Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 40 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2572 berichten
Mooi he? Zolang het maar droog is, is die Ice-wax prima, voor winterfietsers is het niks, 1 regenbui en alles piept en kraakt, ben terug gegaan naar gewone smeerolie voor de winter.
Daar heb ik een andere fiets voor, met spatborden ook.
Deze Australiër heeft een hele lading video's online staan, en deze gaat over wanneer je volgens hem het beste je ketting (en de rest) kan vervangen en waarom.
https://www.youtube.com/watch?v=CZz2gdMCp2A
In 1 van de video's is er ook een recept om goedkoper je eigen wax te maken.

Met drie kettinglengtes per fiets en zonder voldoende kettingbescherming is dit wel een duur grapje om even te proberen. Ik blijf dus maar even doormodderen met (biologisch afbreekbare) smeemiddelen.
Shadow schreef:
wo 18 mar, 2020 22:30
....gewone smeerolie voor de winter.
Nog van een bepaald merk?
Velotraumer schreef:
do 19 mar, 2020 07:48
Shadow schreef:
wo 18 mar, 2020 22:30
....gewone smeerolie voor de winter.
Nog van een bepaald merk?
Nee echt niet, gewoon smeerolie voor auto's of kettingzaagolie, ik heb een fles waar ik de oliespuit mee vul en daar gaan restjes in wat ik over houd van andere werkzaamheden.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 09:07
Velotraumer schreef:
do 19 mar, 2020 07:48
Shadow schreef:
wo 18 mar, 2020 22:30
....gewone smeerolie voor de winter.
Nog van een bepaald merk?
Nee echt niet, gewoon smeerolie voor auto's of kettingzaagolie, ik heb een fles waar ik de oliespuit mee vul en daar gaan restjes in wat ik over houd van andere werkzaamheden.
Ik gebruik meest gewone motorolie (je hoeft niet de beste modernste te nemen, die zijn duurder en denkelijk te dun).
Als je milieubewust bent koop je (ook duurder) een bio-afbreekbare motorolie (ik ken daar het merk RedLine voor).
Versnellingsbak-olie lijkt nog beter, en die is "kleveriger", maar hij ruikt niet lekker en ... hij is kleveriger, aanhankelijker, en dat is voor een open ketting uiteindelijk niet ideaal. Motorolie heeft toevoegingen om smeer-problemen die kunnen optreden wanneer er ook water in het spel is op te lossen (letterlijk) en dat is een bonus.
Als je dan tussendoor ook zo nu en dan een dunner (spuitbus) smeermiddel gebruikt dan dringt de olie ook goed ín de ketting, zelfs in het winterseizoen, bovendien "wast" een dunner smeermiddel de buitenzijde een beetje schoon.

Het is allemaal geen rocket-science de fietsketting, dwz toen een keertje een NASA-man goed naar een derailleur keek keek hij z'n ogen uit: geen rocket-science en zo enorm functioneel ... dat kende hij nog niet.

Ik heb door de jaren heen verschillende smeermiddelen geprobeerd, maar voor de langere duur is gewone olie het makkelijks, handigst en wellicht ook het best. En ... een druppelflesje motorolie gaat gemakkelijk mee in de bagage.
motorolie, prima. zullen we nu een discussie starten over wel of geen multigrade, 0W30 dan wel 20W50 of toch Longlife? :D :wink:
(in mìjn motor 20W50 want het is een oil-head :) :wink: )
als je vrij dunne (fiets-/ketting-)olie zoekt: bij de decathlon met 'wax' er in.
Ik had ff terug een set New Old Stock (NOS) XT naven op de kop getikt, niet om te gebruiken (6 speed uniglide is wat minder verkrijgbaar tegenwoordig) maar om naar te kijken. Toeval wil dat ik maandag een paar NOS Dura Ace hoge flens naven zie staan op mp, maar eens voorzichtig gevraagd voor welk bedrag ze richting mij gingen komen en zojuist werden ze bezorgd. Om dat nou in de doos te laten zitten is niet helemaal m'n ding dus;
rsz_img_20200319_153132105.jpg
rsz_img_20200319_153137538.jpg
rsz_img_20200319_153152121.jpg
Stuk hardhout 4 x ingezaagd, beetje vijlen, voet eraan gelijmd, doek met lijnzaadolie erover heen en klaar! In de vensterbank!
Kan de miniatuur van een Rolls Royce Trent in 3D print - met draaiende delen! - naar junior z'n kamer :D
Onlangs kocht ik de Ortlieb Vario fietstas/rugzak.
Ik ben er heel blij mee voor mijn dagelijkse rit naar het werk: een combinatie van fietsen, trein en lopen. Op de fiets is het een ruime en waterdichte fietstas, en voor de rest van de dag een handige rugzak. De 'ombouw' van fietstas naar rugzak en vice-versa doe ik op de trein en gaat heel makkelijk.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 16:01
In de vensterbank!
Prachtige sculptuur die duidelijk de paradox onderzoekt van de ronde vormen in het industriële product en de rechte lijnen in het natuurlijke, en daarmee iets zegt over de relatie van de mens tot de natuur!

(Of zo. Eigenlijk had er ook nog het woord 'spanningsveld' in gemoeten, maar ik wist niet goed waar ik dat nog kwijt kon.)

:)

Carl
Carl schreef:
do 19 mar, 2020 17:45
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 16:01
In de vensterbank!
Prachtige sculptuur die duidelijk de paradox onderzoekt van de ronde vormen in het industriële product en de rechte lijnen in het natuurlijke, en daarmee iets zegt over de relatie van de mens tot de natuur!

(Of zo. Eigenlijk had er ook nog het woord 'spanningsveld' in gemoeten, maar ik wist niet goed waar ik dat nog kwijt kon.)

:)

Carl
Dankje! Ben d'r blij mee!
En omdat ik ff een paar dagen vrij ben;
rsz_img_20200319_143808635.jpg
Had nog een setje Ultegra 6600 naven liggen die nodig nieuwe velgen en spaken moesten hebben, velgen zijn Ryde Chrina geworden, 36 gats, dubbel gebust met DT Swiss Competition spaken en DT Swiss messing nippels 8)
Ketting smeer ik hier met Shimano Wetlube (2 fietsen met gesloten kettingsysteem). Over motorolie hoor ik wisselende verhalen, van 'prima idee' tot 'ongeschikt want ketting moet onder hele andere omstandigheden gesmeerd worden dan een verbrandingsmotor'.
bast1aan schreef:
do 19 mar, 2020 20:31
Ketting smeer ik hier met Shimano Wetlube (2 fietsen met gesloten kettingsysteem). Over motorolie hoor ik wisselende verhalen, van 'prima idee' tot 'ongeschikt want ketting moet onder hele andere omstandigheden gesmeerd worden dan een verbrandingsmotor'.
Het Rohloff slijtage kaliber liegt niet...
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 20:32
Het Rohloff slijtage kaliber liegt niet...
Zelf nog niet mee kunnen experimenteren, o.a. vanwege ook andere veranderende omstandigheden en dat een ketting in gesloten systeem lang mee gaat, tussen de 20 000 en 40 000km

De Shimano Wet lube aanbeveling heb ik overigens gekregen van een fietsfabrikant die wel serieus onderzoek naar slijtage/smeerkwaliteit heeft gedaan.
Ik heb nog geen ervaring met de Shimano wetlube eerlijk gezegd :shock:
Zal het eens proberen!
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 20:32
bast1aan schreef:
do 19 mar, 2020 20:31
Ketting smeer ik hier met Shimano Wetlube (2 fietsen met gesloten kettingsysteem). Over motorolie hoor ik wisselende verhalen, van 'prima idee' tot 'ongeschikt want ketting moet onder hele andere omstandigheden gesmeerd worden dan een verbrandingsmotor'.
Het Rohloff slijtage kaliber liegt niet...
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
_Peter_ schreef:
do 19 mar, 2020 22:09
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Ik vervang de derailleurketting voordat de stand 0,1van de kaliber er in valt. Zoals je een aantal berichten terug kunt lezen met goed resultaat: 9600 km met een cassette.
_Peter_ schreef:
do 19 mar, 2020 22:09
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Haal je nu % en mm’s door elkaar? Het Rohloff kaliber heeft 2 zijdes, A voor aluminium en titanium cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,075mm/schakel, S voor stalen cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,1mm/schakel.
Parktool spreekt over 0,75% voor kettingen tot en met 10 speed en 0,5% voor kettingen 11 en 12 speed.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 22:28
_Peter_ schreef:
do 19 mar, 2020 22:09
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Haal je nu % en mm’s door elkaar? Het Rohloff kaliber heeft 2 zijdes, A voor aluminium en titanium cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,075mm/schakel, S voor stalen cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,1mm/schakel.
Parktool spreekt over 0,75% voor kettingen tot en met 10 speed en 0,5% voor kettingen 11 en 12 speed.
Ja, blijkbaar hebben de duitsers en amerikanen verschil van inzicht over de meetmethode, dat is voor ons om op te blijven letten.
Het zal allebei wel goed werken hoor, Parktool maakt ook goed gereedschap.