Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
jeroen_ schreef:
za 14 apr, 2018 23:37
Carl schreef:
za 14 apr, 2018 15:19
Waarom zou je achterom kijken?

Ik ben groot voorstander van een verbod van voertuigen die met dergelijke snelheden op fietspaden rijden. Onlangs is een bekende van mij in de stad Groningen bijna aangereden door zo'n speed-pedeltec bestuurder toen deze van achteren naderde en bijna tegen mijn bekende opreed. (fout van e-biker).
De speedpedelec is inderdaad verantwoordelijk, ervan uitgaande dan jij gewoon zat op te letten en geen rare dingen deed.

Ik zou het verbod dat je noemt in twee delen willen splitsen. Als je op een fietspad rijdt met welk smal voertuig dan ook moet je snelheid terug naar 20/25/30 km/h*. In ieder geval binnen de bebouwde kom, daarbuiten kan het sneller als de breedte het toelaat en op de momenten dat het rustiger is, bijvoorbeeld buiten de spits. Met 35 km/h buiten de bebouwde kom een groep schoolgaande puber naderen is idioot, dat zal iedereen duidelijk zijn.

Aanvullend zou men op een aantal wegen binnen de bebouwde kom het autoverkeer qua snelheid kunnen beperken tot 30/35/40 km/h zodat je daar als speedpedelec de keuze hebt. Wil je sneller moet je de weg op en daar kan je dan ook meekomen. Wil je dat niet dat pas je je aan aan het verkeer op het fietspad.

In Zwitserland schijnen speedpedelecs alleen met de motor uit op het fietspad te mogen. Lijkt me wat onnodig ver gaan, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker als het binnen de bebouwde kom is aangezien een speedpedelec zijn winst toch vooral buiten de bebe

*Kies maar uit welke snelheid je denkt dat werkt.
jeroen_ schreef:
zo 15 apr, 2018 09:44
Helaas zie ik deze rottige voertuigen steeds vaker zowel binnen als buiten de stad (Groningen). Als ik bedenk dat de gemiddelde snelheid van fietsers hier (Korreweg) vaak 15 tot 20 km/uur is vraag ik mij af wat speed-pedeltecs uberhaupt te zoeken hebben op deze fietspaden.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
Op de rijbaan 45 km/u;
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u;
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.

Maar goed, net zoals brommerrijders houden veel speed-pedelec rijders zich hier niet aan (al vind ik 40 op een fietspad nog steeds te hard). En goed anticiperen vergt ook enige inspanning. Met ervaring wéét je waar mogelijke "conflicten" kunnen ontstaan (afslaande fietsers, onoverzichtelijke kruisingen) en daar moet de rijsnelheid aan worden aangepast.
Fedor schreef:
zo 15 apr, 2018 10:20
Polling schreef:
zo 15 apr, 2018 08:06
Een ebike is ook een andere categorie.
Idd... ik heb niets tegen e-bikes zolang de berijders zichzelf maar geen fietsers noemen :P :wink:
Ik snap dat het mode is om voor elke gevoeligheid en elke groep die zich gekwetst voelt nieuwe termen te verzinnen. Toch denk ik dat het logisch en taalkundig juist* is om elk voertuig dat (groten)deels of geheel door menskracht wordt voortbewogen nog als fiets te beschouwen. Fiets is een groepsnaam waaronder vallen race-fiets, toer-fiets, vouw-fiets, elektrische-fiets en allerlei combinaties als elektrische-vouw-racefiets.

Ik wil voorstellen dat berijders van een fiets met elektrische ondersteuning waar nodig en relevant rekening houden met de gevoelens van de berijders van fietsen zonder een hulpmotor door als zij vertellen over een fietstocht daar nadrukkelijk bij te vertellen dat het op een e-bike is gebeurt. Opscheppen over het aantal kilometers dat je hebt afgelegd en/of de snelheid waarmee dat gebeurde is uiteraard not done als je niet vermeldt dat je hulp had van een motortje.

Tenslotte, het gaat niet om het middel maar om het doel, genieten van de mooie tochten die je kunt maken en het feit dat je je auto weer eens hebt laten staan.


*https://www.nederlandfietsland.nl/fiets ... ar-ontdekt
@ Wim,

als er binnen de bebouwde kom een fiets/bromfiets pad is dan mogen speedpedelecs niet op de rijbaan.

Je zegt ook dat je het niet af mag wentelen op de argeloze fietser, dat betekent dus dat je het wel af zou mogen wentelen op de argeloze automobilist, ondanks dat daar net zo goed een problematisch snelheidsverschil is. Vind ik niet terecht.

Thijs
Hans Keesom schreef:
zo 15 apr, 2018 10:48
Tenslotte, het gaat niet om het middel maar om het doel, genieten van de mooie tochten die je kunt maken en het feit dat je je auto weer eens hebt laten staan.
Precies! Daar was het mij als topicstarter eigenlijk om te doen: de vraag of reizen per (elektrische) fiets wel gebeurt. Het is weinig verrassend dat het topic vervolgens toch weer over bijzaken gaat.

Terwijl ik door de berichten blader (zitten jullie met dit weer nou echt niet op de fiets?) fiets ik dit weekend lekker een paar honderd km door het mooie Nederland. Groeten vanaf een bankje aan de Schipbeek.
Die automobilisten kunnen wel een stootje hebben, zeker ook letterlijk.
En verder, nee ik vind niet dat we moeten doen alsof ebikes gewoon een soort fietsen zijn omdat er het woord fiets in de benaming is geslopen. En dat vind ik zeker voor een wereldfietser forum dat wat mij betreft althans toch vooral hoort te gaan over echt fietsen met je eigen spierkracht, met echt geoptimaliseerde fietsen. Met een goede geometrie, een goede houding zonder al te veel luchtweerstand en snelle banden kom je ook een heel eind, tenzij je echt een beperking hebt. Ik vraag me echt af of al die ebikers dat wel eens geprobeerd hebben. En nu hou ik erover op.
Ik rijd op beide. Horses for courses heet dat geloof ik. ;-)
willem.m schreef:
zo 15 apr, 2018 11:56
Hans Keesom schreef:
zo 15 apr, 2018 10:48
Tenslotte, het gaat niet om het middel maar om het doel, genieten van de mooie tochten die je kunt maken en het feit dat je je auto weer eens hebt laten staan.
Precies! Daar was het mij als topicstarter eigenlijk om te doen: de vraag of reizen per (elektrische) fiets wel gebeurt. Het is weinig verrassend dat het topic vervolgens toch weer over bijzaken gaat.

Terwijl ik door de berichten blader (zitten jullie met dit weer nou echt niet op de fiets?) fiets ik dit weekend lekker een paar honderd km door het mooie Nederland. Groeten vanaf een bankje aan de Schipbeek.
Het onderwerp elektrische fiets werkt als een rode lap om sommige stieren. Deel van de emotie lijkt te zijn "dat het niet eerlijk is", een ander deel is het gevaar van de snelheid die de categorie die boven de 25 km/h mag ondersteunen met zich meebrengt. En als er emotie is, dan schiet het alle kanten op.

Net weer thuis van een ritje op de elektrische fiets om even te kijken hoe het is om fietsend op bezoek te gaan bij een kennis die 27 km verderop woont.

Ik had de indruk dat andere fietsers naar me keken met het idee dat ik een vakantiefietser op doorreis was.....of was het mijn fantasie en ben ik langzaam er naar toe aan het dromen/groeien?

Ach wat maakt het uit, ik heb mezelf lekker leeggefietst en zit nu met een lekker licht pijnlijk gevoel weer achter de computer. Ik heb kilometers gemaakt, ik heb genoten en zie uit naar m'n volgende rit. En als dat gevoel blijft komt het moment om dat op gegeven moment elke dag te doen. Is dat het begin van een fietsvakantie?
Hans Keesom schreef:
zo 15 apr, 2018 17:27
Net weer thuis van een ritje op de elektrische fiets om even te kijken hoe het is om fietsend op bezoek te gaan bij een kennis die 27 km verderop woont.

Ik had de indruk dat andere fietsers naar me keken met het idee dat ik een vakantiefietser op doorreis was.....of was het mijn fantasie en ben ik langzaam er naar toe aan het dromen/groeien?
Aha jij bent er zo één! :lol: :lol: :wink:
groverr schreef:
zo 08 apr, 2018 11:07
Ik zag gisteren weer zoveel stellen met identieke (e-)bikes en volle ortlieb/vaude fietstassen. Minimaal allebei 2 grote tassen achterop. Soms zit er een kaarthouder rechtop op het stuur en soms zitten ze zo slecht op de fiets dat ik mij niet kan voorstellen dat ze de hele dag fietsen en / of gaan overnachten.

Op mooie fietsroutes, zoals langs de Rijn bij Koblenz, viel mij dit verschijnsel ook op. Ik kreeg de indruk dat er geen plek meer voor mij was op de camping of in het gasthaus, maar ‘s avonds waren de fietsers en de fietstassen weer verdwenen en was ik nagenoeg alleen.

Ik krijg de indruk dat er vaak vulmateriaal of een tweede jas in die tassen gaat.
Wat ik tot nu toe mis, je kan een droge rug houden bij 20 km/uur. Voor woon werk en school verkeer lijkt me dat zeer prettig.
WimB schreef:
zo 15 apr, 2018 19:41
Wat ik tot nu toe mis, je kan een droge rug houden bij 20 km/uur. Voor woon werk en school verkeer lijkt me dat zeer prettig.
Klopt, ik rij naar werk met de hoogste ondersteuning zonder aan te zetten, terug zonder ondersteuning met een flinke inspanning.
Aangezien mijn zweet nogal kan ruiken is dat een stuk prettiger voor mijn collega's.
Fedor schreef:
zo 15 apr, 2018 17:45
Hans Keesom schreef:
zo 15 apr, 2018 17:27
Net weer thuis van een ritje op de elektrische fiets om even te kijken hoe het is om fietsend op bezoek te gaan bij een kennis die 27 km verderop woont.

Ik had de indruk dat andere fietsers naar me keken met het idee dat ik een vakantiefietser op doorreis was.....of was het mijn fantasie en ben ik langzaam er naar toe aan het dromen/groeien?
Aha jij bent er zo één! :lol: :lol: :wink:
groverr schreef:
zo 08 apr, 2018 11:07
Ik zag gisteren weer zoveel stellen met identieke (e-)bikes en volle ortlieb/vaude fietstassen. Minimaal allebei 2 grote tassen achterop. Soms zit er een kaarthouder rechtop op het stuur en soms zitten ze zo slecht op de fiets dat ik mij niet kan voorstellen dat ze de hele dag fietsen en / of gaan overnachten.

Op mooie fietsroutes, zoals langs de Rijn bij Koblenz, viel mij dit verschijnsel ook op. Ik kreeg de indruk dat er geen plek meer voor mij was op de camping of in het gasthaus, maar ‘s avonds waren de fietsers en de fietstassen weer verdwenen en was ik nagenoeg alleen.

Ik krijg de indruk dat er vaak vulmateriaal of een tweede jas in die tassen gaat.
Hahaha, ja inderdaad. Maar gun mij s.v.p. mijn kleine geluk ;-) Even dromen dat een echte fietser ben.
Hans Keesom schreef:
za 14 apr, 2018 19:30
Of je maakt het snelheidsverschil kleiner. Of je maakt de ting luider, of neemt een toeter.
Als Carl van mij vraagt om "Gewoon zorgen dat je verantwoord zo rechts mogelijk rijdt wanneer je ingehaald gaat worden." dan moet ik wel de informatie hebben dat ik ingehaald ga worden.

Als je van achteren komt heb je een verantwoording te nemen in het verkeer. We zijn tenslotte niet op een gesloten circuit aan het racen.
Daar staat tegenover dat elke verkeersdeelnemer de verantwoordelijkheid heeft om rechts te houden en niet zomaar van richting te veranderen. Dat vind ik vooral op toepassing van mensen die onnodig links houden op brede paden en daarmee de hele doorgang blokkeren, of mensen die zonder ook maar iets kenbaar te maken of om te kijken ineens besluiten linksaf te slaan.
Helaas kom je dat nog best wel eens tegen.
Wim schreef:
zo 15 apr, 2018 12:03
... zeker voor een wereldfietser forum dat wat mij betreft althans toch vooral hoort te gaan over echt fietsen met je eigen spierkracht, met echt geoptimaliseerde fietsen...
Dan mag het enkel over velomobielen gaan... :wink:
bast1aan schreef:
ma 16 apr, 2018 11:15
Hans Keesom schreef:
za 14 apr, 2018 19:30
Of je maakt het snelheidsverschil kleiner. Of je maakt de ting luider, of neemt een toeter.
Als Carl van mij vraagt om "Gewoon zorgen dat je verantwoord zo rechts mogelijk rijdt wanneer je ingehaald gaat worden." dan moet ik wel de informatie hebben dat ik ingehaald ga worden.

Als je van achteren komt heb je een verantwoording te nemen in het verkeer. We zijn tenslotte niet op een gesloten circuit aan het racen.
Daar staat tegenover dat elke verkeersdeelnemer de verantwoordelijkheid heeft om rechts te houden en niet zomaar van richting te veranderen. Dat vind ik vooral op toepassing van mensen die onnodig links houden op brede paden en daarmee de hele doorgang blokkeren, of mensen die zonder ook maar iets kenbaar te maken of om te kijken ineens besluiten linksaf te slaan.
Helaas kom je dat nog best wel eens tegen.
Ik fiets dagelijks in Amsterdam en heb daar geleerd dat IK verantwoordelijk ben voor het gedrag van ANDEREN. Alleen op die manier denk ik er zonder kleerscheuren af te komen.
Als je eenmaal dit soort gasten heb zien rijden, dan is zelfs dat nog tegen beter weten in :
https://www.youtube.com/watch?v=4o00Eyj_69g
Hans Keesom schreef:
ma 16 apr, 2018 19:38
Als je eenmaal dit soort gasten heb zien rijden, dan is zelfs dat nog tegen beter weten in :
https://www.youtube.com/watch?v=4o00Eyj_69g
Niets apart voor Amsterdam toch? Vrijwel geen enkele fietser stopt daar voor rood of voor voetgangers op een zebrapad.
De vraag van de topicstarter was:

Zijn er steeds meer mensen die met een e-bike op fietsvakantie gaan (je weet wel: met fietstassen weken-of maandenlang door Europa of verder)?
willem.m schreef:
ma 16 apr, 2018 21:02
De vraag van de topicstarter was:
Zijn er steeds meer mensen die met een e-bike op fietsvakantie gaan (je weet wel: met fietstassen weken-of maandenlang door Europa of verder)?
Dat het antwoord daarop niet nee kan zijn had deze willem ook wel zelf kunnen verzinnen, dus de vraag zal toch wel retorisch zijn geweest? Dan krijg je dus een aardige discussie die alle kanten op kan. :D
Ik vroeg het me echt af hoor. Maar het gaat echt alle kanten op. Wel weet ik nu dat een lekker bekkende topictitel veel reacties trekt. Ik ga denk ik bij de Wakkerste Krant van Nederland werken. 8)
willem.m schreef:
ma 16 apr, 2018 21:10
Ik vroeg het me echt af hoor. Maar het gaat echt alle kanten op. Wel weet ik nu dat een lekker bekkende topictitel veel reacties trekt. Ik ga denk ik bij de Wakkerste Krant van Nederland werken. 8)
Tja, de titel roept natuurlijk discussie op. Hoe zou het zijn gelopen als je het onderwerp "gaan steeds meer mensen per mietjesfiets op wereldreis?" zou hebben genoemd?

Hans