Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 115 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
willem.m schreef:
di 14 mar, 2023 11:19
Een jaarlijks terugkerende nieuwste aanwinst dus. Dat doet me eraan herinneren dat ik weer houtsnippers voor in de tuin moet gaan halen. Of wachten tot die zakken in de aanbieding zijn.
Houtsnippers? Waarom? Om te voorkomen dat er iets natuurlijks komt?
Ik vermoed trouwens dat die oude tube solutie ouder is dan één jaar.
Onze buren hebben een takkenverslinder aangeschaft waar houtsnippers uit komen rollen.
Dat is wel gemakkelijk wegtransporteren van wat er te veel groeit. Een tuin met veel planten groeit namelijk enorm en je wilt uiteindelijk liever van de nutriënten af dan dat je er bij koopt, dus het moet weg. Ik heb met onze kleine tuin al een flink deel van het jaar moeite om alles afgevoerd te krijgen met de kliko's.
Met een flinke tuin kan het dus ook flink uit de klauwen lopen met de takken- en blaadjesoogst.
Leon schreef:
di 14 mar, 2023 09:59
Ik vroeg me vorig jaar al af of de solutie in de verfrommelde tube nog goed was maar pas vorige week kwam ik toevallig ergens in een DHZ-zaak langs een rek met fietsspul en dacht "O ja, het wordt hoog tijd." Plakkers bleek ik thuis nog genoeg te hebben.
Damn. Ik was gisteren onvoorzichtig met een buitenbandwissel en prikte een binnenband lek. Dan maar plakken. Alleen bleek de vorige jaar gekochte solutie kwijt, en de twee jaar geleden gekochte en vorig jaar (?) geopende solutie plakte niet meer goed (twee pogingen gedaan). Moraal van het verhaal: zorg jaarlijks voor verse solutie.
Vandaag even naar de beurs in Nieuw-Vennep geweest. Ik had niets nodig, maar kwam toch weer thuis met wat leuke spullen uit de categorie "beter mee verlegen dan om verlegen".

Twee setjes MAFAC "RACER"-remmen, met de originele remblokhouders:

Afbeelding

Setje "vakantiepignons":

Afbeelding

Huret voorderailleur en twee kabelstoppers voor op de onderbuis:

Afbeelding

Twee oneindig verstelbare zadelpennen van Sakae Ringyo. Links een Custom, rechts een Royal:

Afbeelding

Setje vouwbandjes van Vittoria:

Afbeelding
Al in 2020 gekocht en opgeknapt, dus eigenlijk off-topic.
Staat te pronk op mijn zolderkamer naast nog 3 Koga oldtimertjes.
Vergelijking.jpg
IMG_20201101_1234199.jpg
IMG_20201206_1029541.jpg
non-fixie schreef:
zo 19 mar, 2023 21:51
Vandaag even naar de beurs in Nieuw-Vennep geweest. Ik had niets nodig, maar kwam toch weer thuis met wat leuke spullen uit de categorie "beter mee verlegen dan om verlegen".

Setje "vakantiepignons":

Afbeelding
Zo'n vakantiepignon zoek ik ook nog eentje voor op mijn nog op te knappen Vittorio.
Maar ja Nieuw Vennep is bijna 200 km enkel, dan Marktplaats maar in de gaten houden.
Is dit trouwens een grote beurs?
DaVinci schreef:
ma 20 mar, 2023 17:30
Zo'n vakantiepignon zoek ik ook nog eentje voor op mijn nog op te knappen Vittorio.
Maar ja Nieuw Vennep is bijna 200 km enkel, dan Marktplaats maar in de gaten houden.
Is dit trouwens een grote beurs?
De kans dat je op Marktplaats dit soort spullen ziet is klein. Het is namelijk geen interessante handel. Daarom ga ik graag naar dit soort beurzen. En ook daar moet ik meestal in de dozen onder de tafels kijken, of in de "alles voor €2,50"-bak. :D

Als je iets specifieks zoekt zou ik even rechtstreeks contact opnemen met de jongens die handelen in dit soort spul:

Rogier: https://www.marktplaats.nl/u/roog-bikes/21972585/

Frankie: https://www.marktplaats.nl/u/frankie/719210/

Sjors: https://www.marktplaats.nl/u/legeri-rac ... /13735218/

Gerard: https://www.marktplaats.nl/u/boogerd/15846011/

Ik heb met alle vier prettige ervaringen. Gerard is overigens ook een Wereldfietser, of heeft in ieder geval de ambitie er een te worden. :)

Wat de beurs betreft: ik zou zeggen "middelgroot".

Maar wel heel leuk. Initiatief van Wilco van der Hoorn, die met veel liefde voor het oude spul én commercieel gevoel deze beurs nu een aantal jaren organiseert. Wilco is trouwens de eigenaar van Balk Rijwielen, de zaak die oud-wielrenner Klaas Balk in 1976 begon.

Op FB (jaja, ik weet het) een aardige impressie van de beurs van gisteren:

https://www.facebook.com/RetroBikefairamsterdam/

En voor wie daar niet zit, een telefoonfotootje:

Bijlagen

janenliseth schreef:
ma 20 mar, 2023 09:23
(...) dus eigenlijk off-topic.
Er staat "touring" op en 2020 is praktisch gisteren, dus da's ruim binnen de regels, zou ik zeggen. :D

En meer serieus: een hele mooie fiets, en voor het lichtere werk, met zadel- en/of stuurtas, nog steeds prima geschikt. Dank voor het delen!
Die linker vakantiepion ziet er wel versleten uit. Op menig tandje zie je een braam staan.
Leon schreef:
ma 20 mar, 2023 20:46
Die linker vakantiepion ziet er wel versleten uit. Op menig tandje zie je een braam staan.
Die is inderdaad behoorlijk gebruikt. Maar voor €2,50 wilde ik de gok nog wel wagen. Die Sachs-Maillard, daarentegen, is ongebruikt en heeft de geprofileerde tanden voor geïndexeerd schakelen. Voor €5 was dat het échte koopje.
non-fixie schreef:
ma 20 mar, 2023 19:37

Maar wel heel leuk. Initiatief van Wilco van der Hoorn, die met veel liefde voor het oude spul én commercieel gevoel deze beurs nu een aantal jaren organiseert. Wilco is trouwens de eigenaar van Balk Rijwielen, de zaak die oud-wielrenner Klaas Balk in 1976 begon.

Op FB (jaja, ik weet het) een aardige impressie van de beurs van gisteren:

https://www.facebook.com/RetroBikefairamsterdam/
Wat wordt daar gezien als retro? Is dat alles met drie bladen voor? Alleen staal? Bepaalde bouwjaren? ;)

Enig idee hoe dat zit met het oude mountainbike spul, of zijn daar andere beurzen van met een grotere vraag/aanbod op dat gebied?

Hoewel ik snap dat anderen er erg blij van kunnen worden, heb ik zelf namelijk niet zoveel met racebochten. Vooral niet als ik ermee zou moeten fietsen ;)
Jurr schreef:
di 21 mar, 2023 05:34
Wat wordt daar gezien als retro? Is dat alles met drie bladen voor? Alleen staal? Bepaalde bouwjaren? ;)
Drie bladen voor? :shock:

Nee, over het algemeen is het centrale thema bij dit soort evenementen racefietsen tot eind jaren '80.

Staal is daarbij min of meer een gegeven, maar vroege innovaties in aluminium (Caminade Caminargent) en carbon (Alan Carbonio) of zelfs titanium (Speedwell Titalite) worden ook wel gewaardeerd.

In de marge vind je soms ook wel semi-racefietsen en randonneurs, maar dan wel van de betere merken (Herse, Singer, Routens, etc.). Bij een van de verkopers op deze beurs in Nieuw-Vennep heb ik vorig jaar nog een leuk Belgisch toerframe op de kop getikt, een Téval uit 1967:

Afbeelding
Jurr schreef:
di 21 mar, 2023 05:34
Enig idee hoe dat zit met het oude mountainbike spul, of zijn daar andere beurzen van met een grotere vraag/aanbod op dat gebied?
Voor klassieke mountainbikes is de markt nog een stuk kleiner. In ken slechts een enkele liefhebber in Nederland (enkel als in 1). Er is wel een leuke Engelse website met forums die uit de MTB-community daar voortkomt. Zelf hang ik daar soms rond op het Retro Road Bikes-forum:

https://www.retrobike.co.uk/
Jurr schreef:
di 21 mar, 2023 05:34
Hoewel ik snap dat anderen er erg blij van kunnen worden, heb ik zelf namelijk niet zoveel met racebochten. Vooral niet als ik ermee zou moeten fietsen ;)
:)

Ik aanvankelijk ook niet. Totdat ik me door een paar Amerikanen heb laten overhalen dat toch eens te proberen. Sindsdien ben ik verkocht en heeft zelfs mevrouw non-fixie het licht gezien, en de overstap gemaakt van de vlindersturen waar ze eerst mee reed.
non-fixie schreef:
di 21 mar, 2023 19:53

Drie bladen voor? :shock:
Zie je wel, ik ben teveel van de mountainbikes ;)
non-fixie schreef:
di 21 mar, 2023 19:53

Er is wel een leuke Engelse website met forums die uit de MTB-community daar voortkomt. Zelf hang ik daar soms rond op het Retro Road Bikes-forum:

https://www.retrobike.co.uk/
Da's zeker een leuke! Jammer dat veel koop/verkoop daar nu achter die Brexit non-EU rariteiten zit, want het zijn best een hoop Britten daar ;)
Op retrobike hebben ze ook een auction watch (https://www.retrobike.co.uk/auction/) en die gaat ook buiten de UK voor als je eens iets ouds zoekt.
Twee lichtgewicht 40L tassen ter vervanging van de oude zwaardere tenttassen die we nu achterop de bagagedrager gebruiken ter aanvulling op de zijtassen
807DAFA7-ACAA-41FA-A97F-7B5B844B1C86.jpeg
16802575468085769683006564478743.jpg
Soms zeggen de labels meer... :D
20230331_161710.jpg
Voor de jongste fietstelg.
Polling schreef:
wo 22 mar, 2023 15:33
Twee lichtgewicht 40L tassen ter vervanging van de oude zwaardere tenttassen die we nu achterop de bagagedrager gebruiken ter aanvulling op de zijtassen 807DAFA7-ACAA-41FA-A97F-7B5B844B1C86.jpeg
Ziet er goed uit. Zijn ze ook goed bruikbaar als je half gevuld zijn? Kan je hem dan kleiner oprollen ofzo?

Ow…niet waterdicht?
wera-click-torque-a6-torque-wrench-with-reversible-ratchet-1.jpg
In mijn strijd met mijn zakkende zadelpen en mijn 'angst' om de boel kapot te draaien en mooi stukje gereedschap afgeschaft. Geeft mij iets meer gevoel over hoe hard ik iets kan aandraaien.