Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aandrijfriem probleem IKEA fiets - Forum Wereldfietser

Aandrijfriem probleem IKEA fiets

https://www.ad.nl/economie/ikea-roept-g ... ~ad0e9058/

Werkt Ikea ook met Gates? ;-)

EDIT: Topictitel aangepast op verzoek
Ik lees op de website van de Fietsersbond dat het Continental riemen zijn: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... da-lekker/

(Kun je de titel van het topic veranderen in iets duielijkers? Technisch ben jij degene die dat kan. Als je het eerste bericht wijzigt kun je de titel ook wijzigen.)
Tsja, mijn stadsfiets, een Union Lite, werkt ook met Continental. :( Ik ben benieuwd of ik daar nog wat van hoor.
Robert
Vorig jaar voor mijn dochter een fiets met Continental riem gekocht. Moet ik me nu zorgen maken, of komt dit alleen bij de Ikea-fietsen voor?
Bij Gates zal er wel luid gejuich zijn opgestegen bij dit bericht.
Belangrijkste vraag derhalve: als die IKEA fiets in elkaar gezet moest worden door de koper, gold dat dan ook voor het opspannen van de riem?

En volgens de montagehandleiding zat die riem er al op af fabriek [pdf].
Op de website van Canyon https://www.canyon.com/experience/news/ ... ml?id=3713 vind ik het volgende: fietsen met 8mm-riemen van Continental met het opschrift Conti CDS niet meer gebruiken omdat deze kunnen breken. Dus ik ga mijn dochter maar even waarschuwen.
PeterVanRijn schreef:
do 24 mei, 2018 10:41
Bij Gates zal er wel luid gejuich zijn opgestegen bij dit bericht.
Ik interpreteerde in eerste instantie je bericht verkeerd... ;)

"Als het een riem van Gates was geweest, zou er luid gejuich van (een deel van) dit forum zijn opgestegen" :lol:
Vaalt tegen. Begin jaren 80 UCI verbiedt de reiem voor baanwielrennen voor hetzelfde reden als de Ikea fiets.
2018 UCI maakt mogelijk gebruik van een riem bij BMX.
Nu begint de massa productie van de riem. hopelijk over 10-15 jaar geen kinderziekte meer.

Maar er zijn meer problemen met de Ikea fiets.
Blijk SRAM inernal gear hub is niet meer in productie
http://www.bike-eu.com/sales-trends/nie ... n-10129065

kortom de legende in fietsindustrie "Fichtel & Sachs" bestaat niet meer.
Leon schreef:
do 24 mei, 2018 10:30


(Kun je de titel van het topic veranderen in iets duielijkers? Technisch ben jij degene die dat kan. Als je het eerste bericht wijzigt kun je de titel ook wijzigen.)
Wat stel je voor? Dit dekt wel aardig de lading dacht ik. Maar ik sta open voor suggesties :-)
mij voorstel
1. problemen Ikea fiets - twee problemen - riem en naaf niet meer leverbaar
of
2. Conty CDS problem -
Voor de duidelijkheid mag wat mij betreft ook wel in de titel dat het om de ikea fietsen gaat (die uitgebreid in het nieuws zijn). Zonder zie ik het meer alsof er een vakantiefietser een probleem onderweg heeft gekregen. Ook vervelend, maar een geheel andere discussie.
Misleidende titel inderdaad.

Die van het AD is wèl goed: "IKEA roept 'gevaarlijke' stadsfiets SLADDA terug". Misschien die maar overnemen?
Het nieuws is dat Ikea een bepaald type fiets terugroept. De titel Terugroepactie Ikea Sladda-fiets lijkt me wel wat. Ik zie nu dat de titel al een stuk beter is :-)
Riemen kunnen overigens wel breken...ook die van Gates. net als kettingen.
Ik heb het nooit gehad maar mijn buurman heeft zijn riem kapot gereden. Overigens wel na ongelofelijk veel km's en veel stoempwerk op de MTB. Maar al met al schrok hij wel even.
Ook kettingen kunnen breken. Daar is een riem dan niet anders in dan een ketting. Met soms hele vervelende gevolgen...

Wel is het zo dat er niet op zo'n grote schaal fietsen zijn terug geroepen vanwege het breken van een ketting.
Volgens de berichtgeving zijn er volgens Ikea wereldwijd 11 meldingen van gebroken riemen ontvangen, in 2 gevallen heeft dit tot lichte verwondingen geleid :roll:
(natuurlijk vervelend genoeg voor degene die daardoor getroffen is).

(zie: https://frontpage.fok.nl/nieuws/795497/ ... LE+COOKIES

Nu weet ik niet hoeveel van die fietsen er inmiddels wereldwijd zijn verkocht, maar zegt het wat mij betreft meer iets over het beleid van Ikea om zo'n beslissing tot terugroepen te nemen.
Edwin* schreef: Nu weet ik niet hoeveel van die fietsen er inmiddels wereldwijd zijn verkocht, maar zegt het wat mij betreft meer iets over het beleid van Ikea om zo'n beslissing tot terugroepen te nemen.
6000 (volgens de journalisten/het uitgestuurde persbericht)
Just Koen schreef: Edwin* schreef:
Nu weet ik niet hoeveel van die fietsen er inmiddels wereldwijd zijn verkocht, maar zegt het wat mij betreft meer iets over het beleid van Ikea om zo'n beslissing tot terugroepen te nemen.
6000 (volgens de journalisten/het uitgestuurde persbericht)
En volgens de informatie die ik heb zag het er naar uit dat er veel meer riemen zouden breken (Conti wist blijkbaar al langer dat er een probleem was), dus ik kan vermoeden dat de terugroepactie niet gebaseerd is op de 11 reeds gebroken riemen.
Kijk even op de site van Canyon die precies hetzelfde doet, dus id er moet iets meer aan de hand zijn als 11 gebroken riemen wereldwijd.