Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1025 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
wo 02 okt, 2019 21:57
Huis met gezichtsuitdrukking.jpg

Huis met gezichtsuitdrukking (authentiek).
Goed gespot Martin. En een dikke onvoldoende voor de architect!

Er zijn trouwens meer grappige foto's van huizen met een gezicht, zoals o.a. op deze website te zien is: http://www.kickvick.com/houses-with-human-faces/.
Dat huis met de gezichtsuitdrukking staat in Sauwerd, goed zichtbaar vanaf de spoorlijn. Toen ik nog werkte, ging ik er dagelijks langs.
Het zijn juist de gordijnen die de bewoners hun huis werkelijk ogen en mond gaven. Als die gordijnen eens konden bewegen....
Fuji S 5700 214-kl.jpg

Je vindt maar zelden twee auto's naast elkaar, waarbij de kentekens erg op elkaar lijken. :wink:
Bolsward

Afbeelding

Met de toren (thans in restauratie) van Stadhuis nog in top.
Twee kilometer vanaf het drielandenpunt staat museum Vaals.
De Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman heeft het Christusbeeld van ruim drie meter - het grootste uit de collectie van ruim 200 heiligenbeelden - opgevrolijkt.

Afbeelding
janenliseth schreef:
do 03 okt, 2019 13:44
Twee kilometer vanaf het drielandenpunt staat museum Vaals.
De Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman heeft het Christusbeeld van ruim drie meter - het grootste uit de collectie van ruim 200 heiligenbeelden - opgevrolijkt.

Afbeelding
Dit beeld heb ik ook gezien, op het linkerbeen staat de Martinitoren van Groningen afgebeeld. Ernaast is een restaurant met een erg Rooms-katholiek interieur.
janenliseth schreef:
do 03 okt, 2019 13:13
Bolsward

Afbeelding

Met de toren (thans in restauratie) van Stadhuis nog in top.
Wat is er grappig?
Martin E. van Doornik schreef:
di 01 okt, 2019 16:39
peter de rijk schreef:
di 01 okt, 2019 15:35
renel schreef:
di 01 okt, 2019 14:30
Houthaksters.
Deze reclame kwam de Engadiner houthakker Rodolfo Rüdisühli (prachtnaam!) wel op aantijgingen van seksisme te staan, aldus de Zwitserse boulevardkrant Blick 8) .
En er lopen anders wel nogal wat Dirndl-vrouwen rond tijdens de Oktoberfest in Bayern en geen vuil woord daarover....
Maar samen met de opmerking “een flinke bos hout voor de deur”. Snap ik de aantijgingen wel.
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 okt, 2019 11:23
Je vindt maar zelden twee auto's naast elkaar, waarbij de kentekens erg op elkaar lijken. :wink:
Ik neem dus aan dat je in Zweden je autonummer zelf mag kiezen. Wat een rijkdom!
math schreef:
do 03 okt, 2019 22:15
Martin E. van Doornik schreef:
do 03 okt, 2019 11:23
Je vindt maar zelden twee auto's naast elkaar, waarbij de kentekens erg op elkaar lijken. :wink:
Ik neem dus aan dat je in Zweden je autonummer zelf mag kiezen. Wat een rijkdom!

De auto rechts is van mij, gefotografeerd voor mijn huis in Zweden. De witte bestelwagen met JBB 399 is van een timmerbedrijf, dat de keukenvloer vervangen heeft.
willem.m schreef:
do 03 okt, 2019 16:22
janenliseth schreef:
do 03 okt, 2019 13:13
Bolsward

Afbeelding

Met de toren (thans in restauratie) van Stadhuis nog in top.
Wat is er grappig?
Het gaat om grappige zaken in casu de kunst boven de Stadsgracht.

De tekst ( wellicht overbodig ) onder de foto is informatief.
janenliseth schreef:
vr 04 okt, 2019 09:53

Het gaat om grappige zaken in casu de kunst boven de Stadsgracht.

De tekst ( wellicht overbodig ) onder de foto is informatief.
Bedoel je de silhouetten van schaatsers van de Elfstedentocht op die bogen boven de gracht? Dan moeten ze wel goed in het midden schaatsen, want anders krijgen ze een flinke dreun op hun kop tegen de lage bogen, tenzij ze weggenomen kunnen worden.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 okt, 2019 14:37
janenliseth schreef:
vr 04 okt, 2019 09:53

Het gaat om grappige zaken in casu de kunst boven de Stadsgracht.

De tekst ( wellicht overbodig ) onder de foto is informatief.
Bedoel je de silhouetten van schaatsers van de Elfstedentocht op die bogen boven de gracht? Dan moeten ze wel goed in het midden schaatsen, want anders krijgen ze een flinke dreun op hun kop tegen de lage bogen, tenzij ze weggenomen kunnen worden.
De bogen met verlichting zijn, zo blijkt op streetview, verwijderd.
https://www.lc.nl/friesland/Bolsward-in ... ogle.nl%2F
janenliseth schreef:
vr 04 okt, 2019 16:15
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 okt, 2019 14:37
janenliseth schreef:
vr 04 okt, 2019 09:53

Het gaat om grappige zaken in casu de kunst boven de Stadsgracht.

De tekst ( wellicht overbodig ) onder de foto is informatief.
Bedoel je de silhouetten van schaatsers van de Elfstedentocht op die bogen boven de gracht? Dan moeten ze wel goed in het midden schaatsen, want anders krijgen ze een flinke dreun op hun kop tegen de lage bogen, tenzij ze weggenomen kunnen worden.
De bogen met verlichting zijn, zo blijkt op streetview, verwijderd.
https://www.lc.nl/friesland/Bolsward-in ... ogle.nl%2F
En de bomen ook, ik snap niet waarom maar in friesland zijn ze net als in zeeland blijkbaar ook zuunig, of knieperig.
Dat had ik niet verwacht: een paar hectare bloeiende zonnebloemen in Oktober in West-Friesland.

Afbeelding
janenliseth schreef:
za 05 okt, 2019 12:06
Dat had ik niet verwacht: een paar hectare bloeiende zonnebloemen in Oktober in West-Friesland.
Pal voor mijn huis staan er nog steeds zonnebloemen, gemengd met blauwe korenbloemen, in een 4 meter brede strook rondom een akker. Tussen Winsum en Baflo zie ik een veld met knalgele bloemen. Koolzaad? Nee, het zijn mosterdplanten, die in het najaar bloeien. Zie hier respectievelijk onder (niet van mooie kwaliteit, vandaag genomen met mijn smartphone):

Zonnebloemen voor huis.jpg
Gele mosterdzaadplanten.jpg
2012 fiets ik door Friesland
Ik maak regelmatig foto's van kerken en krijg ik de kans dan zal ik deze bezoeken.
Maar niet eerder is het me opgevallen dat er ook andere vanen op kerktorens kunnen voorkomen dan hanen en kruizen.
Zo ook in het voormalige dorp Duurswoude samengevoegd met Wijnjewoude.
Daar stond in top een paard op de toren.

Afbeelding
Afbeelding
Daar wilde ik graag meer van weten. Want, wat voor betekenis heeft dat ?
Daar heb ik geen eenduidig antwoord op kunnen vinden.
Maar, het blijkt dat het te maken zou kunnen hebben met het boerenlandleven.

Wel een prachtige site over windvanen : http://www.brascamp.nl/windvaan/00-haan.html
Zo kwam ik er achter dat een paard alleen in Friesland en Groningen voor komt.
Afbeelding
Zoals deze site over windvanen al weergeeft, zijn er tal van vormen van windvanen op kerktorens.
De 'Olle Grieze' (Martinitoren in de volksmond) in Groningen heeft een heus paard in de top staan.

Wat me nog zeer is bijgebleven, ken ik een windvaan in de vorm van een zonnetje. Ik heb in de jaren '50 in de Amsterdamse Indische buurt gewoond. Wanneer ik de voordeur uit liep en naar rechts keek, zag ik de Elthetokerk staan, die daar aan het eind van de Insulindeweg stond. Deze fraaie Art Deco-kerk is in 1992 gesloopt. Maar ik zie elk detail nog precies voor me in mijn jeugdherinneringen.

Toren Elthetokerk-klein.jpg
Niet in de zin van een kerktoren, maar op mijn Blaricumse geboortehuis stond een grote koperen windwijzer in de vorm van een zeilschip. Hij is in 1942 in opdracht van mijn grootvader vervaardigd. Maar het ging helaas om zogenaamde 'oorlogskoper' van slechte kwaliteit, dat de soldeerpunten later los gingen raken en weer moeilijk terug te solderen zijn. In 1972 heb ik hem van het dak weggenomen. Hij is nu in het bezit van mijn broer, die echter niets mee doet.

Windwijzer in 1942-klein.jpg
Inmiddels alweer 8 jaar geleden in Denemarken:

2 Aso's op weg naar het strand :P
Asostrand.jpg
Dinxperlo, waar de Nederlands-Duitse grens dwars doorheen loopt (bord moest kennelijk per letter betaald worden):
20190724-0011-LR5.jpg