Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Epicurean schreef:
vr 14 jun, 2019 11:35
Specifieke vraag...
Je kunt het beste even een nieuw topic starten met een informatieve titel (dwz met daarin jouw vraag.) Je vergroot de kans op reacties van deskundigen en het is ook voor toekomstige mensen met dezelfde vraag handiger te achterhalen.
De eerste vraag die bij me opkomt is: Is de fiets er wel voor geschikt? Is jouw frame wel deelbaar, daarnaast is de afstand tussen crank en achteras/tandwiel slechts ten dele te vergroten of te verkleinen (groter voorblad, kleiner achtertandwiel of andersom) waardoor het zou kunnen gaan passen.
Ik heb de documentatie van de Gates erbij gepakt en daar wordt een Thun zumba gbl 550 geadviseerd.
Niet te krijgen in Nederland.
Maar de aslengte van die trapas is 120mm. Deze maat besteld bij/in overleg met de plaatselijke fietsemaker.
Komt morgen binnen.
Ben benieuwd. :lol:
Epicurean schreef:
vr 14 jun, 2019 15:38
Ik heb de documentatie van de Gates erbij gepakt en daar wordt een Thun zumba gbl 550 geadviseerd.
Niet te krijgen in Nederland.
Maar de aslengte van die trapas is 120mm. Deze maat besteld bij/in overleg met de plaatselijke fietsemaker.
Komt morgen binnen.
Ben benieuwd. :lol:
dit kan alleen maar een suc6 worden lees ik al :D
Wat voor frame heb je?
Is je frame deelbaar om de riem in te voeren?
Wat voor achternaaf heb je?
Wat voor bracket heb je? 68 of 73mm?

Zo maar een paar vraagjes :roll:
willem.m schreef: Je kunt het beste even een nieuw topic starten met een informatieve titel (dwz met daarin jouw vraag.) Je vergroot de kans op reacties van deskundigen en het is ook voor toekomstige mensen met dezelfde vraag handiger te achterhalen.
Zeker!
Mijn helm was heel oud en vaak gestuiterd. Dan schijnen ze niet meer zo goed te werken. Nu eentje gekocht met geïntegreerde zonnebril. Ik moet het nog op vakantie gaan testen, maar het lijkt mij heerlijk dat ik niet meer loop te klooien met mijn losse zonnebril. Geen kans meer op pletten in de tas bij slecht weer en onder de krassen komen in de stuurtas (die ik niet meer wil gebruiken. Ook in het achterzakje op het terras is geen handige plek. Ook als je het bos in rijdt en je brakke roze lijntje op de GPS wil zien zal nu makkelijker gaan.

In de bergen op een klim werd mijn bril altijd vies van de zonnebrand en het zweet en de helm ging vaak achterop. Nu hoef ik nog maar 1 ding op mijn hoofd te zetten als de afdaling begint. Een vliegje in je oog met 70 per uur is niet leuk.

Op vakantie en als ik een rondje ga fietsen draag ik wielerkleding. In het dagelijks gebruik van mijn fiets doe ik 'iets' rustiger aan en gebruik ik hem niet.

De helm zit goed in elkaar en ik denk dat ik er veel gemak van ga hebben.

https://www.frank.nl/abus-in-vizz-ascen ... 9IQAvD_BwE
Geen slecht idee, deze helm met vizier. Kan je hem eens voor mij op de weegschaal leggen en mij het gewicht en de maat vertellen?
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 20:13
Aanwinst ... een Quecha Quickhiker Ultralight 2 persoons.
De tent weegt 1900 gram compleet, met zak, maar zonder de overbodige transporttas.
Afbeelding
omedunk schreef:
za 18 mei, 2019 15:29
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de Quickhiker.
Verslagje: Hij blijkt in de praktijk ook waterdicht, niet aleen in de tuin. :D
Voor de rest lijkt de tent qua materiaal en verwerking prima uitgevoerd; brillenvakjes zijn aanwezig. Het is klein, maar dan vergelijk ik het met mijn Akka3, wat een tennishal is in vergelijking. In de Quickhiker ontbijten bleek te kunnen, maar hield niet over. Me omkleden (ik ben 1,85 m) ging nog best prima. De lengte is voor mij net goed, maar als je 1,90 m of zelfs 1,95 bent en graag helemaal gestrekt ligt is dat wel de limit denk ik. Bij regen deuren open zetten is er niet echt bij als je spullen in de voortent hebt staan. Die worden dan nat. Als je het beter organiseert leg je daar een waterdichte tas neer dus.
Opzetten gaat goed. De hele tent zit af fabriek aan elkaar, dus het is één ding. Als je de binnentent er uit wil halen middels de gebruikelijke lusjes kan dat wel, maar ik doe dat niet, dus ik vind dat geen probleem. De verder prima haringen zijn wat kort, maar ik heb er nog wel over van andere tenten.
Nog een klein puntje: de lusjes om de deuren na oprollen open te houden zijn wat beperkt. Voor anderhalve cent hadden ze er meer en iets handigere in kunnen zetten. Ook hadden ze de lusjes dan zo geplaatst dat je ook de dubbele deuren tegelijk open kon zetten. Als je zelf handig bent maak je het zelf natuurlijk. (ik niet)
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 20:13
Aanwinsten .. Een Primus Express Stove
Het brandertje weegt 87 gram zonder foudraal en 113 met.
Afbeelding
Verslagje: Het is een gasbrander. Snel opgezet en snel aan. Regelt prima. Kan zachtjes.
Bijzonder: hij kan HARD! Als je één kopje nescafé zet moet je zorgen dat de nescafé, suiker en melkpoeder in je kopje zit en je de roerlepel gevonden hebt voordat je de brander hard zet want het kookt voordat je het weet. Sneller dan mijn Whisperlite.
Bijbehorend: herrie! Vergelijkbaar met de bekende MSR "F16" XGK allesbrander. In de sudderstand is hij wel stil.
Nadeeltje: de brander geeft een tamelijk puntvormige vlam richting midden van de pan. Je hebt dus wat meer kans op aanbranden en tegelijk van de kook af ralen dan bij een brander met betere vlamverdeler. Jammer, want het kopje iets anders vormgeven had zeker geholpen. Voor heel kleine pannetjes is het wel ideaal.
De groene voet die ik verderop in dit draadje meldde werkt erg goed. De brander staat erg stabiel. Wel vond ik de pan wat gladjes op de brander staan. Het blijft altijd oppassen met hoge branders.
Leon, hoe zit t met de warmte overdracht naar het gastankje toe met dit brandertje? Wordt t tankje erg heet? Ik denk alleen voor 1pers. kookkunsten die niet te lang duren, of zie ik dat verkeerd?
Fietsertje71 schreef:
do 20 jun, 2019 18:54
Leon, hoe zit t met de warmte overdracht naar het gastankje toe met dit brandertje? Wordt t tankje erg heet? Ik denk alleen voor 1pers. kookkunsten die niet te lang duren, of zie ik dat verkeerd?
Het tankje werd juist kouder. De warmte-overdracht van de vlam naar het tankje is dus lager dan de benodigde verdampingswarmte van het vloeibare gas in de tank.
Fietsertje71 schreef:
do 20 jun, 2019 18:54
Leon, hoe zit t met de warmte overdracht naar het gastankje toe met dit brandertje? Wordt t tankje erg heet? Ik denk alleen voor 1pers. kookkunsten die niet te lang duren, of zie ik dat verkeerd?
Is dat geen probleem dat bijna enkel ontstaat bij het gebruik van een windscherm? Dat zijn immers de enige situaties waar ik al van heb gehoord waarin oververhitting van een gastankje een potentieel probleem is.
Revanho schreef:
do 20 jun, 2019 19:57
Fietsertje71 schreef:
do 20 jun, 2019 18:54
Leon, hoe zit t met de warmte overdracht naar het gastankje toe met dit brandertje? Wordt t tankje erg heet? Ik denk alleen voor 1pers. kookkunsten die niet te lang duren, of zie ik dat verkeerd?
Is dat geen probleem dat bijna enkel ontstaat bij het gebruik van een windscherm? Dat zijn immers de enige situaties waar ik al van heb gehoord waarin oververhitting van een gastankje een potentieel probleem is.
Daar zeg je wat. Ik had nog geen windscherm. Nog vergeten. Volgende keer nog eens op letten als ik er een mee heb.
Deze week gekocht: een Kovea Spider gasbrander.

Ik wilde in verband met stabiliteit bewust een brander die niet bovenop de cartridge zit. Deze Spider is ondanks de slang compact en weegt slechts 171 gram. Hij is geschikt voor inverter cartridge position, waardoor het gas vloeibaar wordt en je makkelijker restjes uit het blikje krijgt en bij heel koud weer makkelijker kunt branden*. Ik geloof dat-ie al heel wat jaren op de markt is, maar ik kende 'm niet. Aanschafprijs: 60 euro, en daar zitten dan nog een tasje en losse piezo ontsteker bij.

*) Dat van die inverted position is voor mij nu nog folderpraat, en moet ik dat nog uitgebreid gaan testen.

Zie voor meer info:
http://kovea.com/product/spider/
https://sectionhiker.com/kovea-spider-r ... ve-review/

P.S.
S.v.p. geen reacties in de trant 'waarom geen benzinebrander, dat is veel fijner, maar dan moet je wel handig zijn, etc.'
20190620_214400-01.jpeg
20190620_214539-01.jpeg
20190620_214556-01.jpeg
20190620_214618-01.jpeg
Ik heb onlangs ook zo'n tentje gekocht en ben er inmiddels een weekend mee op pad geweest. Tot nu toe tevreden, gezien de prijs zeker! . Wel wat regenbuien gehad (en droog gebleven) maar geen zware stortregens of harde wind. Dus wat dat betreft niet zoveel van te zeggen.
De tent is makkelijk op te zetten en op te ruimen. Inderdaad het aantal lusjes om de opening omhoog te houden zou wel iets beter kunnen. Eén kusje extra zou al voldoende zijn.
Ik ben 1,95 lang en ik kan er goed in liggen. Rechtop zitten lukt net niet helemaal zonder met het hoofd tegen de binnentent aan te zitten.
willem.m schreef:
do 20 jun, 2019 22:38
Deze week gekocht: een Kovea Spider gasbrander.

Mooi brandertje!
willem.m schreef:
do 20 jun, 2019 22:38
Deze week gekocht: een Kovea Spider gasbrander.

Ik wilde in verband met stabiliteit bewust een brander die niet bovenop de cartridge zit. Deze Spider is ondanks de slang compact en weegt slechts 171 gram. Hij is geschikt voor inverter cartridge position, waardoor het gas vloeibaar wordt en je makkelijker restjes uit het blikje krijgt en bij heel koud weer makkelijker kunt branden*.
Ik heb al jaren dezelfde. Heel aangenaam ding en heel betaalbaar.
In Frankrijk gebruik ik hem soms met prikblik + adapter, en dan is die "omgekeerde positie" heel nuttig. Die prikblikjes hebben de neiging om stil te vallen wanneer ze voorbij half leeg zijn of wanneer je langer aan een stuk kookt.

Ik heb alleen het gevoel dat hij niet zo efficiënt brandt en dus relatief veel verbruikt. Mijn andere gasbrander (een Primus) staat bovenop de tank, met alle nadelen die daarbij horen. Maar hij is wel zuiniger.
Vandaag geen nieuwe aanwinst, maar de stadfiets naar de zomerstand gezet. Ik wil, for experiment's sake, wel eens weten hoe dat ding me voor lange tochtjes bevalt.
Hij was vanochtend nog zo:
Afbeelding
Wat ik er af heb gehaald zijn de spatborden (450 g), het slot (580 g), de koplamp (160 g) en de bagagedrager + lamp (1020 g). Er op gezet heb ik klikpedalen (uit een van de lades met fietsdingen die nog goed zijn). En een ander pompje.
Hij ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Voor onderhoud was het wel tijd. De ketting moest nodig vervangen. Ik geloof dat ik net op tijd ben.
Voor iets anders was het hoog tijd. Voor de tochtjes wil ik mijn stuurtas mee, dus moest er ofwel een klikfoxhouder op het stuur of een zelfgebouwde fietstashouder (ook uit die lades) aan het zadel. Dat laatste dus.
Daarbij kwam ik er achter dat een van de veren van het zadel wel heel erg aan vervanging toe was. Het haarscheurtje rechts van de barst is bij nader inzien ook nog een echt haarscheurtje.
Gelukkig had ik in de bekende lades ook nog een oud zadel uit de tijd dat de veren nooit kapot gingen.
Afbeelding
En daarmee voldoet jouw fiets net als alle racefietsen niet meer aan de regels, of dat slim is is vraag 2. Als je de Brooks eraf haalt en voor een plastic plankje vervangt ben je nog eens 1,5 kilo lichter. Zelf zou ik toch minstens voor en achterreflectie aanwezig willen hebben, die paar gram geeft mij iig een klein beetje het idee van baat het niet....
_Peter_ schreef:
vr 21 jun, 2019 18:16
Als je de Brooks eraf haalt en voor een plastic plankje vervangt ben je nog eens 1,5 kilo lichter.
Die 1,5 kg kan alleen als dat plankje negatief 600 g weegt.... :roll:
Maar evengoed. Mijn achterste heeft mij meerdere malen met niet mis te verstane signalen laten weten niet van plankjes gediend te zijn.
Epicurean schreef:
vr 14 jun, 2019 11:35
Nieuw gekocht om zelf op de fiets te plaatsen.....maar welke maat/asbreedte van mijn trapas heb ik nu nodig, om de riem netjes recht te laten lopen? Hoe bepaal ik dat? Of toch maar naar de fietsen maker :roll:
IMG_20190613_190602.jpg
Een week geleden plaatste ik bovenstaande bericht, het is nu eindelijk gelukt, ik had echter niet helemaal (helemaal niet) de goede spulletjes in huis, na ruggespraak met Marco van Bike4travel, bij hem de goede spulletjes gekocht en toen was het eigenlijk snel klaar......Rijd super.... :D

Bijlagen