Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
Na een mooie fietstocht in Gelderland keek ik op het WF-forum. Ik zag dat berichten over elektrische fietsen de actuele Top 5 domineren (4 vd 5 posities).

Zijn er steeds meer mensen die met een e-bike op fietsvakantie gaan (je weet wel: met fietstassen weken-of maandenlang door Europa of verder)?
Ik weet dat er zijn die er anders over denken, maar ik vind het treurig. Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen. Ik was even de stad in, en dan zie ik toch vooral veel erg ongezond dikke mensen van nog maar in de veertig (of zelfs jonger) net iets te hard rijden op ebikes. Het is beter dan vervuilende stinkscooters, maar toch.
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 15:37
Ik weet dat er zijn die er anders over denken, maar ik vind het treurig. Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen. Ik was even de stad in, en dan zie ik toch vooral veel erg ongezond dikke mensen van nog maar in de veertig (of zelfs jonger) net iets te hard rijden op ebikes. Het is beter dan vervuilende stinkscooters, maar toch.
Alles beter dan scooters.

Ik heb net nog een paar tieners op scooters gezien. :twisted: Toen ik vier was en hoorde dat een brommer een Rijwiel met Hulpmotor was dacht ik dat dat wel iets zou zijn voor iemand die iets mankeert. Ik had geen idee hoe groot mijn gelijk toen was.... :roll:
(Maar oké ik generaliseer)

Een groot deel van de vragen over e-bikes hier gaat volgens mij niet over reizen op de fiets.

Gezien de leeftijdsopbouw van clubleden en beursbezoekers is het ook niet heel verwonderlijk alllemaal.
Leon schreef:
za 07 apr, 2018 16:25
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 15:37
Ik weet dat er zijn die er anders over denken, maar ik vind het treurig. Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen. Ik was even de stad in, en dan zie ik toch vooral veel erg ongezond dikke mensen van nog maar in de veertig (of zelfs jonger) net iets te hard rijden op ebikes. Het is beter dan vervuilende stinkscooters, maar toch.
Alles beter dan scooters.

Ik heb net nog een paar tieners op scooters gezien. :twisted: Toen ik vier was en hoorde dat een brommer een Rijwiel met Hulpmotor was dacht ik dat dat wel iets zou zijn voor iemand die iets mankeert. Ik had geen idee hoe groot mijn gelijk toen was.... :roll:
(Maar oké ik generaliseer)

Een groot deel van de vragen over e-bikes hier gaat volgens mij niet over reizen op de fiets.

Gezien de leeftijdsopbouw van clubleden en beursbezoekers is het ook niet heel verwonderlijk alllemaal.
Iedereen maakt z'n eigen keuzes en het zal deze Hans helemaal worst zijn, zolang ik er maar geen last van heb en anderen ook niet worden gedwongen de gevolgen van hun keuzes te ondergaan.

Ik vind purisme en je verhevenen voelen eerlijk gezegd erger dan dat mensen andere keuzes maken. Het is het begin van een pad van wij en zij en goed en fout en bedenk zelf maar waar het naar toe leidt.
Beter vind ik het elkaar te accepteren in de eigen keuzes en te communiceren over welke gevolgen dat het voor elkaar heeft.

Als je als wielrenner op spierkracht door mij wordt ingehaald op mijn e-bike, waarom zou je daar een emotie bij voelen, dat doe je toch ook niet als een brommer mij voorbij gaat. Je bent niet in een wedstrijd bezig dus van valsspelen is geen sprake dus wat is dat dan?

Ik stel voor om naar iedereen die besluit om van de bank en uit de auto te komen om op wat voor fiets dan ook te gaan rijden een dikke duim op te steken.
En nu had ik het nog wel zo voorzichtig opgeschreven en krijg ik toch gelijk het verwijt van intolerantie over me heen. Zo druk je iedere genuanceerde discussie dood. Natuurlijk mag iedereen doen wat hij/zij wil, maar daar mag ik toch ook wat van vinden, zolang ik het een beetje aardig formuleer? Laten we ook niet vergeten dat dit een forum is van fietsreizigers.
willem.m schreef:
za 07 apr, 2018 15:33
Na een mooie fietstocht in Gelderland keek ik op het WF-forum. Ik zag dat berichten over elektrische fietsen de actuele Top 5 domineren (4 vd 5 posities).

Zijn er steeds meer mensen die met een e-bike op fietsvakantie gaan (je weet wel: met fietstassen weken-of maandenlang door Europa of verder)?
Er zijn in ieder geval mensen die op een zonnige zaterdagmiddag op het forum over e-bikes discussiëren. Misschien is de rest fietsen?
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 17:43
En nu had ik het nog wel zo voorzichtig opgeschreven en krijg ik toch gelijk het verwijt van intolerantie over me heen. zolang ik het een beetje aardig formuleer?
Wim,

Ik ben zo'n type wereldfietser (Noordkaap, Sahara, Malaysia, IJsland meerdere malen,allemaal solo, etc.) die na 30 jaar overstapt op een e-bike. Het motiveert mij om nog steeds avontuurlijke tochten te maken van meerdere weken en zelfs maanden met volledige bepakking, die ik met mijn "gewone" Koga World Traveller niet meer zou maken: ik fiets volgende maand 1.400 km in een rondje Nederland, en de komende 12 maanden 6.000 km over de North Sea Cycle Route.
Je kunt het "treurig" vinden (jouw mening, en je goede recht), maar om het een "een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen" te noemen is een oordeel. Waarop baseer je dat?

Een vriendelijke fietsgroet,

Gee
Dit was nu net mijn nuance toen ik schreef: 'Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen.' Dus ja, ook voor mij zal misschien het moment komen dat ik op een E bike overstap. Tegelijk, en daar sloeg mijn opmerking op, zie ik velen die dit nog lang niet nodig hebben, en die gezien hun conditie wel baat zouden hebben bij fietsen zonder ondersteuning.
Rationeel ben ik het helemaal eens met Hans, maar emotioneel vind ik al die dikke veertigers op een E-bike ook treurig. (vroeger zag je ze niet, want zaten ze in de auto of op de bank :D )
Gee schreef:
za 07 apr, 2018 18:17
Ik ben zo'n type wereldfietser (Noordkaap, Sahara, Malaysia, IJsland meerdere malen,allemaal solo, etc.) die na 30 jaar overstapt op een e-bike. Het motiveert mij om nog steeds avontuurlijke tochten te maken van meerdere weken en zelfs maanden met volledige bepakking, die ik met mijn "gewone" Koga World Traveller niet meer zou maken: ik fiets volgende maand 1.400 km in een rondje Nederland, en de komende 12 maanden 6.000 km over de North Sea Cycle Route.
Dag Gee,

Ik begrijp zelf heel goed dat mensen op een gegeven moment op een e-bike overstappen, bijvoorbeeld door leeftijd, ziekte of lange woonwerkverkeerafstanden.

Mijn startpost is ingegeven doordat ik op dit forum bijna alleen over de technische kant van e-bikes lees
Ik zie echter bijna nooit berichten van e-bikers die over hun (voorgenomen of ondernomen) fietsvakantie vertellen. Voor mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk, staan reisvoorbereiding en -beleving bovenaan - daar is de Wereldfietser (en haar forum) m.i. voor bedoeld.
Dag Willem,

Begrijp ik, en herken ik ook wel. Ik denk echter dat dat evenzo geldt voor de niet-elektrische fietsen.

Ik ga je de komende maanden verrassen met reisberichten uit Nederland, Duitsland en Denemarken. Als ik met mijn fiets en bepakking op pad ben, vergeet ik het liefst de techniek.... :wink:

Hartelijke fietsgroet,

Gee
Stuur ons je berichten. Ik ben ook wel benieuwd hoe het is om op latere leeftijd zulke lange tochten te maken. Zover ben ik nog niet, maar het zit er over een paar jaar wel aan te komen.
Ik vind het een treurige ontwikkeling. Ik begrijp dat als je op leeftijd bent (laten we zeggen > 65 jaar oud) of je hebt fysieke problemen, dat een e-bike dan prettig kan zijn. Voor woon-werk verkeer als alternatief voor een automobiel lijkt het mij ook niet gek. Maar ik zie veelal jongere mensen op elektrisch ondersteunde fietsen rijden. Als ik kijk naar mijn vrienden en collega's dan vind ik hun fysieke conditie treurig: 10 km fietsen op laag tempo is voor sommigen de limiet en dan heb ik het over mensen van 33 jaar oud.

Ons lichaam is gemaakt om flink mee te bewegen, dat is een wetenschappelijk feit voor zover mij bekend. Dat neemt niet weg dat iedereen zelf moet weten waar hij voor kiest, maar ik ben nou eenmaal voorstander van een gezonde sportieve samenleving en de e-bike geeft mij niet een gevoel van sportiviteit. Ja het is beter dan een auto of scooter, maar een fiets zou nog veel beter zijn naar mijn mening, voor zover mogelijk.

De fiets was voor mij het laatste sportieve voertuig. Ik vind overigens de snelheden van sommige e-bikes ook onaangenaam hoog, vooral de versie met geel kenteken die over de fietspaden scheuren en bijna-aanrijdingen veroorzaken omdat je ze niet hoort aankomen.

Ook vind ik deze voertuigen er vaak meer als agressieve brommers uitzien: grote oversized buizen, grote accu's, grote wielen e.d. Het ziet er m.i. minder sympathiek en gezellig uit, hoewel ik dat ook vind gelden voor veel moderne toerfietsen, maar dat is een kwestie van smaak.
Ik dacht in eerste instantie ook: zolang ik er geen last van heb....

Wanneer ik echter vandaag de dag een willekeurige fietsenzaak binnenstap dan merk ik toch op dat verschillende handelaren geld hebben geroken en soms tot de helft van hun assortiment uit van die elektrische barrels bestaat. Er zijn uitzonderingen maar indien deze trend zo verder gaat dan wordt binnenkort een klassieke fiets de uitzondering.

Daarnaast sturen volgens mij sommige fietsenhandelaars hun (twijfelende) klanten bewust richting de elektrische fiets omdat daar een pak meer aan te verdienen valt.

Greetz,
Bram
Niks mis met de ebike er zijn mensen die overstappen van de auto naar een ebike voor woon-werkverkeer dat kan ik toejuichen. Maar op een forum voor wereldfietsers sta ik ook wel verbaaasd over de grote toename.
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 15:37
Ik weet dat er zijn die er anders over denken, maar ik vind het treurig. Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen.
Onzin. Voor velen is het een manier om, terwijl ze bijv. ouderdoms- of rugproblemen etc. hebben, toch nog het plezier van fietsen te kunnen ondervinden. Vooral van lui die de moeite nemen lid van dit forum te worden en toch vaak de intentie hebben lange tochten te maken.

BTW: ik heb geen elektische fiets.
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 16:48
Ik vind purisme en je verhevenen voelen eerlijk gezegd erger dan dat mensen andere keuzes maken. Het is het begin van een pad van wij en zij en goed en fout en bedenk zelf maar waar het naar toe leidt.
Beter vind ik het elkaar te accepteren in de eigen keuzes en te communiceren over welke gevolgen dat het voor elkaar heeft.

...

Ik stel voor om naar iedereen die besluit om van de bank en uit de auto te komen om op wat voor fiets dan ook te gaan rijden een dikke duim op te steken.
Hear hear!
We hebben het allemaal nodig: de platte televisie, liefst behoorlijk groot, een smartphone, pc, laptop en eigenlijk ook ipad. GPS voor op de fiets. De 3e auto, handig voor de kids en natuurlijk een e-bike. We kunnen niet meer zonder. Denken we...

Tot nu toe is het fenomeen e-bike gelukkig aan me voorbij gegaan. Hopelijk nog vele jaren...
willem.m schreef:
za 07 apr, 2018 18:45
Gee schreef:
za 07 apr, 2018 18:17
Ik ben zo'n type wereldfietser (Noordkaap, Sahara, Malaysia, IJsland meerdere malen,allemaal solo, etc.) die na 30 jaar overstapt op een e-bike. Het motiveert mij om nog steeds avontuurlijke tochten te maken van meerdere weken en zelfs maanden met volledige bepakking, die ik met mijn "gewone" Koga World Traveller niet meer zou maken: ik fiets volgende maand 1.400 km in een rondje Nederland, en de komende 12 maanden 6.000 km over de North Sea Cycle Route.
Dag Gee,

Ik begrijp zelf heel goed dat mensen op een gegeven moment op een e-bike overstappen, bijvoorbeeld door leeftijd, ziekte of lange woonwerkverkeerafstanden.

Mijn startpost is ingegeven doordat ik op dit forum bijna alleen over de technische kant van e-bikes lees
Ik zie echter bijna nooit berichten van e-bikers die over hun (voorgenomen of ondernomen) fietsvakantie vertellen. Voor mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk, staan reisvoorbereiding en -beleving bovenaan - daar is de Wereldfietser (en haar forum) m.i. voor bedoeld.
Of mensen stappen uit de auto en kunnen heel veel ritjes met een e-bike uitvoeren die ze zonder een e-bike nog steeds met de auto zouden (moeten) doen. Goed voor het milieu en goed voor hun gezondheid dus.

De berichten waar jij het over hebt staan keurig in een map over e-bikes, behalve jouwonderwerp dan. Volgens mij is de map met als ondertitel "Alles over (reizen met) de elektrische fiets" een redelijk goede plek voor de technische kant van e-bikes.
Het reizen in het algemeen wordt in de andere deelforums al uitgebreid besproken, niet iedereen zal daar perse melden dat ie het met een e-bike gaat doen. Zeker niet gezien de reacties soms.
Wellicht zijn er ook nog niet zoveel e-bikers die lange vakantietochten maken, wellicht moeten al die mensen nog een beetje conditie en ervaring krijgen voordat ze zich realiseren dat ze ook op vakantie kunnen gaan met de e-bike. Het lezen van de enthousiaste verhalen zal wellicht helpen.
Ze negatief neerzetten zal het in ieder geval niet bevorderen.
Fedor ik snap je laatste zin niet helemaal over lui die etc... En nogmaals, voor de rest zeg ik toch ook dat een Ebike voor sommigen zinnig is, en misschien ook wel mijn toekomst is. Mijn enige observatie was en is dat ik ook velen zie voor wie die omstandigheden (nog) niet opgaan en er dus misschien goed aan zouden doen zich wat meer in te spannen. Ze doen alsof ze zelf fietsen, en hebben misschien ook dat gevoel, maar van zo weinig inspanning zul je niet snel conditie krijgen.