Dat stukje en het gaat ook een beetje om de steeds herhaalde reacties:
- neem een lichtere fiets
- Waarom een e-bike, je bent toch gezond, 25+ haal je makkelijk. Dat dit niet een kruissnelheid is, wordt daarbij niet genoemd.
Links of rechtsom wordt er geinsinueerd dat een e-bike alleen profijt biedt aan ouderen/geblesseerden. Dit is dus heel betrekkelijk. Uiteraard kan een gezond persoon in de meeste gevallen ook wel zonder e-bike, maar dat een e-bike voor iedereen voordelen biedt is wel degelijk waar.
Dat die voordelen (gelukkig) niet altijd zwaar wegen is wat dat betreft prima, maar het feit dat je hogere snelheden over langere tijd haalt met zwaardere vrachten is hoe dan ook een voordeel. En dat kan dus een vakantie-fietser puntje zijn, al zal dat voor heel veel mensen onnodig/ongewenst zijn. Allemaal prima.
bast1aan schreef: ↑do 19 apr, 2018 12:53
loknor schreef: ↑wo 18 apr, 2018 12:08
3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt? Ik vind het jammer dat hier weinig oog voor lijkt te zijn. De eerste prioriteit voor een fiets hoort m.i. efficientie te zijn. Je kan iefficiente fietsen oplossen met 1. een motor of 2. simpele maatregelen (zie mijn vorige post) om de efficientie te verhogen. Hier komt mijn scepsis jegens elektrische fietsen dus vandaan.
Het ging om een A amateur op een Santos op de goede (zeer sportieve hoogte!) en Big Apples op de juiste druk, met twee Ortlieb achtertassen. Nou ben jij ongetwijfeld een geweldenaar, maar deze A-amateur ging helemaal kapot in het wiel met windkracht 3 tegen (dijk naar Almere) en 27kmpu.
Hadden wij er niet voor gereden had hij die 27kmpu gewoon niet gehaald. Je stelling dat dit met een efficiente fiets wel haalbaar is voor een normaal persoon is in mijn ogen echt absurd.
Sterker nog, redelijk ontspannen 100km solo
op de racefiets met windkracht 3 tegen met
een gemiddelde van 27kmpu is wedstrijdrenner niveau. Ik was geen geweldige renner (koekenbakker), maar zonder bescheiden te zijn reed ik een stuk harder dan verreweg de meeste niet wedstrijdrenners. Ik zou half-kotsend van de fiets gaan na zo'n rit als ik dat uberhaupt al zou trekken.
Ja, ik ken zat mensen die het wel kunnen. Als ik de wedstrijdrenners eraf haal is dat een klein handjevol. Ongetwijfeld zijn er zelfs mensen die zonder al teveel trainen dit fluitend kunnen (zo kende ik een jongen die na een jaar 7 uur deed over LBL... over talent gesproken). Maar dit is echt niet realistisch voor de doorsnee toerrijder, en dan heb ik het hier dus over een racefiets, laat staan vakantiefiets, of zelfs vakantiefiets met bagage.
Heb jij gelezen dat dit indoor was? Dus geen regen wind, klinkertjes? En dat dit een onbeladen fiets betrof? Jouw 150 watt met 25kmpu is voor een onbeladen fiets in een hal... een real world scenario gaat al heel rap over de 200 watt en dat is echt serieus. 200 watt/65 kg= 3 watt per kg en dat dus 4 uur lang.... Dat is niet meer ontspannen fietsen tenzij je categorie (sterke) wedstrijdrenner bent.
25kmpu met bagage met windkracht 3 tegen is echt een heel, heel ander verhaal. Dat je voor windkracht 3 niet een e-bike moet kopen ben ik het best mee eens, maar je gaat geen 25kmpu halen.