Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
Wit schreef:
wo 03 apr, 2019 19:27
Voor wie niet weet wie Frans is : https://www.youtube.com/channel/UCfoYzo ... ff7ZvCbqGA
Zojuist heb ik gefascineerd de video van zijn tocht naar Moermansk bekeken. Heerlijk onopgesmukt! Pochen? Daar doet Frans niet aan. Wel laat hij ons de rauwe realiteit zien van het fietsen door Rusland, af en toe onderbroken door een cultuurhistorisch uitstapje.
Hoe hij aan het eind de route samenvat, is een understatement: ‘Ik weet niet of ik me verstaanbaar kan maken, want het is een vrij drukke weg hier. Ik moet zeggen, de laatste weken was het wel vrij zwaar. Eerst, in het begin was het heuvel op, heuvel af, heuvel op. Maar toen begon het berg op, berg af, berg op. In feite zou ik deze route van Sint Petersburg naar Moermansk voor andere fietsers niet aanraden, want het is een vrij eentonige route: links bos, rechts bos, links bos, rechts bos en dat zo’n 1000 km lang’.

Hieronder mijn samenvatting van deze route in 10 screenshots.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drs. P zou het als volgt hebben samengevat:

Auto hier, auto daar
Ja, je ziet er veel dit jaar
Auto hier, auto daar
Overal zit paardehaar
Auto hier, auto daar
Steeds uit voorraad leverbaar
Auto hier, auto daar
Zachtjes snort de samovaar
Auto hier, auto daar
Met een Slavisch handgebaar
Auto hier, auto daar
Doe het zelf met naald en schaar
Auto hier, auto daar
Is dat nu niet wonderbaar
Auto hier, auto daar
Twee halfom en een tartaar
Auto hier, auto daar
Een liefdadigheidsbazaar
Auto hier, auto daar
Hulde aan het gouden paar
Auto hier, auto daar
Foei hoe suffend staat gij daar
Auto hier, auto daar
Moeder is de koffie klaar
Auto hier, auto daar
Kijk daar loopt een adelaar
Auto hier, auto daar
Is hier ook een abattoir
Auto hier, auto daar
Basgitaar en klapsigaar
Auto hier, auto daar
Flinkgebouwde weduwnaar
Auto hier, auto daar
Leve onze goede Tsaar!
Ja heerlijk he Kees! :P

Ik had ze al een hele poos geleden allemaal bekeken. Allemaal heerlijke slow videos van dik een uur maar geen moment verveling. Heb met Frans ook nog contact gehad om informatie uit te wisselen. Echt een voorbeeld van een man (die videos maakt) zonder pochen, en een reiziger naar mijn hart! De manier waarop hij zijn verwondering waarmee hij naar deze wereld kijkt en dit ook vastlegt in zijn videos, is simpelweg heerlijk! Net alsof je er zelf bij bent, het is precies zoals we zelf onze fietsreizen zelf graag maken :P Maar die wegen met een hoop auto's had ik wel geskipt met een lift of omweg. :wink:



hier mag ik ook graag naar kijken, zeker geen pochen wat Frans doet. Supergaaf ook dat hij echt iets van de omgeving laat zien, die goudmijn in Siberie die hij bezoekt is bv. niet iets alledaags. Pochen is een ongelukkige woordkeuze geweest, de ene filmende fietser is niet de andere.
Sommige wielertoeristen zitten verveeld met de slechte reputatie die ze hebben. Maar geen zorgen lieve wielervriendjes, want hulp is onderweg!
patrick_ijsselstein schreef:
vr 05 apr, 2019 22:33
Pochen is een ongelukkige woordkeuze geweest, de ene filmende fietser is niet de andere.


Hoeraaaaa Patrick, wat een mooie nieuwe inzichten uiteindelijk! En zoals Frans, zo zijn er wel meer.
En als ze niet zo zijn, dan mogen ze dat. En u bent vrij om ernaar te kijken, of niet. En het leuk te vinden of niet.

Goed weekend aan U!!!
Negrelli schreef:
za 06 apr, 2019 19:02
En het leuk te vinden of niet.
Echt?
Goedemorgen allemaal!

@Rooss Ja echt, ik zweer het op de padvinderseer, de bijbel, de Koran, wat u wil en aan u de keuze. Zolang we maar respectvol naar elkaar blijven. Leven heeft zo af en toe al genoeg nare kanten dus laten we lief en leuk zijn voor elkaar in een forum dat gaat over de leuke kanten van het leven. De hobby van mensen.

Dus voor nu: met de wind in zijn gezicht, fietste Ram Chandra Biswas zonder poeha, pochen of een cent bijna de hele wereld rond. Noem het status of niet maar als u hier niet blij van wordt, dan weet ik het niet meer. En nu allen naar buiten op de fiets, hoog en laag, dure fiets of barrel, merkkleding of Lidl outfit , het maakt niet uit want genieten zullen we allemaal. De zon schijnt, hoera!!!


https://vimeo.com/1835844
Negrelli schreef:
zo 07 apr, 2019 09:07
Dus voor nu: met de wind in zijn gezicht, fietste Ram Chandra Biswas zonder poeha, pochen of een cent bijna de hele wereld rond. Noem het status of niet maar als u hier niet blij van wordt, dan weet ik het niet meer.
Tsja, dat is het probleem met positivo's; die geloven alles wat hun voorgeschoteld wordt. Als ikzelf een beetje ga googelen naar Ram, dan ontstaat het beeld van iemand die loopt te koketteren met die ene dollar die hij had toen hij wegging, maar gewoon gesponsord wordt door o.a. het indiase bedrijfsleven.

In diverse interviews had hij steeds een ander beroep voor hij wegging. In 1990 dacht hij nog dat de wereld in 2000 zo'n beetje zou vergaan. Hij fietst met egoistische reden, n.l. om in de hemel te komen door zijn blije boodschap uit te dragen.

Hij is getuige geweest van de meest vreselijke dingen die mensen elkaar kunnen aandoen, maar heeft nog nooit een slecht mens ontmoet etc. etc.

En wat ik al helemaal niet begrijp is waarom hij hij met die vredelievende boodschap: "I am spreading my message of love, equality and peace to all my brothers and sisters of the world" niet gewoon thuisblijft.

Want in India is er nog wel wat te doen op het gebied van equality met dat kastesysteem. Maar ja hij, is natuurlijk Hindoe, en dan kan je alleen "meer gelijk" worden door reincarnatie.

Verder bestaat zijn bagage grotendeels uit een papieren archief waarmee hij echt kan bewijzen in al die landen geweest te zijn. Blijkbaar vindt hij dat nodig voor de "Hall of fame". Hij loopt ook flink te pochen door al die landen zo snel op te noemen en over het feit dat hij inmiddels 10 talen spreekt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wel lekker gefietst vanmiddag, niks bijzonders verder maar ik wordt altijd erg blij van lammetjes en van vogeltjes die nestjes aan het bouwen zijn enzo. Hele gewone dingen die toch heel bijzonder zijn zelfs zonder universele vredelievende boodschap.
Dank voor deze aanvulling, Rooss. En leuk dat je met ons, wilt delen dat je vrolijk wordt van vogeltjes en lammetjes. Een positief einde van deze zonnige dag :D
Ik vraag me toch een beetje af wat de achterliggende gedachten van die rottige vogeltjes en lammetjes zouden kunnen zijn ...
Meneer Zwijn schreef:
zo 07 apr, 2019 21:03
Ik vraag me toch een beetje af wat de achterliggende gedachten van die rottige vogeltjes en lammetjes zouden kunnen zijn ...
Van lammeren krijg ik wel culinaire gedachten, maar vogeltjes? Misschien dat Freud wel duiding had kunnen brengen als rooss geniet van de aanblik van nestelende vogels. :wink:

Maar als het allemaal waar is wat rooss zegt dan is dat wel interessant, zakmazegge.
Negrelli schreef:Zolang we maar respectvol naar elkaar blijven.
En dan vooral een beetje meer respect richting degenen die een tegengeluid laten horen.

Het enige wat Patrick Ijsselstein zei was:
Fietskamperen doe ik vooral voor mijzelf, het wordt pas status-verwervend als je er zoals een hierboven omschreven manier mee loopt te pochen denk ik.
En kijk eens hoe hij daarna wordt aangevallen. Schaam je!
Weet je, ik vind het allemaal wel best, zelfs als mensen mij een klootzak vinden omdat ik nou eenmaal soms een botte hork ben. En misschien hou ik er zelf onderweg op de fiets nog wel eigenaardiger gewoontes op na dan iemand die het leuk vind om zichzelf te filmen. Mocht ik enige nieuwsgierigheid opwekken, ik hou het nog even spannend.
Meneer Zwijn schreef:
zo 07 apr, 2019 21:03
Ik vraag me toch een beetje af wat de achterliggende gedachten van die rottige vogeltjes en lammetjes zouden kunnen zijn ...
Ik las nergens dat rooss het had over rottige vogeltjes. Wel over vogeltjes en nestjes bouwen.

Wat kan er mis zijn met vogeltjes die nestelen :D
Nestdrang. Zit dat niet in de aard van het beestje? Mooi gezicht dat vogeltje met in zijn bek een takje op weg naar zijn ideale gezinsuitbreiding plekje. Wel triest voor die ene wilde eend die in de berm van een weg lag. Aangereden door waarschijnlijk een voertuig.
Die komt niet toe aan gezinsuitbreiding.
joukon schreef:
zo 07 apr, 2019 22:53
Wel triest voor die ene wilde eend die in de berm van een weg lag. Aangereden door waarschijnlijk een voertuig.
Die komt niet toe aan gezinsuitbreiding.
Of een ziekte, of een hoogspanningsleiding ontmoet, of een roofdier, of misschien wel een auto ja...
Wij zijn vandaag 50km wezen fietsen, even langs m’n nieuwe werk om te kijken hoe ver dat weg is (hoe lang vooral) onderweg tal van hazen en konijnen dood op de weg zien liggen, het is hier een plaag door alle zachte winters...
Leon schreef:
zo 07 apr, 2019 21:19
Misschien dat Freud wel duiding had kunnen brengen als rooss geniet van de aanblik van nestelende vogels. :wink:
Carl Jung, een leerling van Freud en de grondlegger van de analytische psychologie maakte gebruik van archetypen. Het archetypische lammetje staat voor onschuld, de vogel voor vrijheid en het nest waarschijnlijk voor huiselijkheid en gezelligheid. Zo zie je maar weer wat er zich allemaal afspeelt in het diepste gewrocht van mijn psyche :D
Shadow schreef:
zo 07 apr, 2019 23:11
Of een ziekte, of een hoogspanningsleiding ontmoet, of een roofdier, of misschien wel een auto ja...
Wij zijn vandaag 50km wezen fietsen, even langs m’n nieuwe werk om te kijken hoe ver dat weg is (hoe lang vooral) onderweg tal van hazen en konijnen dood op de weg zien liggen, het is hier een plaag door alle zachte winters...
Zachte winters..... zucht, wanneer kon de laatste 11-stedentocht verreden worden? Wie herinnert zich dat nog? Dat wordt ver weg in je 'stoffige' verleden zoeken.
Oorzaak kan natuurlijk ook zijn dat het konijn en haas geen natuurlijke vijanden meer heeft. Of dat steeds meer asfalt erbij is gekomen en voertuigen, en meer mensen die auto rijden en vooral niet op snelheid beperken; Herman van Veen - Opzij opzij opzij we hebben ongelooflijke haast....

Wens je succes met je nieuwe werkplek :D
In deze tijd van het jaar is het vooral de expansie-drang wat er voor zorgt dat wilde dieren geen oog meer hebben voor hun omgeving, met alle gevolgen van dien. Liefde maakt blind, ook bij beestjes....
Elfstedentochten:

2 januari 1909, 7 februari 1912, 27 januari 1917, 12 februari 1929, 16 december 1933, 30 januari 1940, 6 februari 1941, 22 januari 1942, 8 februari 1947, 3 februari 1954, 14 februari 1956, 18 januari 1963, 21 februari 1985, 26 februari 1986 en 4 januari 1997.

Tussen de tocht in 1963 en in 1985 zat ruim 22 jaar, dus niet getreurd, het kan nog steeds.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 apr, 2019 14:27
Elfstedentochten:

2 januari 1909, 7 februari 1912, 27 januari 1917, 12 februari 1929, 16 december 1933, 30 januari 1940, 6 februari 1941, 22 januari 1942, 8 februari 1947, 3 februari 1954, 14 februari 1956, 18 januari 1963, 21 februari 1985, 26 februari 1986 en 4 januari 1997.

Tussen de tocht in 1963 en in 1985 zat ruim 22 jaar, dus niet getreurd, het kan nog steeds.
Als jij nog in sprookjes gelooft wel ja :evil: