Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 21:06
willem.m schreef:
za 07 apr, 2018 18:45
Dag Gee,

Ik begrijp zelf heel goed dat mensen op een gegeven moment op een e-bike overstappen, bijvoorbeeld door leeftijd, ziekte of lange woonwerkverkeerafstanden.

Mijn startpost is ingegeven doordat ik op dit forum bijna alleen over de technische kant van e-bikes lees
Ik zie echter bijna nooit berichten van e-bikers die over hun (voorgenomen of ondernomen) fietsvakantie vertellen. Voor mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk, staan reisvoorbereiding en -beleving bovenaan - daar is de Wereldfietser (en haar forum) m.i. voor bedoeld.

Ze negatief neerzetten zal het in ieder geval niet bevorderen.
Huh? Ik zet "ze" niet negatief neer. Ik deel alleen mijn observatie over het type berichten. Volgens mij is mijn reactie best wel genuanceerd.
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 21:10
Ze doen alsof ze zelf fietsen, en hebben misschien ook dat gevoel, maar van zo weinig inspanning zul je niet snel conditie krijgen.
Het voordeel voor mensen die anders helemaal niet zouden fietsen is echter toch evident.
Het is dan wel geen gezicht, dikke veertigers op de e-bike. Ter relativering, in Noorwegen lopen veel ook jonge mensen in de winter als het glad is met een rollator. Op weg naar werk, school etc.

Maar, volgens mij zijn er heel veel jonge e-bikers die (als forens of bijvoorbeeld voor een dagje stad) de elektrische fiets niet in de plaats van een gewone fiets gebruiken, maar in plaats van de auto. Ik heb in mijn kennissenkring genoeg mensen die niets met wereldfietsen hebben en sommigen zeggen zelfs ronduit een hekel aan fietsen te hebben. Enkele van deze mensen, die tot voor kort bijna nooit meer fietsten, geven nu aan dat ze per e-bike naar het werk gaan en dat dit vier voordelen heeft. Het is sneller (geen file's), je komt zonder te zweten aan op je werk, en het is beter voor het milieu en goedkoper dan de auto. Als je het in deze (maatschappelijk gezien) bredere context bekijkt kan je natuurlijk nog steeds prima mopperen op dit soort mensen, maar toch moeilijk over deze ontwikkeling zelf? Overigens houden deze mensen niet van fietsen op gewone fietsen, maar vaak wel van andere sport en beweging.

Voor de echte fietsliefhebber zoals wij (de meesten die op deze site terechtkomen) zou het jammer zijn als de electrische fiets de markt zozeer gaat domineren dat de gewone fiets in de toekomst als ouderwets, armoedig en masochistisch zal worden versleten. Met als ultieme nachtmerrie dat de gewone fiets nagenoeg zal uitsterven uit het straatbeeld. Dit zal misschien inderdaad werkelijkheid worden voor de fiets als transportmiddel (nogmaals, ook het autoverkeer zal dan verminderen, dit kan wereldwijd gebeuren en echt verschil ten goede maken). De gewone fiets als instrument om sport en avontuur te beleven zie ik niet een twee drie verdwijnen. Ik zou de fysieke inspanning totaal niet willen missen. Maar wat te denken bijvoorbeeld van mensen die alleen hun partner op fietsvakantie meekrijgen als die electrisch kan fietsen, en anders toch zouden besluiten om samen een week in Benidorm of Salou op het strand te liggen?

Hans
willem.m schreef:
za 07 apr, 2018 21:18
Hans Keesom schreef:
za 07 apr, 2018 21:06
willem.m schreef:
za 07 apr, 2018 18:45
Dag Gee,

Ik begrijp zelf heel goed dat mensen op een gegeven moment op een e-bike overstappen, bijvoorbeeld door leeftijd, ziekte of lange woonwerkverkeerafstanden.

Mijn startpost is ingegeven doordat ik op dit forum bijna alleen over de technische kant van e-bikes lees
Ik zie echter bijna nooit berichten van e-bikers die over hun (voorgenomen of ondernomen) fietsvakantie vertellen. Voor mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk, staan reisvoorbereiding en -beleving bovenaan - daar is de Wereldfietser (en haar forum) m.i. voor bedoeld.

Ze negatief neerzetten zal het in ieder geval niet bevorderen.
Huh? Ik zet "ze" niet negatief neer. Ik deel alleen mijn observatie over het type berichten. Volgens mij is mijn reactie best wel genuanceerd.
Ook ik doe alleen een observatie : "wellicht moeten al die mensen nog een beetje conditie en ervaring krijgen voordat ze zich realiseren dat ze ook op vakantie kunnen gaan met de e-bike. Het lezen van de enthousiaste verhalen zal wellicht helpen.
Ze negatief neerzetten zal het in ieder geval niet bevorderen."

Ik zei niet dat jij ze negatief neerzette, ik zei dat ze negatief neerzetten niet werkt.
jeroen_ schreef:
za 07 apr, 2018 20:25
De fiets was voor mij het laatste sportieve voertuig. Ik vind overigens de snelheden van sommige e-bikes ook onaangenaam hoog, vooral de versie met geel kenteken die over de fietspaden scheuren en bijna-aanrijdingen veroorzaken omdat je ze niet hoort aankomen.

Ook vind ik deze voertuigen er vaak meer als agressieve brommers uitzien: grote oversized buizen, grote accu's, grote wielen e.d. Het ziet er m.i. minder sympathiek en gezellig uit, hoewel ik dat ook vind gelden voor veel moderne toerfietsen, maar dat is een kwestie van smaak.
Een e-bike is een fiets met trapondersteuning. Die met een gele kentekenplaat zijn bromfietsen met trapondersteuning. Wettelijk speed-pedelecs genoemd.
Ik verbaas mij enigszins dat een Wereldfietsersforum zoveel aandacht besteed aan bromfietsen. Milieuvriendelijk zijn dat soort bromfietsen niet, wat elders in Nederland of daar buiten staat een kolen- of gascentrale die de stroom levert.
Ik heb dus zo’n ding met grote wielen, oversized buizen (waar de accu in zit) en een gele plaat. En ja,. Ik kan me voorstellen dat dat voor de ‘gewone’ fietser soms intimiderend is en schrik aanjaagt. Ik probeer dan ook waar dat kan de fietspaden te mijden en de weg te kiezen.
Ik heb voor dit ding gekozen omdat ik nu 2 x 45 km per dag woon-werk verkeer doe.

Voor recreatie blijf ik de Gaastra gebruiken, voor vakanties ook. Maar ik kan me goed voorstellen dat ik later de keuze maak om ook hiervoor de ebike te pakken. Ik betrap me er nu op dat ik die ook al pak voor noodzakelijke tochtjes van rond de 10 km, waar ik altijd de gewone fiets voor nam. Zo gemakkelijk...

En na een half jaar nierproblemen met nasleep merk ik dat de conditie er niet beter op is geworden, gisteren 55 km op de Gaastra gedaan, wind en glooiend, en ik kon het voelen, terwijl we tot 100 km per dag doen in vakanties enz. Dat wordt nog even wennen. Als de klachten blijvend zijn of terugkerekn ga ik serieus nadenken over een ebike geschikt voor grote reizen.

Ik ben het dus met iedereen eens: als het vanwege lichamelijke klachten niet meer op een gewone fiets kan, dan is de ebike een prima alternatief. Als de ebike zorgt dat mensen minder met de auto gaan doen en meer met de ebike, is dat een goede ontwikkeling. Maar als mensen die jong en gezond zijn de fiets vervangen door een ebike, omdat ze dan minder moe worden, of omdat dat de standaard wordt (en inderdaad, ik zie ook bij een aantal FM dat die erop sturen) dan vind ik dat een negatieve ontwikkeling. Maar wel een die niet is tegen te houden.
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 21:10
Fedor ik snap je laatste zin niet helemaal over lui die etc...
Ik ga er van uit dat mensen die willen gaan reizen (of iig lange dagtochten willen maken) - en dat dus met een elektische fiets - dit forum vinden en de moeite nemen zich aan te melden en een bewuste vraag te stellen.

Het blijft fietsen... en het gaat nog steeds over reizen met de fiets (ook de enkeling die alleen maar een goede ww-fiets zoekt daargelaten ;))

Al die lui die alleen maar een elektrische fiets kopen omdat ze geen zin meer hebben om zelf te trappen tijdens hun sporadische ritje naar de school, kerk etc. zal je niet op dit forum vinden.
Even een verrijking van de discussie die ik hierbij vind horen.

Ik zag gisteren weer zoveel stellen met identieke (e-)bikes en volle ortlieb/vaude fietstassen. Minimaal allebei 2 grote tassen achterop. Soms zit er een kaarthouder rechtop op het stuur en soms zitten ze zo slecht op de fiets dat ik mij niet kan voorstellen dat ze de hele dag fietsen en / of gaan overnachten.

Op mooie fietsroutes, zoals langs de Rijn bij Koblenz, viel mij dit verschijnsel ook op. Ik kreeg de indruk dat er geen plek meer voor mij was op de camping of in het gasthaus, maar ‘s avonds waren de fietsers en de fietstassen weer verdwenen en was ik nagenoeg alleen.

Ik krijg de indruk dat er vaak vulmateriaal of een tweede jas in die tassen gaat.
groverr schreef:
zo 08 apr, 2018 11:07
Ik krijg de indruk dat er vaak vulmateriaal of een tweede jas in die tassen gaat.
Zou best kunnen, ben er zelf ook schuldig aan :P

Met kamperen had ik 2 achtertassen en één voortas gevuld. De andere voortas zou ik dus thuis kunnen laten maar ik ben nogal van de symmetrie dus die laatste vulde ik met een lekker kussen. Beter slapen en een beter uitziende fiets :D
Fedor schreef:
ma 09 apr, 2018 11:05
Beter slapen en een beter uitziende fiets :D
:lol: :D :lol:

Groet,
Tom.
groverr schreef:
zo 08 apr, 2018 11:07
Even een verrijking van de discussie die ik hierbij vind horen.

Ik zag gisteren weer zoveel stellen met identieke (e-)bikes en volle ortlieb/vaude fietstassen. Minimaal allebei 2 grote tassen achterop. Soms zit er een kaarthouder rechtop op het stuur en soms zitten ze zo slecht op de fiets dat ik mij niet kan voorstellen dat ze de hele dag fietsen en / of gaan overnachten.

Op mooie fietsroutes, zoals langs de Rijn bij Koblenz, viel mij dit verschijnsel ook op. Ik kreeg de indruk dat er geen plek meer voor mij was op de camping of in het gasthaus, maar ‘s avonds waren de fietsers en de fietstassen weer verdwenen en was ik nagenoeg alleen.

Ik krijg de indruk dat er vaak vulmateriaal of een tweede jas in die tassen gaat.
Ik reed gisteren op een te smalle dijk bij Amersfoort en herken het beeld. Als toevoeging nog dat men chaos creëert door te veel te praten voor de smalte van de dijk en de snelheid waarmee ze rijden en dan totaal in paniek raken als ze een tegenligger zien.

Ik vermijd het dijkje voortaan maar na 10 uur 's morgen in het weekend, lijkt me veiliger ;-)
Fedor schreef:
zo 08 apr, 2018 09:28
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 21:10
Fedor ik snap je laatste zin niet helemaal over lui die etc...
Ik ga er van uit dat mensen die willen gaan reizen (of iig lange dagtochten willen maken) - en dat dus met een elektische fiets - dit forum vinden en de moeite nemen zich aan te melden en een bewuste vraag te stellen.

Het blijft fietsen... en het gaat nog steeds over reizen met de fiets (ook de enkeling die alleen maar een goede ww-fiets zoekt daargelaten ;))

Al die lui die alleen maar een elektrische fiets kopen omdat ze geen zin meer hebben om zelf te trappen tijdens hun sporadische ritje naar de school, kerk etc. zal je niet op dit forum vinden.
Guilty as (e-)charged!
Hans Keesom schreef:
ma 09 apr, 2018 13:40
Ik reed gisteren op een te smalle dijk bij Amersfoort en herken het beeld. Als toevoeging nog dat men chaos creëert door te veel te praten voor de smalte van de dijk en de snelheid waarmee ze rijden en dan totaal in paniek raken als ze een tegenligger zien.

Ik vermijd het dijkje voortaan maar na 10 uur 's morgen in het weekend, lijkt me veiliger ;-)
De (fraaie) Zeedijk tussen Drunen en Doeveren is er ook zo één (die ga ik dus op zondag ook vermijden). Pad is 1,5 m breed maar tegenliggers of in te halen fietsers blijven vrolijk kletsend naast elkaar fietsen of (als ze alleen zijn) gewoon stug in het midden (ik verdenk dit soort mensen er ook van altijd de middelste rijbaan te blijven gebruiken ;)) Ook een Spurcycle bel wil daar niet helpen (of ze horen hem niet) :P

Overigens rijdt daar vrijwel iedereen nogal langzaam (ook met een elektische fiets), het pad voor velen te smal en te bochtig om harder te rijden.
En te hobbelig. Daarnaast is het niet echt een doorgaande route en dus alleen gebruikt door echte recreanten, er lopen aan beide zijden heel goede wegen/fietspaden vrijwel evenwijdig.
Na lang wikken en wegen heb ik ook maar voor een fiets met accu gekozen; ik kon er gewoon niet meer tegen dat ik soms flink moest doortrappen om oma's bij te houden... en dat ondanks dat ik geen lichamelijke beperkingen heb... het is gewoon niet eerlijk!!!

Het is uiteindelijk deze geworden 8) .
Matthieee schreef:
ma 09 apr, 2018 16:39
Na lang wikken en wegen heb ik ook maar voor een fiets met accu gekozen; ik kon er gewoon niet meer tegen dat ik soms flink moest doortrappen om oma's bij te houden... en dat ondanks dat ik geen lichamelijke beperkingen heb... het is gewoon niet eerlijk!!!

Het is uiteindelijk deze geworden 8) .
Afbeelding

Ook zonder motor zou je met zo'n fiets die oma's toch wel weg kunnen rijden :P
Fedor schreef:
ma 09 apr, 2018 18:49
Matthieee schreef:
ma 09 apr, 2018 16:39
Na lang wikken en wegen heb ik ook maar voor een fiets met accu gekozen; ik kon er gewoon niet meer tegen dat ik soms flink moest doortrappen om oma's bij te houden... en dat ondanks dat ik geen lichamelijke beperkingen heb... het is gewoon niet eerlijk!!!

Het is uiteindelijk deze geworden 8) .
Afbeelding

Ook zonder motor zou je met zo'n fiets die oma's toch wel weg kunnen rijden :P
Absoluut zeker dat ie niet serieus is.........toch? Ik snap het nooit, wat die competitiedrang is buiten de context van een officiële wedstrijd.
Polling schreef:
ma 09 apr, 2018 15:40
En te hobbelig. Daarnaast is het niet echt een doorgaande route en dus alleen gebruikt door echte recreanten, er lopen aan beide zijden heel goede wegen/fietspaden vrijwel evenwijdig.
Dat is denk ik de verantwoording die een toerfietser of wielrenner moet nemen, kies de paden waar weinig ander verkeer is en je lekker je eigen tempo kan draaien. Als een weg je (tijdelijk) niet kan bieden wat je er zocht, pas je aan en houdt het veilig.
Ik heb de indruk dat racefietsers en zeker tourrijders dat veel beter doen dat berijders van speedpedelecs.......
Hans Keesom schreef:
ma 09 apr, 2018 19:09
Absoluut zeker dat ie niet serieus is.........toch?
Het zou een Di2 accu kunnen zijn bedenk ik mij nu (na het opnieuw bekijken van de foto).
Klopt; het was niet zo serieus (Kletspraat) ;), maar er zit dus wel degelijk een accu in die fiets om (shimano di2) electrisch te schakelen.

Die electrische gedrochten waar jullie het over hebben fiets ik altijd met veel plezier voorbij op mijn Brompton :lol:. Buiten de stad zie ik die vooralsnog niet zo heel veel...