Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 111 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Bert van Sprang schreef:
wo 18 jan, 2023 11:50
Het heeft even geduurd (besteld begin 2021!), maar hier is hij dan:
Héél strakke fiets! 8)
wat is het verschil in gewicht met deze?
Voorlopig 1,5 kg zwaarder, dat valt een beetje tegen. Ik ga nog eens uitzoeken hoe dat komt, de banden zijn in ieder geval wel een stuk zwaarder.
Fedor schreef:
di 17 jan, 2023 23:41
Hebben de voortasjes voldoende ruimte? Ortlieb geeft zelf duidelijk aan dat ze niet scheef gemonteerd mogen worden.
De tassen zijn gemonteerd met originele Ortlieb Fork-Pack Adapters. 45-30 zwart.
Voor meer info https://www.ortlieb.com/nl_nl/fork-pack ... r-45-to-30

Gaat prima, ook bij het het rijden over mountainbike paden, prima. (niet springen :D , dat mag niet volgens de instructie)
Grandonneur schreef:
wo 18 jan, 2023 11:33
Henri op Camino schreef:
di 17 jan, 2023 19:30
Het een Baobab Moja fiets geworden.
leuke fiets, mooie reis dat 'ie gaat maken :)

Uit interesse; waarom geen maat groter genomen? gezien stuur/stuurpen/zadel had dat toch makkelijk en mooier uitgekomen?

Al mijn fietsen, en dat zij er best veel, zij allemaal (ongeveer) deze maat en het bevalt mij prima.
Fedor schreef:
wo 18 jan, 2023 17:46
Tom vds schreef:
wo 18 jan, 2023 12:30
Waarom zou dat niet mogen?
Heeft dat te maken met de bevestigingsmethode die Ortlieb gebruikt?
Tassen die scheuren?
Stukjes uit de instructies. Deze zijn wel gewijzigd volgens mij. Vroeger mocht je niet op scheve montagepunten monteren, nu is dat plaatje gewijzigd omdat er nu een adapter voor is om de tas recht te kunnen monteren.

2.PNG

1.PNG
Hierbij de originele instructie van Ortlieb.
Het is allemaal origineel en volgens instructie gemonteerd. :)

Afbeelding
Afbeelding
Kijk dat maakt het duidelijk :)

Kende alleen het eerste plaatje (met de doodskop). Met de adapters (die had ik nog niet gezien) komen ze wat meer vrij van het wiel te staan.
Fedor, Henri,
Dank voor de uitleg, het is mij helemaal duidelijk zo!

Groet,
Tom.
Bert van Sprang schreef:
wo 18 jan, 2023 18:02
wat is het verschil in gewicht met deze?
Voorlopig 1,5 kg zwaarder, dat valt een beetje tegen. Ik ga nog eens uitzoeken hoe dat komt, de banden zijn in ieder geval wel een stuk zwaarder.
En wat weegt deze hele mooie nieuwe fiets dan?
En wat is jouw oude fiets?
Deze fiets weegt zo 16,5 kg, mijn 10 jaar oude JanJanssen Rohnin weegt met dezelfde opbouw 15,0 kg.
Dat zou betekenen dat het frame 1,5 kg zwaarder is. Of de opbouw is toch niet helemaal hetzelfde. Het eerste lijkt me onwaarschijnlijk.
Zelfde opbouw is niet helemaal waar natuurlijk, belangrijkste wijziging: Van Marathon Racer 40 mm naar Marathon Almotion 50 mm, dat scheelt aanzienlijk. Daarnaast schijfremmen ipv velgremmen en bredere bagagedrager. Ik maak nog wel een overzichtje.
Wel een nette score die 16.5 kilo voor de fiets zoals 'ie op de foto staat. Zou ik zelf prima tevreden mee zijn. Maar wel een leuk project om die fiets nog lichter te krijgen ;)

Schijfremmen versus velgremmen scheelt wel wat, ook de voorbereiding op frame en vork en de benodigde stijfheid daarvan. De steekas setup voorop zal ook nog wat schelen ten opzichte van quickrelease. Als de vork tapered is nemen de materiaaldiameters uiteraard ook toe, van zowel balhoofdbuis, vorkbuis als balhoofd. In de vorkbuis lijkt een Forumslader te zitten, die doet ook nog wat qua gewicht.

Anderhalve kilo winnen lijkt me wel een uitdaging. Met eraf schroeven van spatborden, slot en standaard gaat het uiteraard het snelste. Maar dat kunnen natuurlijk ook prima weloverwogen gekozen opties zijn.

Banden is best wat in te winnen, binnenbanden misschien ook nog wel.

Daarna gaat het minder snel. Maar bijvoorbeeld... achterste spatbord stangetjes eraf en spatbord bij het achterlicht monteren zoals bijvoorbeeld idworx doet, voorspatbord naar enkele stangetjes onderop in plaats van dubbele stangetjes, kunststof dopjes in plaats van inbus bijvoorbeeld in alle ongebruikte bevestigingspunten, draadlengte van alle boutjes checken en eventueel inkorten, er kan een stukje van de bagagedrager stangetjes af, van de vorkbuis. Misschien is ook de zadelpen nog wel een stuk in te korten?

Nog verder gaat de kassa wel meer lopen met bijvoorbeeld switchen naar carbon voor stuur, stuurpen, zadelpen, voorvork en zelfs velgen. Steekas is ook vast een lichter exemplaar voor te krijgen, en misschien is er met zadel, de remschijven en cranks nog wat te behalen?
Jurr schreef:
do 19 jan, 2023 11:24
Maar wel een leuk project om die fiets nog lichter te krijgen ;)
Dan wordt er weer heel wat van de investering overboord gegooid :shock:

Trouwens ff een vraag: Is het niet (ik heb geen idee eigenlijk) dat bij schijfremmen lichtere velgen mogelijk zijn (geen remgedeelte) zodat het gewicht nog enigszins gecompenseerd wordt?
Ik ben niet van plan mijn mooie titanium onderdelen door wellicht lichter carbon onderdelen te vervangen :D . Wel: andere stuurpen (zodra weer leverbaar), inkorten stuur en zadelpen, andere binnenbanden, andere pedalen (zodra weer leverbaar). Verwijderen spatborden, slot en standaard gaat ook niet gebeuren, deze fiets gaat ook gewoon gebruikt worden voor woonwerkverkeer.
Fedor schreef:
do 19 jan, 2023 11:57

Dan wordt er weer heel wat van de investering overboord gegooid :shock:
Qua gewicht maar een beetje ;)

En ach, verder wat evolutie toch? :lol:
Fedor schreef:
do 19 jan, 2023 11:57

Trouwens ff een vraag: Is het niet (ik heb geen idee eigenlijk) dat bij schijfremmen lichtere velgen mogelijk zijn (geen remgedeelte) zodat het gewicht nog enigszins gecompenseerd wordt?
Oh jazeker, in theorie zeer zeker. Maar deze velgen zullen ook wel weer wat breder zijn, wat ook weer meer materiaal is. En waar de velgemvelg een slijtage onderdeel is, hoeft afgezien van deuken, scheuren of andere ellende dat bij een schijfrem velg niet zo te zijn. Dat kan andere afwegingen betekenen in keuzes door de potentieel langere levensduur.

De velgen gebruikt door JanJanssen zullen waarschijnlijk 19mm interne breedte zijn zoals bijvoorbeeld een Ryde Andra of Sputnik, dit lijken me 23mm Cloud23 van Rad15.
Bert van Sprang schreef:
do 19 jan, 2023 12:06
Ik ben niet van plan mijn mooie titanium onderdelen door wellicht lichter carbon onderdelen te vervangen :D

[...]

Verwijderen spatborden, slot en standaard gaat ook niet gebeuren, deze fiets gaat ook gewoon gebruikt worden voor woonwerkverkeer.
Staat ook wel fraai bij het frame zo dat titanium stuur en zadelpen erbij. (-;

Verder uiteraard volkomen begrijpelijk, 't was omdat het verschil jou 'een beetje tegen viel' slechts een gedachtengang waar er eventueel nog verschil in gewicht te maken zou kunnen zijn op basis van de Facebook foto's van de dealer ;)
Bert van Sprang schreef:
do 19 jan, 2023 12:06
Wel: andere stuurpen (zodra weer leverbaar), inkorten stuur en zadelpen, andere binnenbanden, andere pedalen (zodra weer leverbaar).
Kijk, toch nog wat op de To-Do ondanks dat het al zo'n fraaie fiets is (-:
75BE01B6-86F3-4300-9803-DA0942F2F639.jpeg
stukje nostalgie. Heerlijk toch. 50 jaar geleden te plaatsen onder crane, ultegra-ish. De vraag is nu, wat ga ik ermee doen.

A) ornament op het bureau of op een voetstuk in de vensterbank,
B) buiten mijn comfortzone treden en iets uit de 2x5 periode voor mezelf bouwen. Met een ingecalculeerd risico dat ik er over een poosje dan 143 heb staan.
C) toch één of ander totaal periodeincorrecte mulletbuilt.
D) alsnog weggeven aan iemand die er blij van wordt.
Grandonneur schreef:
do 19 jan, 2023 13:14
50 jaar geleden te plaatsen onder crane, ultegra-ish.
Titlist? Van voordat er in Japan Engelse woordenboeken waren?

Ik stem voor
A) ornament op het bureau of op een voetstuk in de vensterbank,
Mooi vitrinekastje aan de wand, onder deze:
Afbeelding
(Dan natuurlijk niet met zo’n lelijke AHeadfiets eraan…)

Veel plezier ermee, wat het ook wordt,

Carl
Carl schreef:
do 19 jan, 2023 15:58
Titlist? Van voordat er in Japan Engelse woordenboeken waren?
Zo zie je maar, het verkopen van een stukje beleving is van alle tijden :lol:
Carl schreef:
do 19 jan, 2023 15:58
Mooi vitrinekastje aan de wand, onder deze:
Afbeelding
Goeie ja! zoiets zag ik al eens eerder en heb nog best wat sturen en zadels liggen :roll: . Enig idee hoe de boel gemonteerd is op dat houten plankje?
Grandonneur schreef:
do 19 jan, 2023 18:14
Goeie ja! zoiets zag ik al eens eerder en heb nog best wat sturen en zadels liggen :roll: . Enig idee hoe de boel gemonteerd is op dat houten plankje?
Nee sorry, en het was niet mijn bedoeling een foto te stelen, ik had gedacht te linken naar waar de foto woont op het internet: https://www.theironrootsdesigns.com/pro ... -bike-rack
Als ik zelf zoiets zou willen maken, zou ik denken aan uitsparingen aan de achterkant van het plankje waar een paar slangklemmen in passen, en per klem twee sleuven om de bandjes door te steken naar de voorkant, om het stuur en weer terug. Hangt denk ik van de beoogde fiets af of dat houdt.

Groetjes,

Carl
Ook even wat rondgegoogled en deze meneer maakt nogal fraai Upcycle Fetish en Cyclecraft, https://glandis.com/projects

Eens even laten bezinken :roll: