Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 113 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
non-fixie schreef:
do 26 jan, 2023 22:37
Van eerdere, nogal teleurstellende, ervaringen met vouwfietsen heb ik blijkbaar niet veel geleerd, want na het weekend vond ik deze Ranger Handy Bike achter in mijn auto. :?
Herkenbaar. :lol:

@Jurr Aan de ketting te zien moet die test nog komen.
Grappig ding. Wat ga je er mee doen?

In deze mp-advertentie zie je de opgevouwen toestand. Vrij hilarisch. :D
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -vouwfiets
achterover klappen of voorover over de kop gaan lijkt me bij zo'n fietsje ingebakken :D :wink:

ik snap het gevoel van zien en dan willen hebben en kopen. ik kocht laatst een tweedehands fiets en de verkoper (m/v/x) merkt in het voorbijlopende van de partner (m/v/x): "Ik snap wel dat je voor ieder soort fietsrit een eigen soort fiets nodig hebt" :D
ik heb dat ook met schoenen: heb er meer dan mijn partner 8)
Tussen haakjes, sinds enige tijd ondervind ik veel problemen om de marktplaats-site te bekijken, in mindere mate ook de Belgische zustersite. Browsers èn telefoon, dus ik neem aan dat het aan de site zelf ligt?
non-fixie schreef:
do 26 jan, 2023 22:37
Van eerdere, nogal teleurstellende, ervaringen met vouwfietsen heb ik blijkbaar niet veel geleerd, want na het weekend vond ik deze Ranger Handy Bike achter in mijn auto. :?
Regelmatig dat ik jaloers mag zijn op de keuzes die je maakt, maar in dit geval had doorsparen voor een moulton ook geen matig plan geweest.
CarlW schreef:
vr 27 jan, 2023 14:13
Tussen haakjes, sinds enige tijd ondervind ik veel problemen om de marktplaats-site te bekijken, in mindere mate ook de Belgische zustersite. Browsers èn telefoon, dus ik neem aan dat het aan de site zelf ligt?
Hier met beiden geen probleem.
Leon schreef:
do 26 jan, 2023 22:59
Grappig ding. Wat ga je er mee doen?
Eerst maar eens in orde maken en kijken of het een beetje fietst. De vorige vouwfietsen zijn daarna meteen richting oud-ijzerbak gegaan.

Mocht dat bevallen dan is inzet als zakelijk vervoer een optie. Tussen twee vestigingen die net iets te ver uit elkaar liggen om te lopen en iets te dicht bij elkaar om de auto te nemen.
Grandonneur schreef:
vr 27 jan, 2023 19:25
in dit geval had doorsparen voor een moulton ook geen matig plan geweest.
Eens, en als 'ie duurder was geweest had ik hem ook niet gekocht. Maar voor de prijs van een doosje senorita's kon ik het toch niet laten.
Laat de lente maar komen!

De onderdelenschaarste schijnt voorbij te zijn. Dat geldt zeker voor mijn voorraadkast.

De tochtjesfiets krijgt zijn 27.000-km-beurt, wat betekent dat er een nieuwe ketting op komt en ik dan kijk of voorbladen en kransjes vervangen moeten worden. De (eerste) remblokjes die nu op de fiets zitten gaan nog zeker een tijdje mee, maar deze waren aardig geprijsd, vond ik, en gaan in de lade. Ik kan jaren vooruit. Ik denk nu ik dit tik dat ik derailleurwieltjes voor de 30.000-km-beurt had kunnen bestellen. Dan maar naar de LBS/LFB?

De (3x7) stadsfiets krijgt ook een nieuwe ketting en waarschijnlijk ook een nieuwe cassette. Het fietst wat korrelig de laatste tijd en dan is meestal geen goed teken.
Deze fiets krijg wel een nieuwe zadelpen (met pashuls). De oude pen heeft namelijk het loodje gelegd door het vele een stevig aandraaien van de bout omdat de kunststoffen afstandshouder tussen de dubbele brooksbrug alsmaar inklonk. De vocht in het onderdeel op de tweede foto hoort er echt niet in te zitten.
De afstandshouder heb ik op de foto al vervangen door een metalen versie die ik nog bleek te hebben. Had ik eerder moeten doen dus. :oops:
Deze keer wel een zadelpen met dubbele bout.

Samen voor ca. 100 euro aan onderdelen. 7/8-speed fietsen blijft leuk.

Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig dat de reguliere merken die 7- en 8-speed spullen nog verkopen en voor een leuke prijs. In veel andere branches zijn “oude” spullen niet meer leverbaar of je betaalt de hoofdprijs er voor.
Ik heb er wel vaker over gedacht wat daar de oorzaak van is. Omdat er nog erg veel 7- en 8-speed fietsen rondrijden en ook nog verkocht worden zit er denk ik toch nog flink wat volume in. Ik denk dat het daarom vegelijkbaar is met de verkrijgbaarheid van auto-onderdelen. Die zijn ook best lang verkrijgbaar voor relatief lage prijzen; totdat het aantal auto's van dat type echt laag wordt. Daarna zijn er diverse wegen om aan onderdelen te komen, maar die zijn duurder of lastiger of minder van kwaliteit.
Het lijkt voor ons Nederlandse verwende a.. fietsers op dit forum misschien verwonderlijk dat er nog zulke oude spullen verkocht worden maar voor velen, misschien vooral in niet zo rijke buitenlanden, zijn deze prijzen belangrijk omdat de andere optie betekent dan men geen fiets heeft.
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 11:33
Deze stadsfiets krijg wel een nieuwe zadelpen (met pashuls). De oude pen heeft namelijk het loodje gelegd door het vele een stevig aandraaien van de bout omdat de kunststoffen afstandshouder tussen de dubbele brooksbrug alsmaar inklonk. De vocht in het onderdeel op de tweede foto hoort er echt niet in te zitten.
De afstandshouder heb ik op de foto al vervangen door een metalen versie die ik nog bleek te hebben. Had ik eerder moeten doen dus. :oops:
Deze keer wel een zadelpen met dubbele bout.
Dit is het geworden. Er moesten langere bouten in vanwege de afstandshouder en de afstandshouder moest vanwege het tweeboutssysteem uitgevijld worden. Het probleem van de lelijke opdruk loste zich vanzelf op en nu lijkt het een heel dure pen, al is dat weer een nadeel natuurlijk.
Afbeelding
Paar nette bandjes. Extra breed, voor de vakantie:

Afbeelding
Nieuwe helm van BBB. Kostte maar 28,95 (uiteraard wel met goedkeuring) maar zit prima. En met gaas tegen binnenvliegende insecten (Waarom hebben alleen goedkope helmen dat eigenlijk? Mijn vorige helm had het niet en afgelopen jaar zeker 4 keer gestoken).
DSC06605.JPG

Achterlichtje voor de gravelbike (ook van BBB trouwens).
DSC06603.JPG
Da's een heel mooie prijs! 👍

Ben je met de outfit en fiets dan helemaal 'stealth', of van voren gezien toch nog een beetje zichtbaar voor andere weggebruikers?
willem.m schreef:
zo 12 feb, 2023 19:32
Ben je met de outfit en fiets dan helemaal 'stealth', of van voren gezien toch nog een beetje zichtbaar voor andere weggebruikers?
Ik draag momenteel bij al mijn ritten een volledig fluoriserend geel jack. Overigens ook dan kan je over het hoofd worden gezien...
Quick rack van ortlieb, om zonder rugzak naar het werk te fietsen.
En voor de uitgebreidere gezinsfietsvakantie.
rekjeortlieb.pdf.jpg
rekjeortlieb2.jpg
Het zou niet mijn keuze zijn om een drager te ontwerpen met een kunststofonderdeel om het aan de fiets te maken. Maar ik ben geen ontwerper bij Ortlieb.
Als ze zelfs vliegtuigen van kunststof maken zou ik me over een plastic beugeltje aan fiets geen zorgen maken 8)

Groet,
Tom.
Leon schreef:
di 14 feb, 2023 09:38
Het zou niet mijn keuze zijn om een drager te ontwerpen met een kunststofonderdeel om het aan de fiets te maken. Maar ik ben geen ontwerper bij Ortlieb.
Maximum draaggewicht is 20 kilo, dus dat mag geen probleem zijn.

Andere optie was het rekje van Tailfin, maar dat vond ik net iets te gortig van prijs.
Leon schreef:
di 14 feb, 2023 09:38
Het zou niet mijn keuze zijn om een drager te ontwerpen met een kunststofonderdeel om het aan de fiets te maken. Maar ik ben geen ontwerper bij Ortlieb.
Bovenop misschien juist wel handig dat kunststof met die carbon zadelpennen en dropperposts van tegenwoordig.

Nu kun je als fabrikant tenminste iemand zonder enig gevoel van iets op moment vastzetten gewoon hetzelfde kunststof deel verkopen als vervangingsonderdeel nadat het stukgedraaid is.

Bij een metalen bevestiging zullen velen helaas net zo lang doordraaien tot er ook andere dingen stuk gaan ;)
Omgekeerde nieuwste aanwinst: een lager stuur ;)
Dus niet door iets aan te schaffen, maar 2,5 cm van de vorkbuis af te zagen.

Voor (ja idd te veel / te dikke spacers maar moest ff kijken hoeveel ik er af wilde hebben en of de dropbar-zithouding überhaupt wel iets vpor mij was):
DSC06604.JPG
Na:
DSC06606.JPG
Meteen met het mooie weer een 50km-ritje gemaakt. Beviel prima en grappig hoe te merken wat zo'n kleine wijziging voor impact heeft op zadelgevoel, stuurgedrag en (als belangrijkste ;)) fiets-mentaliteit.