e-bike verdringt fiets

634 berichten
PietV schreef:
vr 17 aug, 2018 23:08
Of de elektrische fiets de fiets zal verdringen betwijfel ik. Er zijn nog teveel fietsen.
Teveel? :D
Senior2 schreef:
vr 17 aug, 2018 23:09
Is het wel eens opgekomen dat wij er helemaal niets mee te maken hebben of iemand op een e-bike rijdt. We kunnen van alles vinden, wij kunnen onze criteria stellen van leeftijd, gezondheid en i.p.v. de auto, maar als een gezonde scholier op een elektrische fiets wil rijden is dat zijn verantwoordelijkheid en misschien die van zijn of haar ouders. Houdt er ook rekening mee dat de gemiddelde forum bezoeker waarschijnlijk positief is over fietsen, maar heel veel anderen, jong en oud, hebben helemaal niets met fietsen en zijn maar wat blij met een steuntje in de rug. Er zijn ook zat jongeren die echt wel (veel) sporten, maar de pest hebben aan fietsen. Daar kan ik van vinden wat ik wil, daar kan ik me druk om maken, maar ik heb er helemaal niets mee te maken wat hij of zij doet.
En wat is nou je bijdrage aan dit onderwerp? hier komen vertellen dat mensen geen mening mogen hebben over een maatschappelijk verschijnsel? Dit is een internet-discussie-forum, het is juist de bedoeling dat je ergens een mening over hebt. Die heb jij zo te lezen ook.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 15:17
Sterker nog, ik zie zoveel te dikke mensen (ja, dat kan ik beoordelen zonder hun huisarts te zijn) dat ik denk "had nou maar een gewone fiets gepakt, dan had je er misschien nog een pondje meer afgereden".
Niet nodig om onderstaande nogmaals te bevestigen, was mij al overduidelijk.
Ed kettingvet schreef:
vr 17 aug, 2018 22:16
Dan krijg ik het idee dat jij erg kortzichtige meningen hebt over je al dan niet zieke medemens.
Gebruikers die denken dat ze door te e-biken hun gewicht kunnen intomen, komen bedrogen uit. Ze hebben niet alleen een hoger BMI dan de gewone fietser, maar ook dan gebruikers van het openbaar vervoer.

“In volgorde hebben fietsers de laagste body mass index, gevolgd door wandelaars, personen die het openbaar vervoer nemen en motorrijders. Pas daarna komen de gebruikers van de elektrische fiets”, zegt UHasselt en VITO-onderzoekster Evi Dons. “Automobilisten tot slot hebben het hoogste BMI.”

https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/b ... sitas.html
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 15:17
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 14:45
Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft!
Het is inderdaad onbeschoft om individuele mensen te beoordelen op dit criterium. Wat wel kan, en dat doe ik, is het hebben over grote groepen mensen. Als ik een uurtje op een dijk op Terschelling ga zitten turven, dan blijkt 70% elektrisch te fietsen en maar 30% met een gewone fiets.

Het gaat daarbij om dergelijke grote aantallen dat het wel een redelijke afspiegeling is van onze maatschappij. En ik weet wel zeker dat het niet zo slecht met de gemiddelde fysieke gesteldheid in Nederland is, dat 70% een elektrische fiets "nodig" heeft op dat soort gronden.

Sterker nog, ik zie zoveel te dikke mensen (ja, dat kan ik beoordelen zonder hun huisarts te zijn) dat ik denk "had nou maar een gewone fiets gepakt, dan had je er misschien nog een pondje meer afgereden".

Dat is een mening over een maatschappelijk verschijnsel, en gaat niet over individuen. Zo neemt de obesitas gigantisch toe in de westerse wereld en dit opmerken is heel wat anders dan tegen je buurman zeggen dat hij te dik is.

Lees je eigen tekst nog even na en kijk eens wie degene is met een oordeel over een ander.
Bij grote groepen vind ik het nog meer ongefundeerd en onbeschoft. Je weet nog minder van ze, niets anders dan dat ze een e-bike rijden en wat algemeenheden.

En dan ook nog eens op Terschelling, grote god zeg, grote kans dat je vooral toeristen ziet die een fiets hebben gehuurd en raad eens wat de verhuur tegenwoordig in de aanbieding heeft. Veel mensen proberen een e-bike in zo'n situatie omdat ze het wel eens willen ervaren. Wat ze thuis hebben staan is een ander verhaal, al maakt dat alsnog helemaal niets uit.

Kom je ergens anders dan Terschelling dan zie je echt geen 70% op e-bike.

Wees trouwens eens stoer en zeg wel tegen je buurman dat ie te dik is. Inplaats van online groepen mensen weg te zetten als lui en dik. lekker makkelijk en veilig vanachter een toetsenbord

Wat klets je nou over "een elektrische fiets "nodig" heeft"? Je weet niet welke afstanden ze afleggen, wellicht veel dan die "normale" fietsers, vandaar dat je die minder vaak ziet misschien? Je weet helemaal niets van ze,
je weet niet of de ondersteuning aanstaat, je neemt maar van alles aan. Spreek je mensen wel eens aan en ondervraag je ze over hoeveel inspanning ze doen per week? Wie weet hebben ze net een lange trainingsweek achter de rug en zijn ze in Terschelling om een beetje uit te rusten. Weet jij veel? Nee je weet niets van ze en toch oordeel je er op los.

Ik zal mezelf geen topatleet noemen maar wel dat ik de ondersteuning van mijn e-bike aanpas aan de tocht die ik ga doen. De ondersteuning staat standaard uit maar gaat aan in een aantal gevallen :
- ik wil niet bezweten aankomen,
- ik moet op tijd ergens zijn en daarvoor heb ik 25 km/h (liefst hoger) nodig en de afstand is langer dan dat ik 25 km/h volhou.
-mijn benen kunnen de kilometers die ik nog moet echt niet meer trappen.

Wat ik sinds mijn e-bike doe, de auto heel vaak laten staan en zoveel mogelijk met de fiets doen, is gezonder dan wat ik vroeger deed. Ik fiets meer, raak gewicht kwijt en bespaar geld. Op m'n oude fiets was dat maar bij weinige tochten en keren mogelijk, met mijn e-bike echter wel. Je hebt het dan over tochten van 5-100 km die vroeger met de auto gingen.

Jouw observatie, dat je meer dikke mensen op een e-bike ziet, dus concludeert dat een gewone fiets gezonder is, is wetenschap van het slechtste niveau : "ik zie, ik denk, dus het is zo....". Nee dat kan jij niet beoordelen, wat voor beroep jij ook hebt. Het is jouw wensgedachte, daarom jouw mening maar totaal niet op feiten gebaseerd.

Ik oordeel niet over mensen, ook over jou niet. Maar wat jij en een aantal mensen hier doet, dus je handelen, is, nogmaals, potsierlijk, onbehoorlijk en onbeschoft.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 16:03
Gebruikers die denken dat ze door te e-biken hun gewicht kunnen intomen, komen bedrogen uit. Ze hebben niet alleen een hoger BMI dan de gewone fietser, maar ook dan gebruikers van het openbaar vervoer.

“In volgorde hebben fietsers de laagste body mass index, gevolgd door wandelaars, personen die het openbaar vervoer nemen en motorrijders. Pas daarna komen de gebruikers van de elektrische fiets”, zegt UHasselt en VITO-onderzoekster Evi Dons. “Automobilisten tot slot hebben het hoogste BMI.”

https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/b ... sitas.html
Dit artikel en de conclusie is vergelijkbaar is met onderzoek beweert dat je epilepsie kan oplossen door je vliegbrevet te halen. Er zijn namelijk heel weinig piloten die epilepsie hebben dus dat moet wel gezond zijn.

Een statische meting van de BMI is zinloos. Waar het om gaat is of de BMI-index in de loop van de tijd veranderd.
Dus heeft iemand met een super hoge BMI-index die overstapt van het OV naar een electrische fiets een jaar later een lagere BMI-index. En daardoor wellicht overstapt naar een gewone fiets.

Als je het achterliggende "artikel" leest zie je de conclusie dat "
Our analyses showed that people lower their BMI when starting or increasing cycling, demonstrating the health benefits of active mobility."

Als een e-bike zorgt dat iemand inplaats van het OV te nemen vaker fiets, is dat dus gezonder, dus winst. Vervolgens kan ie, vooral op de terugweg naar huis, de ondersteuning omlaag draaien en zo meer trainen. Uiteindelijk kan deze persoon een conditie opbouw die beter is dan toen ie het OV nam.

Een e-bike staat mensen met slechte conditie toe om vaker met een wat lagere hartslag inspanning te doen en juist dat is goed om vet kwijt te raken.

Tenslotte, stel een e-bike maakt iemand gezonder, dus een lagere BMI-index. Dan stapt ie wellicht over naar een "gewone" fiets. Komt ie niet meer voor in de metingen van dit onderzoek als e-biker, terwijl zijn BMI wel omlaag is gegaan door de e-bike.
Hier doe je het weer:
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 15:17
Sterker nog, ik zie zoveel te dikke mensen (ja, dat kan ik beoordelen zonder hun huisarts te zijn) dat ik denk "had nou maar een gewone fiets gepakt, dan had je er misschien nog een pondje meer afgereden".
Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Dat deze mensen op een e-bike rondrijden en toch nog proberen te bewegen kan men alleen maar toejuichen.
Fedor schreef:
vr 17 aug, 2018 21:39
Ik ben vnl. bang dat in de toekomst de keuze in normale fietsen (uitgezonderd race en mtb) wel kleiner gaat worden...
Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.

Je maakt terecht een opdeling in categorieën. Voor woon werkverkeer en MTB denk ik dat de electrische fiets wel de overhand zal krijgen.Voor race niet dat blijft toch iets van mens tegen mens dus zonder ondersteuning.
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 16:31
Een statische meting van de BMI is zinloos. Waar het om gaat is of de BMI-index in de loop van de tijd veranderd.
Dus heeft iemand met een super hoge BMI-index die overstapt van het OV naar een electrische fiets een jaar later een lagere BMI-index.
Het onderzoek gaat niet over een statische BMI meting, maar over het effect op de BMI. Een groep mensen is langdurig geobserveerd. En een van de conclusies is dat je als je vet kwijt wilt raken, je nog beter met het openbaar vervoer kan gaan dan op de e-bike.

Dus het omgekeerde van wat jij beweert.
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 14:45
Potsierlijk, dat is het woord dat opkomt als ik veel van de reacties hier lees.
Ik weet niet of dat het juiste woord is, krampachtig komt ook ik m'n hoofd boven.

Allereerst kan de lui-opmerking de wereld uit. Je weet absoluut niet hoeveel kilometers de e-biker van plan is af te leggen en ook niet hoe hij/zij deze kilometers zou afleggen als hij/zij geen e-bike zou hebben.
Raf van Hulle vertrok onlangs uit Lyon op een E-bike, is hij lui? 40 dagen later kwam hij aan in een Chinese havenstad, 12000 km verderop. Zie https://www.facebook.com/raf.vanhulle

Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft! Wees blij dat mensen buiten komen en de pedalen nog een beetje laten rondgaan. Moedig ze aan om de ondersteuning af en toe een paar kilometer om laag te schroeven als manier om conditie op te bouwen inplaats van je eigen fatsoen steeds te verlagen.

E-bike verdringt niet de fiets. Er zijn mensen die fietsen van oudsher en die zullen dat blijven doen. Een deel van hun kilometers zullen ze per e-bike doen maar dat zijn kilometers die ze vroeger per auto deden. Daarnaast komen er mensen die bijna nooit fietsten maar door de e-bike er weer mee begonnen zijn.

De e-bike laat meer mensen vaker fietsen en dat is alleen maar goed.
Ik vindt dit - even genuanceerd - 'geen nette reactie" Hans, Ik heb mijn waarneming duidelijk uiteengezet als een vermoeden en ben niet gediend van deze taal. Als je mijn vermoedens wilt weerspreken, kom dan met feiten of goede redeneringen. Ik heb je bericht gemeld bij de moderator. Uiteraard hoop ik dat dit bericht dan meteen ook verwijderd wordt.
Ed kettingvet schreef:
za 18 aug, 2018 16:32
Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Ik heb het helemaal niet over eten gehad.

Is overgewicht het nieuwe "kleren van de keizer" ofzo? Mag je niet meer zeggen wat je ziet? Nou dan maar weer even wat getallen, ik heb ze niet verzonnen hoor:

In 2017 had 48,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

In 2040 verwacht men dat dat 62% wordt
https://www.vtv2018.nl/leefstijl

Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
Dat mag je zeker, maar denk er dan ook eens over na welke beperkingen dat deze mensen eventueel hebben en vanwaar hun overgewicht komt.
Jij hebt hier al meermaals laten blijken dat je veel oordeelt "op zicht".
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten
Omdat het als lomp en kwetsend kan worden ervaren? :roll:

Als het je doel is om stennis te schoppen (op een forum over fietsvakanties & vakantiefietsen), vind ik je erg effectief.
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 16:37
Fedor schreef:
vr 17 aug, 2018 21:39
Ik ben vnl. bang dat in de toekomst de keuze in normale fietsen (uitgezonderd race en mtb) wel kleiner gaat worden...
Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.
Als ik rondkijk in een (fysieke) normale fietsenwinkel, is de helft van de vloer bezet door elektrische fietsen, dus daar is de keuze voor een normale fiets wel kleiner geworden. Alleen bij speciaalzaken is er nog ruime keuze dan.
Harde verkoopcijfers zijn niet moeilijk te vinden.
Deze is van 2017, dus al wat belegen, maar wel illustratief: https://www.businessinsider.nl/e-bike-e ... ing-bovag/

Hier lees ik dat de branche inmiddels meer dan de helft van de omzet (in geld) genereert uit de verkoop van e-bikes: https://www.tweewieler.nl/winkel/nieuws ... -cookies=1

Hier lees ik de "maximaal acceptabele afstand voor recreatie": 10 km voor een fiets en 30 km voor een e-bike.
Dat heb ik dus vanmiddag maar weer eens grof overschreden om het gemiddelde op te krikken want enigszins verbaasd ben ik nu wel: https://raivereniging.nl/ecm/?id=worksp ... e8e729b97e
willem.m schreef:
za 18 aug, 2018 17:24
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten
Omdat het als lomp en kwetsend kan worden ervaren? :roll:

Als het je doel is om stennis te schoppen (op een forum over fietsvakanties & vakantiefietsen), vind ik je erg effectief.
willem.m schreef:
vr 17 aug, 2018 19:23
Je hebt gelijk, zelfdiscipline is lastig. Ik zal proberen het niet te volgen.
Jij begint over lomp, kwetsend en stennis schoppen.

Bij mijn weten heb ik niets lomps of kwetsends gepost. Ik probeer een discussie op gang te krijgen over in hoeverre fietsen verdrongen wordt door elektrisch fietsen. In de openingspost heb ik al verteld dat ik uitermate positief sta ten opzichte van mensen met medische problemen met een e-bike.

Wat me intrigeert is de mate waarin de e-bike opkomt. Ook in gevallen waarin dat naar mijn mening (subjectief inderdaad) totaal niet nodig is. Ik denk dat een van de oorzaken is dat mensen denken dat ze goed bezig zijn (bewegen) zonder veel moeite te hoeven doen. Maar als ik dat zeg, dan krijg ik natuurlijk alle prinsessen-op-de-erwt weer over me heen, dus stop ik er voorlopig maar mee. Wat mij betreft mag de moderator dit onderwerp in de prullenbak gooien, ik heb geen zin meer om hier op deze manier nog aandacht aan te besteden.
Leon schreef:
za 18 aug, 2018 16:49
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 14:45
Potsierlijk, dat is het woord dat opkomt als ik veel van de reacties hier lees.
Ik weet niet of dat het juiste woord is, krampachtig komt ook ik m'n hoofd boven.

Allereerst kan de lui-opmerking de wereld uit. Je weet absoluut niet hoeveel kilometers de e-biker van plan is af te leggen en ook niet hoe hij/zij deze kilometers zou afleggen als hij/zij geen e-bike zou hebben.
Raf van Hulle vertrok onlangs uit Lyon op een E-bike, is hij lui? 40 dagen later kwam hij aan in een Chinese havenstad, 12000 km verderop. Zie https://www.facebook.com/raf.vanhulle

Ten tweede, hoe durf iemand iets te zeggen over de fysieke gesteldheid van mensen waarvan die persoon niet de huisarts bent. Wie denk je wel dat je bent. Ik snap dat je je er lekker bij voelt om anderen te beoordelen, maar het is ongefundeerd en onbeschoft! Wees blij dat mensen buiten komen en de pedalen nog een beetje laten rondgaan. Moedig ze aan om de ondersteuning af en toe een paar kilometer om laag te schroeven als manier om conditie op te bouwen inplaats van je eigen fatsoen steeds te verlagen.

E-bike verdringt niet de fiets. Er zijn mensen die fietsen van oudsher en die zullen dat blijven doen. Een deel van hun kilometers zullen ze per e-bike doen maar dat zijn kilometers die ze vroeger per auto deden. Daarnaast komen er mensen die bijna nooit fietsten maar door de e-bike er weer mee begonnen zijn.

De e-bike laat meer mensen vaker fietsen en dat is alleen maar goed.
Ik vindt dit - even genuanceerd - 'geen nette reactie" Hans, Ik heb mijn waarneming duidelijk uiteengezet als een vermoeden en ben niet gediend van deze taal. Als je mijn vermoedens wilt weerspreken, kom dan met feiten of goede redeneringen. Ik heb je bericht gemeld bij de moderator. Uiteraard hoop ik dat dit bericht dan meteen ook verwijderd wordt.
Mijn reactie gaat dan niet over een bericht van jouw hand.
[quote En wat is nou je bijdrage aan dit onderwerp? hier komen vertellen dat mensen geen mening mogen hebben over een maatschappelijk verschijnsel? Dit is een internet-discussie-forum, het is juist de bedoeling dat je ergens een mening over hebt. Die heb jij zo te lezen ook.][/quote]

Nog wat geagiteerd rooss na een vorige opmerking in een ander draadje misschien. Het kan verkeren.

Je vraagt wat mijn bijdrage is. Ik dacht niet dat ik onduidelijk was geweest. Ik heb niet gezegd dat je geen mening mag hebben en ik heb niet gezegd dat je niet mag discussiëren. Dat zijn jouw woorden.

Iedereen mag een mening hebben en iedereen kan die toelichten. Maar discussiëren betekent voor mij ook respect en begrip hebben voor de mening van iemand anders die het niet met jou eens is. En ik heb het meer gezegd, op dit forum worden een heleboel razend interessante zaken besproken en er is ontzettend veel kennis aanwezig, maar er zijn er ook een aantal die alleen maar kikken op het afdwingen van hun eigen verbale gelijk zonder ook maar te willen proberen te begrijpen wat een ander nu denkt. Dat vind ik jammer.

Als ik een mening heb, die ik ook nog goed kan onderbouwen, moet ik altijd nog beseffen dat het alleen maar mijn eigen mening is. Zelf als jouw mening goed onderbouwd is, wil dat niet zeggen dat een andere mening per definitie niet goed is. Jij, noch ik, hebben de wijsheid in pacht. Meestal kan je op verschillende manieren tegen een probleem aankijken en zijn er meerdere oplossingen. Enige terughoudendheid kan geen kwaad.

Als gezegd, ik ken genoeg jongeren en ouderen die zat bewegen, maar waar fietsen nou niet bepaald hun hobby is. Dat heeft dus niets, maar dan ook helemaal niets, met lui zijn te maken. Moet ik zo iemand dan een negatief stempel opplakken, alleen maar omdat hij of zij geen zin heeft in een gewone fiets zonder motor.

En je laatste opmerking dat ik toch ook een mening heb. Ja, gelukkig wel, maar ik denk dat ik altijd probeer om ruimte te laten voor een andere mening. Als dat niet zo is, dan graag op een normale manier om verduidelijking vragen.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 17:03
Ed kettingvet schreef:
za 18 aug, 2018 16:32
Jij ziet dikke mensen maar denkt er verder niet over na dat overgewicht verschillende oorzaken kan hebben, niet alleen (te) veel eten ... Tsja, dikke mensen zijn dikke mensen hé ...
Ik heb het helemaal niet over eten gehad.

Is overgewicht het nieuwe "kleren van de keizer" ofzo? Mag je niet meer zeggen wat je ziet? Nou dan maar weer even wat getallen, ik heb ze niet verzonnen hoor:

In 2017 had 48,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

In 2040 verwacht men dat dat 62% wordt
https://www.vtv2018.nl/leefstijl

Ik begrijp niet waarom ik niet mag zeggen dat ik dikke mensen op fietsen zie zitten als bijna de helft van onze bevolking te dik is, en overigens steeds dikker wordt gezien de cijfers.
De logica die je volgt is de volgende.

Waarneming 1 : er zijn meer dikke mensen
Waarneming 2 : er zijn meer e-bike's
Waarneming 3 : ik zie dikke mensen op e-bike's
Conclusie : Mensen worden dik van e-bike's.

Als jij deze logica wenst te bezigen, tja, dan vind ik dat vooral potsierlijk.
Fedor schreef:
za 18 aug, 2018 17:36
Hans Keesom schreef:
za 18 aug, 2018 16:37
Fedor schreef:
vr 17 aug, 2018 21:39
Ik ben vnl. bang dat in de toekomst de keuze in normale fietsen (uitgezonderd race en mtb) wel kleiner gaat worden...
Ik denk juist het tegenovergesteld. De e-bike is de redding voor het fietsen. Hoe meer mensen fietsen, des te meer reden er is om diverse modellen aan te bieden.
Als ik rondkijk in een (fysieke) normale fietsenwinkel, is de helft van de vloer bezet door elektrische fietsen, dus daar is de keuze voor een normale fiets wel kleiner geworden. Alleen bij speciaalzaken is er nog ruime keuze dan.
Ik ben het eens met je waarneming. Mijn punt is dat die fietsenwinkel nog bestaat en ik eraan twijfel of er zoveel fietsenwinkels nog zouden bestaan als de e-bike niet zo'n opmars had gemaakt.