Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naven poetsen - Forum Wereldfietser

Naven poetsen

Eens per jaar wil ik eens goed mijn fiets poetsen,

Maar ik vind het wel een heel gedoe hoor,

Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Je spaken steeds losmaken om je naven schoon te maken gaat wel een beetje erg ver , en is denk ik ook niet erg best voor je wiel. :shock: :shock: :shock:
Beter is om een strookje van een lap met een ruime bocht om je naaf knopen,dan maak je al fietsend je naven schoon

Dirk
Poetsen?... :?
Je hoeft dat smerige lapje er niet de hele tijd aan laten hangen hoor.
Tussen de spaken kun je komen door het nat te maken en met een oude afwasborstel schoon te borstelen. Maar dat doe je niet met het wiel in horizontale positie want dan loopt het water zo bij het lagervet en dat is dan een soort poging tot vernieling door eigen schuld.

Ik weet niet of ik dat natte met de borstel elk jaar doe. :D

Makkelijker is het om het eens te doen als - bij een derailleur- of voorwiel - je het lagervet vervangt en alles uit elkaar gaat, behalve de spaken uiteraard. Dan kun je gerust rigoureus met water te werk gaan. De spaken vervang ik liefst tegelijk met de rest van het wiel. In beginsel haal ik overigens niets uit elkaar om schoon te maken. Voor de mechanica is schoonmaken namelijk zelden een verbetering.
Leon schreef:
do 23 aug, 2018 13:35
Voor de mechanica is schoonmaken namelijk zelden een verbetering.
En vies vet vuil is vaak een uitstekende bescherming tegen roest :)

Waste mijn motor ook zelden (alleen een keer na de winter en soms een doekie over kuip en tank). Vette troep werkt prima tegen pekel.
Fietsertje71 schreef:
do 23 aug, 2018 12:56
Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.

Carl
Fietsertje71 schreef:
do 23 aug, 2018 12:56
Eens per jaar wil ik eens goed mijn fiets poetsen,

Maar ik vind het wel een heel gedoe hoor,

Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...

als je de spaken hebt losgemaakt, kun je ook kralen om de spaken doen, dat houdt het rechte gedeelte van de spaken ook schoon en geeft een leuk speels effect. Ook kun je je fiets wegblazen met een compressor. Dat geeft ook een schoon en opgeruimd effect.
Carl schreef:
do 23 aug, 2018 14:04
Fietsertje71 schreef:
do 23 aug, 2018 12:56
Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.
Dat is nog niets vergeleken met de klassieke manier om je ketting te kuisen: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html Re-assembly is the reverse of disassembly. :D
bdr schreef:
do 23 aug, 2018 15:03
Carl schreef:
do 23 aug, 2018 14:04
Fietsertje71 schreef:
do 23 aug, 2018 12:56
Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.
Dat is nog niets vergeleken met de klassieke manier om je ketting te kuisen: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html Re-assembly is the reverse of disassembly. :D
Eens per jaar smelt ik het stalen frame en pers ik er na enkele handelingen weer verse buizen uit. Het is wat arbeidsintensief, maar de fiets voelt daarna echt als nieuw!
Ik heb mijn fiets met HgXQ5AXC-technologie laten scannen en er twee identieke backups met mijn multimaterial-3D-printer van gemaakt. Zelfs de krasjes en moddervlekken zitten op dezelfde plek!
Naven doe ik met tandenborstel en dreft+ warm water.
daarna snel met hoogdruk reiniger.
Dan den naven los draaien en in nieuwe vet zetten. Tehenwordig rij ik me Calcium sulfonate vet en ik ben niet bang van paar druppels water binnen - zelfs zeewater
https://www.machinerylubrication.com/Re ... thickeners
Fietsertje71 schreef:
do 23 aug, 2018 12:56
Eens per jaar wil ik eens goed mijn fiets poetsen,

Maar ik vind het wel een heel gedoe hoor,

Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Maar toch is dat de enige juiste manier. Hoe wil je anders het schroefdraad aan de binnenkant van de spaaknippels schoon krijgen?
Blij te lezen dat er meer mensen zijn met hart voor hun fiets. Zelf haal ik om het jaar alle kogellagers uit elkaar en laat de kogeltjes schoon likken door Witrussische civetkatten. Daarna vers rechtsdraaiend rendiervet erin, waarvoor ik een adresje heb in noordoost Finland, en mijn fiets kan er weer even tegen.
Alle gekheid op een stokje, maar naven en spaaknippels worden hier niet beter van.
Wim schreef:
vr 24 aug, 2018 12:39
Alle gekheid op een stokje, maar naven en spaaknippels worden hier niet beter van.
Je moet die katten inederdaad wel op een dieet zetten van muizen die beukennootjes eten uit de streek direct ten zuiden van Siena in Toscane want anders krijg je de zogeheten civetcracks in je lagerkogels en dat is gevaarlijk want die voel je niet aankomen en met een geblokkeerd voorwiel in een afdaling heb je een probleem.
Leon schreef:
vr 24 aug, 2018 13:11
Wim schreef:
vr 24 aug, 2018 12:39
Alle gekheid op een stokje, maar naven en spaaknippels worden hier niet beter van.
Je moet die katten inederdaad wel op een dieet zetten van muizen die beukennootjes eten uit de streek direct ten zuiden van Siena in Toscane want anders krijg je de zogeheten civetcracks in je lagerkogels en dat is gevaarlijk want die voel je niet aankomen en met een geblokkeerd voorwiel in een afdaling heb je een probleem.
Dat is weer zo'n typisch pseudo-advies, en gevaarlijk bovendien! Wie enigszins thuis is in tribologie en de moeite heeft genomen om Sheldon Brown goed te volgen weet dat dat dieet van muizen die beukennootjes uit Siena eten alleen geldt in stalen frames. Immers, sporen van noten werken uiteindelijk door in de trilfrequentie van materiaalsoorten, en de verschillen zijn echt significant hoor! Zie het als een groot ecologisch systeem, waarin alles met elkaar samenhangt. Voor alu frames zijn dieten van pistachenootjes uit Azie beter. En voor titaniumframes lukt het alleen met marmotten (let op: die hebben zoals bekend notenallergie).

P.S.
Zo zie je maar dat zo'n routineklusje als het uit elkaar halen van wielen en naven toch iets lastiger is dan je denkt!
Bedankt voor de aanvulling Willem, ik had alleen aan mijn stalen fietsen gedacht. Gelukkig is mijn aluminium fiets alleen maar mijn stadsfiets.
eindgebruiker schreef:
vr 24 aug, 2018 12:24
Blij te lezen dat er meer mensen zijn met hart voor hun fiets. Zelf haal ik om het jaar alle kogellagers uit elkaar en laat de kogeltjes schoon likken door Witrussische civetkatten. Daarna vers rechtsdraaiend rendiervet erin,
Behalve natuurlijk in die van je linkerpedaal en de linkerkant van je trapas :!:

Carl
Lang geleden heb ik bij sommige fietsen wel eens een ringvormige borstel om de naven gezien die men tussen de spaken kon vastklikken. Zeg maar een soort van pijpenrager. Al fietsend worden de naven schoon gehouden.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 24 aug, 2018 14:49
Lang geleden heb ik bij sommige fietsen wel eens een ringvormige borstel om de naven gezien die men tussen de spaken kon vastklikken. Zeg maar een soort van pijpenrager. Al fietsend worden de naven schoon gehouden.
Enige wat mij dan opviel aan die fietsen was het smerige borsteltje. Ik heb dat nooit begrepen. Het is alsof je de kamer wilt schoonmaken omdat er visite komt maar de emmer met vies sop naast de sofa laat staan.