Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Ik heb inderdaad gemerkt dat ik in de tijd dat ik dezelfde afstand met een speedpedelec deed (voor verhuizing kantoor) ik een slechtere conditie kreeg dan toen ik het met de gewone fiets deed. De tijd die ik won zou ik eigenlijk in sporten moeten investeren. ;-) dat die periode langer was dan gedacht, komt doordat de verhuizing werd uitgesteld.
Nu die afstand bijna verdrievoudigd is, is mijn conditie weer op peil. Ik beweeg langer maar met een lagere hartslag, en voor mij zorgt dat voor een betere conditie en gewichtsverlies.
Rooss, je hebt weer een hoop werk verricht voor je laatste 2 posts. En dan te bedenken dat je die tijd ook je favoriete hobby fietsen uit had kunnen oefenen. Of stond je e-bike op te laden?
Ik gebruik nu al een tijdje een sporthorloge om mijn hartslag in de gaten te houden. Met dit apparaatje kan ik "fitness -punten" verzamelen. Als ik op de gewone fiets naar mijn werk fiets (5,5 km) heb ik vaak al 100 punten. Op de E- bike heb ik dat na 50 km nog steeds niet. De lichamenlijke inspanning op een E- bike is minimaal. Daarom gebruik ik die fiets ook alleen bij echt grote tochten Nu nog even een rondje op de Carrera.
Afbeelding

:D
Omdat ik toch wel wat aan 't twijfelen was geraakt :wink: ... ik heb vandaag vastgesteld dat mijn benen in beweging waren tijdens het E-fietsen en ook mijn knieën, enkels en andere spieren en gewrichten waren actief.
Ik heb altijd geleerd dat bewegen gezond was, ik ben dus goed bezig.
Dit bewegen duurt nu ook wat langer omdat ik met de E-fiets vaker grotere trips maak in vergelijking met de fiets zonder ondersteuning.
Volgend jaar zal mijn fysieke toestand daardoor zodanig goed onderhouden zijn dat ik weer eens een fietsvakantie zal kunnen genieten, dit dankzij en met de E- fiets.
Senior2 schreef:
wo 22 aug, 2018 18:55
Rooss, je hebt weer een hoop werk verricht voor je laatste 2 posts. En dan te bedenken dat je die tijd ook je favoriete hobby fietsen uit had kunnen oefenen. Of stond je e-bike op te laden?
Dat kostte niet meer dan een uurtje. Maar ik heb vandaag inderdaad niet gefietst o.a. omdat ik aan huis gebonden ben vanwege het feit dat diegene waar ik mijn leven mee deel geopereerd is en ik wat hand- en spandiensten moest verrichten.

Wat wel grappig is, zowel vandaag als gisteren kregen we ziekenbezoek van kennissen waarvan ik nog niet wist dat ze e-bikes hadden. Nou die hadden ze. 2 x 2 keer middenmotor. ze kwamen van nog geen 3km afstand en alle vier gebruiken ze die niet voor ww-verkeer en hebben een redelijke gezondheid (behalve misschien het gewicht).

Natuurlijk waren ze trots op hun redelijk nieuwe aanwinsten, en heb ik me even bewonderend opgesteld (ik wil tenslotte niet in een sociaal isolement terechtkomen) en ik vind het op zich ook wel mooie hebbedingen maar kon het toch niet laten om een ironische opmerking te maken.
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 19:44
[
Wat wel grappig is, zowel vandaag als gisteren kregen we ziekenbezoek van kennissen waarvan ik nog niet wist dat ze e-bikes hadden. Nou die hadden ze. 2 x 2 keer middenmotor. ze kwamen van nog geen 3km afstand en alle vier gebruiken ze die niet voor ww-verkeer en hebben een redelijke gezondheid (behalve misschien het gewicht).

Natuurlijk waren ze trots op hun redelijk nieuwe aanwinsten, en heb ik me even bewonderend opgesteld (ik wil tenslotte niet in een sociaal isolement terechtkomen) en ik vind het op zich ook wel mooie hebbedingen maar kon het toch niet laten om een ironische opmerking te maken.
IRL kan je het dus wel... probeer het op een forum ook eens?
Begin juli heb ik een Carrera racefiets gekocht om mijn conditie een beetje op peil te houden.
Ik had mijn hartslag gemeten tijdens het fietsen op de E-bike en gemerkt dat deze nauwelijks boven de 100/min kwam, wat inhield dat ik niet aan conditie-training deed. Die dus daarmee eigenlijk achteruit ging. Ondanks de ritjes over de Zuid-Limburgse heuvels inclusief het Drielandenpunt. Bewegen van mijn ledematen is bij mij dus niet voldoende om aan mijn conditie te werken, ook spierinspanning leidt niet altijd tot een hogere hartslag. Deze constatering was voor mij de reden om zoveel mogelijk op mij gewone fietsen te rijden.
Polling schreef:
wo 22 aug, 2018 21:01
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 19:44
[
Wat wel grappig is, zowel vandaag als gisteren kregen we ziekenbezoek van kennissen waarvan ik nog niet wist dat ze e-bikes hadden. Nou die hadden ze. 2 x 2 keer middenmotor. ze kwamen van nog geen 3km afstand en alle vier gebruiken ze die niet voor ww-verkeer en hebben een redelijke gezondheid (behalve misschien het gewicht).

Natuurlijk waren ze trots op hun redelijk nieuwe aanwinsten, en heb ik me even bewonderend opgesteld (ik wil tenslotte niet in een sociaal isolement terechtkomen) en ik vind het op zich ook wel mooie hebbedingen maar kon het toch niet laten om een ironische opmerking te maken.
IRL kan je het dus wel... probeer het op een forum ook eens?
:D
Edwin* schreef:
wo 22 aug, 2018 00:02
Een voorstel:

Een zustervereniging oprichten met de naam "de wereld e-biker, vereniging voor e-bike reizigers", daar een forum aanhangen en de discussie daar verder voeren.

Dat een e-bike geen fiets is, is wat mij betreft net zo helder als dat een e-mail geen brief is, ebay geen plaatselijke markt is waar je naar toe kunt fietsen, een e-reader geen boek is, een e-consult geen fysiek onderzoek van de huisarts is, je bij e-learning niet met je neus in de boeken zit, etc.

Een uitzondering is de e-type van Jaguar :D

Degenen die met een e-bike de wereld rond reizen en zich ervan bewust zijn dat dit anders is dan fietsen blijven uiteraard van harte welkom om hier hun niet e-bike gerelateerde ervaringen te delen en dito informatie op te halen.
Zelfs de Jaguar e-type is ten prooi gevallen aan de "elektrificering" van voertuigen :shock:

image.png
Dit wetenschappelijke boek zag ik afgelopen week bij iemand in de kast staan. Kek plaatje he? Wat het toevoegt aan dit never ending topic weet ik niet, maar ik doe het toch.
Was een van de charmes van die inderdaad bloedmooie E type niet dat het ding olie lekte, roestte, etc etc? Dit is natuurlijk een reclamestunt (waar Prins Harry graag aan meedeed) precies op het moment dat ze ook een vieze suv introduceerden. In Engeland betekent electriciteit overigens heel vieze atoomstroom.
Zo'n Jag is waarschijnlijk net als veel andere oude auto's mooi om te zien maar minder mooi om in te rijden. Ik heb zelf eens in een classic uit de jaren 60 gereden en het reed, en zat, niet best. Gebrek aan ABS, een rits airbags en hoofdsteunen maakt wel dat chauffeurs die dat weten waarschijnlijk wat voorzichtiger rijden want in die tijd was het normaal dat je bij een botsing met 50 kmh dood was terwijl men nu al scheldend uitstapt, met tutende oren van de explosie van de airbags, dat wel. Maar al met al zijn auto's natuurlijk maar een middel om je fiets op de startplek te krijgen dus een trekhaak aan die Jag zou fijn zijn want mijn fiets past niet in het interieur.
Marjan schreef:
wo 22 aug, 2018 19:05
Afbeelding

:D
Hopen dat de markt het begrijpt. De achterste komt wel aan zijn trekken en die ander? Zien jullie wat.
WimB schreef:
vr 24 aug, 2018 23:37
Hopen dat de markt het begrijpt. De achterste komt wel aan zijn trekken en die ander? Zien jullie wat.
Een fietsbatterij opladen kost al snel enkele uren. Natuurlijk moet dezen niet steeds volledig opladen, maar laadmogelijkheden op plaatsen waar mensen niet een behoorlijk tijd stoppen + hun fiets gerust met de batterij een hele tijd durven neerzetten hebben geen nut.

Zo zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen in de fietsstalling van Antwerpen Centraal, maar ik heb daar al jaren nooit een fiets zien opladen. De kans dat je je fiets met batterij terugvindt na deze enkele uren daar achtergelaten te hebben is daarvoor immers te klein.

Dus het voorzien van oplaadmogelijkheden is eerder iets waar hotels, b&b, campings, de spoorwegen (voor in de treinen of in bewaakte stallingen), werkgevers, ... moeten over nadenken.

Renaat
Revanho schreef:
za 25 aug, 2018 08:57
WimB schreef:
vr 24 aug, 2018 23:37

Zo zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen in de fietsstalling van Antwerpen Centraal, maar ik heb daar al jaren nooit een fiets zien opladen. De kans dat je je fiets met batterij terugvindt na deze enkele uren daar achtergelaten te hebben is daarvoor immers te klein.

Dus het voorzien van oplaadmogelijkheden is eerder iets waar hotels, b&b, campings, de spoorwegen (voor in de treinen of in bewaakte stallingen), werkgevers, ... moeten over nadenken.

Renaat
Als die e-bike de fiets gaat verdringen, zullen er vele miljoenen oplaadpunten erbij moeten komen.
Een leuke opgave voor de politiek. Transitie van de energiemarkt is een Europese aangelegenheid. Dat los je niet op als lokale overheid of individuele werkgever. De landelijke politiek zal keuzes moeten gaan maken.
En eerst en vooral rekening moeten houden met de ziekelijke bureaucratische bemoeizucht vanuit Brussel!
joukon schreef:
za 25 aug, 2018 13:09
Revanho schreef:
za 25 aug, 2018 08:57
WimB schreef:
vr 24 aug, 2018 23:37

Zo zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen in de fietsstalling van Antwerpen Centraal, maar ik heb daar al jaren nooit een fiets zien opladen. De kans dat je je fiets met batterij terugvindt na deze enkele uren daar achtergelaten te hebben is daarvoor immers te klein.

Dus het voorzien van oplaadmogelijkheden is eerder iets waar hotels, b&b, campings, de spoorwegen (voor in de treinen of in bewaakte stallingen), werkgevers, ... moeten over nadenken.

Renaat
Als die e-bike de fiets gaat verdringen, zullen er vele miljoenen oplaadpunten erbij moeten komen.
Een leuke opgave voor de politiek. Transitie van de energiemarkt is een Europese aangelegenheid. Dat los je niet op als lokale overheid of individuele werkgever. De landelijke politiek zal keuzes moeten gaan maken.
Wegenbelasting voor de e-bike maar invoeren dan.
joukon schreef:
za 25 aug, 2018 13:09
Als die e-bike de fiets gaat verdringen, zullen er vele miljoenen oplaadpunten erbij moeten komen.
Denk je echt? Weet je wat de gemiddelde fietser een acceptabele fietsafstand vindt?

Bron: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... beeld+2016
"Per verplaatsing wordt met de e-fiets gemiddeld 5,3 kilometer afgelegd. Daarmee is de actieradius van de e-fiets anderhalf keer zo groot als die van de ‘gewone’ fiets (gemiddeld 3,6 kilometer per verplaatsing). De maximaal acceptabele fietsafstanden (gedefinieerd als de afstand waarbinnen 90 procent van alle verplaatsingen plaatsvindt) voor de e-fiets zijn bijna twee keer zo groot (15 km) als voor de gewone fiets (7,5 kilometer). Voor woonwerkverplaatsingen liggen de maximaal acceptabele afstanden wat minder ver uiteen: 10 kilometer voor de ‘gewone’ fiets en 15 kilometer voor de e-fiets. Voor vrijetijdsdoeleinden scheelt de maximaal acceptabele afstand een factor drie: 10 kilometer voor de ‘gewone’ fiets en 30 kilometer voor de e-fiets."
Edwin* schreef:
za 25 aug, 2018 13:16
joukon schreef:
za 25 aug, 2018 13:09
Revanho schreef:
za 25 aug, 2018 08:57



Zo zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen in de fietsstalling van Antwerpen Centraal, maar ik heb daar al jaren nooit een fiets zien opladen. De kans dat je je fiets met batterij terugvindt na deze enkele uren daar achtergelaten te hebben is daarvoor immers te klein.

Dus het voorzien van oplaadmogelijkheden is eerder iets waar hotels, b&b, campings, de spoorwegen (voor in de treinen of in bewaakte stallingen), werkgevers, ... moeten over nadenken.

Renaat
Als die e-bike de fiets gaat verdringen, zullen er vele miljoenen oplaadpunten erbij moeten komen.
Een leuke opgave voor de politiek. Transitie van de energiemarkt is een Europese aangelegenheid. Dat los je niet op als lokale overheid of individuele werkgever. De landelijke politiek zal keuzes moeten gaan maken.
Wegenbelasting voor de e-bike maar invoeren dan.
Die miljoenen oplaadpunten hebben we al, die heten stopcontacten.

Het nut van speciale oplaadpunten binnen Nederland voor e-bikes ontgaat me, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb tot dusver nog nooit onderweg opgeladen. Je weet hoeveel km je op eigen kracht kan fietsen op je fiets en je weet hoeveel je accu('s) daar nog aan toevoegen kan. Daar hou je dan vervolgens rekening mee.

Binnen Nederland zijn er genoeg manieren om te voorkomen dat je überhaupt moet opladen en daarnaast voldoet elk stopcontact om even aan te vullen. Nooit een weigering gehad om een halve kilowatt te mogen "lenen".

Op de plek waar dat koude biertje staat, hebben ze waarschijnlijk ook wel een stopcontact.


Ik geef toe, er zijn bankjes her en der op de hei waar ik graag even een pauze neem, daar een oplaadpunt zou leuk zijn, maar noodzakelijk is het niet.

PS. Ik geef toe, ik heb me wel een tweede accu veroorloofd waardoor ik als het moet vanuit Amsterdam de grens achter Arnhem over kan rijden zonder dat m'n hartslag boven de 100 hoeft te gaan en zonder de accu's tussentijds op te laden. Niet dat ik ervoor zou kiezen, ik trap de meeste tochten liever eerst mezelf leeg en daarna pas de accu :-).
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 06:57
Hier op het forum zullen ze ook nog aanwezig zijn, ik vermoed echter dat ze hun les geleerd hebben en elke e-bike discussie vermijden. Ik heb mijn les ook geleerd en accepteer dat op dit forum nog niet iedereen er aan toe is om ervaringen en feiten over e-bike's uit te wisselen.

FIN oftewel mijn laatste post hierover, in deze thread of enige thread waar een dergelijke discussie dreigt.
Een man een man, een woord een woord!