Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
bast1aan schreef:
za 14 apr, 2018 12:16
Gisteravond nog een heerlijk rondje van 40km gefietst... met 39km/h gemiddeld volgens de teller.. En dat zonder enige ondersteuning. Wel met een gestroomlijnde velomobiel.
En, vraag ik me dan af, mag een velomobiel wel van de puristen? ;-)

Persoonlijk vind ik ze erg gaaf, al zijn ze samen met speedpedelec (45 km/h) wel de reden dat ik een spiegel overweeg op mijn e-bike(25 km/h), ik schrik toch nog wel eens als ze me inhalen.

Jammer dat ik een erg krappe fietsenberging heb met erg krappe gang ervoor. Een gewone fiets is er al lastig.
Wellicht als mijn auto weg is en er dus ruimte vrij komt op mijn parkeerplek in de gemeenschappelijke parkeergarage. Dan kan ie ook de rol van mijn auto overnemen, de langere afstand op hogere snelheden afleggen, niet als sport of hobby, maar als vervoersmiddel.
jeroen_ schreef:
za 14 apr, 2018 11:24
Eergisteren passeerde een e-bike met geel kenteken mij op een vrij smal fietspad op hoge snelheid. Ik hoorde een soort automobiel toeter en toen ik achterom wilde kijken [...]
Waarom zou je achterom kijken? Gewoon zorgen dat je verantwoord zo rechts mogelijk rijdt wanneer je ingehaald gaat worden. Met verantwoord wil ik zeggen: natuurlijk zonder dat je het risico loopt iets te raken (stoeprand, palen), in de berm te belanden of op de rafelrand van slecht wegdek in putten of spleten te blijven steken.

Zonder iets over jouw specifieke rijvaardigheid te willen zeggen, is dit omkijken in het algemeen de reden dat ik, wanneer ik snel fiets, nogal eens weloverwogen niet bel of (in de velomobiel) toeter wanneer ik een fietser in ga halen. Het is op dit forum al vaak beschreven: bellen leidt vaak tot omkijken van de voorligger, waarbij deze een slinger naar links maakt, zo zichzelf en jou in gevaar brengend. Is het fietspad breed genoeg om ruim te kunnen inhalen, dan geef ik dus juist geen signaal - veiliger voor iedereen.

Groetjes,

Carl
jeroen_ schreef:
za 14 apr, 2018 11:24
Ik vind het asociaal om met zulke snelheden te rijden waar anderen met 15 a 25 km/uur rijden. Vooral het feit dat de berijder niet zijn snelheid lijkt aan te passen tijdens het inhalen stoort mij enorm.
Ik probeer me hier idd van bewust te zijn. Ik zorg er zelf zo veel mogelijk voor dat ik niet met groot snelheidsverschil inhaal, of dat ik er ruim omheen rij. Op 60km buitenwegen waar ik het liefst rijd is dat laatste meestal prima mogelijk.
Carl schreef:
za 14 apr, 2018 15:19
Zonder iets over jouw specifieke rijvaardigheid te willen zeggen, is dit omkijken in het algemeen de reden dat ik, wanneer ik snel fiets, nogal eens weloverwogen niet bel of (in de velomobiel) toeter wanneer ik een fietser in ga halen. Het is op dit forum al vaak beschreven: bellen leidt vaak tot omkijken van de voorligger, waarbij deze een slinger naar links maakt, zo zichzelf en jou in gevaar brengend.
Ik claxonneer ruim van te voren even kort om mezelf aan te kondigen. Zodat eventuele omkijkers de tijd hebben om te reageren.
Bellen doe ik meestal alleen als ik er vlak bij ben en toch al alle snelheid ben verloren.
Hans Keesom schreef: Jammer dat ik een erg krappe fietsenberging heb met erg krappe gang ervoor.
Zelfde probleem. Onze velomobielen staan buiten geparkeerd, vast met een slot, met een zeil erover. We wonen aan een rustige doodlopende weg in een vinexwijk, dat gaat prima.
Hans Keesom schreef: Is in een fietsvakantie het doel om zoveel mogelijk kilometers af te leggen?
Niet persé maar ik vind het zelf wel fijn dat het kan. Je actieradius wordt een stuk groter. Zelf bv met velomobiel naar Hirtshals gefietst, 1000km in 3 dagen (ook zonder ondersteuning ;) ) om naar de vakantiebestemming in Noorwegen te komen. Anders zou je de trein of de auto of meer tijd nodig hebben.
En als het niet om grote afstanden gaat dan gaat het wel over minder energie kosten om vooruit te komen.
Leon schreef:
wo 11 apr, 2018 09:19
Hoe zal ik dat vinden met een e-bike? Natuurlijk wens ik mezelf nu al bij elke fikse klim een extra steuntje in de rug, maar vanaf welke ondersteuningsstand van een e-bike ga ik mijn fietsgevoel om zeep helpen en heb ik naderhand een minder voldaan gevoel?
Ik moet zeggen dat bij een flinke helling ik ook wel eens denk dat een ondersteuning wel flink zou helpen. Al was het maar dat je niet zo ongeveer helemaal stilvalt tussen het autoverkeer. Als ik woonwerk zou fietsen in een gebied met veel heuvels zou ik het misschien wel serieus overwegen.
Hans Keesom schreef:
wo 11 apr, 2018 20:21
Als je een rustig tempo en ondersteuning aanhoudt en zelf ook nog een behoorlijk deel van de energie levert dan loopt het aantal uur ondersteuning flink op en ook het aantal afgelegde kilometers.

Nadeel is wel het zwaardere gewicht van de fiets. Om dat nadeel weg te werken heb je al een basis ondersteuning van 30-50 watt nodig die langzaamaan je accu toch weer leegtrekt.

Op dit moment schat ik, kan je 100 -120 km met hetzelfde tempo meefietsen op een e-bike met iemand met een vergelijkbare fiets zonder accu en motor (dus lichter). Daarna is de accu leeg en heb je het nadeel van het gewicht.
waardoor je per saldo beter zonder al die ondersteuning kan rijden ;)
overigens is het nadeel niet alleen gewicht. Wat ik heb begrepen hebben de meeste naafmotoren ook weerstand als de accu niet is aangesloten/leeg is. Dus je fiets is gewoon niet vooruit te branden als je accu leeg is. Als ze dat probleem zouden oplossen wordt elektrische ondersteuning al een stuk zinniger voor lange afstanden.

Een ander nadeel die ik bij de elektrische gazelle van mijn vader heb meegemaakt is dat de elektrische installatie nogal van wisselende kwaliteit is, en dat daardoor accu's veel sneller verslijten dan je zou verwachten. Dit is nogal een belangrijke factor in de kosten en betrouwbaarheid waarvan ik het gevoel heb dat die onderbelicht wordt in meningen/reviews over elektrische fietsen.
Ik denk dat het snelheidsverschil ook altijd uitgangspunt moet zijn omdat dat precies de snelheid is waarmee de klap gebeurt als het mis gaat. Ik ben ook niet ontevreden met de ontwikkeling dat binnen de bebouwde kom speedelecs wel op het fietspad mogen maar dat er een maximumsnelheid van 30 km/h geldt. Met die snelheid mag van mij iedereen die schouderbreed is van mij op het fietspad, welk kleur hun kenteken ook heeft. Ook weet ik dat er stukken zijn waar het op een rustig moment best even sneller kan, maar we dat toch maar niet moeten doen.

1000 km in 3 dagen, knap als je dat kunt, maar ik heb begrepen dat een Velobike een stuk minder energie kost. Uitgaande van elke avond kunnen laden zou ik dan met mijn 25 km/h ebike wel minstens 3 accu's bij me moet hebben en nog 15 uur op de fiets moeten zitten. Of de snelheid omhoog moet gooien met een illegale chip maar dan loopt het aantal accu's ook direct snel op.

Een naafmotor zou voor extra weerstand kunnen zorgen als het in staat is om regeneratief te remmen. Dat type motor maakt het inderdaad zwaarder lopend.
Regeneratief remmen is in het platte Nederland niet echt iets wat veel oplevert, zeker niet als je lagere snelheden aanhoudt en langere afstanden aflegt.
Bij hogere snelheid, en dus vaker remmen, en in de heuvels en de bergen heeft het wel meer voordeel, maar daar heeft een naafmotor wel weer het nadeel dat ie heuvelopwaarts wel eens kan warmlopen en uitschakelen.

Als je dus niet te zwaar wilt trappen bij een lege accu kan je daarom beter naar een fiets met middenmotor uitkijken. *
Daarmee op vakantie gaan kan volgens mij wel, maar dan moet je elke avond kunnen laden, een middenmotor hebben en wellicht een tweede accu. Of een aanhanger met een zonnepaneel.

In druk verkeer vind ik de ondersteuning voor erg handig om snel weg te springen naar een veilige plek op de weg. Dat lukt dan zelfs met mijn 25 kilo zware e-bike.

*Die zijn er ook in de 45 km/h (speedpedelec) uitvoering maar pas dan wel op voor extra belasting op de ketting. Volgens mij zit het voortandwiel bij iedereen op de trapas en geeft de motor de kracht aan de trapas dus als je zelf flink trapt en de motor gooit er nog een 500 watt bij........ speedpedelec voor op vakantie is wellicht geen goed idee.
Carl schreef:
za 14 apr, 2018 15:19
....... Is het fietspad breed genoeg om ruim te kunnen inhalen, dan geef ik dus juist geen signaal - veiliger voor iedereen.
en dat is precies waarom ik zo schrik als je langskomt vliegen. Een beschaafde ting 10 seconden eerder had me lief geweest.
Hans Keesom schreef:
za 14 apr, 2018 16:54
Een beschaafde ting 10 seconden eerder had me lief geweest.
Bij een snelheidsverschil van 20km/h (25 vs 45 km/h) moet je die ting wel 55 meter verderop kunnen horen.
Fedor schreef:
za 14 apr, 2018 17:22
Hans Keesom schreef:
za 14 apr, 2018 16:54
Een beschaafde ting 10 seconden eerder had me lief geweest.
Bij een snelheidsverschil van 20km/h (25 vs 45 km/h) moet je die ting wel 55 meter verderop kunnen horen.
Of je maakt het snelheidsverschil kleiner. Of je maakt de ting luider, of neemt een toeter.
Als Carl van mij vraagt om "Gewoon zorgen dat je verantwoord zo rechts mogelijk rijdt wanneer je ingehaald gaat worden." dan moet ik wel de informatie hebben dat ik ingehaald ga worden.

Als je van achteren komt heb je een verantwoording te nemen in het verkeer. We zijn tenslotte niet op een gesloten circuit aan het racen.
[quote=Leon post_id=302849 time=1523431183 user_id=249]
[quote=bast1aan post_id=302826 time=1523393338 user_id=339]Een van de nadelen van e-bikes vind ik dat de focus verdwijnt van de fiets als efficiente machine naar een motorvoertuig. [/quote]Dat vindt ik voor mezelf ook een interessante vraag. Als ik een flink eind gefietst heb voel ik me moe en voldaan. De keren dat ik een motor heb gehuurd was ik naderhand wel moe, maar niet voldaan. Ik had namelijk weinig lichamelijke energie besteed. Daarnaast vond ik het rijden in de heuvels van de Ardennen niet extra leuk omdat de motor toch net zo hard en gemakkelijk omhoog ging als omlaag.
Hoe zal ik dat vinden met een e-bike? Natuurlijk wens ik mezelf nu al bij elke fikse klim een extra steuntje in de rug, maar vanaf welke ondersteuningsstand van een e-bike ga ik mijn fietsgevoel om zeep helpen en heb ik naderhand een minder voldaan gevoel?
[/quote]

Ik, 75, heb niks tegen E-bikes of E-bikers. Maar als ik in die verdomde Ardennen aan het ploeteren ben en er komt er zo één me vrolijk voorbij E-biken en als die dan zegt: "Volhouden hoor!" kijk, dàn word ik vals!
senior schreef:
za 14 apr, 2018 22:46


Ik, 75, heb niks tegen E-bikes of E-bikers. Maar als ik in die verdomde Ardennen aan het ploeteren ben en er komt er zo één me vrolijk voorbij E-biken en als die dan zegt: "Volhouden hoor!" kijk, dàn word ik vals!
Wordt je ook vals als iemand op een motor, een brommer of in een auto voorbij komt en dezelfde aanmoediging geeft?
Of iemand die jonger is en je op vergelijkbare fiets toe wenst? Of iemand met een betere fiets?

We zijn op de openbare weg bezig met vervoer, niet met een wedstrijd. Het gaat niet om eerlijk of oneerlijk, het gaat om veiligheid en verkeersregels.
Nee hoor,
dat zijn andere categorien!
En, bétere fietsen bestaan niet.
Bétere fietsers natuurlijk wèl!
Carl schreef:
za 14 apr, 2018 15:19
Waarom zou je achterom kijken?
Omdat ik een vreemd onherkenbaar geluid waarnam, een soort toeter. En voor zover ik weet week ik niet uit. De snelheid van deze "fietsen" slaat m.i. nergens op en wat mij betreft is het asociaal om fietsers die zo'n 20 km/uur fietsen met 45 km/uur (schatting) in te halen.

Ik ben groot voorstander van een verbod van voertuigen die met dergelijke snelheden op fietspaden rijden. Onlangs is een bekende van mij in de stad Groningen bijna aangereden door zo'n speed-pedeltec bestuurder toen deze van achteren naderde en bijna tegen mijn bekende opreed. (fout van e-biker).
senior schreef:
za 14 apr, 2018 23:17
Nee hoor,
dat zijn andere categorien!
Een ebike is ook een andere categorie.
Probleem is dat de speedpedelec qua snelheid niet veilig is tussen de auto’s, maar ook niet tussen de andere fietsers. Het is een nieuwe categorie waar de infrastructuur nog niet klaar voor is. Werk voor de overheid. En zo lang dat niet opgelost is, zullen we als weggebruikers allemaal rekening met elkaar houden. Ook speedpedelec fietsers rijden op een toegestaan vervoermiddel, dus zij hebben ook het recht op gebruik van de openbare weg en/of fietspad. Je afzetten tegen iets wat toch niet meer weg gaat, heeft geen zin en verhoogt de verkeersveiligheid niet.

Thijs
jeroen_ schreef:
za 14 apr, 2018 23:37
Ik ben groot voorstander van een verbod van voertuigen die met dergelijke snelheden op fietspaden rijden. Onlangs is een bekende van mij in de stad Groningen bijna aangereden door zo'n speed-pedeltec bestuurder toen deze van achteren naderde en bijna tegen mijn bekende opreed. (fout van e-biker).
Toch rijden er al heel lang voertuigen met zulke snelheden op het fietspad: brommers. Het enige verschil is eigenlijk dat brommers een rotherrie maken (en stinken), wat dus betekent dat de herrie van een brommer ook zijn voordelen had: je kon ze van verre horen aankomen, zelfs tussen tientallen auto's, vrachtauto's, marktkramen etc.

Dat de infrastructuur niet klaar is klopt, maar dat zal ook zo blijven. Op de belangrijkste plaatsen - de historische uitvalswegen - is de fietsinfrastructuur immers ook niet klaar voor fietsers.
Senior2 schreef:
zo 15 apr, 2018 08:33
Probleem is dat de speedpedelec qua snelheid niet veilig is tussen de auto’s, maar ook niet tussen de andere fietsers. Het is een nieuwe categorie waar de infrastructuur nog niet klaar voor is. Werk voor de overheid. En zo lang dat niet opgelost is, zullen we als weggebruikers allemaal rekening met elkaar houden. Ook speedpedelec fietsers rijden op een toegestaan vervoermiddel, dus zij hebben ook het recht op gebruik van de openbare weg en/of fietspad. Je afzetten tegen iets wat toch niet meer weg gaat, heeft geen zin en verhoogt de verkeersveiligheid niet.

Thijs
Ik vind dat ik geen begrip hoef te hebben voor mensen die gemotoriseerd met 45 km/uur op fietspaden rijden terwijl daar ook langzaam verkeer op zit. Mij afzetten tegen zaken die mij niet bevallen lijkt mij niets mis mee.

Zoals Leon al noemde heb ik vooral moeite met de combinatie snelheid / geruisloosheid.

Onlangs is een goede bekende (op fiets) van mij overigens bijna aangereden door een speed-pedeltec berijder: de speed-pedeltec (wat een lelijk woord overigens, net als e-bike) naderde de bekende op fiets van achteren en wilde inhalen op een rotonde terwijl mijn bekende wilde afslaan. Dat leidde bijna tot een aanrijding. Helaas zie ik deze rottige voertuigen steeds vaker zowel binnen als buiten de stad (Groningen). Als ik bedenk dat de gemiddelde snelheid van fietsers hier (Korreweg) vaak 15 tot 20 km/uur is vraag ik mij af wat speed-pedeltecs uberhaupt te zoeken hebben op deze fietspaden.
Gele nummerplaten horen toch net als brommers met gele nummerplaten op de rijweg? Dat ze daar net als brommers net te langzaam voor zijn is hun probleem en hoeft niet afgewenteld te worden op argeloze fietsers.
Maar goed, laten we maar ophouden over al deze elektrische fietsen, en het hebben over echt fietsen.
Polling schreef:
zo 15 apr, 2018 08:06
senior schreef:
za 14 apr, 2018 23:17
Nee hoor,
dat zijn andere categorien!
Een ebike is ook een andere categorie.
Inderdaad, je bent me voor.

Maar ik snap de verwarring wel, vorig weekend vanuit Amsterdam naar Amersfoort gefietst en terug. Als ik mensen dat vertel om ze de voordelen van een e-bike te verduidelijken, vinden ze het een enorme prestatie van me, alsof ik het met een gewone fiets heb gedaan.
Mensen begrijpen blijkbaar niet dat het een kwestie is van rustig blijven zitten en ontspannen blijven rondpeddelen je met een lichte inspanning enorm ver kunt komen.
Als ze dat binnenkort wel hebben zetten we de deur open naar een enorme stijging in het gebruik van e-bikes en daarmee op termijn ook de aanleg van een enorm aantal lekker brede fietspaden. Lijkt me alleen maar winst.

Dus beste (wereld)fietsers, om-arm het e-bike gebeuren, leidt het in goede banen en die banen worden ook voor jullie alleen maar beter en mooier.
Wim schreef:
zo 15 apr, 2018 10:08
Gele nummerplaten horen toch net als brommers met gele nummerplaten op de rijweg?
Dat is de officiële hoeralezing van de Fietsersbond.

In werkelijkheid is dat in slechts 80% van de gevallen zo. Maar omdat overige 20% waar dat niet zo is wél de drukste wegen zijn, moeten in werkelijkheid 80% van de bromfietsers over een brom/fietspad.

Alle ideeën zijn trouwens wel leuk en aardig, maar sinds velen een fietspad niet van een fietsstrook kunnen onderscheiden (inclusief de media), ook velen zijn vergeten dat je in het verkeer moet proberen rechts te houden en niet mag spookfietsen en handhaving not done meer is heb ik er een zwaar hoofd in.
Polling schreef:
zo 15 apr, 2018 08:06
Een ebike is ook een andere categorie.
Idd... ik heb niets tegen e-bikes zolang de berijders zichzelf maar geen fietsers noemen :P :wink: