Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot - Forum Wereldfietser

Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot

Hoi,
Morgen en overmorgen is in Zuid-Limbirg de Amstel Gold race. Als je meedoet: geweldig. Als je langs de kant wilt komen aanmoedigen: geweldig. Als je zelf een ander rondje wilt fietsen: niet doen.
Dit is de kaart van zondag: https://www.activegeek.nl/files/Map-TAGR2014-250.jpg
Kortom: mocht je komen, fiets dan in Belgsich Limburg, al weet ik niet wat daar te doen is.

Zelf ben ik er wel klaar mee dat juist in een aantal (!) van de mooiste weekenden van het jaar bepaald wordt dat en groot deel van mijn fietsgebied onbereikbaar, of op zijn minst compleet onvoorspelbaar is en dat ik me eigelijk altijd eerst moet verdiepen in wat er dit weekend weer te doen is.
:lol: Tot straks Leon. Ik ben een van die gekken die mijn portemonnee komt legen dit weekend.
Pfff, ja, kunnen we onze dorpen niet meer uit of in. :(
Fietsen is leuk, maar het kan uit de voegen groeien....
Leon schreef:
vr 13 apr, 2018 09:09
Zelf ben ik er wel klaar mee dat juist in een aantal (!) van de mooiste weekenden van het jaar bepaald wordt dat en groot deel van mijn fietsgebied onbereikbaar, of op zijn minst compleet onvoorspelbaar is en dat ik me eigelijk altijd eerst moet verdiepen in wat er dit weekend weer te doen is.
Als bezoek komt wat je niet leuk vind, dan ga je toch lekker zelf ook ergens anders op pad? Prima moment om een leuk polderritje te maken of naar de Eiffel te gaan toch? De wereld past zich niet aan jou aan, maar jij kan je wel aanpassen aan wat er voor je bord komt. In iedere streek van Nederland gebeurt er wel eens iets waardoor alles afgesloten is, denk aan de vierdaagse of de Dam tot Dam loop.

@gios succes met de tocht, en veel plezier natuurlijk
Ik kan me het gevoel van Leon wel voorstellen. Is het een keer lekker weer, staat je achtertuin vol met dagjesmensen die fietsers toejuichen. En dit is niet het enige evenement daar. (Ik doe zelf meestal mee aan Limburgs Mooiste. Ik hou eigenlijk helemaal niet van dat massale, maar het is een traditie geworden.)
Het probleem zit 'm in lokale overheden die een en/of beleid voeren. Een toertocht moet of heel klein zijn of extreem groot. de tussenversies die wel nog in het landschap passen zijn onmogelijk gemaakt (de categorie 500-1000 deelnemers). Dit alles nadat een NVA burgemeester is gaan stoken, zijn oude plaatje met het is de schuld van de Walen is grijsgedraaid. En dat stoken bleek succesvol te zijn bij de buurgemeenten.

Problemen met fietsen door drukte komt overigens vaker voor. Een week later moet je niet tussen Luik en Bastenaken gaan fietsen, in het paasweekend niet in de Vlaamse Ardennen. Is er een F1 weekend dan moet je weer het gebied rond Spa mijden.
Leon heeft ons nu in ieder geval gewaarschuwd. Dit soort evenementen zijn het vervelendst als je er nog nooit van gehoord hebt en er ineens midden in blijkt te zitten. Zoals een autorally ( :evil: !) in de Vogezen, toen ik daar veldwerk voor de Frontlijnroute aan het doen was (scroll een stukje in dit topic).

Het is de keerzijde van wonen in een gebied dat als mooi of in een stad die als sfeervol bekend staat. Wij zijn wel eens een lang weekend naar Zuid-Limburg (toen een oase van rust) gevlucht om de jaarlijkse 3-oktobergekte in Leiden te ontlopen. (De Leidse binnenstad wordt dan op z'n kop gezet door 'echte Leienaren' en dat blijft allang niet meer beperkt tot 3 oktober en de voorafgaande avond. Dan is er ook nog de jaarlijkse drakenbootrace in de gracht voor ons huis en de peurbakkentocht, die gelukkig maar een paar uur duurt; verder staat er in augustus tijdens de introductieweek van de Leidse universiteit een luidruchtig bierkrattenkasteel tegenover ons huis; was Koninginnedag hier 15 jaar terug nog een gezellige vrijmarkt voor buurtbewoners, Koningsdag begint de laatste jaren ook in Leiden steeds meer een groot commercieel herrie- en zuipfestijn te worden; dat past natuurlijk ook wel een beetje bij het karakter van de jarige, die in zijn Leidse studententijd 'prins Pils' werd genoemd).
De eerste en de tweede keer is zo'n evenement voor je deur of in je achtertuin nog wel leuk, maar in de jaren daarna worden ze steeds drukker, commerciëler, luidruchtiger en langduriger. Ja, ik weet het, we worden een dagje ouder, maar is het ook niet een beetje vreemd dat er in een land dat aan het vergrijzen is, toch steeds meer lawaaiïge evenementen zijn? Overigens kreeg ik zelf ook als twintiger geen energie van zulke feesten en wel van een stukje fietsen...

Dan liever een nog groter spektakel dat maar één keer langskomt en voor omwonenden geen jaarlijks terugkerende sleurfactor wordt. In 2010 kwam de Giro d'Italia door de Leidse binnenstad. Enkele uren ligt dan alles plat voor iets dat in een flits voorbijfietst. Daarna was de stad zo'n 60.000 euro armer en kon iedereen het normale leven weer oppakken.

Afbeelding

Afbeelding
keesswart schreef:
vr 13 apr, 2018 12:07
Leon heeft ons nu in ieder geval gewaarschuwd.
Graag gedaan. Ik verheug me op de maanden juli en augustus. Dan zijn er hier nauwelijks meer van dit soort evenementen en de toeristen die er wel zijn zijn meestal goed geluimd en relaxed en het weer is op zijn best. Dan is het inderdaad wel een beetje een wellnessgebied.
Leuke bijdrage Kees!

Ik vraag me werkelijk af of het de profwielrenners ook maar iets interesseert of we hen aanmoedigen. Ze zwaaien nooit terug 8)
willem.m schreef:
vr 13 apr, 2018 13:21
Leuke bijdrage Kees!

Ik vraag me werkelijk af of het de profwielrenners ook maar iets interesseert of we hen aanmoedigen. Ze zwaaien nooit terug 8)
Ik denk dat ze druk bezig zijn met de wedstrijd. Ik lees regelmatig interviews dat ze toch wel een boost krijgen van aanmoedigingen, maar daar staan ook hufters tegenover die voor de fiets springen, stukken mee rennen en andere storende dingen doen.

Ik begrijp overigens wel dat het vervelend is dat de hele boel op slot gaat. Maar het is niet uniek voor Limburg of alleen tijdens mooi weer weekenden, dit soort dingen komt jaarlijks terug en is lang van te voren bekend, zeker voor de lokale bewoners. Het nadeel van evenementen die nu gehouden worden en het is toevallig mooi weer, is dat het vaak wel een van de eerste mooie weekenden zijn van het jaar.

Maar Leon en Ruud-H, veel sterkte, bedankt voor de tip / waarschuwing. Ik ben zelf ooit verrast door de Amstel Gold Race toen ik op bezoek was nabij de Cauberg, maar ik vond het wel leuk om een keertje te zien.

@Kees leuk verhaal. Misschien moet het wel luider -omdat- we vergrijzen, ik zie dat mensen steeds slechter horen, of wel door ouderdom, of door te luide geluiden / muziek / lawaai-dat-voor-muziek-door-moet-gaan via koptelefoons. Tijdens de Tour van '15 die in mijn stad begon kon je ook nergens in of uit, maar omdat het een eenmalig evenement is vond ik het wel weer wat hebben.
@Leon; bedankt voor de tip.
We wilden juist dit weekend naar Limburg fietsen. Kunnen we vanavond mooi een andere bestemming kiezen.
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 11:54
Dit alles nadat een NVA burgemeester is gaan stoken, zijn oude plaatje met het is de schuld van de Walen is grijsgedraaid. En dat stoken bleek succesvol te zijn bij de buurgemeenten
Beste Ivo,

Het ware verhaal over burgemeester Huub Broers van Voeren is een stuk genuanceerder.
rockhopper schreef:
vr 13 apr, 2018 11:05
Als bezoek komt wat je niet leuk vind, dan ga je toch lekker zelf ook ergens anders op pad? Prima moment om een leuk polderritje te maken of naar de Eifel te gaan toch?
Dit (en dan vooral de Eifel dan).

Genoeg heel mooie gebieden op fietsafstand, en alle reden om lekker vroeg van huis te gaan en laat terug te komen :D

En de Amstel Gold Race is natuurlijk een impuls voor de locale economie, daar is ook niets mis mee.
Leon, goed dat je het even zegt! Inderdaad handig voor mensen die van plan waren in die buurt te gaan fietsen.

[off-topic:]
keesswart schreef:
vr 13 apr, 2018 12:07
Dit soort evenementen zijn het vervelendst als je er nog nooit van gehoord hebt en er ineens midden in blijkt te zitten.
Nee hoor Kees, :wink: als het je lukt er middenin terecht te komen, is het geen grootschalig evenement à la Amstel Gold en dan is het juist een buitengewoon grappige belevenis. In 2011 kwam ik op de terugweg vanuit Compostela ergens in Les Landes terecht in de plaatselijke wielerkoers. Er had wel een dranghek gestaan, maar een blik op de kaart in het routeboekje leerde me dat niet de aangegeven weg nemen kilometers omrijden zou betekenen en aangezien ik geen idee had wat er zich precies verderop achter dat dranghek zou afspelen, besloot ik het erop te wagen. De eerste verkeersregelaar hield me tegen, legde uit dat het om een wielerkoers ging maar bekeek belangstellend mijn volgeladen fiets en vroeg wat ik aan het doen was. Hij liet me passeren op mijn uitdrukkelijke belofte dat ik, zodra er wielrenners aankwamen, in de berm zou gaan staan. De tweede verkeersregelaar die ik tegenkwam, vertelde ik dat zijn collega me net had doorgelaten op voorwaarde dat ik bij het naderen... enz. Hij drukte me nogmaals op het hart goed op te letten en wenste me Bon voyage.

Toen ik de derde regelaar naderde, zag ik net in de verte de auto aankomen die voor de renners uit reed, dus ben ik braaf in de berm gesprongen, heb kopgroep en peloton aangemoedigd en werd vervolgens zelf enthousiast doorgezwaaid door de verkeersregelaar. De renners bleken heen en weer te rijden en ik heb ze steeds ruim baan gegeven, of ze mij nu achterop reden of tegemoetkwamen. Toen ik het dorp naderde, wezen de verkeersregelaars, kennelijk per portofoon ingelicht door hun collega's, aan dat ik door de finishstraat mocht rijden en toen ik de meet passeerde, hoorde ik nog juist de speaker "... de Saint-Jacques de Compostelle..." omroepen, waarop applaus van het publiek mij ten deel viel. Minzaam wuivend 'won' ik zo, met kampeerbagage, de Wielerronde van Pissos. Een van de leukste herinneringen van mijn fietstocht.

Groetjes,

Carl
He, he, eindelijk iets positiefs. :shock: :D
Dank je wel Carl

Dirk
Leon schreef:
vr 13 apr, 2018 09:09
Kortom: mocht je komen, fiets dan in Belgsich Limburg, al weet ik niet wat daar te doen is.
Op 2 april 2017 ben ik geheel onbewust terecht gekomen in de wielerwedstrijd "Volta Limburg Classic" (nooit van gehoord) en heb zelfs een deel van de parcours meegefietst. Inderdaad nogal druk met afzettingen op kruispunten door verkeersregelaars en meer van dit soort dingen. Maar als alternatief is het wel heel mooi fietsen in de Voerstreek, onder de kont van Zuid-Limburg, de Toscane van België. Met zonnig weer en 22 graden was het heerlijk! Onderstaande foto is bij Slenaken genomen.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
vr 13 apr, 2018 19:49
Leon schreef:
vr 13 apr, 2018 09:09
Kortom: mocht je komen, fiets dan in Belgsich Limburg, al weet ik niet wat daar te doen is.
Op 2 april 2017 ben ik geheel onbewust terecht gekomen in de wielerwedstrijd "Volta Limburg Classic" (nooit van gehoord) en heb zelfs een deel van de parcours meegefietst. Inderdaad nogal druk met afzettingen op kruispunten door verkeersregelaars en meer van dit soort dingen. Maar als alternatief is het wel heel mooi fietsen in de Voerstreek, onder de kont van Zuid-Limburg, de Toscane van België. Met zonnig weer en 22 graden was het heerlijk! Onderstaande foto is bij Slenaken genomen.

Afbeelding
Zou een mooi plaatje zijn geweest voor de andere rubriek Raad plaatje. Wat dat betreft: graag een tip of nieuwe foto.
bert sitters schreef:
vr 13 apr, 2018 15:49
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 11:54
Dit alles nadat een NVA burgemeester is gaan stoken, zijn oude plaatje met het is de schuld van de Walen is grijsgedraaid. En dat stoken bleek succesvol te zijn bij de buurgemeenten
Beste Ivo,

Het ware verhaal over burgemeester Huub Broers van Voeren is een stuk genuanceerder.
Er is een verhaal dat naar buiten toe verteld wordt en inderdaad genuanceerder is. En er is het werkelijke verhaal dat je achterhaalt als je decennialang de lokale politiek volgt, inclusief intern en van dichtbij. Heb je die laatste bronnen dan kom je op mijn conclusies uit. Alleen zijn niet veel mensen die dat openlijk durven te schrijven.
keesswart schreef:
vr 13 apr, 2018 12:07
Dit soort evenementen zijn het vervelendst als je er nog nooit van gehoord hebt en er ineens midden in blijkt te zitten.
Ja, dit overkwam mij op een vroege ochtend in Sint Martens-Voeren, 2 april 2017. In het dorp stond ik ineens in een drukte van jewelste, wegen afgezet, er speelde een muziekkorps, officials liepen heen en weer, de startlijn werd klaar gemaakt. De deelnemers deden voor de start nog wat aan warming-up. Het ging om een of andere hardloopwedstrijd, met de naam Trail du Hérisson. Ik kon wel over het afgesloten parcours wegfietsen, omdat de wedstrijd nog niet begonnen was. Om daarna tien kilometer verderop de Volta Limburg Classic tegen te komen! Twee sportevenementen op één dag!

Afbeelding
Afbeelding

Draai maar rond met dit beeld op: https://www.google.nl/maps/@50.7476067, ... 312!8i6656
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 22:27
bert sitters schreef:
vr 13 apr, 2018 15:49
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 11:54
Dit alles nadat een NVA burgemeester is gaan stoken, zijn oude plaatje met het is de schuld van de Walen is grijsgedraaid. En dat stoken bleek succesvol te zijn bij de buurgemeenten
Beste Ivo,

Het ware verhaal over burgemeester Huub Broers van Voeren is een stuk genuanceerder.
Er is een verhaal dat naar buiten toe verteld wordt en inderdaad genuanceerder is. En er is het werkelijke verhaal dat je achterhaalt als je decennialang de lokale politiek volgt, inclusief intern en van dichtbij. Heb je die laatste bronnen dan kom je op mijn conclusies uit. Alleen zijn niet veel mensen die dat openlijk durven te schrijven.
Maastricht mag dan aan drie kanten omgeven zijn door Belgie, maar in Belgie gaat men echt anders met politiek om. Zeker in een "faciliteitengemeente" waar zowel Nederlands, alsmede Frans wordt gesproken. In Voeren is veel gerealiseerd voor fietsers, zoals fietspaden en fietsknooppunten. Men werd echter gek van de wildgroei van wielerevenementen, met iedere keer honderden racefietsers, die ook hun troep achterlieten. De politie kon de begeleiding niet meer aan. Ook gemeenten aan de Nederlandse kant van Limburg kenden dezelfde ergenis en er is besloten tot een gezamelijk aanpak. Daarom heeft men paal en perk gesteld aan het verlenen van vergunningen. Kleine evenementen zorgen voor weinig overlast en betekenen ook geen inzet van extra politie.
Als gewone fietser biedt dit ook meer kans om rustig te genieten. Helaas is het dit weekend toevallig raak. Gelukkig kun je vanuit Maastricht ook andere kanten.