Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot

Dat ze gemiddeld twee keer per jaar alleen hier in de omgeving alleen al een complete set fietsen van een profploeg jatten is toch wel vrij nieuw hoor.
Allez, dan nu maar een VTT....

fijne onverharde paadjes in Limland.
Was bijna vergeten dat het komend weekend weer druk is in Z-Limburg. We hadden een wandelweekend gepland, maar nu toch de route een beetje omgooien :)
Als de prijs voor een afsluiting van Limburg een overwinning zoals die van MvdP van vandaag is, dan mag heel Limburg van mij ook best een jaar op slot.

Witte broek of niet.
Top he. Daar gaat mijn wielerhart wel sneller van kloppen. Wij wielrennen nu van Parijs terug naar huis en zo in de wieler hogere sferen zijn we wel extra gevoelig voor dit soort mooi nieuws. Nederland, wielerland. Het is nu al een heel mooi wielerjaar.
Steunzool schreef:
zo 21 apr, 2019 17:38
Als de prijs voor een afsluiting van Limburg een overwinning zoals die van MvdP van vandaag is, dan mag heel Limburg van mij ook best een jaar op slot.
Wat is dat nu weer voor opmerking?
Leon schreef:
zo 21 apr, 2019 18:10
Wat is dat nu weer voor opmerking?
Een hyperbool die recht doet aan de fe-no-me-na-le prestatie van deze mountainbikert. :twisted:
Steunzool schreef:
zo 21 apr, 2019 18:48
Leon schreef:
zo 21 apr, 2019 18:10
Wat is dat nu weer voor opmerking?
Een hyperbool die recht doet aan de fe-no-me-na-le prestatie van deze mountainbikert. :twisted:
Hear hear :P !!!

Afbeelding
Morgen weer de AGR toertocht. U zijt gewaarschuwd ;)

Zelf zit ik morgen in Duitsland :)


Was niet echt aangekondigd trouwens, liep er bij toeval tegenaan (anders was dat morgen wel gebeurd).
Morgen is het open Monumentendag, lastig voor mensen die in Zuid-Limburg monumenten willen bezoeken zoals kerken, boerderijen, molens en kastelen, enz. Heeft de AGR daar soms geen rekening mee gehouden?
Blijkbaar denken ze dat 15000 wielrenners niet belemmerend zal zijn om een gebied te bezoeken ;)

Ik hoorde dat een paar jaar geleden bij Buitenlust tijdens zo’n grote toertocht de plees overstroomden, die konden het niet meer aan. De terrassen langs de routes zullen wel druk zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
za 11 sep, 2021 00:11
Morgen is het open Monumentendag, lastig voor mensen die in Zuid-Limburg monumenten willen bezoeken zoals kerken, boerderijen, molens en kastelen, enz. Heeft de AGR daar soms geen rekening mee gehouden?
Dat is niet de verantwoordelijkheid van de AGR organisatie maar van de vergunning verstrekker om daar een afweging over te maken
Dank Fedor. Grappig dat ik het zelf nog niet in de gaten had dat het vandaag is en dat ik het nu in mijn zelfaangemaakt draadje lees. :D

Ze hebben nu hele het landelijk gebied van Zuid-Limburg ten zuiden van Geleen in beslag genomen vanaf de Maas bij Grevenbicht (!) tot Eijsden en de Vaalserberg.

https://images.ctfassets.net/drbpbdc6kt ... 68x700.jpg

https://images.ctfassets.net/drbpbdc6kt ... 68x700.jpg
Martin E. van Doornik schreef:Morgen is het open Monumentendag
In heel Nederland? Nee, in een klein hoekje, in Maastricht, doet men er daar niet meer aan maar is het Gesloten Monumentendag. Ze hebben de subsidiekraan dichtgedraaid.
Bron: https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel ... ezuiniging
Schande en beschamend voor een mooie stad zo rijk aan historische monumenten.
Als ik André Rieu was, ga ik wel op de andere Vrijthof een concert geven....
( er zijn namelijk twee pleinen in Nederland met dezelfde naam) :oops:
Bedoel je het Vrijthof in Vierlingsbeek? https://www.google.com/maps/@51.5969856 ... 312!8i6656
Of Hilvarenbeek, Oirschot, Ommen, Echt of Klimmen? Het ligt er wat aan wat je een plein noemt.
Leon schreef:
za 11 sep, 2021 18:46
Of Hilvarenbeek, Oirschot, Ommen, Echt of Klimmen? Het ligt er wat aan wat je een plein noemt.
Wist niet dat er nóg meer Vrijthofs bestaan. Met deze had ik ermee bedoeld.... Wel mooi met de kerk als decor.
https://www.google.nl/maps/@53.338211,5 ... 312!8i6656
Ik las ergens in een boek: "Naast Maastricht heeft Ferwerd ook een Vrijthof!"
Het was weer even hectisch over toertochten in Vaals en dus in het nieuws. Storm in een glas water bleek later.

https://www.ad.nl/binnenland/vaals-likt ... ~af45c21c/

Vaals likt wonden na zelden vertoonde soap: ‘Hef de gemeente maar op, dit sloeg echt nergens op’​

Ongewild domineerde Vaals maandag de headlines: de toeristische gemeente zou wielertoeristen willen weren. Maar dat bleek een misverstand. Hoe kon het zo misgaan? Reconstructie van een Limburgse dorpssoap, in een politiek verscheurde gemeente. ,,Ik hoorde de wethouder praten en snapte er helemaal niks van. Is hij ziek? Heeft hij een verborgen agenda?”

De scenarioschrijver van Goede tijden, slechte tijden zal er met jaloezie naar hebben gekeken, maar in Vaals schamen de inwoners zich toch vooral voor de manier waarop hun gemeente de afgelopen dagen het nieuws haalde. Hoe kon de wethouder die moet opkomen voor ondernemers en de lokale economie, dagenlang luidkeels zijn afkeur uitspreken over de overlast van wielertoeristen? En hoe kon de raadsvergadering over dat onderwerp ontaarden in een grote klucht, waar het hele land om gniffelde?

In hun knusse bed and breakfast in Vijlen verbazen Bas en Jeannette Hoogland zich dinsdagochtend nog steeds over wat ze de avond ervoor aanschouwd hebben in het monumentale raadhuis 5 kilometer verderop. Jeannette zat op de propvolle publieke tribune, Bas was als voorzitter van Stichting Bergdorpje Vijlen een van de insprekers.

,,Dit was echt amateurpolitiek”, zegt hij hoofdschuddend. ,,Het sloeg echt nergens op. Met een wethouder die zijn eigen plan trekt en heel graag op televisie wil, raadsleden die zitten te slapen en een burgemeester die ook niet op zijn allerscherpst was. Het wordt echt tijd dat dit soort gemeentes wordt opgeheven en samengevoegd met de buren. Nu denkt heel Nederland dat wielrenners hier niet welkom zijn. Maar zo is het helemaal niet!”

Zo, dat is er uit. Voor de mensen die het gemist hebben: de gemeenteraad vergaderde maandag over een voorstel om grote toertochten te verbieden. Dat plan leidde vooraf tot de nodige onrust. Het Limburgse heuvelland is immers het wielermekka van Nederland, en iconische heuvels als de Camerig en de Vaalserberg zijn een must voor elke liefhebber. Wethouder Jean-Paul Kompier lichtte het plan in de dagen voor de vergadering toe in de pers. ,,We laten dit landschap toch niet verkwanselen", zei hij vol bravoure.

De uitspraken gaven extra brandstof aan de mediahype, met als gevolg dat ook de persbankjes in het normaal zo kalme gemeentehuis uitpuilden. Meerdere cameraploegen rukten uit, net als een hele trits insprekers. Leo van Vliet, directeur van de Amstel Gold Race, kwam er speciaal voor over uit Spanje. Oud-wielrenner Tom Dumoulin gaf ook acte de présence, omdat de Limburgse wielercultuur hem lief is. ,,Verbied de toertochten alsjeblieft niet”, smeekte hij de veertien raadsleden. Maar geloof het of niet: dat waren ze helemaal niet van plan. Sterker nog: ze hebben het helemaal nooit gewild.
Dat is in elk geval wat de raadsleden tijdens de raadsvergadering beweerden. Het leidde tot grote verwarring. ,,Ik kan me voorstellen dat buitenstaanders het niet helemaal kunnen volgen”, zegt Gert van Vliet, voorzitter van coalitiepartij CDA, die dinsdagochtend een poging doet om uit te leggen hoe het zo mis kon gaan. ,,Het begon met een amendement van onze raad op het regionale wielerbeleid, afgelopen zomer. Door de manier waarop dat was opgeschreven - er stond helemaal niks in over grote tochten - ontstond er onduidelijkheid bij de gemeente, toen in november een vergunningsaanvraag voor zo'n grote tocht binnenkwam.”

Daarom schreef wethouder Kompier in december een mail, waarin hij vroeg hoe hij nou om moest gaan met de aanvraag. Die mail stuurde hij naar de griffier van de gemeente, met de bedoeling dat die hem naar de raadsleden zou sturen. Maar dat is niet gebeurd, vertelt Kirsten Pakbiers, raadslid voor oppositiepartij PvdA. ,,Dat is ook logisch, we hebben afgesproken dat dit soort dingen niet via de mail gecommuniceerd mag worden.”
Gevolg is dat de raadsleden de mail niet te lezen kregen, en dat wethouder Kompier vervolgens geen enkele reactie kreeg op zijn vraag. Daarop besloot hij maar zijn eigen interpretatie aan te houden, en die was dat er geen grote toertochten meer werden toegestaan. Twee weken geleden werd dat voorstel besproken in een voorbereidende raadsvergadering. ,,Daarin bleken er verschillende interpretaties van de werkelijkheid te bestaan”, zegt Pakbiers. ,,Wij dachten dat we hadden afgesproken dat grote tochten nog steeds mogelijk waren.”
Veel onduidelijkheid dus. Dat had een reden kunnen zijn om het voorstel van de agenda te halen. ,,Maar dat wilde de oppositie niet”, zegt Van Vliet, die spreekt van politieke spelletjes. ,,Er was gewoon nog te veel onduidelijkheid”, reageert Pakbiers. ,,Daarom moest het volgens ons besproken worden in de raadsvergadering.”

De rest is geschiedenis. Met verbazing zag het PvdA-raadslid hoe wethouder Kompier, die dinsdag niet reageerde op een contactverzoek van deze site, vorige week de media opzocht. ,,Ik snapte er niks van. Hij is wethouder toerisme, moet opkomen voor lokale ondernemers. Is hij ziek, dacht ik, heeft hij een verborgen agenda? Wat zegt hij nou?”
Wat niet helpt in de onderlinge communicatie is dat de politieke verhoudingen in het kleine Vaals (ongeveer 10.000 inwoners) nogal beroerd zijn. Een waarnemend griffier stapte maandag op vanwege de ‘ziekmakende werksfeer’. Ook binnen de gemeenteraad ettert het. ,,Moties van mij worden weggestemd, simpelweg omdat er een CDA-logo boven staat”, zegt Van Vliet. ,,Het gaat helemaal niet meer om argumenten.”

Ook is de coalitie sinds kort haar meerderheid kwijt, omdat een van de raadsleden zijn steun heeft opgezegd. ,,Dat raadslid bepaalt nu in zijn eentje of voorstellen het halen”, zegt Pakbiers. ,,Dat zag je ook gisteren. De manier waarop het ging, verdient niet de schoonheidsprijs.”
Daar is iedereen het dan in ieder geval over eens. Geert Driessen van Taverne De Grenssteen op het Drielandenpunt hoopt maar dat Nederland niet de verkeerde indruk heeft overgehouden aan de kolderieke dorpssoap in het heuvelland. Want fietsers, zegt hij, ‘daar leven we van’. ,,Ze zijn de redding van Zuid-Limburg. Die toertochten zijn altijd perfect georganiseerd, deelnemers zijn hier van harte welkom. Verbieden, hoe kom je er bij? Wat wil je daarna verbieden: wandelaars?”
Het wordt nu allemaal op verwarring en sukkeligheid gegooid, toch is er in het resterende open deel van Zuid-Limburg een tegenstelling. Is het een gebied om fijn te wonen, is het een landschappelijk en natuurlijk waardevol gebied dat beschermd moet worden of is het een bedrijventerrein met de toerist als produkt? Alle drie wordt in ieder geval steeds krapper.
Wat in de samenvatting van Fedor helemaal niet genoemd wordt: de gemeente Vaals wil de georganiseerde toertochten binden aan een maximum van 5000 deelnemers.
Dat lijkt me een heel redelijke grens. Allerlei cyclosportieves en toertochten zoals Luik-Bastenaken-Luik, de Marmotte, de Oetztaler Radmarathon en de Dolomietenmarathon hebben zo'n deelnemerslimiet. Soms 5000, soms 10000. Als je naar de grootte van het gebied kijkt, is Zuid-Limburg echt een postzegel. Een AGR toertocht met maximaal 5000 deelnemers lijkt me heel verstandig, misschien zelfs een factor 2 te hoog.