Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Revanho schreef:
zo 26 aug, 2018 10:37
Het is triest hoeveel er hier naast elkaar wordt gepraat.
...
Maar ik maak mij ook zorgen over de naar mijn indruk groeiende groep die ... door de overstap naar de fiets met ondersteuning niet meer gaan fietsen maar enkel met minder inspanning gaan fietsen.
Ik ben het met beide punten helemaal eens.

Over de groeiende groep: helaas zijn de meeste mensen gevoelig voor reclames van dingen waarbij je zonder moeite gezond(er) kunt worden of blijven, en dit soort sprookjes worden maar al te graag geloofd.
Sinds drie jaar gebruik ik de E-bike tijdens onze fietsvakanties. Voorheen raakte ik oververmoeid, viel ik een paar kilo af en had ik bij thuiskomst zeer stevige bilspieren. Nu heb ik energie over aan het eind van de dag ( positief), val niet meer af ( maakt niet uit, ben niet te zwaar), en mijn bilspieren zijn nog even slap als voor de vakantie ( negatief). Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn conditie misschien wel achteruit gegaan is tijdens die paar weken. Gelukkig gebruik ik buiten de vakantie meestal een gewone fiets.
moeten we blij zijn met verkeersdeelnemers die uit de voeten konden met 15 km/h en nu met een verdubbelde snelheid op een kruispunt aanstormen.
Revanho schreef:
zo 26 aug, 2018 10:37
Het is triest hoeveel er hier naast elkaar wordt gepraat. Er is niemand die hier pleit voor een verbod op e-bikes of die vindt dat het gebruik van een e-bike altijd slecht is.
Een verbod op de e-bike is slecht en het gebruik voor velen een uitkomst.
Revanho schreef:
zo 26 aug, 2018 10:37
Er zijn wel mensen die zich vragen stellen bij het groeiend e-bike gebruik, in het bijzonder bij mensen en in omstandigheden waar de gebruikers hun verplaatsing prima met een niet-ondersteunde fiets zouden kunnen doen. Gezien dat het gebrek aan beweging (vaak in combinatie met slechte eetgewoontes en overgewicht) een groeiend maatschappelijk probleem is vind ik de bezorgdheid dat er een verschuiving plaatsvindt van het gebruik van niet-ondersteunde fietsen naar e-bikes op zijn mijnst begrijpelijk.
Ben het met je eens dat te vaak wordt overgestapt naar een e-bike. Maar het groeiend maatschappelijk probleem van overgewicht ligt meestal niet aan het te weinig beweging of sporten, maar aan de leefwijze.
Revanho schreef:
zo 26 aug, 2018 10:37
De verhalen van mensen die zware fysieke inspanningen leveren met de e-bike zijn naar mijn gevoel behoorlijk anekdotisch. Er zijn veel mensen die bij gewoon fietsen al maar een beperkte inspanning leveren, dat zal met ondersteuning niet beter zijn. Zouden de meeste e-bikers een inspanning doen die meer is dan bij wat rustig wandelen?
En natuurlijk is elke beweging beter dan stilzitten, maar als het echt gaat om het op peil brengen (of houden) van lichamelijke conditie is meer nodig. (Als mensen elke dag is een uurtje wandelen is dat natuurlijk heel goed, maar een prima conditie krijg je daar niet van als dat de enige inspanning is die men levert.)
Wat is een prima conditie of voorwaarden. Om gezond te leven is een uur wandelen prima. Twee uur op een e-bike ook. Twee uur fietsen nog beter.
Revanho schreef:
zo 26 aug, 2018 10:37
Ik vind de e-bike en de SP schitterende uitvinding. Ze hebben een groot autovervangend potentieel en kunnen mensen die nu niet of nauwelijks fietsen terug op de fiets krijgen en meer doen bewegen.
Maar ik maak mij ook zorgen over de naar mijn indruk groeiende groep die enkel dankzij de fiets nog wat beweging krijgen en door de overstap naar de fiets met ondersteuning niet meer gaan fietsen maar enkel met minder inspanning gaan fietsen. Zij die mij willen overtuigen dat die bezorgdheid volkomen onterecht is zullen meer moeten doen dan wat anekdotiek en stromangebruik.
Ik ben het met je eens, maar vind het niet zorgelijk. Ik hou het op onwetendheid van de jeugdige e-biker. Heeft mogelijk te maken met kuddegedrag. Komen daar vanzelf achter.
Fiets nu ruim 66 jaar en heb zelf nog geen ondersteuning nodig. Mocht over 10 jaar de snelheid terugzakken, dan stap ik volledig over op de ligfiets.
moeten we blij zijn met fietsers die 15 reden en nu met dubbele snelheid op een kruispunt afstormen
Nee, natuurlijk niet, maar dat is een andere discussie dan die, of je nou blij moet zijn met het fenomeen e-bike, of niet. De meeste e-bikers gedragen zich wel fatsoenlijk en je gaat ook niet de auto’s weren uit de stad omdat er zijn die zich niet aan de 50 houden, en je gaat ook niet de voetgangers weren omdat er zijn die door rood lopen met oversteken. En nee, ik heb geen e-bike, maar ik vind dat het overgrote deel van de e-bikers die zich wel netjes gedraagt, en hier ten onrechte in een verdomhoekje worden geplaatst.
ik ken een een aantal mensen met een e bike
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
en dat ze als de dood zijn dat ze zonder power komen te staan
verder moet iedereen lekker ze ding doen
Strava zegt 54 kilometer in 2 uur en 41 minuten. Flink wat bruggen gepakt vanmorgen. De nieuwe over het Amsterdam Rijnkanaal is echt heel gaaf en technisch ook, wat kleinere bruggetjes onderweg, het wipbrugje in weesp en uiteindelijk twee keer de Schellingwoude brug.

Fijne brug is dat, je begint enthousiast maar hij trekt je helemaal leeg. Mooie om je training even flink te verzwaren.

Op 15 seconden na heb ik alles gereden met de ondersteuning op UIT. Ik moest even een glibberig voetpad nemen een dijkje op, even het gas erop.... leuk om te doen.

Maar ja, het wat op een e-bike dus voor je conditie kan dat nooit goed zijn.

Wat mensen onderweg van me dachten, op allerlei fietsen, lopend, skeeleren, het zal deze Hans volkomen worst zijn. Ik ga lekker douchen en kijken of er een paar grammetjes af zijn.
BertKremer schreef:
zo 26 aug, 2018 11:18
Sinds drie jaar gebruik ik de E-bike tijdens onze fietsvakanties. Voorheen raakte ik oververmoeid, viel ik een paar kilo af en had ik bij thuiskomst zeer stevige bilspieren. Nu heb ik energie over aan het eind van de dag ( positief), val niet meer af ( maakt niet uit, ben niet te zwaar), en mijn bilspieren zijn nog even slap als voor de vakantie ( negatief). Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn conditie misschien wel achteruit gegaan is tijdens die paar weken. Gelukkig gebruik ik buiten de vakantie meestal een gewone fiets.
Bert, wat ik me dan afvraag, kan je de ondersteuning wat lager zetten tijdens je vakantie zodat je toch wat meer traint?
BertKremer schreef:
zo 26 aug, 2018 11:18
Sinds drie jaar gebruik ik de E-bike tijdens onze fietsvakanties. Voorheen raakte ik oververmoeid, viel ik een paar kilo af en had ik bij thuiskomst zeer stevige bilspieren. Nu heb ik energie over aan het eind van de dag ( positief), val niet meer af ( maakt niet uit, ben niet te zwaar), en mijn bilspieren zijn nog even slap als voor de vakantie ( negatief). Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn conditie misschien wel achteruit gegaan is tijdens die paar weken. Gelukkig gebruik ik buiten de vakantie meestal een gewone fiets.
Een mooi compromis voor je.
Houd energie over, bent niet te zwaar. Bent in beweging. Top 8)
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 12:55
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.

Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
Ed kettingvet schreef:
zo 26 aug, 2018 13:46
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 12:55
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.

Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
Hallo Ed,
Er is helemaal niets mis mee, net als autorijden zonder aan je conditie te werken. Waar het mis gaat is dat sommigen helemaal in de stress raken als ze iemand met een electro-motor-ondersteuning zien fietsen. Blijkbaar willen ze op dat moment van die e-bikers een applaus voor het feit dat ze het zonder ondersteuning doen....tsja, ik heb vanmorgen niemand horen klappen, niet voor mij, niet voor een ander, iedereen was weer lekker bezig met z'n eigen ding.

Wat conditie en trainen betreft, PietV en Senior2 kunnen het veel beter uitleggen en hebben het deels al gedaan. In de trainingsleer heb je 3 energiesystemen die aan elkaar energie doorgeven. Vanuit de vetvoorraden wordt energie het bloed in gestuurd en vanuit het bloed wordt het naar de spieren gebracht alwaar het wordt verbruikt.
Als je van lage intensiteit overgaat naar midden-intensiteit zal de overdracht vanuit de vetvoorraad stoppen. Daarvoor is een iedere intensiteit goed dat je ergens tussen een paar minuten en een uur kan volhouden.

Ga je nog sneller dan is er zelfs geen overdracht van bloed naar spier maar dan ben je echt aan het sprinten.

Als het doel is om kilo's kwijt te raken werkt lage intensiteit het beste. Vet wordt omgezet in energie en die energie verbruikt, zonder dat je dat schrale, vermoeide gevoel hebt na aflopen.
Wandelen, niet te snel fietsen of e-biken is daar ideaal voor.

Probleem met dikke mensen is, ik heb ze getraind, dat ze weten/denken dat iedereen het aan ze ziet, en dat geeft ze nog meer een rot gevoel over zichzelf.
Dus ja, met een e-bike (en zeker de motor op high) krijgen ze een positief gevoel over zichzelf alhoewel wij weten dat ze de prestatie niet helemaal zelf leveren maar dat het wel o zo goed voor ze is om dit te doen.
Ook voor niet echt dikke mensen waar wel een kilootje af mag, is lage intensiteit een goede manier.

Nadeel van lage intensiteit is dat je wel dat je het veel uren moet doen en vele keren per week. Integreren in woon-werk verkeer is dan een praktische manier om elke dag even laag-intensief te trainen. Bijvoorbeeld door na werk een omweg te maken op de fiets of e-bike, zolang het maar niet te intensief wordt.

Dus om toch nog even flink on topic te eindigen : Ja, de e-bike verdringt de fiets! en dat is waarschijnlijk een goede zaak!
-Zou het voor velen een goede zaak zijn om niet perse steeds en overal met en door de ondersteuning 25 km/h te gaan, ja zeker, absoluut. Maar dat geldt ook voor al die amateur-wielrenners.


zie ook http://chivo.nl/fit-gezond-e-bike/

Zie ook deze link voor een preciezere uitleg over de energiesystemen https://losseveter.nl/2014/06/11/de-3-e ... puttelijk/
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 12:55
verder moet iedereen lekker ze ding doen
Kunnen we het kort door de bocht hierbij houden?
bodhi schreef: ↑ wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.

Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
wat ik hier bij deze mensen die ik ken mee bedoel
is dat ze zeggen we hebben 70 km gefietst en dat klopt natuurlijk maar voor 30 km arbeid hebben verricht
maar ze hebben wel het idee van 70 km in hun hoofd en eten er dan ook naar
dit bedoel ik niet rot of zo , maar dat is een beetje de mindf#ck van de e bike
denk ik
bodhi schreef:
zo 26 aug, 2018 15:44

wat ik hier bij deze mensen die ik ken mee bedoel
is dat ze zeggen we hebben 70 km gefietst en dat klopt natuurlijk maar voor 30 km arbeid hebben verricht
maar ze hebben wel het idee van 70 km in hun hoofd en eten er dan ook naar
dit bedoel ik niet rot of zo , maar dat is een beetje de mindf#ck van de e bike
denk ik
En ik denk dan : laat ze dat maar lekker geloven. Sterker nog ik geef ze alle lof omdat ik weet dat ze het dan vaker doen en dan weer voor 30 km werk verrichten, alleen dan wel in 3 uur tijd dus mooi lsd* getraind, goed voor hun vetverlies.
Ik kan wel negatief gaan doen maar wat heb ik eraan? Ik ben geen wedstrijd aan het rijden met ze.

Zolang het niet in een competitie gebeurd, steek ik gewoon een duim omhoog en geef ik iedereen een complimentje!

En ach, al die wielrenners die op een zondagochtend dromen dat ze Tom Dumoulin zijn, is dat geen mindfuck?

Whatever works for you ;-)

*https://www.runnersweb.nl/nieuws/het-nut-van-lsd.htm
However, it is delusional.
Wim schreef:
zo 26 aug, 2018 16:03
However, it is delusional.
Zolang het maar werkt.
Afbeelding
Naschrift 8)
En de zondag sukkelt rustig verder, met of zonder elektrische ondersteuning = EO. Je zou bijna denken dat je te maken hebt met enkele rechtlijnig geloofsgenoten tegenover de gematigden, die het weer niet zo hebben op de orthodoxen enzovoorts. De EO kent een brede samenstelling van gebruikers.
En dan mengen zich ook nog andersdenkend eraan toe, die geen ballast als bagage met zich meedragen in hun hoofd. Die niets hebben met EO. Het biedt wel een breed scala aan getuigenissen van het woord EO.

Het roept associaties op. Dat ook nog.
Je ziet uitgemergelde klimaatvluchtelingen die maar wat blij zijn met EO. Het bespoedigt hun reis naar plek van bestemming.

On topic. Allemaal tevreden verbruikers.
Gisteren nog lopend, vandaag op de fiets, morgen de EO. Of was vandaag de dag van de EO?
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 13:04
Op 15 seconden na heb ik alles gereden met de ondersteuning op UIT. Ik moest even een glibberig voetpad nemen een dijkje op, even het gas erop.... leuk om te doen.
Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...

In mijn omgeving zijn er nu trouwens meerdere 70-plussers die juist weer zijn overgestapt van een e-bike naar een normale fiets, zodat ze toch wat meer aan beweging doen (fietsen max 50km op een dag).
Fedor schreef:
zo 26 aug, 2018 17:50
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 13:04
Op 15 seconden na heb ik alles gereden met de ondersteuning op UIT. Ik moest even een glibberig voetpad nemen een dijkje op, even het gas erop.... leuk om te doen.
Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...

In mijn omgeving zijn er nu trouwens meerdere 70-plussers die juist weer zijn overgestapt van een e-bike naar een normale fiets, zodat ze toch wat meer aan beweging doen (fietsen max 50km op een dag).
Een plaatje vind je hier https://www.bsp-fietsen.nl/uploads/resi ... ck_mat.jpg

De mijne heeft niet de rode accenten maar wel een opzetstuur M-Wave Opzetstuur Triatlon Aero
De volgende stap is waarschijnlijk iets met het zadel.
De fiets komt me oer en oer degelijk over en gaat me waarschijnlijk nog lange tijd plezier geven,

Wat heet goed als het om lopen gaat? We zijn geen wedstrijd aan het doen ;-) Als ik aan het trainen ben mag ie van mij nog wel wat zwaarder (regeneratie) lopen, dan heb je meer training in minder kilometer, is een stuk veiliger en je ziet meer l0(.

Ik heb er sinds November zo'n 4300 km erop zitten. Een paar ritten richting de 100 km, eentje eroverheen. Dat was wel met ondersteuning uiteraard. Als ik rustig aan doe kan ik 60-80 km zonder ondersteuning rijden op deze fiets, met de twee accu's erbij 90-110 km meer.

Ik zou wel een niet ondersteunde fiets kunnen kopen en kan dan daarop ritten tot waarschijnlijk 100 km doen op eigen kracht. Maar wat is het nut ervan? Op de e-bike kom ik verder en ben ik er sneller. En ik kan er net zo goed, zo niet beter, op trainen.

De e-bike is wat dat betreft veelzijdiger als vervoersmiddel en als trainingsapparaat.