Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderzoekje? Dikte dijbenen; in verhouding tot kleinste verzet?. - Forum Wereldfietser

onderzoekje? Dikte dijbenen; in verhouding tot kleinste verzet?.

Op het forum komt nogal eens naar voren welke tandwielverhoudingen handig zijn. EN dan wordt ook het gewicht van het de bepakking erbij betrokken. Hoe zit het met de derde factor? Spierkracht!

Laten we spierkracht grofweg meten in omtrek van het dijbeen vanuit de lies gemeten. :D

Ik meet hier 70 cm over de spijkerbroek heen gemeten.
Dat blijkt een medium taille damesmaat te zijn. :roll: :roll: :lol: :lol:

Goede tandwielen op de fiets helpen op de helling, eieren met spek eten en trainen ook. :D 8) :D

(fietst met 22-30 verzet hellingen van 18% met ca 30kg bepakking)
Spierkracht meten dmv diameter van je dijbeen lijkt mij nogal onzin :shock: :shock: :shock: :shock:

Dirk
Mij ook, het gaat er volgens mij om dat je zoeveel mogelijk zuurstof om kan zetten in spierkracht, geen zuurstof, geen spierkracht, (Helemaal geen zuurstof en je gaat dood) Ik merk dat ik prima lange afstanden in een bepaald tempo kan fietsen, maar even een sprintje trekken gaat mede door mijn astma meestal maar heel kort.
Mijn dijbeendikte is overigens 63cm. Mijn longinhoud daarentegen nog niet 10% ervan in liters.
dik5 schreef:
za 24 feb, 2018 16:04
Spierkracht meten dmv diameter van je dijbeen lijkt mij nogal onzin :shock: :shock: :shock: :shock:

Dirk
+1

Voor sprintcapaciteit (baanwielrennen) kan het wel relevant zijn(mits geen vet% op de spieren ;)), maar zeker niet voor wereldfietsers.
Er komt veel bij kijken. Naast fysieke uiterlijkheden komt er ook het brein bij kijken. Hoe worden MU's aangestuurd (motorunits) welke de spiervezels laten contracteren en hoe verhoudt de neuromusculaire efficientie zich ten opzichte van de geleverde kracht en aanwezige spiermassa. Dan zijn er ook nog energiesystemen e.d. die van invloed zijn. Daar kan training zeker een verschil bij maken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1886483

Zo bevatten, ter voorbeeld, een groot deel van de quadriceps een slow twitch fibre make up. Allemaal te trainen tot op zekere hoogte. De ene persoon heeft van nature wat meer van het ene type dan het andere, door training kan je de functie enigszins aanpassen. Perfecte voorbeelden hiervan vind je in de sport gewichtheffen.

Het omzetten van kracht naar fietssnelheid is geen eenvoudig iets, of een duidelijke correlatie. Er zijn lui die 250kg deadliften en 1600 watt wegtrappen, en aan het andere eind van het spectrum zijn er lui die het eigen gewicht nog niet kunnen deadliften en niet meer dan 1200 watt genereren maar wel de beste snelheid maken. Je kunt verbeteringen in het fietsen genereren door een sport als gewichtheffen, maar wanneer het niet fysiologisch en/of morfologisch haalbaar is zal het slechts in beperkte mate iets toevoegen. De meest begaafde fietsers zijn degenen die het meest (qua efficiëntie) van gewichtheffen (en soortgelijke trainingen) kunnen profiteren.

Deel van het probleem is dat voor een hoge snelheid je de benen met een krachtige snelle frequentie moet laten uitvoeren. Gewichten trainen daar niet goed in. De meest explosieve oefeningen in de krachtsport die ik ken zijn bijvoorbeeld snatches & cleans. Wat je eigenlijk nodig hebt is de explosieve kracht die nodig is voor het maken van o.a. boxjumps. Als je een heel lange trap in de buurt hebt kan je deze op gaan sprinten. De benen moeten volledige en heel snelle herhalingen maken, dat is van belang. Of vind een sportschool die een sled heeft waarmee je kan gaan sprinten. Deze trainingen worden heus niet zo efficiënt geconverteerd naar fietssnelheid, maar ze geven dikwijls een duidelijke verbetering.

Een hoge cadans bij, om mee te beginnen, een niet zo heel hoge gear ratio op een fixed gear kan ook profijt geven. Sowieso aan het brein. Volgens mij zijn er ook (amateur) wielrenners die dit doen in off-season? Om een hoge trapfrequentie te ontwikkelen. Voor de meeste fietsers geldt dat het brein de prestaties meer beperkt dan het hart, longen of benen doen. Daarom de moeite waard m.i.
Ik ben 1.78 lang en weeg 93 kilo. Been omvang is 63cm. Heb vrij sterke benen maar conditioneel ben ik minder goed vanwege mijn astma. Ik fiets makkelijk 80km op een dag maar op een normaal tempo (gemiddeld 18-20kmph)

Klimmen doe ik altijd in het aller lichtste verzet :)

Heb trouwens altijd 75 kilo gewogen maar door anti depressiva in 3 maanden tijd bijna 20 kilo aangekomen :shock:
Roald schreef:
za 24 feb, 2018 15:50

(fietst met 22-30 verzet hellingen van 18% met ca 30kg bepakking)
Deze informatie zou je kompleet hebben gemaakt als je de gemiddelde snelheid erbij had gezet.
Bekijk je fotos van de klimmers in het peleton dan zie je dat dit een voor een zeer schriele mannetjes zijn.
Waarom zou je eieren met spek eten.
Dennis1987 schreef:
za 24 feb, 2018 18:43
Ik ben 1.78 lang en weeg 93 kilo. Been omvang is 63cm. Heb vrij sterke benen maar conditioneel ben ik minder goed vanwege mijn astma. Ik fiets makkelijk 80km op een dag maar op een normaal tempo (gemiddeld 18-20kmph)
Maakt niet uit joh, Froome heeft ook astma :)
Ik kon hem niet :oops:

Heb hem ff gegoogled. Hij gebruikte Salbutamol las ik. Volgensmij is dat samen met Clenbutarol een veeel sterker middeltje dan de Ventolin en Seretide die ik slik :lol:

Was Clenbutarol geen medicijn voor paarden met astma ? Meen zoiets ooit eens gelezen te hebben. Van de Clen zou ik ook wel eens willen snoepen haha :P
Salbutamol is hetzelfde als ventolin. Aan mij wordt het wisselend geleverd, net welke fabrikant het goedkoopste is.
Verder: Friso, interessant wat je uiteenzet, alleen kan ik het door de vele technische termen en engelse uitdrukkingen niet volgen. Geen idee wat deadliften is en zo. Interessant vind ik vooral dat het in feite gaat om het trainen van het brein als ik je goed begrijp. Van een revalidatiearts begreep ik wel eens dat het doen van de oefening in je brein even succesvol is als het doen van de daadwerkelijke oefening. Dat zou mooi zijn: je zou dan liggend op bed kunnen ‘ trainen’ in het beklimmen van de Mont Ventoux.
Friso* schreef:
za 24 feb, 2018 17:52
Er komt veel bij kijken. Naast fysieke uiterlijkheden komt er ook het brein bij kijken. Hoe worden MU's aangestuurd (motorunits) welke de spiervezels laten contracteren en hoe verhoudt de neuromusculaire efficientie zich ten opzichte van de geleverde kracht en aanwezige spiermassa. Dan zijn er ook nog energiesystemen e.d. die van invloed zijn. Daar kan training zeker een verschil bij maken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1886483

Zo bevatten, ter voorbeeld, een groot deel van de quadriceps een slow twitch fibre make up. Allemaal te trainen tot op zekere hoogte. De ene persoon heeft van nature wat meer van het ene type dan het andere, door training kan je de functie enigszins aanpassen. Perfecte voorbeelden hiervan vind je in de sport gewichtheffen.

Het omzetten van kracht naar fietssnelheid is geen eenvoudig iets, of een duidelijke correlatie. Er zijn lui die 250kg deadliften en 1600 watt wegtrappen, en aan het andere eind van het spectrum zijn er lui die het eigen gewicht nog niet kunnen deadliften en niet meer dan 1200 watt genereren maar wel de beste snelheid maken. Je kunt verbeteringen in het fietsen genereren door een sport als gewichtheffen, maar wanneer het niet fysiologisch en/of morfologisch haalbaar is zal het slechts in beperkte mate iets toevoegen. De meest begaafde fietsers zijn degenen die het meest (qua efficiëntie) van gewichtheffen (en soortgelijke trainingen) kunnen profiteren.

Deel van het probleem is dat voor een hoge snelheid je de benen met een krachtige snelle frequentie moet laten uitvoeren. Gewichten trainen daar niet goed in. De meest explosieve oefeningen in de krachtsport die ik ken zijn bijvoorbeeld snatches & cleans. Wat je eigenlijk nodig hebt is de explosieve kracht die nodig is voor het maken van o.a. boxjumps. Als je een heel lange trap in de buurt hebt kan je deze op gaan sprinten. De benen moeten volledige en heel snelle herhalingen maken, dat is van belang. Of vind een sportschool die een sled heeft waarmee je kan gaan sprinten. Deze trainingen worden heus niet zo efficiënt geconverteerd naar fietssnelheid, maar ze geven dikwijls een duidelijke verbetering.

Een hoge cadans bij, om mee te beginnen, een niet zo heel hoge gear ratio op een fixed gear kan ook profijt geven. Sowieso aan het brein. Volgens mij zijn er ook (amateur) wielrenners die dit doen in off-season? Om een hoge trapfrequentie te ontwikkelen. Voor de meeste fietsers geldt dat het brein de prestaties meer beperkt dan het hart, longen of benen doen. Daarom de moeite waard m.i.
Pffffff, da,s. andere koek Roald :roll: :wink:

Dirk
Aart Veldhuizen schreef:
zo 25 feb, 2018 08:46
Geen idee wat deadliften is en zo.

Deadlift is een oefening die gebruikt wordt in de krachtsport. Een echte power oefening.
https://www.youtube.com/watch?v=SLEABiUpj4E

Snatches & Cleans (en variaties) zijn oefeningen die met name gedaan worden in het gewichtheffen, maar ook in andere sporten worden gedaan ter ondersteuning. Om bijvoorbeeld te werken aan explosiviteit.
Aart Veldhuizen schreef:
zo 25 feb, 2018 08:46
Interessant vind ik vooral dat het in feite gaat om het trainen van het brein als ik je goed begrijp.
Ik begon hierover omdat een ieder betrekkelijk "eenvoudig" tot op zekere hoogte spiermassa kan kweken op de dijbenen en andere lichaamsdelen (titel van topic). Maar hoe zorg je ervoor dat dikkere dijbenen als gevolg van bijvoorbeeld spiermassa gaat resulteren in een hogere trapfrequentie, hogere fietssnelheid, hoger aantal watts en/of juist meer uithoudingsvermogen?

Naast spierkracht komt bij de (verbeterde) ontwikkeling van coördinatie en proprioceptie, neuromusculaire efficiëntie kijken. Proprioceptie kan je direct vergeten maar is o.a. van belang bij ontwikkleing van motoriek. Het verschaft ons via allerlei prikkels in het bewegingsapparaat informatie over ons lichaam. Wanneer je in beschonken toestand over een rechte lijn moet lopen kan dit een onmogelijke opgave blijken, dit komt door verstoring van de proprioceptie. Neuromusculaire efficiëntie is in het kort gezegd het vermogen van het centraal zenuwstelsel (CZS) om in het lichaam de benodigde spieren met de juiste gradatie van kracht aan te sturen.

Nou doet ons brein dit iedere dag, je hoeft er niet over na te denken om een kopje koffie te pakken en naar je mond te brengen zodat je een slok kunt nemen. Kinderen wel, die moeten leren hoe ze een kopje moeten vastpakken en naar de mond dienen te brengen in plaats van tegen de neus etc. Iedereen kan zich wel een voorbeeld voor de geest halen waarin hij of zij veel beter werd naarmate iets vaker werd gedaan. Neem alleen al het typen op een toetsenbord.

Van nature heeft ons brein allerlei "blokkades" ingebouwd om het lichaam te beschermen waardoor je o.a. niet al het aanwezige krachtpotienteel kunt aanspreken. Je zou dit kunnen beïnvloeden door het nemen van o.a. bepaalde drugs, adrenaline of hoge mate van stress. Een moeder die haar kind onder iets heel zwaars terecht ziet komen en door het wegvallen van bepaalde mechanismen datgene kan optillen om haar kind te redden. Wat de moeder in normale doen nooit nog een keer zou lukken.

Nu kan je deze neuromusculaire efficiëntie ook vergroten door specifieke trainingen. Om bijvoorbeeld nog meer van het aanwezige kracht potentieel aan te spreken en te vertalen in bijvoorbeeld een hogere fietssnelheid. Deze efficiëntie vergroten bestaat doorgaans uit balansoefeningen, plyometrie, krachtoefeningen en agilitytraining. Flexibiliteit heeft ook invloed op deze efficiëntie. Ga maar eens voor een eerste keer rennend van een berg af. Grote kans dat je benen sneller gaan dan je voor het gevoel kunt bijhouden. Ga je dit wekelijks doen zal je snel beter resultaat zien en wellcht sneller kunnen sprinten. Dat is waar ik even aan refereerde in mijn vorige post.
Aart Veldhuizen schreef:
zo 25 feb, 2018 08:46
Van een revalidatiearts begreep ik wel eens dat het doen van de oefening in je brein even succesvol is als het doen van de daadwerkelijke oefening.
Dit zou kunnen bijdragen aan de efficiëntie van de beweging. Ik denk dat veel afhangt van het niveau van de persoon die dit doet en met welke functie.
Dank voor je uiteenzetting!

Zelf heb ik altijd het idee dat de beste manier om mijn fietsvermogen omhoog te krijgen is zorgen dat ik afval (ik zit vaak te ver boven de 100) en gewoon veel te fietsen. Maar afgezien daarvan: ik geniet ook gewoon van het per fiets van A naar B gaan.
Aart Veldhuizen schreef:
zo 25 feb, 2018 13:07
Dank voor je uiteenzetting!

Zelf heb ik altijd het idee dat de beste manier om mijn fietsvermogen omhoog te krijgen is zorgen dat ik afval (ik zit vaak te ver boven de 100) en gewoon veel te fietsen. Maar afgezien daarvan: ik geniet ook gewoon van het per fiets van A naar B gaan.
Dat hangt mede af of het aantal % dat je afvalt met name uit vet en vocht bestaat of ook uit spier. Sowieso is veel fietsen een uitstekende manier om beter (efficiënter) te fietsen, ter ondersteuning om af te vallen en je beter voelen. Er komen allerlei stofjes vrij die bij wijze van in je eigen natuurlijke medicijnkast zitten (brein). Een heel bekende is de zgn. "runner's high".
Friso hartelijk dank voor de informatieve uiteenzetting,
en verder,
toch weer eens een nuttige kletspraat gecreëerd voor het weekend. :D

Na de feestdagen is het toch altijd weer noodzaak weer de nodige kilo's af te vallen maar ik heb steeds meer het idee, dat ik er meer bovenbeen bij fiets ipv kilos eraf.
Misschien de eieren met spek vervangen door een cracker met sla?
Naast spierkracht zal ook leeftijd van invloed kunnen zijn op je fysieke krachtprestaties bij beklimmingen?
Vroeger toen ik nog jong was, zo leert de ervaring, was het beklimmen van een berg prima te doen. Nu als 65+ gaan de jaren mede een rol spelen! Op het vlakke wegennet van Nederland is dat nog wel enigszins te camoufleren 8)
Weet niet wat je wilt onderzoeken maar wattage wat je kan trappen is enige meetbare.
alstro schreef:
zo 25 feb, 2018 23:57
Weet niet wat je wilt onderzoeken maar wattage wat je kan trappen is enige meetbare.
Niet waar, lengte is ook meetbaar! En kracht is niet hetzelfde als vermogen :D

Dan is er nog vo2max in ml o2/kg/min, de wetenschappelijk meest geaccepteerde maat voor conditie ('physical fitness')
dik5 schreef:
za 24 feb, 2018 16:04
Spierkracht meten dmv diameter van je dijbeen lijkt mij nogal onzin :shock: :shock: :shock: :shock:

Dirk
Kijk maar eens naar Rambo (Sylvester Stallone) :lol: