Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 19:14
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 18:01
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15

En om nou gelijk het "morele oordeel" erbij te halen? Het is gewoon net zo iets als dat jij een "middenmotor" zoveel beter vindt dan andere e-bike motoren. Gewoon een kwestie van een mening. Ik vind "geen" motor beter dan "een" motor, mag ik?
Dit is gewoon een feit hoor. Middenmotoren zijn gewoon beter dan een achterwiel of voorwiel motor. Niks met een mening te maken, maar gewoon een feit
O, als dit het niveau van argumenteren wordt, dan pas ik me gelijk aan:

Het is een feit dat fietsen zonder motor beter is dan met motor.
Wat is er mis met het niveau? Midden motor presteren gewoon beter dan een achterwiel motor. Zie de test van de fiestenbond maar eens.

Rooss mag alles zeggen, maar zeg je wat terecht ga je gelijk klagen met "dit niveau van argumenteren"?

Noemt andere mensen lui en te dik? Dat is pas een laag niveau..
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 19:17
Hans Keesom schreef:
di 28 aug, 2018 19:12

Als het niveau dan verlaagt wordt door over te gaan op persoonlijke aanvallen op die anderen, dan kom die iemand nogal buitenspel te staan.

Beschuldig je mij nu van persoonlijke aanval???? Een midden motor presteert gewoon ebter ind e bergen dan een achterwiel motor. Gewoon een feit, niks geen persoonlijk aanval..
Nee hoor, lees mijn verhaal nog eens na, het is heel algemeen gesteld. En bedoeld als aanvulling, ik ben het met je eens, en niet als aanvulling.

Aangezien ik jouw bericht kan lezen, is dat een goed teken. Van de mensen die het betreft zie ik de berichten als niet meer, zie de tip ik gaf. ;-)
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15
Dit is wel wat groter dan "mensen die gewoon een dagje met een e-bike toeren". Er vindt op het moment een behoorlijk grote verandering in het verkeer plaats door de komst van de e-bike.
Ik vind dat een positieve ontwikkeling, althans als ik de fietspaden in de randstad vergelijk met 10 jaar geleden zijn ze een stuk beter geworden, en ook de ontwerpsnelheid is hoger.
Zo moet ik me tegenwoordig al af gaan vragen of het niet veiliger is om in de auto te stappen dan op de fiets.

In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. Een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/17 ... in-de-auto
En hoeveel doden vallen er door een aanrijding tussen een fietser en een motorvoertuig? Ik gok het overgrote deel. Ja, nogal wiedes dat een auto 'veiliger' is, maar vooral voor de inzittende, voor de omgeving is het juist onveiliger.
Het is alleen maar een voordeel als er meer automobilisten overstappen op een minder gevaarlijk voertuig zoals een e-bike.

Verder vind ik het ook een collectief voordeel als er meer ouderen in het verkeer deelnemen. Deze mensen blijven dan actief (mentaal en fysiek), ik vermoed dat dat meer gezondheidswinst (levensjaren) oplevert dan teniet wordt gedaan door hun relatieve kwetsbaarheid in het verkeer.
Als ik vervolgens constateer dat er veel recreatief gebruik wordt gemaakt van e-bikes, dan vind ik dat ik me daar best wel een mening over mag vormen.
Ik vind een e-bike persoonlijk ook niks. Ik denk echter dat we er wel collectief voordeel van hebben; en ik als niet-ebiker ook.
Fiets-avontuur schreef: Lachwekkend dit. Ja ga maar de auto in want fietspaden zijn zooooo gevaarlijk tegenwoordig.
Die vermeende totale veiligheid van fietspaden zijn al snel schijn als ze kruisen met autoverkeer. Het grootste gevaar is tegenwoordig dat je op een fietspad van de sokken wordt gereden door een afslaande auto.
Hans Keesom schreef:
di 28 aug, 2018 19:18
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 19:12
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 17:57
Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee.
Ik zie het...

https://www.youtube.com/watch?v=Zi8kp8Oorm0
Je kan er natuurlijk wel voor kiezen om je eigen inspanning te verhogen door de ondersteuningsstand te verlagen of terug te schakelen. Dan ga je echt wel zwaarder ademen.
Natuurlijk kan dat, maar het is natuurlijk wel heel makkelijk om als het ff tegenzit de ondersteuning te verhogen.

De keuze voor een elektrische fiets te voor de meeste mensen niet om daarna maar zo min mogelijk ondersteuning te gebruiken. Verreweg het grootste gedeelte heeft de ondersteuning standaard op "max" staan (te zien aan de traaaaaage trapfrequentie). Enige vorm van (fysieke) uitdaging is dan niet gewenst.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 19:19
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 19:14
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 18:01


Dit is gewoon een feit hoor. Middenmotoren zijn gewoon beter dan een achterwiel of voorwiel motor. Niks met een mening te maken, maar gewoon een feit
O, als dit het niveau van argumenteren wordt, dan pas ik me gelijk aan:

Het is een feit dat fietsen zonder motor beter is dan met motor.
Wat is er mis met het niveau? Midden motor presteren gewoon beter dan een achterwiel motor. Zie de test van de fiestenbond maar eens.

Rooss mag alles zeggen, maar zeg je wat terecht ga je gelijk klagen met "dit niveau van argumenteren"?

Noemt andere mensen lui en te dik? Dat is pas een laag niveau..
Je mist elke nuance. Met die motoren bijvoorbeeld is het maar net waar je naar kijkt. Een belangrijk nadeel van een middenmotor is bijvoorbeeld de belasting en dus de slijtage van de aandrijflijn. Daarin zijn naafmotoren beter. Zo heeft elke motor zijn plus- en minpunten.

En over "te dik"? Dat is nou net weer een feit:

In 2017 had 48,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 19:26
Hans Keesom schreef:
di 28 aug, 2018 19:18
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 19:12

Ik zie het...

https://www.youtube.com/watch?v=Zi8kp8Oorm0
Je kan er natuurlijk wel voor kiezen om je eigen inspanning te verhogen door de ondersteuningsstand te verlagen of terug te schakelen. Dan ga je echt wel zwaarder ademen.
Natuurlijk kan dat, maar het is natuurlijk wel heel makkelijk om als het ff tegenzit de ondersteuning te verhogen.

De keuze voor een elektrische fiets te voor de meeste mensen niet om daarna maar zo min mogelijk ondersteuning te gebruiken. Verreweg het grootste gedeelte heeft de ondersteuning standaard op "max" staan (te zien aan de traaaaaage trapfrequentie). Enige vorm van (fysieke) uitdaging is dan niet gewenst.
gemakkelijk is het zeker. Ik wou dat het leven zo'n knop had...voor als het ff tegenzit ;-)

Als e-bikers zo'n trage frequentie draaien haal je ze er inderdaad zo tussen uit.
Maar lukt dat ook als ze dat niet doen?
Ik ben bang dat als ik voorbij kom met hartslag 140 en de ondersteuning uit de onafhankelijke waarnemers zullen noteren dat mijn motor nauwelijks geluid maakte..........terwijl ik toch duidelijk hoorbaar aan het hijgen was ;-)
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 19:32

Je mist elke nuance. Met die motoren bijvoorbeeld is het maar net waar je naar kijkt. Een belangrijk nadeel van een middenmotor is bijvoorbeeld de belasting en dus de slijtage van de aandrijflijn. Daarin zijn naafmotoren beter. Zo heeft elke motor zijn plus- en minpunten.
Jij mist elke nuance. Tijd geleden was je nog op oorlogspad tegen Santos e-bike omdat hun achterwiel motoren zo slecht waren. Nu ga je ineens nuanceren. Jij bent echt lachwekkend aan het worden. Hier je berichtje of moet ik zeggen je woede uitbarsting tegen Santos en hun naaf motor. Dus wie mist de nuance nu:

Vanmiddag uren zitten googelen op Santos en in het bijzonder de e-bikes van dit merk. Inmiddels weet ik heel zeker dat dit dus niet mijn fiets wordt:

1. Hij is te duur (veeeeeeel te duur)
2. Hij is te zwaar, ondanks het "Lite" in de naam. Op de Santos site kan je het gewicht zelfs niet terugvinden, maar op de site van een fietsguru stond het gewicht.
3. De motor stopt ermee bergopwaarts als hij te warm wordt. En als je dan een kwartiertje wacht en je gaat door en de berg is nog niet voorbij begint het probleem zich heel snel weer voor te doen.
4. Als je vervolgens op je spieren moet gaan vertrouwen is het ding dus te zwaar, en de reden voor een e-bike is natuurlijk dat het allemaal niet meer zo wil op mijn leeftijd, dus dan heb je helemaal een probleem.
5. Het "zwitsers-zakmes" concept spreekt me erg aan. Een soort lego-fiets waar je alles aan kan veranderen. Alleen klopt dat concept niet voor wat betreft de pinion-versnelling.
6. Een "santos-ambassadeur" hier wist me te vertellen dat de continuiteit van pinion heel goed was. Pinion zou echt niet zo maar failliet gaan omdat er namelijk mensen waren die erin hadden geinvesteerd. "don't insult my intelligence" denk ik dan. Er gaan dagelijks firma's failliet en in alle is geinvesteerd.
7. Als je een middagje aan het "santossen" bent op het internet blijkt dat Santos ontzettend goed is. Alleen is dat in ........ Marketing.
8. Als je dat eenmaal doorhebt vallen de schellen van je ogen en begrijp je het opeens:
9. Reizigers met internet-exposure krijgen materiaal aangeboden
10. Aan testen wordt alleen meegewerkt als van te voren vast staat dan het resultaat positief is
11. Mensen die een te dure santos hebben gekocht worden slachtoffer van cognitieve-dissonantie-reductie en gaan het merk ook promoten, want het moet wel geweldig zijn anders had je er nooit zo veel voor betaald.
12. Elke keer kom je weer mensen tegen, die lezingen houden over fietsreizen, maar dan blijkt dat ze ook bij een fietsenwinkel werken en ook bij de fietsen-producent werken.
13. Het hele "ambachtelijke" custom-built gebeuren slaat eigenlijk nergens op. Het is gewoon het in elkaar schroeven van componenten op een frame wat je in het buitenland hebt laten maken.

Ik ben er een soort van agressief van geworden omdat ik echt van plan was zo'n ding aan te schaffen en ik er bijna ingetrapt was. Het positieve nieuws is natuurlijk dat ik nu waarschijnlijk een hoop geld ga overhouden.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 19:41
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 19:32

Je mist elke nuance. Met die motoren bijvoorbeeld is het maar net waar je naar kijkt. Een belangrijk nadeel van een middenmotor is bijvoorbeeld de belasting en dus de slijtage van de aandrijflijn. Daarin zijn naafmotoren beter. Zo heeft elke motor zijn plus- en minpunten.
Jij mist elke nuance. Tijd geleden was je nog op oorlogspad tegen Santos e-bike omdat hun achterwiel motoren zo slecht waren. Nu ga je ineens nuanceren. Jij bent echt lachwekkend aan het worden. Hier je berichtje of moet ik zeggen je woede uitbarsting tegen Santos en hun naaf motor. Dus wie mist de nuance nu:
Als je mij quote, dan moet je geen dingen daarin veranderen zoals het vet maken van tekst waardoor het lijkt dat ik aan het "schreeuwen" was.

Die Santos daar was ik inderdaad niet van onder de indruk, en al helemaal niet van de verkooptactieken van die firma.
Het heeft niets met een oorlogspad te maken, meer met een verontwaardiging n.a.v. een serieus onderzoek van die fiets (nou ja, fiets?).

Over nuances: Ik heb niet beweerd dat die motoren slecht zijn, wel dat ze niet voldoen aan de eisen die je moet stellen aan een reisfiets. Voor vlakland zijn die motoren best hoor. (Die motor kon er echt niks aan doen dat hij in een Vakantiefiets gemonteerd zat).

Verder veel geleerd toen, en vooral me de vraag gesteld: Waarom wil je eigenlijk een e-bike? En het antwoord was dat ik dat eigenlijk niet helemaal wist, dat ik mezelf eens een duur cadeau wilde geven na het verkopen van mijn motorfiets en kijken of het wat voor woon-werk zou zijn. Doordat deze Santos zo'n afknapper was en ik ook wat meer inzicht kreeg in de kosten van onderhoud e.d. maar weer teruggekeerd naar het echte fietsen.

Leuk dat je die conclusie weer even opgehaald hebt, ik was het al bijna vergeten. Na het vluchtig doorlezen merk ik dat ik er nog steeds achter sta. Het ging geloof ik om iets van 8000 euro. Daar kan je 2 of 3 hele goede fietsen van kopen.
Weerstand op de fiets heeft ruwweg drie oorzaken:
1 rolweerstand. Beneden de 15-20 km is dit de dominante bron. Een snelle band heeft iets van eenderde tot misschien de helft minder rolweerstand dan een lompe band zoals standaard op veel ebikes zit. Geen wonder dat je dan denkt dat je ondersteuning nodig hebt.
2 luchtweerstand. Dit domineert boven de 20 km of zo. Strakke kleding en een meer aerodynamische houding zoals bij een racestuur maken veel verschil. Voortassen weglaten scheelt ook flink.
3 gewicht. Dit scheelt weinig op de vlakke weg maar domineert volledig zodra je gaat klimmen. Een fiets van 13 kg en kampeerbagage van 12 kg is andere koek dan een standaard Nederlandse hybride van 20 kg en 30 kg bagage. Zelf 10 kg afvallen scheelt ook flink.

Ik vrees dat het overgrote deel van diegenen die menen dat een ebike hun enige uitweg is nog nooit op een goede lichte snelle fiets gereden hebben. En voor die 3000 euri die Hans Keesom betaalde voor zijn monstertruck van meer dan 30 kg kun je ook een randonneur van 12 kg laten bouwen met een maatframe van een gerenomeerde maatbouwer (en veel betere afmontage).
Zal ik proberen het gesprek weer terug te brengen maar het begin.
In het Zuid-Limburgse Heuvelland zie de laatste jaren steeds meer E-bikes op de weg/fietspad.
Vaak/meestal zijn dit toeristen die hier hun vakantie doorbrengen. Deze mensen zijn, denk ik, vaak geen ervaren fietsers maar reden waarschijnlijk voorheen in hun auto door het heuvellandschap. Je kunt dat zien aan het rijgedrag. Ik werk in deze streek als buschauffeur en zit dus de hele dag op de weg en heb daardoor tijd genoeg op dit alles te observeren. Het seizoen is bijna voorbij en ik heb het gevoel dat er minder auto-verkeer is geweest de zomer dan de vorige jaren. (ik vind het nog wel veels te druk, maar dat te zijde)
Wel is mijn ervaring dat deze nieuwe E-Bikers niet erg bekend zijn met het gewone fietsgedrag. Ze rijden vaak gevaarlijk snel en "bellen" de gewone fietsers voortdurend aan de kant. Zelfs de gewone racefietser wordt vaak ingehaald bij het beklimmmen van een heuvel.
Ik heb het gevoel de E-biker helemaal niet meer weet wat het is om normaal te fietsen en weet uit eigen ervaring dat ook ik dat gewone fietsgevoel kwijtraakt als ik tevaak/teveel op mij E-Bike rijd.
Ook in de verschillende Youtube filmpjes dit ik heb gezien is duidelijk op te merken dat het berg-op fietsen met een E-Bike niet te vergelijken is met het normale fietsen; de snelheid is te hoog in verhouding met de trapsnelheid.
Als ik met andere mensen praat over onze fietsvakanties komt elke keer de vraag waarom mijn partner niet ook op een E-Bike fietst; want dat gaat toch veel gemakkelijker? Alsof het "normaal" is alles gemakkelijk te moeten kunnen doen. Ook worden wij, als we aan het fietsen zijn, onderzoekend aangekeken of we wel met ondersteuning fietsen. men vindt blijkbaar maar raar dat er een stel op leeftijd op gewone fietsen in heuvels fietst.
Vorige week was er nog een jongere vrouw die blijkbaar niet kon hebben dat wij met een jet-gang haar inhaalde.
Zij probeerde mijn vrouw in te halen maar moest afhaken want we reden zo rond de 30 km per uur en dat redt je met ondersteuning niet.
Kortom ik vind dat meeste E-bikers maar raar gedragen; voor mij een reden om zo weinig mogelijk nog gebruik te maken van die fiets.
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 20:04


Als je mij quote, dan moet je geen dingen daarin veranderen zoals het vet maken van tekst waardoor het lijkt dat ik aan het "schreeuwen" was.

Die Santos daar was ik inderdaad niet van onder de indruk, en al helemaal niet van de verkooptactieken van die firma.
Het heeft niets met een oorlogspad te maken, meer met een verontwaardiging n.a.v. een serieus onderzoek van die fiets (nou ja, fiets?).

Over nuances: Ik heb niet beweerd dat die motoren slecht zijn, wel dat ze niet voldoen aan de eisen die je moet stellen aan een reisfiets. Voor vlakland zijn die motoren best hoor. (Die motor kon er echt niks aan doen dat hij in een Vakantiefiets gemonteerd zat).
Ik heb het gedeelte vet gemaakt om dat extra onder de aandacht te brengen. Je ging wel degelijk tekeer en zei dat je agressief werd dus.

Daarnaast verander jij reakties nadat men er op gereageerd heeft en voegt er wat aan toe. Ook erg flauw van je
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 20:04

Leuk dat je die conclusie weer even opgehaald hebt, ik was het al bijna vergeten. Na het vluchtig doorlezen merk ik dat ik er nog steeds achter sta. Het ging geloof ik om iets van 8000 euro. Daar kan je 2 of 3 hele goede fietsen van kopen.
Precies, dus is een midden motor beter dan een achterwiel motor. Goedkoper en je kunt elke berg ermee op.

Daarnaast eh je altijkd kritiek op Santos en Robert. dus wel degelijk soort van op oorlogspad.

Maar ik ga nu weer vandoor. Ben in Barcelona op mijn weg naar Gilbraltar met me R&M E-Bike. Bevalt uitstekend en ben weldegelijk ook afgevallen.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 20:28
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 20:04


Als je mij quote, dan moet je geen dingen daarin veranderen zoals het vet maken van tekst waardoor het lijkt dat ik aan het "schreeuwen" was.

Die Santos daar was ik inderdaad niet van onder de indruk, en al helemaal niet van de verkooptactieken van die firma.
Het heeft niets met een oorlogspad te maken, meer met een verontwaardiging n.a.v. een serieus onderzoek van die fiets (nou ja, fiets?).

Over nuances: Ik heb niet beweerd dat die motoren slecht zijn, wel dat ze niet voldoen aan de eisen die je moet stellen aan een reisfiets. Voor vlakland zijn die motoren best hoor. (Die motor kon er echt niks aan doen dat hij in een Vakantiefiets gemonteerd zat).
Daarnaast verander jij reakties nadat men er op gereageerd heeft en voegt er wat aan toe. Ook erg flauw van je
Dat is misschien een enkele keer per ongeluk gebeurd, omdat we tegelijk zaten, nooit bewust. Behalve bij taalfouten van mezelf die ik graag corrigeer als ik ze zie.
Bert, helemaal mee eens.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 20:39
Precies, dus is een midden motor beter dan een achterwiel motor. Goedkoper en je kunt elke berg ermee op.
Nee, dat kan je dus niet zomaar stellen, dat hangt van het soort gebruik en het soort voertuig af.
BertKremer schreef:
di 28 aug, 2018 20:24
Als ik met andere mensen praat over onze fietsvakanties komt elke keer de vraag waarom mijn partner niet ook op een E-Bike fietst; want dat gaat toch veel gemakkelijker? Alsof het "normaal" is alles gemakkelijk te moeten kunnen doen.
Herkenbaar, ik heb het ook al een keer meegemaakt, de vraag "Goh! heb jij nog geen e-bike?" :D
Heb je dat maar één keer meegemaakt Rooss?
Het gebeurt bijna altijd als we het over onze fietstochten hebben.
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 21:06
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 20:39
Precies, dus is een midden motor beter dan een achterwiel motor. Goedkoper en je kunt elke berg ermee op.
Nee, dat kan je dus niet zomaar stellen, dat hangt van het soort gebruik en het soort voertuig af.
Voor een fiets tot 25km is een middenmotor altijd beter hoor.

Je zegt zelf dat een Santos met achterwielmotor te duur is en ongeschikt voor bergop.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 20:39
Ben in Barcelona op mijn weg naar Gilbraltar met me R&M E-Bike.
Dus jij bent ongeveer naar Brussel gefietst en de R&M heeft de rest gedaan :D
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 21:53
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 20:39
Ben in Barcelona op mijn weg naar Gilbraltar met me R&M E-Bike.
Dus jij bent ongeveer naar Brussel gefietst en de R&M heeft de rest gedaan :D
Nee hoor. Gebruik lichte ondersteuning en niet altijd me maximale.

Begrijp jij niet natuurlijk..