Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 80 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Setje nieuwe banden gescoord om de huidige te vervangen die iets te grof zijn voor hetgeen ik er mee doe.
Ook een koppel zijdelingse bidonhouders.
IMG_20210630_105047244.jpg
Ik heb iets gekocht waarmee ik twee bidons naast elkaar kan monteren.
Ik vind het ideaal.
Bidon pakken tijdens het rijden gaat veel gemakkelijker

De eerste reactie van anderen gaat meestal over extra windweerstand.
Dat geldt misschien voor mensen die 50 km/uur rijden, en om die reden altijd tegenwind hebben.
Mensen die 20 km/uur rijden hebben meestal zijwind.
En dan levert deze opstelling minder windweerstand dan de klassieke opstelling met bidon op de onderbuis, en een op de zitbuis.

BBB BBC_113 Bidonhouder bracket DualMount
20210630_114300.jpg
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 11:53
Dat geldt misschien voor mensen die 50 km/uur rijden, en om die reden altijd tegenwind hebben.
Mensen die 20 km/uur rijden hebben meestal zijwind.
En dan levert deze opstelling minder windweerstand dan de klassieke opstelling met bidon op de onderbuis, en een op de zitbuis.
Je vergeet iets: de schijnbare wind.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schijnbare_wind

En zelfs als je gelijk hebt met je schatting snijdt het geen hout: als de schijnbare wind van precies opzij zou komen dan kost het je geen sneheid, want dan staat de luchtweerstandskracht immers haaks op je rijrichting.

Masr het is wel een leuk idee om meer bidons mee te kunnen nemen.
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 11:53
Ik heb iets gekocht waarmee ik twee bidons naast elkaar kan monteren. Ik vind het ideaal. Bidon pakken tijdens het rijden gaat veel gemakkelijker ...
Mijn eerste twee reacties:
1. Kom je er niet met je benen tegenaan?
2. Welk probleem los je hiermee op?

Ad 2.
Op mijn vakantiefiets heb ik een gewone bidonhouder (verticaal) en een petfleshouder (horizontaal). (Goed voor max. 2,7 liter water, al neem ik meestal veel minder mee, want water kan je op veel plekken scoren.) Ik ondervind geen probleem met het pakken van de bidon, en kan tijdens het rijden ook, zij het minder makkelijk, de petfles uit de houder pakken en eruit drinken.

P.S.
Zo'n dubbele bidonhouder lijkt me mogelijk praktisch voor mensen die met een frametas willen rijden en zo meer ruimte kunnen benutten.
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 11:53
Ik heb iets gekocht waarmee ik twee bidons naast elkaar kan monteren.
Volgens mij ook handig i.c.m. een halve frametas.
@willem.m,
Of je de bidons met je benen raakt, hangt van je fiets af.
Op een fiets met twee sets bidongaatjes zal je problemen ondervinden met een bidon in de onderste set.
Er zijn ook rails te koop waarmee je de gaatjes voor de bidons kan verschuiven.
BBB BBC_111 bidonhouder mount HaulerMount.
(Zit ook bij andere merken in het assortiment)

@willem.m,
Mijn probleem: Ik had geen plek meer voor een tweede bidon op de zitbuis omdat ik die set gaatjes al had vergeven aan andere bagage.

@Leon,
Ik heb geen antwoord op je reactie omdat ik niet begrijp wat je wilt toevoegen aan mijn argumentatie.
Je argumentatie klopt niet om drie redenen.
Een. Dat van die zijwind is gewoon niet waar.
Twee. Als je de schijnbare wind meetelt is het nog minder waar.
Drie. Je argument van weinig luchtweerstand van opzij is nutteloos.
@Leon, ik zal je commentaar doorgeven aan de mensen van de windtunnel in Delft.
Ach...
ik heb een vermoeden waarom de getoonde Schwalbe banden 'all-round' heten... alle nopjes zijn rond! :shock:
er staat wel een min-teken in ieder nopje, da's nou weer minder :wink:
Die minnetjes zijn toch om de nopjes er uit te schroeven? Dan kun je de banden als slicks op asfalt gebruiken. :-)
In de winter kun je er ook spikes in schroeven. Die zijn verkrijgbaar voor slechts 99 cent per stuk.
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 11:53
Ik heb iets gekocht waarmee ik twee bidons naast elkaar kan monteren.
Ik vind het ideaal.
Bidon pakken tijdens het rijden gaat veel gemakkelijker
Ja makkelijk hé. Ik fiets er al jaren mee. 2 x 750ml en op de staande buis een 1.5 l pet fles. Ze hoeven niet altijd allemaal vol maar het kan wel. Erg prettig bij beklimmingen bij 30+.
En de benen draaien er heerlijk vrij langs.
Een splitter heet het. Wel een rechter en linker bidon houder ervoor aangeschaft.
Ik snap niet waarom je dit zo weinig ziet op vakantie fietsen.
Reinder schreef:
wo 30 jun, 2021 20:24
... Ik snap niet waarom je dit zo weinig ziet op vakantie fietsen.
Misschien omdat het zelden nodig is om zoveel water mee te nemen? (D.w.z. drie flessen/bidons.) De meesten van ons fietsen niet in de woestijn, maar in bewoond gebied waar je tussendoor water kunt bijvullen.
willem.m schreef:
wo 30 jun, 2021 21:01
Misschien omdat het zelden nodig is om zoveel water mee te nemen? (D.w.z. drie flessen/bidons.) De meesten van ons fietsen niet in de woestijn, maar in bewoond gebied waar je tussendoor water kunt bijvullen.
Zelfs in Brabant lurk ik bij heet weer zonder problemen 2 bidons leeg (daarom heb ik er drie) zonder te kunnen bijvullen. Tuurlijk kan je een terrasje of zo pakken en dan bijvullen maar in mijn eentje doe ik dat niet zo snel. En zoveel watertappunten zijn er in bepaalde regio's niet.

Vroeger kon je nog terecht op begraafplaatsen voor water maar daar is het steeds meer "niet drinkbaar".
willem.m schreef:
wo 30 jun, 2021 21:01
De meesten van ons fietsen niet in de woestijn, maar in bewoond gebied waar je tussendoor water kunt bijvullen.
Als ik een beklimming maak onder de volle zon, met de temperatuur op 30+ºC, dan lurk ik zo anderhalve liter water weg (uiteraard verdeeld over kleinere hoeveelheden). En dan zijn er ook in Europa gebieden waar niet zomaar overal drinkwater is te krijgen. Zeker een land als Spanje kan heel desolaat zijn.
Water kun je eigenlijk nooit teveel bij je hebben, zeker onder hete en droge omstandigheden.
Sorry voor het etaleren van mijn onervarenheid. Toch zijn we nooit in de problemen gekomen. We hebben altijd wel ergens water onderweg kunnen vinden. En meer dan 2,7 liter water mee zeulen vind ik onnodig, juist bij het klimmen, wat we graag en veel doen. De gortdroge gebieden van Spanje waar je 50 km of langer geen watertap tegenkomt: dat is inderdaad van een andere orde. Dan zou ik een extra petfles achterop mee nemen. En naar bepaalde gebieden hebben we ook een waterbuidel mee, maar dat is niet voor tijdens het fietsen zelf.
Ik zie wél vaak veel bidons op allerlei plaatsen aan het frame hangen. Dus ook dan is er de behoefte om veel water mee te nemen.
Ik bedoel dat er dan geen splitter wordt gebruikt.
Ik vermoed dat het de angst is dat je benen ertegenaan komen en mogelijk de onbekendheid.
Ik heb 1 waterfles een een pak jus d'orange bij me plus eten en joghurtjes.
Als ik geen tijd meer heb om even ergens water bij te vullen of een fles te kopen, waarschuw me dan.
Vakantie is vakantie en daar hoort stopppen, zitten, kijken (dom kiek'n) bij, sterker nog, het is een van de geneugten van vakantie op de fiets.
Dat biedt een autorit niet.
In een ander topic liet ik al weten een Giant Trooper op te hebben geknapt. Inmiddels is daar een Giant Expedition bijgekomen. De kogel is door de kerk: op de Giant Expedition zal ik volgend jaar naar Bangkok fietsen :D

Beide fietsen heb ik in totaal, met hier en daar wat gratis spullen, voor €190 van Marktplaats gehaald. Consumeren is leuk, consuminderen is tof! :idea:

De Expedition heeft inmiddels nieuwe banden en een nieuwe ketting. Het stuur ga ik later dit jaar vervangen.
20210703_170340.jpg
Ik zou dan serieus naar andere remmen (en grepen) gaan kijken, of je moet van het vliegveld naar de stad willen fietsen, dat zal nog wel lukken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet kan maar je haalt je wel wat onderhoud en vervangen van remblokjes onderweg op de hals.