Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Eric op de Fiets schreef:
do 02 mei, 2019 22:24
Er kan een slotje op...mijn nieuwe Avaghon frame. Vandaag ontvangen een AXA Victory ringslot waarbij mijn benen niet meer tegen de sleutel en het op-slot-zet-palletje komt omdat de sleutel kleiner is en het palletje om het slot zit ipv uitsteekt (in mijn been). Het slot is breed genoeg voor mijn Almotion banden.
Zou dit slot qua banden ook nog geschikt zijn voor 60 schwalbe millimeters c.q. BigBens 60-559 ?
_Peter_ schreef:
za 04 mei, 2019 13:57
Jarno schreef:
za 04 mei, 2019 11:08
Om het navigeren met osmand wat meer vorm te geven heb ik een houder aangeschaft.
Hoeveel centimer zit dat nu boven het stuur (of de plek waar je het gemonteerd hebt) van wat ik bij aliexpress zie zo'n 4 centimeter maar klopt dat ook? En hoe goed is de klemming, het toestel schiet niet makkelijk los als er aan de onderkant tegen aan geduwd wordt?
Ja, dat is wel ongeveer de afstand. Ik moet zeggen dat ik het net iets meer vond dan ik had voorzien. Er zijn meerdere modellen en houd de optie open om nog te zoeken naar een lagere beugel.

Afbeelding

Ik heb het toestel er pas korte tijd in gehad. Dat was met de hoes van mijn toestel eromheen. Die heb ik nog niet zo strak aangedraaid dat het echt niet meer mogelijk is om het toestel eruit te schuiven. Maar daar moest ik aardig voor duwen. Dat was niet even eruit trillen.
Aanwinsten vandaag: een brandertje en een tent. Een Primus Express Stove en een Quecha Quickhiker Ultralight 2 persoons.
Het brandertje weegt 87 gram zonder foudraal en 113 met. De tent weegt 1900 gram compleet, maar zonder de overbodige transporttas. Er zit namelijk naast deze transporttas ook nog een compressietas achtige tas bij.
Doel dit jaar: de voortassen thuis laten bij solokamperen. Vooral de tent schiet op want de andere tent is een grote van 4 kilo.

Afbeelding

Afbeelding
Daar ben ik ook mee bezig, om ervoor te zorgen dat ik zonder voortassen kan. Het is toch wat lastiger om boven te komen tegenwoordig ;-)

Mijn Primus Express Duo is 138 gram (ik weet niet of dat met of zonder foedraal is), daar zit een Piezo ontsteker op én ik kan hem gebruiken met gasblikjes die schroefdraad hebben en met blikjes zonder schroefdraad.
nicolevelo schreef:
zo 28 apr, 2019 12:22
Een tijd geleden kreeg ik het advies met een kortere crank te rijden. Gisteren heb ik dan eindelijk een crank van 170 mm op mijn fiets gemonteerd (ipv de oude 175mm). Met een verschil van slechts 5 mm (of 3,14 cm omtrek) fietst het merkbaar comfortabeler. Een aanwinst!
Mooi nicolevelo! Je post heeft me aan het denken gezet. Waarschijnlijk rijd ik ook met te lange cranks. Nu begrijp ik wel waarom ik op mijn vouwfiets met kortere cranks veel "makkelijker" fiets/soepeler kan roteren.

Wat is jou binnenbeenlengte? De mijne 80/81 cm. Volgens de tabel van m-gineering zou je dan een cranklengte van 170mm moeten aanhouden. Zie link
http://www.m-gineering.nl/crank.htm
Eens flink in de buidel getast, ik voelde de bodem. :cry: Maar een goede jas komt altijd van pas.

- Arcteryx Beta SL Hybrid
Afbeelding

- Pirelli Cinturato 35mm
Afbeelding

- 2e Apidura toptube bag bij de vrienden van Bike4travel
Afbeelding
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 20:13
Aanwinsten vandaag: een brandertje en een tent. Een Primus Express Stove en een Quecha Quickhiker Ultralight 2 persoons.
Het brandertje weegt 87 gram zonder foudraal en 113 met. De tent weegt 1900 gram compleet, maar zonder de overbodige transporttas. Er zit namelijk naast deze transporttas ook nog een compressietas achtige tas bij.
Doel dit jaar: de voortassen thuis laten bij solokamperen. Vooral de tent schiet op want de andere tent is een grote van 4 kilo.
Dat oogt lekker ruim voor 1 persoon. Zonder voortassen hou je weer extra ruimte in je tent over. Ik leg ze trouwens nooit in mijn binnentent, vanwege zand en modder dat gaat stuiven als ze drogen.
jwkeij schreef:
wo 15 mei, 2019 22:27
- Arcteryx Beta SL Hybrid
Auw, die kosten geld!
Maar dan schijn je wel wat te hebben, Shadow. :lol:

Heb al een Atom SL bodywarmer. Aanvankelijk gekocht voor komende fietsvakantie ter vervanging van een trui/softshell jasje. Maar heb 'm dagelijks aan tijdens mijn werk.
Shadow schreef:
do 16 mei, 2019 08:15
jwkeij schreef:
wo 15 mei, 2019 22:27
- Arcteryx Beta SL Hybrid
Auw, die kosten geld!
Ik heb ‘m twee maanden geleden gekocht (dezelfde kleur) bij het bekende buitensport knaagdier, met 10% NKBV-leden korting.
Prima jas, bevalt me goed!
Bij Muskusrat? :lol: Maar goed om te horen dat ie bevalt.
Nieuwe 2-persoons tent gekocht voor vakanties met mijn vriendin en ik samen, de Bergans Trysil 2. Demo-model gekocht bij de Bever voor €100,- Gewicht ca. 2,5kg. Als vervanging voor onze oude lekke twee 2-persoons tenten, we hadden er een voor fietsvakantie en een voor autovakanties. Nu over naar één tent voor beiden, een compromis dus qua gewicht en ruimte. Afgelopen weekend mee op een festivalletje gestaan. (niet super strak opgezet)

Bijlagen

bast1aan schreef:
vr 17 mei, 2019 15:54
.... (niet super strak opgezet)
Dat "niet super strak" is zo te zien een eufemisme.

Groeten BSM
@leon:

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de Quickhiker.

Ik heb deze ook al een tijdje op het oog. Maar voor bikepacking twijfel ik toch tussen de Quickhiker en de Big Agnes Tiger Wall of Fly Creek. Deze zijn een klein kilootje lichter en nemen minder inpakruimte in beslag. Maar gaan helaas wel richting 500 euro.
Mijn laatste aanwinst is een nieuwe benzine fles en de MSR Whisperlite welke ik overgenomen hebt van Leon.
Dit weekend generale repetitie en gelijk uit proberen.
Moet er nog wat handigheid in krijgen.
35A46264-5039-46EE-BE80-F2043B6406BC.jpeg
Wouter Duijndam schreef:
za 18 mei, 2019 20:58
Mijn laatste aanwinst is een nieuwe benzine fles en de MSR Whisperlite welke ik overgenomen hebt van Leon.
Dit weekend generale repetitie en gelijk uit proberen.
Moet er nog wat handigheid in krijgen.

35A46264-5039-46EE-BE80-F2043B6406BC.jpeg
Goed luisteren naar die brander, die heeft al heel wat van die maaltijden bereid, zij het niet vaak met blikjes.... :D
(Je kunt horen of hij nog brandt)

Omedunk je zult nog wel geduld moeten hebben, maar een review komt.
Wouter Duijndam schreef:
za 18 mei, 2019 20:58
Mijn laatste aanwinst is een nieuwe benzine fles en de MSR Whisperlite welke ik overgenomen hebt van Leon.
Dit weekend generale repetitie en gelijk uit proberen.
Moet er nog wat handigheid in krijgen.
Wouter,

Houdt vooral de grote O-ring, die tussen de pomp en de fles in de gaten.
Die O-ring gaat lang mee, maar er komt een moment dat ie gaat lekken.
Pomp je dan de brander op dan drupt er benzine uit.
Meestal gaat die benzine naar het grondwater (ook niet goed) maar als de ondergrond niet al te poreus is krijg je ineens brand. < Don't ask me how I know ? >

De latere editie-pomp heeft een rubberige kraag en is daarmee langer benzine-dicht.

Groeten BSM
Die latere editie is dus dicht zolang het rubber goed is.
Wouter's pomp zal er waarschijnlijk geen last van hebben omdat die pomp altijd na het kamperen van de fles is gehaald, ook tijdens het fietsen. Maar het zou kunnen dat de rubber na 26 jaar niet meer zo goed is. Daarom zitten er twee reserverubbers in het rode doosje.

De kans dat wasbenzine het grondwater haalt acht ik uitgesloten. Daarvoor is het veel te vluchtig. Tenzij in de polder waar het grondwater een halve duim onder het gras ligt.
TimTas stuurtas

Ik dacht: laat ik voor het eerst wat in dit topic plaatsen, en dan ook iets dat me in positieve zin echt heeft verrast. Ik heb namelijk onlangs een nieuwe stuurtas gekocht.

Reden voor aanschaf
Op fietsvakantie wil ik mijn systeemcamera meenemen. Deze is een stukje kleiner dan een spiegelreflex, maar nog steeds fors vergeleken met een compactcamera. Ook wil ik kleine dingen zoals telefoon, zonnebril, zonnebrand, portemonnee enzo in de stuurtas meenemen. Mijn Ortlieb Classic gebruikte ik tot nog toe, maar die vind ik wat lomp en zwaar. Daarnaast heb ik een Ortlieb Compact, maar daar past buiten de camera nauwelijks wat in, en de veel te grote flap gaat de verkeerde kant op open (wie dat heeft verzonnen...).

Beoogd gebruik
Na een tip op dit WF-forum viel mijn oog op de stuurtas van TimTas. Deze kan ik uitstekend gebruiken voor fietsvakanties. Maar ik kan 'm ook aan mijn racefietsstuur hangen: voor lange dagtochten wanneer er wat meer mee moet dan een paar boterhammen, of voor meerdere dagen van logeeradres naar logeeradres, in combinatie met een rugzakje met daarin mijn kleren.

Naar wens gemaakt
Het contact met de man achter TimTas -Jean Michel- ging heel soepel. Hij maakt sinds enkele jaren basismodellen stuur-, frame en andere fietstassen die naar wens aan te passen zijn. Zijn markten zijn denk ik vooral randonneurs en bikepackers. Hij woont in Den Bosch, dus ik kon even langsfietsen. Hij liet me het model zien. Ik kon zelf stoffen en kleuren uitkiezen. Ook heeft hij voor mij een fototoestelinzet gemaakt: een tussenschot in combinatie met klittebandjes.

Eerste indruk
De bevestiging is met zeer stevige klittebandjes direct aan het stuur (als je dit niet vertrouwt, kun je spanbandjes gebruiken). Bij mijn racefiets past dat uitstekend, bij mijn reisfiets moet ik vanwege de langere kabels misschien opvulstukjes gebruiken. Zwabberen wordt voorkomen dankzij een simpel koordje dat je achterlangs de kabels trekt. De sluiting is simpel: een soort magneethaakje. Er zitten twee binnenvakjes ingenaaid voor bijv. telefoon en portemonnee. Onderin zit padding. Aan de buitenzijde zit elastisch koord, voor bijv. te drogen kleren.

Specificaties
Het is een waterdicht en stevig tasje van duurzaam materiaal, en veel lichter dan de Ortliebtassen. Ter vergelijking hierbij de gewichten incl. foto-inzet en stuurbevestiging: Timtas: 260 gram, Ortlieb Compact: 435 gram, Ortlieb Classic: 615 gram. Qua inhoud ontlopen de TimTas en de Classic elkaar niet veel. Ik vind de TimTas handiger qua indeling. En ook veel mooier!

Eerste gebruik
Ik heb het tasje enkele dagen gebruikt voor een tocht door Nederland op mijn racefiets. Het heeft niet geregend, dus ik kan nog niets zegen over gebruik in de regen. Ook had ik geen grote camera mee. Of het tasje wekenlang ruw wegdek met een paar kilo gewicht gaat doorstaan weet ik pas na Kirgizië. Maar ik heb er vertrouwen in dat ik nog veel plezier ga beleven aan dit mooi afgewerkte tasje!

Hieronder enkele foto's.
1.JPG
02.JPG
04.JPG
Dit is heel interessant vind ik.