Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
Leon schreef:
wo 25 apr, 2018 08:41
Tom vds schreef:
di 24 apr, 2018 23:41
ik denk dat het vrij naïef is om er van uit te gaan dat het begrenzen van e-fietsen gaat werken.
E-bikes ZIJN begrensd.
Ik blijf erbij dat ik het vrij naïef vind om er van uit te gaan dat het begrenzen van e-fietsen gaat werken!
Bromfietsen en snor-scooters ZIJN OOK begrensd.

Groet,
Tom.
derdekeer schreef:
wo 25 apr, 2018 09:07
Nog makkelijker als bij een brom-/snorfiets is die begrenzing (software-matig of elektronisch) te wijzigen.
Dat begrijp ik niet goed.
Met al dat verstand aanwezig bij software-ontwikkelaars moet het mogelijk zijn om een begrenzer knoei-resistent te maken.
Misschien kan dat niet helemaal, maar het zou me verbazen mocht een stelletje clevere programmeurs er niet in slagen om de begrenzer heel moeilijk kraakbaar te maken.
Maar ik vrees dat het is zoals met Microsoft et al. Allerlei blitse features toevoegen aan een operating system, dat doen ze wel. Dat de boel niet veilig is ... Nou ... We maken meer winst als we versie XX onveilig op de markt brengen, jongens!
En dat begrijp ik nu weer niet goed :) Je lijkt namelijk zelf al een antwoord te hebben gegeven....

Het is dus gewoon een kwestie van software vervangen of wijzigen. (Ik heb me laten vertellen dat Volkswagen daar veel ervaring mee heeft :lol: ) Misschien is het zelfs slechts een kwestie van een paar dip-switches omzetten.
Het zou mij niet verbazen als er (in de nabije toekomst?) zogenaamde terug-getunede speed pedelecs op de markt zijn/komen die met een simpele truc zo van 25 naar 45 of zelfs nog meer kunnen worden op gepept. Zie bromfiets-sector of, nog duidelijker: de motorfietsen die (legaal!) voor het beginners-rijbewijs zijn aangepast.

Groet,
Tom.
De pedelecs die ik tijdens de spitsuren zie rijden blijken helaas vaak huftertjes te zijn die trachten op vlak van snelheid zoveel mogelijk het onderste uit de kan te halen, al dan niet begrensd. Het is net zoals met auto's, sommige merken en modellen trekken nu eenmaal meer hufters en asso's aan dan andere. Het is niet om dat je met model A of merk B rijdt dat je een hufter bent maar binnen de categorie hufters rijden er nu eenmaal veel met merk B rond. :wink:

Het fietspad is volgens mij in essentie gecreëerd om de zwakke weggebruikers te scheiden van het overige snellere verkeer met als doel zo de zwakke weggebruiker voor gevaar te behoeden. Door de opkomst van de pedelec creëert men terug een situatie waarin weggebruikers met soms ver uiteenlopende snelheden samen op een beperkt deel van de openbare weg worden gedwongen en dat leidt vroeg of laat tot frustraties en ongevallen.

Hopelijk leidt de opmars van de elektrische fiets op termijn niet tot een helmplicht voor de gewone fietser.

Ik blijf er ook bij dat het geen onverstandig idee zou zijn om een rijbewijs of rijvaardigheidsbewijs in te voeren voor pedelecs. Ik zie geregeld 60+'ers op een klassieke elektrische fiets die werkelijk een gevaar zijn op de weg (reactiesnelheid van een slak, door een 'stijve nek' volledig onbekwaam om eens over de schouder te kijken of er aankomend verkeer aankomt, zwalpen van links naar rechts...). Zulke mensen op een elektrische fiets vormen een gevaar voor zichzelf en het overige verkeer. Ik mag er niet aan denken dat zo iemand op een pedelec klimt.
Bij het invoeren van een rijbewijs zou je alvast een garantie hebben dat de berijders op zijn minst een idee hebben van hun rechten en plichten op de openbare weg. Wil je sneller dan zijn er net zoals voor auto's circuits.

In België moet je voor bromfietsen van de klasse B (max 45km/h met een elektrische of een verbrandingsmotor t.e.m. 50cc) een rijbewijs A, B of AM hebben. Voor een pedelec die in theorie amper 5km/h langzamer gaat hoeft dat dan weer niet. Consistent is dat in mij ogen niet.

Begrenzen is inderdaad niet haalbaar. Indien dat haalbaar zou zijn dan had men auto's ook al lang begrensd. Met de technologie van vandaag zou het zelfs mogelijk moeten zijn een auto tot op straatniveau te begrenzen (zone 30/50/etc.).
cycloantverpia schreef:
do 26 apr, 2018 20:37
De pedelecs die ik tijdens de spitsuren zie rijden blijken helaas vaak huftertjes te zijn die trachten op vlak van snelheid zoveel mogelijk het onderste uit de kan te halen, al dan niet begrensd. Het is net zoals met auto's, sommige merken en modellen trekken nu eenmaal meer hufters en asso's aan dan andere.
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar mijn gevoel is toch anders. Ik word in België bijna dagelijks geconfronteerd met SP-rijders die op een onaangename manier inhalen maar heb het sterke vermoeden dat de meeste van die fietsers helemaal niet zo'n hufters zijn maar zich gewoon niet bewust zijn van hoe het gedrag dat ze stellen overkomt op anderen en welk risico het soms teweeg brengt.

Als men zelf iemand snel inhaalt met te weinig ruimte en/of nog vlak voor iemand doorschiet dan heeft men volgens mij het gevoel alles onder controle te hebben. Voor de persoon die dat gedrag echter ondergaat en daar dus onverwacht met geconfronteerd wordt voelt het heel anders aan.
cycloantverpia schreef:
do 26 apr, 2018 20:37
In België moet je voor bromfietsen van de klasse B (max 45km/h met een elektrische of een verbrandingsmotor t.e.m. 50cc) een rijbewijs A, B of AM hebben. Voor een pedelec die in theorie amper 5km/h langzamer gaat hoeft dat dan weer niet. Consistent is dat in mij ogen niet.
Een SP is in theorie niet 5 km/uur trager maar net even snel (ondersteuning tot 5 km/uur). En men heeft er eveneens een rijbewijs (B of AM) voor nodig.
cycloantverpia schreef:
do 26 apr, 2018 20:37
Begrenzen is inderdaad niet haalbaar. Indien dat haalbaar zou zijn dan had men auto's ook al lang begrensd. Met de technologie van vandaag zou het zelfs mogelijk moeten zijn een auto tot op straatniveau te begrenzen (zone 30/50/etc.).
Het is perfect haalbaar maar politiek zeer gevoelig. Vroeg of laat zullen voertuigen wel met slimme snelheidsbegrenzers worden uitgevoerd. Het zou in België alleen al snel tientallen levens per jaar redden.

Renaat
Revanho schreef:
do 26 apr, 2018 21:30

Het is perfect haalbaar maar politiek zeer gevoelig. Vroeg of laat zullen voertuigen wel met slimme snelheidsbegrenzers worden uitgevoerd. Het zou in België alleen al snel tientallen levens per jaar redden.

Renaat
Ik heb een stevige fiets die tot 26.1 km/h op dit moment ondersteuning krijgt.
Ik ben best bereid die om te laten bouwen zodat die op bepaalde locaties en tijdstippen de ondersteuning tot een lagere bovengrens laat gaan. Als ik dan ook maar op plekken en tijdstippen de ondersteuning doorgaat tot 30 of 35 km/h. Dat ben ik binnen de bebouwde kom veilig bezig en buiten de bebouwde kom een stuk sneller op die lange afstanden zodat de auto nog vaker kan blijven staan.
cycloantverpia schreef:
do 26 apr, 2018 20:37
Het fietspad is volgens mij in essentie gecreëerd om de zwakke weggebruikers te scheiden van het overige snellere verkeer met als doel zo de zwakke weggebruiker voor gevaar te behoeden. Door de opkomst van de pedelec creëert men terug een situatie waarin weggebruikers met soms ver uiteenlopende snelheden samen op een beperkt deel van de openbare weg worden gedwongen en dat leidt vroeg of laat tot frustraties en ongevallen.
Helaas is het net andersom, om de automobilist vrije baan te geven is men begonnen de fietser naar het fietspad te verdrijven (onder het mom van veiligheid) Of dat is hoe ik er tegenaan kijk :wink:

Eigenlijk ook wel jammer dat je met een gemotoriseerd voertuig binnen de bebouwde kom vaak niet sneller dan een "normale" fietser bent (die een beetje doorfietst). De meeste SP gebruikers zijn vaak automobilsten die op eigen kracht niet meer die snelheden kunnen halen. Daarnaast speelt gebrek aan verkeersinzicht ook nog een rol, niet verder kijken dan je neus lang is dus.
Ik ben dus zo’n SP rijder, en in diverse fora op dat vlak actief. Ik hoor daar dus de andere kant: een SP biedt ondersteuning tot 45, maar het overgrote deel rijdt dat niet. Ik rijd, als ik een beetje mijn best doe, 35-38 met dat ding. Dat is dus tussen de auto’s in de bebouwde kom te langzaam om met het verkeer mee te kunnen, en dat levert dan dus gevaarlijke situaties op. Daar kies ik ervoor om burgerlijk ongehoorzaam op het fietspad te rijden, met aangepaste snelheid natuurlijk. En dat doen er velen met mij.
Ik merk wel dat ik steeds vaker probeer me aan de regels te houden. Hoe meer andere weggebruikers op de hoogte zijn van die regels, hoe beter dat gaat. Op andere fora hoor ik regelmatig over opduwen door sneller willende auto’s, toeteren, afsnijden en middelvingers. Blijkbaar is men in Brabant wat relaxter, ik heb het nog niet meegemaakt.
Polling schreef:
vr 27 apr, 2018 08:32
Ik ben dus zo’n SP rijder, en in diverse fora op dat vlak actief. Ik hoor daar dus de andere kant: een SP biedt ondersteuning tot 45, maar het overgrote deel rijdt dat niet. Ik rijd, als ik een beetje mijn best doe, 35-38 met dat ding. Dat is dus tussen de auto’s in de bebouwde kom te langzaam om met het verkeer mee te kunnen, en dat levert dan dus gevaarlijke situaties op. Daar kies ik ervoor om burgerlijk ongehoorzaam op het fietspad te rijden, met aangepaste snelheid natuurlijk. En dat doen er velen met mij.
Ik merk wel dat ik steeds vaker probeer me aan de regels te houden. Hoe meer andere weggebruikers op de hoogte zijn van die regels, hoe beter dat gaat. Op andere fora hoor ik regelmatig over opduwen door sneller willende auto’s, toeteren, afsnijden en middelvingers. Blijkbaar is men in Brabant wat relaxter, ik heb het nog niet meegemaakt.
Probleem van de meeste Speedpedelecs is dat ze te weinig vermogen hebben. Ze hebben vaak maar 100 W meer vermogen (350W) dan mijn 25 km/h ebike (250w). Daarmee ga je inderdaad de 45 km/h niet halen. Dan heb je toch al gauw het dubbele nodig. Luchtweerstand was kwadratisch toch?

Niet het vermogen hebben om 45 km/h te gaan, wel sneller dan 25 km/h mogen en (daarom) op de rijbaan moeten, dat is vragen om problemen. het is vlees noch vis...

Bovenstaande wordt vooral een probleem als het verkeer te druk is om nog samen een weg te delen. Dan krijg je al automobilist dat je vaker en langer moet wachten voordat je voorbij een voertuig kan dat langzamer is dan de jouwe. En dat leidt tot irritaties.
Hans Keesom schreef:
za 28 apr, 2018 20:42
Luchtweerstand was kwadratisch toch?
Ja, en dus benodigd vermogen derde macht: Om 2 x zo hard door de lucht te gaan heb je 8 x ze veel power nodig.
Leon schreef:
zo 29 apr, 2018 09:54
Hans Keesom schreef:
za 28 apr, 2018 20:42
Luchtweerstand was kwadratisch toch?
Ja, en dus benodigd vermogen derde macht: Om 2 x zo hard door de lucht te gaan heb je 8 x ze veel power nodig.
Dan krijg je een artikel met als ondertitel : "45 PER UUR HAAL JE NOOIT"
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -pedelecs/

Ik vermoed dat je minstens 1000 watt of wellicht 2000 watt moet hebben, zeker als de bestuurder ook nog eens rechtop blijft zitten om het stuur goed vast te houden. En dan liefst zonder veel bagage.....

Dit betekent dat als je een uur op die 45 km/h wil rijden je een accu moet hebben die een uur lang de motor kan voeden. Een accu van 1000 Wh is dan niets bijzonders. Vandaar dat je nu al speedpedelecs ziet met dergelijke accu's of dubbele accu's.

Prima dingen om woon werk verkeer mee te doen als je 40 km van je werk woont, maar natuurlijk niets voor een wereldfietser.

Ik ben donderdag van Amsterdam naar achter Arnhem gereden op een 25 km/h ebike. De ondersteuning stond steeds op de hoogste stand omdat ik wist dat de accu's het wel zouden halen maar over mezelf niet zo zeker was.
Na 70 km de eerste accu gewisseld, na 110 km en 4 uur 59 had de twee accu nog een kilometer of 30 over. Terug de eerste accu in 85 km/h helemaal leeggereken en na 110 km en 5 uur 7 had de tweede accu nog 40 km over. *

Ik zou dus waarschijnlijk 150 km in 6,5 uur kunnen rijden met totaal 922 Wh aan accu. Een speedpedelec die echt 45 km/h wil rijden trekt dat waarschijnlijk in een uur leeg en heeft dan een derde van de afstand afgelegd........

*Nadeel van twee accus is wel dat als je maar 1 lader hebt je 7 a 8 uur aan het laden bent...
Ik rij voor mijn werk op een Riese&Müller speedpedellec met een 400watt sterke Bosch middenmotor.
Hiervan is de tandwielverhouding aangepast naar het gewicht van de te trekken aanhanger (90kg).
Waardoor de snelheid weer terug is op 25km/ph.
De achternaaf is een Nuvinci Harmony 380 en deze is traploos zelf schakelend.
Op de fiets computer vul je in welke trap frequentie je wilt malen en de elektronica doet de rest.

Het is pionieren in het werk, de reacties op straat zijn geweldig en tegen collega's of mensen die kleinerend reageren zeg ik altijd dat mijn rijbewijs is afgenomen.
E-bike of niet, ik ben blij dat ik nu mijn werk ook op de fiets uit kan voeren.
Ik heb een hekel aan auto rijden.

Afbeelding
Dit is natuurlijk veel beter dan stinkende diesel bestelautootjes in de stad. Anderzijds, en ook al is het geen 90 kg, vroeger gingen wij met de kinderen op vakantie met een bagagekar met 40 kg achter de tandem, inclusief tochten dwars door de Ardennen, de Eifel of de Vogezen. Mijn ervaring was dat het allemaal prima ging zolang je niet hoefde te klimmen.
Wouter Duijndam schreef:
zo 29 apr, 2018 21:30
Ik rij voor mijn werk op een Riese&Müller speedpedellec met een 400watt sterke Bosch middenmotor.
Hiervan is de tandwielverhouding aangepast naar het gewicht van de te trekken aanhanger (90kg).
Waardoor de snelheid weer terug is op 25km/ph.
De achternaaf is een Nuvinci Harmony 380 en deze is zelf schakelend.
Op de fiets computer vul je in welke trap frequentie je wilt malen en de elektronica doet de rest.
Wel een ideale combi zo :)

Misschien kan Rohloff ook zoiets bedenken (dan wel met stapjes) aangezien die nu ook met electronische schakeling leverbaar is (dan liefst ook voor 100% beenkracht) :). Nu trap ik met wind tegen "vanzelf" nog steeds te zwaar ;)
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 07:06
Wel een ideale combi zo :)
De mooiste baan die er is! Wij fietsen van 1 april tot 1 oktober en het is elke keer weer een feest als het seizoen start. April is vaak nog wel koud en nat, ons motto is dan ook "Het regent nooit de hele (werk)dag" .

Vorig jaar hebben wij een half seizoen op deze bakfiets gereden.
Afbeelding
Afbeelding

Het was even wennen met fietsen, vooral als het frame kantelbaar is.
Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar de aanhanger omdat de fiets - aanhanger combinatie 50kg lichter is dan deze ene bakfiets.
Het grootste nadeel van dat gewicht is dat het onvoorspelbare situaties kan opwekken in het verkeer en ik krijg deze fiets niet in mijn eentje een parkeer garage uit. Ook sta je met deze bakfiets dubbelgeparkeerd in smalle straten omdat je het bakbeest de stoep niet op krijgt.
De fiets - aanhanger combinatie wel.
De Riese&Müller fietst daarentegen ook 10x lekkerder dan de Sortimo bakfiets.
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 21:42
Mijn ervaring was dat het allemaal prima ging zolang je niet hoefde te klimmen.
Ik moet parkeergarage's in en uit. Dat zijn beste klimmen kan ik vertellen.. :D
bast1aan schreef:
vr 20 apr, 2018 23:22

Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind.
bast1aan schreef:
vr 20 apr, 2018 23:22
Die windkracht 3 tegenwind maakt dus veel uit, en zal zeker vrij spel hebben in de flevopolder. Dit verklaart waarom je broer zich kapot reed, hij reed welliswaar in jullie beschutting maar wel met een langzamere fiets dan een racefiets.
Wind is de vijand van de fietser :lol:

Ook lichte bagage maakt fietsen met tegenwind een stuk vervelender. Een set tassen hakt er gewoon in.

Maar nogmaals, ik suggereer niet dat je om windkracht 3-4 een e--bike moet aanschaffen, wat harder trapppen en minder hard gaan is normaal gesproken gewoon een prima alternatief. Het is wel een verklaring waarom gezonde personen toch met een standaard e-bike naar hun werk gaan. Als het weer tegen zit trap je je zelf niet alleen bezweet (helemaal met regenkleding, douchen op het werk is helaas niet voor elk bedrijf geregeld), maar kom je wellicht ook te laat. Met een e-bike ben je altijd (ongeveer) even snel.

Dan heb je ook nog onze relatief bijzondere autoloze use-case waarbij we elke dag grote vracht (kinderen+boodschappen) vervoeren binnen een strak (school en werk) schema.

Voor vakantiefietsen kan het een optie zijn (niet alleen als je lichamelijk malheur hebt, toen wij de kinderkar moesten trekken was het een uitkomst, maar dat is nu voorbij). Maar dat het hier een niche is, zeker voor deze gebruikersgroep lijkt me evident.
loknor schreef:
ma 07 mei, 2018 12:25
bast1aan schreef:
vr 20 apr, 2018 23:22

Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind.
bast1aan schreef:
vr 20 apr, 2018 23:22
Die windkracht 3 tegenwind maakt dus veel uit, en zal zeker vrij spel hebben in de flevopolder. Dit verklaart waarom je broer zich kapot reed, hij reed welliswaar in jullie beschutting maar wel met een langzamere fiets dan een racefiets.
....... Het is wel een verklaring waarom gezonde personen toch met een standaard e-bike naar hun werk gaan. Als het weer tegen zit trap je je zelf niet alleen bezweet (helemaal met regenkleding, douchen op het werk is helaas niet voor elk bedrijf geregeld), maar kom je wellicht ook te laat. Met een e-bike ben je altijd (ongeveer) even snel.

En op de terugweg, zonder elektrieke ondersteuning die extra kilo's meetrekken om toch wat extra te trainen en te zweten onderweg naar huis.
Dan kun je je nette kostuum helemaal naar de stomerij brengen. :D
loknor schreef:
ma 07 mei, 2018 12:25
Wind is de vijand van de fietser :lol:

Ook lichte bagage maakt fietsen met tegenwind een stuk vervelender. Een set tassen hakt er gewoon in.
Om die reden vermijd ik tassen zoveel mogelijk. Een rugtas op de bagagedrager gebonden doe ik het meest en dat heeft denk ik nog de minste negatieve impact. En in de stuurbeugels of op een ligstuur maakt ook veel uit, zeker met tegenwind al wel 5km/h naar mijn ervaring.
Maar nogmaals, ik suggereer niet dat je om windkracht 3-4 een e--bike moet aanschaffen, wat harder trapppen en minder hard gaan is normaal gesproken gewoon een prima alternatief. Het is wel een verklaring waarom gezonde personen toch met een standaard e-bike naar hun werk gaan. Als het weer tegen zit trap je je zelf niet alleen bezweet (helemaal met regenkleding, douchen op het werk is helaas niet voor elk bedrijf geregeld)
Dat is te begrijpen. Voor mezelf sprekend; regenkleding gebruik ik al 20 jaar niet meer, ik gebruik liever fietskleding. kan je zowel in zweten als in probleemloos mee door de regen fietsen (op een paar echt gure dagen per jaar na). Op mijn werk kleed ik me om. Bij beetje opletten met de hygiëne (werkkleding zvm vrij van zweet houden, geen oude fietsshirtjes gebruiken) kan ik een douche overslaan.