Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste bruggen op je pad - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

De mooiste bruggen op je pad

331 berichten
Afbeelding

Afbeelding

De ‘Stenen burg’ is een historische brug over de Gooische Vaart Hilversum
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtige historische Schutsluis in en ophaalbrug over de 's-Gravelandse Vaart. De sluis ligt tussen die trekvaart en de Vecht.

De sluis dateert uit 1878. In dat jaar werd hier ook een brug geplaatst. Die raakte in 1945 zwaar beschadigd en werd in 1947 vervangen door de huidige brug. Dat is een in 1888 gemaakte gietijzeren brug die eerder bij de Stolwijkersluis bij Gouda lag.

De 's-Gravelandse Vaart werd rond 1637 aangelegd, haaks op de Vecht waar een schutsluis was. Daar werd in 1672 een fort omheen gebouwd, het fort Uitermeer. Voor de bereikbaarheid van de sluis was de ligging midden in een fort onhandig; daarom werd na twee eeuwen omslachtig manoeuvreren een knik in de vaart gelegd, met een nieuwe sluis.
De Servaasbrug in Maastricht komt bij mooistebrugverkiezingen steevast aan de top van Nederland! Soms moet er wat aan geklust worden en dan zijn er wat "tijdelijke" dingetjes:
Afbeelding
janenliseth schreef:
ma 27 jun, 2022 18:11
Afbeelding
De ijzergieterij De Prins van Oranje in 's-Gravenhage is zelfs een begrip in de Nederlandse molenwereld. Dit was de grootste 'leverancier' van gietijzeren wiekenassen. Velen zijn natuurlijk door sloop of brand verloren gegaan. Onderstaande foto maakte ik in de molen Bökkers Möl te Olst (Ov.). Nummer 1442 uit 1895. Ik houd zelfs op internet een lijst bij van alle molenassen van Nederland en daarbuiten. Ik kan zo vanaf de grond naar de askop kijken om te weten van welke gieterij die afkomstig is.

DSCF2056-klein.jpg
Afbeelding

Loopbrug over de vijver van Emiclaer, in de wijk Kattenbroek, Amersfoort
Het gebeurt niet vaak, naar ik moet toegeven dat ik dát best wel een mooie brug vind.
Brug in de buurt van Arles. Ooit geschilderd door Van Goch, werd me verteld. Nou, zo te zien kan 'ie wel weer een verfbeurt gebruiken:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 30 jun, 2022 18:15
Brug in de buurt van Arles. Ooit geschilderd door Van Goch, werd me verteld. Nou, zo te zien kan 'ie wel weer een verfbeurt gebruiken:

Afbeelding
LHTJoost schreef:
ma 18 okt, 2021 12:44
De brug waar wij speciaal voor naar Arles fietsten (niet vanuit Nederland overigens).EC015304-C9ED-4826-B07A-098F4B5ACDA8.jpeg
Die stond er dus al in 😎
DSC03078.jpg
Zandbergen, Oost-Vlaanderen België
Schansbrug Ophaalbrug in Maassluis

Info: https://histvermaassluis.nl/columns/ges ... chansbrug/
IMG_20230420_173708_MP.jpg