Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Fedor schreef:
zo 25 aug, 2019 10:48
daulagari schreef:
za 24 aug, 2019 23:03
De partijen spannen zich in om de bromfiets vóór 2030 ‘emissieloos’ te laten zijn, lees: met elektrische aandrijving.
Zou mooi zijn. Kwam gisteren een grote ploeg 2-takters (oudere brommers) tegen. De herrie is al irritant maar het is vooral verbazingwekkend hoe lang de rook boven de weg blijft hangen en wat de impact daarvan is.
Gezellig met een groep solexjes huren en de mooie kleine dijkjes rijden....
En dan nog iets voer dat zonder ondersteuning fietsen: het kan, en met de SP heb ik het ook wel gedaan, een paar keer met mijn vrouw die zonder ondersteuning fietst, een testronde van 30-50 km gaat prima met deze SP.
Maar bij het ww-verkeer mis ik blijkbaar de discipline. Heen (06.00) is het lekker om vlot en zonder zweten op het werk te komen. Terug (ergens tussen 16.30 -17.30) ben ik er wel klaar mee, en wil ik gewoon snel naar huis. Daat moeyt nog gekookt en gegeten worden, en regelmatig staat er nog een avondvergadering op de agenda. Ik heb veel bewondering voor mensen die dat wel kunnem, de ondersteuning uitzetten, maar mij lukt het niet.

Echt recreatief fietsen doe ik op mijn andere fiets, de Gaastra. Waar ik dan af en toe denk: Waarom? Waarom heb ik de Bulls niet gepakt? (Tegenwind, 30+...)
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 16:49
Hans Keesom schreef:
zo 25 aug, 2019 10:06
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 08:53
En dat doet ie ook, conditie ondermijnen. Ik fietste op de Gaastra 3 x pw 2x17 km naar het werk. Locatie wijzigde naar 2x45 km en ik heb daarvoor een SP aangeschaft. Daar zit ik langer op (was een klein uur op de Gaastra, is nu bijna anderhalf uur op de SP) maar met de Garmin smartwatch gemeten is de hartslag flink lager en de verbranding van de calorieën ook.
Maar de kans is groot dat je nu veel meer in hartslagzone 2 zit waar de vetverbranding gebeurd. En op de terugweg kan je natuurlijk altijd nog de ondersteuning verlagen zodat je hartslag ophoog gaat.

En aangezien je dat nu anderhalf uur doet..... poeh, 3 uur per dag op je fiets en dan zijn er mensen die dat minder gezond noemen...

Merk je zelf een verandering in je conditie?
Moeilijke vergelijking, toen ik de Sp een jaar had, ging ik een half jaar de lappenmand in met nierproblemen. De conditie is nu heel langzaam aan het terugkeren, maar welke invloed het ww-verkeer heeft, is voor mij niet meer te meten.
Aaaii dat is vervelend. Ik hoop dat je conditie weer op niveau komt. Je kan met je SP in ieder geval de belasting langzaam opvoeren door minder (lang) ondersteuning te gebruiken.
Mijn oom en tante gisteren ontmoet, ze kwamen op een Falfhoff elektrische fiets, ze zijn 73 en 74 jaar oud. Ik dacht, kijk daarvoor is nou een Ebike, ik vond het zo leuk voor ze, hoe ze op deze manier genoten van het fietsen met trapondersteuning, voor mij zijn het nog altijd dezelfde oom en tante en heb niet door dat ze ouder worden en minder mobiel. Ik gun het ze zo, ondanks ook de irritatie door velen over de e bike, ongeacht wie er op fietsen jong en oud, maar een e bike is volgens mij in eerste instantie bedoeld om eigenlijk met minder kracht, dezelfde snelheid ongeveer te kunnen behalen als wat je normaliter met spierkracht zou halen, dat idee had ik bij mijn oom en tante,

ik vond het zo leuk voor hen en dacht, laten we elkaar dat gunnen en het niet voor elkaar verpesten als er weer eens iemand met e bike knoeperd hard aan ons voorbij gaat, de mensen die het echt niet meer anders kunnen, kunnen op deze manier nog ze genieten van het buiten fietsen, net zoals ze dat altijd deden op hun 'gewone' fiets.
Hans Keesom schreef:
ma 26 aug, 2019 19:24
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 16:49
Hans Keesom schreef:
zo 25 aug, 2019 10:06

Maar de kans is groot dat je nu veel meer in hartslagzone 2 zit waar de vetverbranding gebeurd. En op de terugweg kan je natuurlijk altijd nog de ondersteuning verlagen zodat je hartslag ophoog gaat.

En aangezien je dat nu anderhalf uur doet..... poeh, 3 uur per dag op je fiets en dan zijn er mensen die dat minder gezond noemen...

Merk je zelf een verandering in je conditie?
Moeilijke vergelijking, toen ik de Sp een jaar had, ging ik een half jaar de lappenmand in met nierproblemen. De conditie is nu heel langzaam aan het terugkeren, maar welke invloed het ww-verkeer heeft, is voor mij niet meer te meten.
Aaaii dat is vervelend. Ik hoop dat je conditie weer op niveau komt. Je kan met je SP in ieder geval de belasting langzaam opvoeren door minder (lang) ondersteuning te gebruiken.
Voor mij is dat theorie, ik gebruik de SP om snel en met zo min mogelijk inspanning op het werk te komen en weer thuis te komen. Ik heb een gewone fiets voor langere, recreatieve ritjes en fietsvakanties, en wandel ook veel. Daarmee komt de conditie weer terug (aardig op weg inmiddels).
fud0 schreef:
ma 26 aug, 2019 22:12
Mijn oom en tante gisteren ontmoet, ze kwamen op een Falfhoff elektrische fiets,
Ik neem aan dat je per ongeluk een f hebt ingetikt in plaats van een k? Kalkhoff.
Vandaag is het autoloze zondag op vele plaatsen in België. Speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen en mogen dus niet mee de straat op.
Een woordje over de "nieuwe verplaatsingsmiddelen" : elektrische steps en elektrische fietsen mogen rijden (maximaal 25 km/u volgens het verkeersreglement). Elektrische fietsen die tot 45 km/u kunnen rijden (speed pedelecs) daarentegen, worden beschouwd als bromfietsen en moeten vooraf een vrijstellingsdocument bekomen.
Er komt in Antwerpen ook een nieuw 'verkeersbord':
“Pas uw snelheid aan de stedelijke omgeving aan.” Zoiets zal er op de borden die aan de grenzen van de stad en erbinnen geplaatst worden komen te staan.
Hoe en of ze de Speed Pedelecs gaan controleren weet ik niet maar dit is alvast een duidelijke keuze. Terechte keuze of niet? Wat vinden jullie daarvan?
Polling schreef:
wo 04 sep, 2019 15:10
Hans Keesom schreef:
ma 26 aug, 2019 19:24
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 16:49


Moeilijke vergelijking, toen ik de Sp een jaar had, ging ik een half jaar de lappenmand in met nierproblemen. De conditie is nu heel langzaam aan het terugkeren, maar welke invloed het ww-verkeer heeft, is voor mij niet meer te meten.
Aaaii dat is vervelend. Ik hoop dat je conditie weer op niveau komt. Je kan met je SP in ieder geval de belasting langzaam opvoeren door minder (lang) ondersteuning te gebruiken.
Voor mij is dat theorie, ik gebruik de SP om snel en met zo min mogelijk inspanning op het werk te komen en weer thuis te komen. Ik heb een gewone fiets voor langere, recreatieve ritjes en fietsvakanties, en wandel ook veel. Daarmee komt de conditie weer terug (aardig op weg inmiddels).
Voor mij is dat praktijk, met een paar keer drukken op een knop schakel ik over van wat jouw ene naar jouw andere fiets.
Ik heb maar 1 fiets nodig, een e-bike die 4 fietsen in 1 is, waarvan ik er eigenlijk maar 2 gebruik, eentje met max ondersteuning en eentje met 0 ondersteuning ;-)
nicolevelo schreef:
zo 22 sep, 2019 07:58
Vandaag is het autoloze zondag op vele plaatsen in België. Speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen en mogen dus niet mee de straat op.

Hoe en of ze de Speed Pedelecs gaan controleren weet ik niet maar dit is alvast een duidelijke keuze. Terechte keuze of niet? Wat vinden jullie daarvan?
Ik vertrek over 10 minuten naar Brussel om daar te genieten van de autoloze dag.
Terechte keuze.
Ik zie steeds meer speed pedelecs wanneer ik met de fiets ga werken. En iedere speed pedelec die ik zie, sterkt me in de overtuiging dat je die dingen als bromfiets moet reglementeren.
In reactie op het eerste deel van de bijdrage van nicolevelo (d.w.z. pedelecs 'weren' van de Autoloze Zondag):

Onterecht. Vergeleken met de auto is een speed-pedelec een duurzaam vervoermiddel, zowel wat betreft uitstoot als ruimtegebruik. Ik begrijp dan ook niet waarom zij op dit autoloze feestje ongewenst zouden zijn. Ze wél (zonder extra voorwaarden) toelaten kan bovendien door voorbeeldwerking, zeker op zo'n dag als vandaag, juist goed zijn voor de publiciteit, en meer autobezitters verleiden om te switchen. Pragmatisme lijkt me hier raadzaam om het doel te bereiken: minder overlast door auto's.

https://www.duurzame-mobiliteit.be/week ... ije-zondag:

"Waar auto’s verdwijnen, verschijnen mensen. Logisch ook want een dag zonder koning auto doet gewoon deugd aan de oren, de longen en het hart. Recent onderzoek toont aan dat de gezondheidseffecten van luchtverontreiniging veel ernstiger zijn dan eerder aangenomen. Luchtvervuiling zorgt, enkel in Europa, jaarlijks voor 800.000 vroegtijdige overlijdens. Een Autovrije Zondag is de ideale gelegenheid om duurzame vervoersmiddelen te testen, zoals elektrische fietsen, e-steps en meer te leren over deelmobiliteit en openbaar vervoer."
willem.m schreef:
zo 22 sep, 2019 10:06
Onterecht. Vergeleken met de auto is een speed-pedelec een duurzaam vervoermiddel, zowel wat betreft uitstoot als ruimtegebruik. ........
Mee eens, sterker nog, stel op zo'n dag op de auto(snel)weg de rechterbaan open voor speed-pedelecs!

Ik heb echter de indruk dat deze autovrije zondag vooral binnen de ring van Brussel geldt.
Hans Keesom schreef:
zo 22 sep, 2019 10:14
willem.m schreef:
zo 22 sep, 2019 10:06
Onterecht. Vergeleken met de auto is een speed-pedelec een duurzaam vervoermiddel, zowel wat betreft uitstoot als ruimtegebruik. ........
Mee eens, sterker nog, stel op zo'n dag op de auto(snel)weg de rechterbaan open voor speed-pedelecs!

Ik heb echter de indruk dat deze autovrije zondag vooral binnen de ring van Brussel geldt.
De autovrije zondag geldt (met enkele uitzonderingen) voor het hele Brusselse gewest. Dat ligt inderdaad grotendeels binnen de R0, maar daar kan Brussel vanzelfsprekend niets aan doen ...

Brussel heeft een zeer wijze beslissing genomen toen het bromfietsen bande op autovrije dag, en een even wijze beslissing toen het speed pedelecs behandelde als bromfietsen.
Misschien heeft Nederland intussen de infrastructuur om een significante overstap van de auto naar de speed pedelec te stimuleren, maar wat Brussel (en Vlaanderen) betreft, heb ik daar toch ernstige twijfels bij.

Het is niet de taak van Brussel om de Vlaamse en Waalse forenzen uit Leuven, Mechelen, Dendermonde, Asse, Overijse, Waver en Waterloo op de speed pedelec te krijgen. Brussel moet op de eerste plaats een fietsvriendelijk klimaat scheppen in het eigen gewest. En dan heeft de speed pedelec een lage prioriteit, vanwege een lage toegevoegde waarde.

Het gewest is erg dicht bewoond en bebouwd, met uitzondering van een stukje in het zuiden, misschien. Infrastructuur aanleggen waarop je veilig en comfortabel 20 km/u kunt fietsen, zal dus al een hele klus zijn. Brussel hoeft gebruikers van de speed pedelec helemaal niet te zien als een doelgroep.

Het was trouwens weer een erg leuke autovrije dag! Mooi weer, niets dan vrolijke gezichten, geen stank van auto's en motorfietsen ... geweldig.
Hans Keesom schreef:
zo 22 sep, 2019 10:14
Ik heb echter de indruk dat deze autovrije zondag vooral binnen de ring van Brussel geldt.
Ja, maar als je bekijkt hoe groot dat gebied is vind ik dat zeer indrukwekkend.
Plaatje, zelf aanklikken: links en rechts dezelfde schaal.
https://pix.toile-libre.org/upload/orig ... 177260.jpg
Leon schreef:
zo 22 sep, 2019 21:13
Hans Keesom schreef:
zo 22 sep, 2019 10:14
Ik heb echter de indruk dat deze autovrije zondag vooral binnen de ring van Brussel geldt.
Ja, maar als je bekijkt hoe groot dat gebied is vind ik dat zeer indrukwekkend.
Plaatje, zelf aanklikken: links en rechts dezelfde schaal.
https://pix.toile-libre.org/upload/orig ... 177260.jpg
Waren er in Europa dit jaar grotere autovrije zones? Parijs, voor zover mij bekend, maar waren er nog andere?
Het Brussels gewest heeft een oppervlakte van 160 vierkante kilometer. Mocht het een cirkelvormige grens hebben, dan zou die cirkel een diameter van meer van 14 kilometer hebben. Dat lijkt me inderdaad niet niks. Vergeet trouwens niet dat er ongeveer 1,2 miljoen mensen wonen. Je kunt van de Brusselse regering allerlei onaardige dingen zeggen, en je zou gelijk hebben. Maar je moet de guts maar hebben om 1,2 miljoen Brusselaars een dag zonder auto te zetten.