Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1019 berichten
Zo is de vlag van Oekraïne erop gebaseerd; blauwe lucht boven weidse korenvelden.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 17 apr, 2022 23:55
Zo is de vlag van Oekraïne erop gebaseerd; blauwe lucht boven weidse korenvelden.
Dat ligt toch een tikkeltje genuanceerder.

Er is niet één gebeurtenis of gedachte in de geschiedenis van de Oekraïense vlag geweest die ervoor zorgde dat blauw en geel de nationale kleuren van Oekraïne zijn geworden. Wel hebben de kleuren in de geschiedenis van de verschillende delen van het huidige Oekraïne belangrijke symbolische rollen gespeeld, met name als symbolen van het Hoogmiddeleeuwse vorstendom Galicië-Wolynië en later de streek rond Lemberg alsmede als symbool van de Kozakken die in de 18e eeuw samen met Zweden tegen Rusland vochten. Ook waren blauw en geel de kleuren van Oekraïense staten die zich in de periode 1917-1919 kortstondig konden handhaven.

In Oekraïne ziet men nu echter een andere betekenis in de kleurencombinatie blauw-geel: deze staat voor de uitgestrekte graanvelden onder de blauwe Oekraïense hemel. Deze breedgedragen symboliek is echter pas gedurende de tweede helft van de negentiende eeuw bedacht door nationalisten die een uitleg wilden voor de kleuren van de vlag. Deze uitleg heeft de vlag echter wel gevormd: voordat zij bedacht werd, plaatste men meestal de gele band boven de blauwe in plaats van andersom.
Poppink schreef:
ma 18 apr, 2022 00:05
Martin E. van Doornik schreef:
zo 17 apr, 2022 23:55
Zo is de vlag van Oekraïne erop gebaseerd; blauwe lucht boven weidse korenvelden.
Dat ligt toch een tikkeltje genuanceerder.
Komt nog bij dat ze in de Oekraïne geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken. :wink:
Rusland ook niet?
Niet grappig en m.i. ongepast, deze twee voorgaande, indirecte verwijzingen naar de oorlog in Oekraïne.
Dit zag ik in Aachen:

PXL_20220302_154413227.jpg
Toen we in de jaren '80 nog nauwelijks tv-zenders via de antenne konden ontvangen, keken er veel Nederlandse kinderen naar die Sendung.
willem.m schreef:
ma 18 apr, 2022 09:51
Niet grappig en m.i. ongepast, deze twee voorgaande, indirecte verwijzingen naar de oorlog in Oekraïne.
Ik verwees met geen létter naar de oorlog in Oekraïne, maar doelde op het gegeven dat nogal wat Nederlandse akkerbouwers daar een bedrijf beginnen omdat “de regels daar nog een stuk soepeler zijn”, met alle “voordelen” van dien.
Oké, dank voor de toelichting Speeder300. Blijkbaar leg ik een link die niet zo bedoeld is.
Afbeelding
Afbeelding
Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden. :P

Afbeelding
Leon schreef:
zo 17 apr, 2022 17:13
Afbeelding
Wel een fraaie foto.
Leon schreef:
zo 17 apr, 2022 17:13
Afbeelding
Dit vandaag geposte artikel biedt voor de leek (zoals ikzelf) enige uitleg over het middel waarmee men de akkers geel tovert: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... jk-het-nou

Saillante zinnen uit dat bericht:

LTO Nederland adviseerde onlangs aan boeren om die gele zoden snel om te spitten. "Laten we als landbouw zorgen dat we ons krediet niet verspelen", stond in een mailing.
Alle aandacht gaat naar de schadelijkheid voor de mens maar zelfs in dit artikel heeft men het er nauwelijks over dat het spul de complete habitat voor veel leven verwijdert.
DSC02323.jpg
Vandaag gefotografeerd op de 427 meter hoge berg Värmullsåsen bij Hagfors. Wat een rotweer, stromende regen bij slechts 7 graden. Koude noordenwind. De onderkant van het wolkendek lag ongeveer 50 meter lager dan waar ik stond. Zag ik daar een bord voor een MTB-route staan. Wat een modder en veel keien, want achter dit decor is er een steile helling omlaag. Brrr.... mij niet gezien, iets voor gedurfde waaghalzen. Terug naar huis (22 km zuidelijker) waar ik de woonkamer lekker warm heb gestookt met een houtkachel. Om te dagdromen van fietstochten over gewone wegen.
https://www.trailforks.com/region/varmullsasen-22691/
Vanmiddag gefotografeerd langs de Klarälvsbanan in Värmland, Zweden. Vertaald: Welkom in Oostenrijk. Maar Salzburg bijvoorbeeld ligt 1650 km zuidelijker.... :roll:

DSC02441.jpg
Als je bij Maasmechelen (B) van knooppunt 551 naar 550 fietst geldt een stopverbod op het fietspad. (Het rechterdeel van de weg is een fietspad, het linker een rijbaan met beperkte toegang)
Op het einde staat geen 'einde stopverbod', dus je begrijpt dat ik in één ruk naar huis ben gefietst!
Het bord staat er al lang, dus ik denk dat het de wegbeheerder menes is: https://www.google.com/maps/@50.9852784 ... 384!8i8192
Afbeelding
1030416.jpg
1030420.jpg
1030423.jpg
Beslist niet grappig.
Beetje krappe fietsstrook voor zo’n weg.