Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 107 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Leon schreef:
wo 07 dec, 2022 16:58
By the way: nu heb ik ineens een ligfiets met een Rohloffnaaf, of is het een Rohloffnaaf met een ligfiets? Dat had ik vanmorgen niet gedacht... :shock: :?
Ook een mooie aanwinst (compleet of vanwege de onderdelen) :)
Mooie slag geslagen! Mocht je met de naaf overhoop zitten, dan heb ik serieuze interesse en zou er eenzelfde naaf, maar dan met interne schakelbox + bijbetalen van mijn kant voor terug kunnen ruilen :D
Leon schreef:
wo 07 dec, 2022 16:58
....

By the way: nu heb ik ineens een ligfiets met een Rohloffnaaf, of is het een Rohloffnaaf met een ligfiets? Dat had ik vanmorgen bij het opstaan niet gedacht...
Mocht ik daar behoefte aan hebben dan zal ik me melden. Ik moet eerst een plan trekken. Dat gaat wel even duren.
Een Peugeot Normandie. Een poging van Peugeot om een graantje mee te pikken in de opkomende en kennelijk lucratieve vakantiefietsenmarkt in de jaren '80. Met een prijskaartje van fl 1.299 anderhalf keer zo duur als z'n voorganger, maar nog steeds maar de helft van een Koga-Miyata randonneur.

Reynolds 531 buizen, cantilever-remmen en een complete uitrusting moesten de klanten overhalen. Ik geloof niet dat het een groot commercieel succes was. Hij heeft slechts twee jaar in de folder gestaan, waarna hij weer werd opgevolgd door een eenvoudiger en goedkoper model.

Dit is in ieder geval de enige die ik ooit tegengekomen ben.

Aan de afwerking kun je zien dat het niet veel mocht kosten, maar in de basis is het wel een mooi frame: naast de cantilevernokken zijn er voorzieningen voor een pomp, drie bidonhouders, lowriders en een commandeur op de zitbuis voor de bracketdynamo.

Projectje voor komend voorjaar.

Afbeelding
Hoezo projectje; hij’s toch helemaal af zo..?

Leuk verhaal, en prima kleurtje 8)
Met 1299 euro was deze Peugeot net zo duur als een Giant Expedition destijds. Tenminste als ik mij goed herinner.
Dat was ook de reden om in 1987 bij de fietsenmaker voor mijn vrouw en voor mijzelf een Giant te bestellen, de bekende antraciet met blauw, die je nog wel eens op Marktplaats tegenkomt.
Koga's vonden wij toen te duur, en de Giants waren ook “Quality touched by Koga” volgens de sticker op de achtervork.
Grandonneur schreef:
vr 09 dec, 2022 07:32
Hoezo projectje; hij’s toch helemaal af zo..?

Leuk verhaal, en prima kleurtje 8)
:D

"Goed van verre, maar verre van goed" is, naar ik meen, een van toepassing zijnde uitdrukking hier. :cry:

Afbeelding

De "bleu nuit" lak heeft al lang geleden de moed opgegeven, en die lomp recht afgezaagde zadellug verdient ook al geen schoonheidsprijs.
DaVinci schreef:
vr 09 dec, 2022 09:21
Met 1299 euro was deze Peugeot net zo duur als een Giant Expedition destijds. Tenminste als ik mij goed herinner.
Dat was ook de reden om in 1987 bij de fietsenmaker voor mijn vrouw en voor mijzelf een Giant te bestellen, de bekende antraciet met blauw, die je nog wel eens op Marktplaats tegenkomt.
Koga's vonden wij toen te duur, en de Giants waren ook “Quality touched by Koga” volgens de sticker op de achtervork.
Over de rijkwaliteiten van de Expedition kan ik niets zeggen, maar qua afwerking en bouwkwaliteit bood de Giant waarschijnlijk op afstand de meeste waar voor zijn geld. Een Koga voor de helft van de prijs. Wie wil dat niet?

De Giants die ik wel ken (ik heb o.a. een Cadex 980C) hebben altijd indruk op me gemaakt.
Giant had in de tweede helft van de jaren 80 de modellen Tourer, Super Tourer (of Supertourer) en Expedition.
Dit waren vakantiefietsen met racestuur, waarbij de Expedition cantileverremmen had, een triple crankstel en voordrager.
De Tourer en Super Tourer hadden knijpremmen, en 52/42 crankstel en een minidragertje, dit was soms verchroomd en soms aluminium. Rond 1990 kregen deze allemaal een recht mountainbike stuur.
Vooral de Super Tourer vind ik een mooie fiets, maar ik ben er nog geen tegengekomen.
https://www.retrobike.co.uk/threads/gia ... er.205324/
DaVinci schreef:
vr 09 dec, 2022 22:02
Vooral de Super Tourer vind ik een mooie fiets, maar ik ben er nog geen tegengekomen.
Eens. Maar het goede nieuws is dat ze er wel zijn, en veelal ook nog in zeer goede staat. Kwestie van geduld.

En als 58cm je maat is, én je nog een excuus zoekt voor een roadtrip naar Berlijn:


https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-217-3353
Nee, wat ik zoek moet toch 62 - 64 cm zijn.
Ik vind dat in Duitsland vaak veel geld wordt gevraagd voor fietsen tot ongeveer 1990.
Deze zag ik helaas te laat https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-217-1797
Zo'n klassieke Giant is hier in Nederland met een beetje geduld, geluk en de juiste trefwoorden toch ook wel te vinden, of moet je er echt voor naar Berlijn...?
Had begin jaren 90 een Giant X-2000, met dragers van Jim Blackburn en Brooks B336 Conquest een heuse vakantiefiets. Zag er onlangs een opgeknapte versie van, onderhand een hele mondvol: Giant X-2000 Neo Retro Custom Gravel Bike. <https://bit.ly/3Hn6DsD>
Maar vertel eens, hoe zit dat nou.
Vooropgesteld; ik heb me er niet in verdiept.
Batavus bouwde fietsen, Koga, en de frames kwamen van Myata, Japan. Koga Myata.
Giant bouwt een goedkope Koga.
Giant is toch Taiwan?
Of zijn Batavia en Giant ook al weer vriendjes.
Poppink schreef:
za 10 dec, 2022 11:30
Maar vertel eens, hoe zit dat nou.
Vooropgesteld; ik heb me er niet in verdiept.
Batavus bouwde fietsen, Koga, en de frames kwamen van Myata, Japan. Koga Myata.
Giant bouwt een goedkope Koga.
Giant is toch Taiwan?
Of zijn Batavia en Giant ook al weer vriendjes.
In dit interview geeft Andries Gaastra wel een aardig overzicht van de geschiedenis van Koga en Giant in Nederland:

https://www.vakantiefietser.nl/px/pers/gaastra.pdf
non-fixie schreef:
za 10 dec, 2022 13:23
In dit interview geeft Andries Gaastra wel een aardig overzicht van de geschiedenis van Koga en Giant in Nederland:
Leuk artikel @non-fixie !
Wanneer is het gepubliceerd?
willem.m schreef:
zo 04 dec, 2022 17:28
Had jij laatst ook merinowollen sokken aangeschaft? Zo ja, scheelt dat nog t.o.v. andere sokken wat betreft warme voeten?
Vandaag gebruikt i.c.m. de overschoenen. Lastig vergelijken omdat het vandaag kouder (en mistiger) was dan de vorige keer dat ik de overschoenen aan had (toen met wandelsokken) en toen had ik best koude voeten.

Maar denk wel dat ik er baat bij heb. Nog steeds koude voeten/tenen maar bijv. niet zulke enorme ijsklompen zoals ik gisteren had met de wandelschoenen op de Koga. Toen had ik bij thuiskomst ff geen gevoel meer, daar had ik vandaag geen last van terwijl het qua omgevingstemperatuur duidelijk frisser was.
Een groot deel van koude voeten komt ook van hoe droog je voeten en de lucht zelf zijn.
Poppink schreef:
za 10 dec, 2022 13:26
non-fixie schreef:
za 10 dec, 2022 13:23
In dit interview geeft Andries Gaastra wel een aardig overzicht van de geschiedenis van Koga en Giant in Nederland:
Leuk artikel @non-fixie !
Wanneer is het gepubliceerd?
Geen idee. Wellicht kan @De Vakantiefietser dat zelf vertellen?