Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs verdwenen dorpen - Forum Wereldfietser

Fietsen langs verdwenen dorpen

Een wereldfietser zal dat niet gauw verzinnen maar wie weet wat er na dit bericht gaat gebeuren.
Toch zijn er zowaar 5 boeken over verdwenen dorpen geschreven.
Ik fietste in niemandsland en werd aangetrokken door een bizar beeld van grafstenen en grafzerken.
Geen dorp te bekennen, geen kerk, geen omheining, geen poort, geen bezoekers en bloemen op de graven.
Dat alles maakt nieuwsgierig en ging op zoek.
Deze foto heb ik in 2002 genomen onder aan de dijk van het zeehavenkanaal Delfzijl-Emden.
Afbeelding
Onder aan deze dijk lag het dorpje Oterdum, weggevaagd en van de aardbodem verdwenen.
Deze Begraafplaats hoorde bij het oude kerkje van Oterdum.
De grafstenen en grafzerken, waarvan de oudste datum 1793 is, zijn herplaatst.
Op de dijk staat een monument in een vorm van een hand met in de palm een kerkje.
Het symboliseert de bescherming tegen de oprukkende golven en opzij voor de industrie.

Niet alleen Oterdum maar ook Weiwerd en Heveskes moesten er aan geloven.

Onderstaand foto nam ik in 2002.
Heel in de verte ziet u door het frame van het plaatsnaambord nog een huis staan. De rest is verdwenen.
Afbeelding
De foto hierna is uit de krant van plm 100 jaar geleden.
Afbeelding

De schrijver en zijn boeken: http://verdwenendorpen.nl/
Er is veel te vinden over de dorpen en hun ondergang.
http://www.nazatendevries.nl/Artikelen% ... erdum.html
http://www.oosterhoek.com/Oterdum.html

Ook heeft andere tijden er nog aandacht aan besteed.
https://anderetijden.nl/aflevering/455/ ... n-Delfzijl
Google Maps geeft duidelijk weer hoe de inwoners zich voelden (let op de gemeente).
Wij kwamen trouwens tijdens onze fietsvakantie dit jaar langs de Plompetoren van het verdwenen dorp Koudekerke op Schouwen, ook op de dijk maar om een geheel andere reden (verzwolgen door de golven) verdwenen.
Ruigoord in de IJpolders is als bewoond dorp verdwenen, maar de huizen en de kerk staan er nog. Er woonden 200 mensen, maar Ruigoord moest wijken voor de uitbreiding van het het havengebied van Amsterdam. Er zou petrochemische industrie gevestigd worden. De bewoners werden uitgekocht. Het bisdom Haarlem ontbond de parochie en stootte het kerkgebouw af, maar de pastoor gaf in 1972 de sleutels van de kerk en de pastorie aan een groep kunstenaars die zich in de pastorie vestigden en in de kerk zelf exposties en manifestaties hielden. Dit was het begin van de vrijplaats. De leegstaande huizen werden gekraakt. Het verzet tegen de sloop nam toe. In 1973 werd de sloopvergunning ingetrokken. Als gevolg van de oliecrisis zag men geen toekomst voor de ontwikkeling van de petrochemie, maar steeds weer kwam de dreiging van sloop terug. Uiteindelijk kwam in 2000 het besluit dat Ruigoord zou blijven bestaan, maar er mocht niet meer worden gewoond. Ruigoord is nu een vrijhaven voor kunstennaars met tal van ateliers.
Je kunt in de omgeving prachtig fietsen o.a. over het Brettenpad vanaf Amsterdam.
Koudekerke op Schouwen. Toelichting kun je zelf opzoeken.

Waarmee te totale onzinnigheid van dit draadje is aangetoond.
Reimerswaal was geen dorp, maar een stad. Na Middelburg en Zierikzee de belangrijkse stad van Zeeland, gelegen op Zuid-Beveland. Tussen de 16e en 18e eeuw werd stad steeds in delen opgeslokt het opgejaagde water tijdens zware stormen. Ook de geuzen hebben een bijdrage geleverd door de stad die de kant van Spanje koos plat te branden.
De naam Reimerswaaal is thans gegeven aan de fusiegemeente op Zuid-Beveland.
alois schreef:
ma 03 sep, 2018 22:55
[...] het verdwenen dorp Koudekerke op Schouwen,
bert sitters schreef:
di 04 sep, 2018 11:54
Reimerswaal
Als we alle verdronken dorpen van Zeeland apart gaan opnoemen, streeft deze discussie alle draadjes over elektrische fietsen voorbij! https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... in_Zeeland

:twisted:

Carl

P.S. En om nog iets on-topicachtigs bij te dragen aan deze discussie, heb ik hier iets om dat verdrinken tegen te gaan: https://photos.app.goo.gl/LVwBQZ3inGaNV6HXA
"Ici etait Fleury"

Bij de Slag van Verdun zijn 9 dorpen van de kaart verdwenen. Er zijn nog enkele resten, aanduidingen van gebouwen en monumenten.

Fleury-devant-Douaumont bestaat niet meer, maar heeft nog steeds een burgemeester :)
@Fedor Deze kon ook in de grappige foto's thread omwille van de vreemde opsomming:
IMG_1263.jpg
Interessant! Je zou haast zin krijgen een fietsroute te maken die langs de meest interessante plaatsjes/plekken loopt. Maar hoe vind je de interessantste plekjes als er 5 boeken vol staan...allemaal bestellen en lezen gaat me wat ver!
Cumières-le-Mort-Homme bij Verdun is ook een Franse gemeente zonder inwoners. De plaats is tijdens de Eerste Wereldoorlog bijna geheel met de grond gelijk gemaakt. De heuvel Le Mort-Homme was na de oorlog een stukje lager door alle granaat-inslagen.
Er hebben daarna in de gemeente te nog wel een paar mensen gewoond. In 1968 waren dat er nog zeven. In 1990 telde de gemeente nog slechts één inwoner, maar nog voor de eeuwwisseling woonde er niemand meer.
Als eerbewijs voor de hardnekkige Franse weerstand, waardoor Verdun als de ziel van de Franse natie werd behouden, is de gemeente niet opgeheven. De gemeentelijke bestuurstaken worden uitgevoerd door vertegenwoordigers van het departement.
De bewegwijzerde fietsroute langs de Maas liep afgelopen zomer nog door deze gedenkwaardige plaats, maar nu de route op het jaagpad naar Verdun gereed is zullen de wegwijzers ook langs dit nieuw stukje route gaan wijzen. Voor Cumières-le-Mort-Homme moet je even klimmen. Wel interessant als je het er voor over hebt.
Afgelopen voorjaar door Wollseifen gelopen, een verlaten dorpje in de Eifel. Dit dorp lag naast Kamp Vogelensang, een nazi-trainingskamp. Na de oorlog gebruikt door Amerikanen en Britten, en toen zijn in 1946 alle inwoners gesommeerd binnen 3 weken te vertrekken omdat het dorp gebruik ging worden voor close-combat oefeningen. Tot 2002 is het dorp nog gebruikt voor trainingen om Kosovo te bevrijden. In Kamp Vogelensang is nu een museum gevestigd. Bizarre plek en als je in de buurt bent de moeite van een bezoekje waard.

https://www.eifelinfo.nl/wollseifen-het ... oogvlakte/
Carl schreef:
di 04 sep, 2018 13:31
Als we alle verdronken dorpen van Zeeland apart gaan opnoemen, streeft deze discussie alle draadjes over elektrische fietsen voorbij! https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... in_Zeeland
Holy! Dat zijn er meer dan ik dacht.... :shock:
Afbeelding
In 2007 fietste ik in het Munsterland en het Sauerland.
Vanaf Seelbach (NRW) ga ik naar Olpe aan de Biggensee een stuwmeer met de Biggetalsperre.
Een stuwdam gebouwd in de periode van 1957 - 1965.
Voor dit meer was al eerder de Listertalsperre gebouwd in 1912 en tesamen heeft het een stuwvolume van maar liefst 172 miljoen kub.water.
Rijdend om deze meren realiseer ik me wat hier moet zijn weggevaagd aan dorpen, huizen, natuur enz.
Indertijd moesten 2550 inwoners hun huis verlaten. Dat alles met het doel om de waterbehoefte voor de Industrie in het Ruhrgebied zeker te stellen. Het is nu een prachtig natuurgebied waar je heerlijk langs kunt fietsen met recreatie, campings enz.

Geen eigen foto's . Wel deze link van internet
Afbeelding

https://de.wikipedia.org/wiki/Biggesee

Mijn track: https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... te-2278156
Een paar jaar geleden las ik een artikel van Paul Vreuls in een motorblad, over de bruinkoolwinning net over de grens in Duitsland. Daar verdwijnen nog elk jaar hele dorpen omdat de mijnbouw belangrijker wordt geacht dan het woongenot van duizenden mensen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dor ... bruinkool/
Rix schreef:
vr 26 okt, 2018 21:49
Een paar jaar geleden las ik een artikel van Paul Vreuls in een motorblad, over de bruinkoolwinning net over de grens in Duitsland. Daar verdwijnen nog elk jaar hele dorpen omdat de mijnbouw belangrijker wordt geacht dan het woongenot van duizenden mensen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dor ... bruinkool/
Ik fietste afgelopen zaterdag tijdens mijn fietsreisje van Dresden naar Roermond nog langs de afgraving bij Etzweiler, gerund door RWE. Waanzinnig groot. En de machines die het werk doen zijn zo groot als een flatgebouw, echt idioot groot.

Ik stond even stil bij een weg die door de mijn compleet was opgeslokt, en ik vroeg een passerende vrouw hoe dit mogelijk is in een land dat zo in groene energie investeert. Haar antwoord: Arbeitsplätze. Ze zei ook dat deze afgraving de grootste bruinkoolmijn ter wereld zou worden...

Overigens is ook de meest noordelijk gelegen Romeinse weg op het continent, die van Keulen via Heerlen naar Noord-Frankrijk, door deze mijn opgeslokt. Bij Jullich staan nog wat informatieborden daarover. Daarna ben ik saai langs de Ruhr naar Roermond gefietst, maar dat terzijde.
Dat is ook de reden dat tegen de tijd dat er weer een nieuwe fietskaart van de ADFC van dit gebied uitkomt deze eigenlijk al weer verouderd is (Dit gaat dus al zo sinds de vorige eeuw zo jaar in, jaar uit door).
Gelukkig is de kapvergunning voor een stuk bos nu (tijdelijk) ingetrokken.

Om je een idee te geven, Etzweiler is ongeveer de oppervlakte van Maastricht. (en zo zijn er hier nog 2 iets kleinere. Overigens ligt net over de Tsjechische grens ook zo'n gebied, allemaal voor relatief goedkope energie. (kosten voor de natuur die verdwijnt door mijnbouw en de zure regen wordt niet gerekend, naast de kosten voor de gezondheidszorg)
Leon schreef:
di 04 sep, 2018 17:30
Carl schreef:
di 04 sep, 2018 13:31
Als we alle verdronken dorpen van Zeeland apart gaan opnoemen, streeft deze discussie alle draadjes over elektrische fietsen voorbij! https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... in_Zeeland
Holy! Dat zijn er meer dan ik dacht.... :shock:
Afbeelding
Ha, mijn geboortegrond, wij waren blij en boos tegelijk toen in onze achtertuin gekeken werd om de haven van Vlissingen uit te breiden, gelukkig is die uitbreiding een andere richting op gedaan, maar we zouden destijds goed onteigend worden en iedereen hier eet van de industrie en de havens, direct of indirect. Het hoort er gewoon bij.
De ontgravingen tbv bruinkolen vernietigd vooral cultuurlandschap en er komt ander cultuurlandschap voor terug. Veel erger is de vervuiling die ontstaat door de verbranding van de bruinkool.
Klopt, wat dat betreft ben ik blij dat er hier niks in de grond zit dat zo'n kuil tot gevolg heeft.
Het grootste deel van NL ligt al rond NAP. Zuid-Limburg kan indien gewenst verder worden afgegraven. Nadeel: dan moet je op den duur wel wat verder rijden om serieus hoogtemeters te fietsen.