Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aandrijfriem probleem IKEA fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aandrijfriem probleem IKEA fiets

Mijn ketting is een paar weken terug gebroken. Daar gaan de statistieken van Leon ;-)

(Ze was gelukkig 1 schakel naast mijn missing link gebroken, dus gebroken schakel eruit gehaald en terug vastgemaakt. De hele aandrijflijn is versleten, ik heb een nieuwe aandrijflijn liggen maar nog geen tijd gehad...)

Waar ik in deze niets over hoor zeggen is het FOD-probleem: wat gebeurt er als er een steen of tak of ... in je aandrijflijn terecht komt.

Bij een derailleur fiets met ketting verwacht ik weinig problemen. De ketting zal waarschijnlijk wel ergens van de tandwielen lopen maar verder niet veel erg.

Bij een singlespeed met ketting of kettingfiets met naafversnelling verwacht ik het achterwiel verschuift in de achterpatten (of hoe die dingen ook noemen) en dat de ketting eraf loopt. Dit is toch de manier hoe de (kinder)fietsen zich vroeger gedroegen als we ermee in het bos gingen crossen. Met een excentrische bottom bracket of fancy verstelbare achterpatten kan dit natuurlijk niet, dan zal de ketting de zwakste schakel worden.

Merk op dat heel veel fietsen met ketting en naafversnelling uitgerust zijn met een gesloten kettingkast waardoor het probleem niet zal optreden.

Bij de meeste fietsen met riem die ik zie passeren wordt gebruik gemaakt van a) een open systeem en b) fancy achterpatten of excentrische bottom bracket, waardoor de zwakste schakel zowieso de riem wordt. Daarenboven zijn deze fietsen nog bovenmate stijf, dus er is echt geen uitweg als er iets tussen riem en tandwielen terecht komt.
Snubber monteren. Zou volgens deskundige dat nadeel wegnemen.

Groet,
Tom
bdr schreef:
di 05 jun, 2018 14:48
Waar ik in deze niets over hoor zeggen is het FOD-probleem: wat gebeurt er als er een steen of tak of ... in je aandrijflijn terecht komt.
Bekend probleem in MTB werld - daroom zie ze niet waak op een MTB. Een tak, wat harder doortrappen en is game over.
Just Koen schreef:
ma 04 jun, 2018 00:33

Stel dat er 2000 fietsenmakers zijn in NL, dan zou elke fm per jaar 15 gebroken kettingen zien langskomen. Lijkt me toch niet onwaarschijnlijk?
Hallo Koen
Statistieken vertellen weinig.
Eeen mooi weer en goede wegen vakantie fiets is anders dan een race, MTB, of stad/kroeg fiets.
Een voorbeeld. Jij ben Idworks deskundige. Heb je ooit een kapotte Idworx kettingkast gehad? Ik fiets al 30,000++km met Idworkx/gelijk/Hessling kettingkast en hij is even goed als nieuw. De kettingkasten van onze familie fietsen zijn ook goed
Dan ga jij langs trainstation en jij zie heleboel kapotte kettingkasten.
PS: Mij praktijkervaring komt overheen met Idworkx visie. Kwalitatieve tandwielen en ketting + moderne kettingkast zij goede basis voor probleemloze 10,000km.
Tom vds schreef:
di 05 jun, 2018 15:05
Snubber monteren. Zou volgens deskundige dat nadeel wegnemen.
Een snubber raakt normaal de riem niet, dus ik zie niet in hoe die het probleem oplost. (Ik zie ook niet in wat die snubber doet, als er zoveel speling is dat de riem tanden zou kunnen verspringen is de riemspanning toch niet correct?)
Ik neem aan dat de deskundigen daar meer over kunnen vertellen.
Ik weet alleen dat die zogenaamde snubber daartoe zou dienen, vandaar dat ik het vermeldde.
Maar misschien gaat riem èn snubber wel kapot met een flinke steen ertussen...?

Groet,
Tom.
bdr schreef:
di 05 jun, 2018 14:48
Met een excentrische bottom bracket of fancy verstelbare achterpatten kan dit natuurlijk niet, dan zal de ketting de zwakste schakel worden.
Ik vraag het me af,maar het is wel te hopen, want het is in het algemeen bijzonder fijn als een goedkoop onderdeel de zwakste schakel is. :!: (En niet het frame of de mooie versnellingsnaaf)

Iets in de aandrijving van een derailleurfiets krijgen kan overigens ook behoorlijk dramatisch aflopen als dit object door een doorrammende fietser ook nog via een of beide derailleurs geperst wordt of als het object (tak) het klaarspeelt via de spaken energie toegevoerd te krijgen of als de ketting er in slaagt tussen het grootste kransje en de spaken terecht te komen terijl de fiets nog snelheid heeft...
Friso* schreef:
vr 25 mei, 2018 12:15
Ik lees al langer klachten over brekende riemen van Conti bij slechts een paar duizend km in gebruik. Als men nog een suggestie wilt voor de topictitel zou ik vermelden over welke riem het gaat.
Vanwege het onderhoudsvrije karakter van de riem heb ik er toch voor gekozen.
Ik heb een Cortina en die leveren ook niet meer uit.
Mijn fietsenmaker heeft het model bij een collega weggetrokken voor mij.

Speciaal vanwege de riem heb ik een km-teller op de fiets geplaatst zodat ik de riemspanning en het onderhoud in de gaten kan houden.
Ik heb een vraag voor de riem deskundige.

Conti CDS is een 8mm riemsysteem in twee varianten - Kevlar en Carbon. Vanaf 2016 is alleen carbon.

Welke type riem gaat over in deze topic?
AfbeeldingCortina Mozzo 2018 Irestone Pearl Matt by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Ik heb de Carbon riem op mijn fiets zitten en hier geld de leveringstop ook voor.
Cortina roept de fietsen alleen niet terug.
Mijn fietsenmaker vertelde wel dat alle voorraad fietsen omgebouwd gaan worden naar een ketting.
Tenzij er een andere oplossing komt.
Bedankt,
Ik was net aan verdiepen in conti systeem. Ik snap nog niet alles. daarom deze vraag.
Nu ben ik aan het puzzelen van - wat is het verschil tussen Conti CDS en Conti CBD
Een nog een offtopic - gates heeft aangepast de text voor levensduur - nu is 2 keer langer dan de ketting. Ik denk dat vroeger was 4x