is:

Wereldje

Bij de bakker word ik geholpen door een prachtig opgemaakt meisje. Ik vraag of ze mijn brood in een papieren zak wil doen.

„Nee, papieren zakken hebben we niet. Waarom wilt u geen plastic?”

Ik vertel iets over de enorme berg plastic die we met elkaar produceren en hoe schadelijk dat is voor het milieu. „Wel goed van u”, zegt ze. Aangemoedigd door haar opmerking vraag ik of ze gehoord heeft van de plasticsoep in de oceaan, dat de vissen plastic eten en dat het zo in ons voedsel komt.

Zuchtend antwoord ze: „Nee, maar dat is mijn wereldje niet.”