Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstoeristen vermoord in Mexico - Forum Wereldfietser

Fietstoeristen vermoord in Mexico

Geen gezellig bericht, zag dit gisteren avond voorbij komen in het nieuws.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/12/eu ... d-a1602726
Erg incompleet verhaal: waar waren de fietsen en de uitrusting?
Afbeelding
Foto gevonden op het web van de Duitse man en de Poolse man.
Afbeelding

https://mexiconewsdaily.com/news/german ... two-weeks/
De website van de Duitse wereldfietser. Staat trouwens vol met mooie foto's genomen tijdens zijn reis.
http://www.kozmopolit.de/en/
verhaal van de Pool is ook niet alledaags,
http://www.dziennik.com/publicystyka/ar ... -w-podrozy

vertaling;
Hij is 36 jaar oud, komt uit Szczecin hij is een bakker-banketbakker van beroep, en een reiziger door passie. Een bezoek aan de wereld is niet alleen zijn passie geworden, maar ook een manier van leven, die hij de helft van de tijd buiten Polen heeft doorgebracht. Krzysztof Chmielewski bovendien gekozen voor de goedkoopste, maar waarschijnlijk ook de moeilijkste vorm van reizen - het verplaatsen te voet, soms maakt gebruik van liften, en als iemand hem een ​​oude fiets zal geven, de pedalen totdat wanneer ze niet uit elkaar zal vallen of zal hij niet gestolen. Bovendien heeft hij niet teveel geld bij zich, en zelfs een betaalkaart en een telefoon. Het geld dat nodig is om te overleven, probeert te verdienen aan ongedwongen banen en te helpen voor de spreekwoordelijke boterham.


Tot dusverre heeft hij 51 landen in Europa bezocht (waaronder de kleinste: Liechtenstein, Monaco, het Vaticaan, San Marino, Luxemburg en Andorra), in Afrika en Noord-Amerika. Echter, de grootste indruk op hem had Griekenland, Nederland, Canada, Mexico en Gambia, waar hij de aardigste mensen ontmoette. Hij bezocht verschillende landen op het oude continent zelfs meerdere keren. "Ik was niet alleen de drie eilanden in IJsland, Malta en Cyprus" - onthult in een interview uitgevoerd in greenpoinckiej redactionele "Nowy Dziennik", die onlangs werd bezocht, want nu bezoekt de Verenigde Staten.

Krzysztof Chmielewski wekt de sympathie van veel mensen op dankzij de ongebruikelijke vorm van reizen, die - zoals hij benadrukt - hem niets kost. Hiervoor gebruikt hij zijn benen, een fiets en vriendelijke chauffeurs die hem als lifter meenemen op de wegen die hij verplaatst.

"Als iemand geld wil of seks wil aanbieden vanwege het feit dat hij me een lift zal geven, dan begin ik niet, ik ga te voet", zegt de reiziger. Hij benadrukt dat hij het liefst fietst. . "Mensen zijn bang voor lifters Helaas zijn veel mensen denken dat ze kunnen ze worden aangevallen, beroofd en zelfs gedood - zegt hij ernstig -. En ik ben het soort persoon die mensen graag helpen Er waren zelfs situaties dat sommige chauffeurs waren. zo moe dat ze op de achterbank of naast de bestuurder gingen slapen en ik hun auto bestuurde "- legt Krzysztof uit.

Zijn ouders leven niet meer, maar hij heeft een zus, neven en oma. Toen hij als lifter begon te reizen, was de nog steeds levende moeder erg bang voor hem.

"Ze was bang dat me iets vertellen door niet te gebeuren, of me reizen zonder geld dat hij begon te stelen. Ik kan omgaan met elke situatie. Als ik heb honger en ik heb geen geld loop dan naar elk restaurant en vragen voor het hoofd, die suggereren hulp voor een stuk pizza of een maaltijd - verklaart de reiziger -. dan moet ik altijd in slagen om iets te eten, vaak geen database werkt, en soms de situaties die ik krijg eten of wat geld op de weg ".

TRAVELER BAKCY
"In 1999, op de leeftijd van 18, heb ik het land verlaten liftend en kwam over de Straat van Gibraltar naar Afrika Later, terug van Marokko naar Gambia en deze reis heeft mijn leven veranderd" - Christopher begint zijn verhaal. Het was deze expeditie die zijn reispassie stimuleerde, en hij begon haar als een groot avontuur te behandelen.

In Gambia bracht Chmielewski het hele jaar door en verwierf zelfs het burgerschap van dit land. Hij begreep toen dat vrijwel overal zonder geld kan worden bereikt en merkte op dat reizen niet alleen een mooie vorm van leven is, maar ook erg ontwikkeld en educatief is. Aanvankelijk reisde hij als lifter, vaak bewoog hij te voet en op grote afstanden. Na verloop van tijd begon hij de fiets te gebruiken en praktisch beoefent hij deze drie bewegingsvormen tot vandaag. Terwijl hij constant op reis was, beheerste hij verschillende talen, waardoor hij steeds beter kan communiceren in verschillende landen, en vooral om vrienden te maken.

EUROPESE COBERS
Na een verblijf van meerdere maanden in Afrika, keerde Krzysztof voor korte tijd terug naar Polen en begon aan een reis door Europa. "Ik kreeg een geschenk van een rijkere familie met wie ik woonde en die naar Frankrijk ging, een ticket van Dakar naar Warschau en ik kwam een ​​tijdje naar Polen" -
Wouter Duijndam schreef:
zo 13 mei, 2018 10:58
De website van de Duitse wereldfietser. Staat trouwens vol met mooie foto's genomen tijdens zijn reis.
http://www.kozmopolit.de/en/
Prachtige foto's idd.

Een verschrikkelijk einde van een mooie reis.
Pfoeh, daar heb ik ook nog gefietst, en een poging tot beroving meegemaakt. Vijftien jaar geleden had de politie daar, voor zover je die kunt vertrouwen, ook al weinig te vertellen. Het is langs de MEX199, van San Cristóbal de las Casas naar Palenque. Hier wat meer informatie en een kaartje https://mexiconewsdaily.com/news/cyclis ... s-highway/
Aj, dat is altijd onze grootste zorg. Zo moeilijk in te schatten of er gevaar dreigt of niet. Twee keer overvallen maar dat is in al die jaren bijna niets. We hebben nog steeds veel geluk gehad. Ik wens de familie en de vrienden heel veel sterkte.

Marco
^^^ Is dat echt je grootste zorg? Het is een bekend onderwerp, maar is het verkeer niet gevaarlijker als wereldfietser? Of het weer?
Honden?

Overigens typerend voor Mexico hoe de overheid aanvankelijk het gebeuren als ongeluk weg wilde zetten. Ik (vooralsnog helemaal geen wereldfietser), denk dat dit soort zware criminaliteit vooral voorkomt in bepaalde landen en in bepaalde gebieden.
Ik vermoed, zo voor de vuist weg, dat een rit door natuur/berggebieden waar beschaafde mensen wonen en waar bij voorkeur een goed functionerende overheid huishoudt minder kans op dit soort overvallen geeft dan in de buurt van verpauperde steden en in gebieden met corruptie ed.
Mexico lijkt me, samen met nog wat midden en Zuid Amerikaanse landen/gebieden slecht scoren op het gebied van sociale veiligheid. Maar ik hoor graag van terzake kundigen of mijn vermoeden juist is.
Aan de andere kant zijn rovers van alle tijden, alleen vrolijk, voorzien van prijzige elektronica en geld en ongewapend op de fiets de wereld over trekken is meer een recente uitvinding. Die twee gaan niet altijd soepel samen.
Aan de andere kant zijn rovers van alle tijden, alleen vrolijk, voorzien van prijzige elektronica en geld en ongewapend op de fiets de wereld over trekken is meer een recente uitvinding. Die twee gaan niet altijd soepel samen.
- jammer genoeg niet. Dit is wat mij vooralsnog Latijns Amerika links doet laten liggen - vermoed dat ik als vrouw alleen nog meer risico dan mannen zou lopen.

Hoor graag van ervaringsdeskundigen want zou er toch best graag nog eens gaan fietsen.
Ik leef mee enorm met deze mensen maar vindt ook dat je het wereldreizen daarmee niet zou moeten willen stoppen.

Ben zelf helaas nog maar een junior fietser (op mountainbike na) maar heb wel redelijk wat ervaring met wereldreizen vanuit mijn werk (200+ reizen). Conclusie: Je kunt jezelf helaas nooit 100% voorbereiden maar je kunt wel opletten en je gezonde verstand gebruiken door goed voor te bereiden met gedegen reisinformatie, te luisteren naar locals. Als je het niet vertrouwd, niet gaan of een escape route pakken (better to be safe than sorry).
Naar mijn idee gebeurt dit ook vrijwel nooit. Ook een reden waardoor dit zo groot nieuws is.
Maar specifiek Mexico heeft al jaren grote veiligheidsproblemen en een afschuwelijke drugsoorlog.

Het lijkt me dat je al fietsend in de diverse bekende prachtige natuurgebieden op dat continent minder problemen kunt verwachten.

Met dit soort dingen is het net als met een nare aanrijding met auto's in de buurt; geen reden om niet toch weer op de fiets C.q. de auto te stappen.
Maart jl heb ik met rugtas gereisd tussen o.a. Palenque, Ocosingo, Comitan en San Christobal. Deels in collectivo's / combi's en deels toerbussen. De mensen zijn er in het algemeen vriendelijk en behulpzaam. Zelf heb ik in die weken geen rare dingen meegemaakt en ook geen verhalen uit eerste hand gehoord.

Dit verhaal raakt me natuurlijk en doet me ook aan mijn tijd daar terugdenken. Als je risico's kunt vermijden doe je dat natuurlijk, maar ik betwijfel of de gebeurtenis wel samenhangt met de regio.
mavave schreef:
ma 14 mei, 2018 19:18
Maart jl heb ik met rugtas gereisd tussen o.a. Palenque, Ocosingo, Comitan en San Christobal. Deels in collectivo's / combi's en deels toerbussen. De mensen zijn er in het algemeen vriendelijk en behulpzaam. Zelf heb ik in die weken geen rare dingen meegemaakt en ook geen verhalen uit eerste hand gehoord.

Dit verhaal raakt me natuurlijk en doet me ook aan mijn tijd daar terugdenken. Als je risico's kunt vermijden doe je dat natuurlijk, maar ik betwijfel of de gebeurtenis wel samenhangt met de regio.
De weg tussen Palenque en San Cristóbal, waarlangs deze moorden zijn gepleegd, staat helaas al vele jaren (>25 jaar) bekend als gevaarlijk. En helaas is deze weg ook niet de enige in Chiapas waar geregeld incidenten plaatsvinden. Lees er maar eens oude Lonely Planets op na of een actuele Mexicaanse krant. Het gebied rond Ocosingo is van oudsher een bolwerk van de Zapatistas en de facto een wetteloze regio, zoals hierboven al vermeld. Toen we een aantal jaren geleden in Yucatan en omstreken fietsten, werd ons door locals aangeraden bepaalde wegen te mijden, waaronder de bewuste MX199, en verder ook de weg richting Guatemala-Tikal (weet niet hoe het nu daar is).
IMG_2147.JPG
Voor mij is het al weer jaren geleden (2003), maar Chiapas en inderdaad de weg naar Tikal waren de enige plekken in heel Mexico waar ik me onveilig voelde, en waar ik op bepaalde trajecten politiebescherming kreeg.
Drugsmoorden had je toen ook al, maar die gaan langs je heen en vertekenen de statistieken.
Ik heb net bijna 5000 kilometer door Mexico gefietst. Nu ben ik Californië. Mexico voelde net zo veilig of soms even onveilig als Californië. Ik ben vanuit Palenque niet naar San Cristobal gefietst omdat dit in het verleden onveilig was en omdat het niet goed uit kwam met de rest van mijn route. Fietsers die ik tegen kwam hebben me allemaal verteld dat ik juist wel naar San Cristobal moest gaan omdat dit een mooie stad is. Ik neem aan dat ze allemaal geen problemen hadden gehad.

Mexico lijkt mij wel een land waar je altijd een beetje de veiligheid in de gaten moet houden, maar onveilige plaatsen als eerder op mijn route door Midden Amerika heb ik hier niet gezien. (Ik ben niet in Chiapas geweest.) In Managua, Guatemala City en La Libertad (El Salvador) had ik het gevoel dat je in het donker niet op straat moest komen.

www.wilbertgatochfietsen.nl
Heb het afgrijselijke nieuws op teletekst gezien. Kan niet bevatten, sympathieke mensen die per fiets de wereld willen verkennen zo barbaars aan hun einde komen. Ga niet naar Mexico.
Ook in Nederland worden regelmatig mensen vermoord, ga niet naar Nederland!
Bert van Sprang schreef:
do 17 mei, 2018 16:44
Ook in Nederland worden regelmatig mensen vermoord, ga niet naar Nederland!
Ik begrijp de boodschap. :) Regelmatig heeft wel een andere betekenis in deze. Ook al zal er in Mexico verreweg het meest bende c.q drugs gerelateerd zijn.

  • 23.968 mensen vermoord in Mexico van Jan tm Nov 2017 (ministerie binnenlandse zaken Mexico. Alleen in Oktober kwamen er al 2764 mensen om).
Wow, dat zijn wel serieuze aantallen! Zelfs als je het corrigeert met het verschil in aantal inwoners is het toch ca 30 keer zoveel!